Heijastepinnan hopeointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja B 49, 5.5.2007.

  1. B 49

    B 49 Gearhead

    Onistuuko suomessa missään?Pari umpiota pitäisi hopeoida,uusia ei saa ihan helpolla mistään.
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    Joku paikka tais olla,mutta en muista mistä lukenut,Saab forumilta ehkä tms..
    Sen muistan että lueskelin samalla kertaa että alumiiniteipillä on saatu katsastuksen kestävää jälkeä?
     
  3. vintofka

    vintofka 1st gear

  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  5. kabu

    kabu 1st gear

    Jep, todella hyvä sivusto jossa on selkeästi esitetty useita ei niin monen osaamia töitä. Kuvista ja selityksistä tulee selkeästi ilmi se että hyvään lopputulokseen pyrittäessä asiat pitää tehdä oikein, oikeassa järjestyksessä ja missään työvaiheessa ei saa hosua tai vaiheesta tinkiä. Jotakin sellaista mitä on itsekin tullut tässä vuosien autoharrastuksen parissa opeteltua, monesti kantapään kautta. Ja oppiminen jatkuu, se onkin yksi hienoimpia asioita tässä harastuksessa, koko ajan voi oppia ja oppii uutta.

    Kiitos linkistä.
     
  6. jaolpi

    jaolpi 1st gear

    Vaatii muuten JONKIN VERRAN PALJON myös käsityötaitoa. Mutta on se vaan hienoa nähdä kuinka jotkut tekevät näköjään lähes mitä vaan... Hienoa työtä! :D
     
  7. Polara

    Polara Gearhead

    Alkuperäiseen kysymykseen vastausta: Kysy jostain paikalliselta koru-/jalometallipajalta, myös kultasepät tod.näk. tietää asiasta ja osaavat neuvoa eteenpäin.
    Kuopiossa hopeointia, rodinointia ja kultauksia tekee ainakin Saurum, Neulamäessä. Itsekin ensi syksynä pystyn niitä täällä koulussa tekemään joskus elokuusta eteenpäin...
    En sitten tiedä miten ne suhtautuu asiaan, kun kyseessä on auton osat, mutta samalla periaatteellahan hommat tehdään.
    Itse olen jo tulevaa jalometallin opettajaa varoitellut etukäteen, että ens syksynä aletaan sitten tehdä jotain autoaiheisiakin juttuja...
    Rok rok
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Onkos kukaan koittanut näitä kromimaalareita umpioon? Ainakin joskus nuoruudessa tuli tehtyä pikaheijastimia kromispraylla. Kun hyvin onnistui suttaamaan, niin kyllä niilläkin ajaa näki ja leimallakin kelpasi, kun heijastinpinta kumminkin oli ehjä ja yhtenäinen.
     
  9. pekkak

    pekkak 1st gear

    Kun itselläni oli sama tarve, totesin ettei heijastimen uudelleenpinnoittaminen mitenkään onnistu. Ratkaisin asian etsimällä sopivakokoisen uuden heijastimen, jossa reunoilla oli sopivasti työvaraa. Leikkasin sen reunoilta auki ja istutin sen vanhaan lasiin + kehykseen. Onneksi kysymyksessä on lisäkaukovalot eikä lyhyet valot. Mutta hyvältä näyttää.
     
  10. thap

    thap Gearhead

    Tsekatkaapa ensin pari asiaa noista heijastimista, ennenkuin tyrkytätte niitä kenellekään pinnoitettvaksi.
    Ensiksikin; tarkistakaa, mitä ainetta heijastimen pinta on. Pitkälle 60- lukua vielä tehtiin perinteisiä, hopeoituja heijastimia. Vähitellen tekniikat muuttuivat ja prosessit automatisoituivat. Jo 70- lukuisissa autoissa on ns. nykyaikaiset umpiot, joita on paitsi hankala purkaa niin heijastinpinta on tehty ei- sähköäjohtavan, keraamisen pintakerroksen päälle. Tällaisen heijastimen uudelleenhopeointikin onnistuu kyllä, mutta tulee tosi kalliiksi, koska keraaminen, kova kerros on ensin poistettava ennekuin päästään hiomaan teräspintaa kiiltäväksi.
    Jos heijastava pinta on saatu aikaan kromaamalla, homma on työläs, koska kromi on ensin hiottava pois ja vasta sen jälkeen voidaan pinta hioa ja kiillottaa. Edullisimmaksi hopeointi tulee vanhoille messinkiheijastimille, jotka on helppo hioa ja kiillottaa. Pohjalle laitetaan nikkelöinti ja sen päälle hopeointi.
    Vähimmilläänkin yhden heijastimen kunnostamiseen menee tunnista puoleentoista, joten siitä voi päätellä, mitä homma suurinpiirtein maksaa. Ja mitä huonompikuntoinen heijastin on kyseessä, sitä enemmän siinä tietysti on työtä.
    terveisin Timo Happonen
     
  11. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    jostakin 90-luvun lopun v8-magazinesta luin että on konttorilla kelvannu kromispraylla maalatut heijastinpinnat.
     
  12. virta

    virta Gearhead

    No kun ois tollaset muoviumpiot jotka saatu auki suurinpiirtein ehjänä.Autossa ollut palovaurio ja umpiot saaneet savua sisään reilusti ja mustaa nokea.Avasin ja putsasin noet sisältä ja onnistuikin ihan hyvin.Nyt kuitenkin savu vienyt hopeoinnin tyystin ja jäljellä vain valkoinen muovipinta.Onko muuta parempaa konstia kuin kromimaali?
    Umpiot on toki harvinaiset ja rahalla ehkä sais mutta arvokkaat on joten siksi täytyy yrittää kunnostaa.
     
  13. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    kari sauru vois vetästä kromi maalin muovi umpioihin.
    jossain viime vuoden mobilistissa ol juttu ukkelista numeron kanssa.
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Mitenhän se kromimaali kestää lämpöä? Lämpökuorma on merkittävä umpion sisällä. Selvittämisen arvoinen asia mielestäni.

    Muoville voidaan tehdä ihan oikea metalointi. Onko umpioissa mitään merkintöjä mitä muovia kyseessä? Merkintä on mallia kolmio minkä sisällä on numero tai tekstiversio esim. ABS. Nykyään merkintä näiden yhdistelmä. Juuri tämä ABS olisi se paras vaihtoehto metaloinnille sen materiaalirakenteen takia. Uskoisin, että lopputulos olisi parempi kuin alkuperäisessä. Tämä on tietty kuin plastiikkakirurgia, voi olla että potilas ei enää herää lainkaan tai ulkonäkö on ikuisiksi ajoiksi pilattu.
     
  15. CC

    CC 1st gear

    Tossa meijän kylillä on tuollainen firma ku suomen metallointi. On tehny just muoviumpioiden metallointeja. Hinnasta en sano mitään mut fiilis ois että ei ryöstä.
     
  16. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    saurulle soitin lincolnin muovi umpioista.
    väitti että maali kestää kuumuuden mitä umpioissa esiintyy.
    hinnaksi sano noin 100e pari.
     
  17. jannis

    jannis Gearhead

    Kyllä muovia voi esim. kromata. Aikoinaan töissä lähetettiin tanskaan kromattavaksi muovisia profiilikalusteiden kulmaosia. Niissä oli ihan kuparikin kromin alla. Samaa hommaa tehdään nykyään suomessakin.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    On tehty jo 80-luvun lopulla, silloin Nummelassa oli firma, joka kromas muosiosia useammallakin automerkille alihankinta. Nimeä en vaan nyt muista.
     

Kerro tästä muillekin!