Helicoil korkkasi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja leksa, 2.4.2005.

  1. leksa

    leksa Gearhead

    6.2 Vanin lohkosta korkkasi kierteet parista kannenpultin reiästä, asentelin Helicoil http://www.masino.fi/uusiheli/sivu1.htm kierteet paikalle. No arvata saattaa, ettei pitänyt irtokierre yhdessä pultissa. Nyt otti ohraleipä, mitä seuraavaksi.

    Kierre nousi kokonaan pois ja tilalle jäi vain 15,6mm reikä lohkoon. Kannen pultti on m12 ja 1,75 nousulla.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    käviskö wyrthin kierreholkki?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkä ihmeessä onnistutte hajottamaan kierteitä kansia laittaessa???
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Voiko kannessa olevaa pultinreikää suurentaa ja lohkon jengata vielä suuremmalle pultille.
    Pystyisikö lohkon reijän muuraamaan umpeen ja kairata uusi 12 mm jenka? Teetä pinnapultti jonka alapäässä on riittävän iso kierre että saa lohkoon kiinni, lohkosta ylöspäin ohuempi. Pinnapultti lohkoon kiinni ja tämän jälkeen kansi paikalle ja kannen päälle mutteri.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kannattanee tarkistaa se momenttiavain millä noi jengat on tuhottu. Tai ostaa / lainata jostain laadukasta ja tarkastettua avainta. Siis sitten ensikerralla, kun kierre on taas kunnossa. Ei paljoo tunnu laadukkaankaan momenttiavaimen hinta jos sillä välttää tollaset jutut. Tietty voihan se avain ollakkin kunnossa, mutta tollaset vahingot pistää vaan eppäilee.
     
  6. baltika7

    baltika7 Gearhead

    Itse hajotin kahden pultin kierteet juurikin halvalla momenttiavaimella :oops: . Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, sen opin.
     
  7. tuurna

    tuurna 1st gear

    Itekkin olet jokusen kierteen hajottanut halvalla momentilla. Siihen tulokseen tullu et ne ei voi näyttää oikeita lukemia. :mad:

    Kannaattaa varmaan käväistä koneistamolla, notta "mitäs tehrään?".
    Ne varmaan tekee sulle uuden kierteen tai kokonaan uuden reijän kierteineen, ja/tai tekevät sellasen pinnapultin kuin mietmi-3 kertoi.

    Siksi suosittelen koneitamolle rahapussia laihduttamaan et kanssa tulee varmaan jälkeä, ja on istteen joku muu kuin itse, jota voi syyttää. :-?
     
  8. leksa

    leksa Gearhead

    momenttiavaimesta

    Ensinnäkin, pultit ovat nousseet ylös ajon aikana johtuen lohkon syöpymästä. Kyseessä on lohkon alareunat pultit, jotka uivat vesitilassa. kierteet olivat parissa muussakin vesitilareiässä jo aika "harvan" näköiset.

    Momenttiavain on kyllä laadukas ainakin jos se mitataan hinnassa. Oli ostaessani markka-aikana reilusti yli tonnin arvoinen. Momentti arvot eivät olleet vielä lähelläkään kun kierre alkoi nousemaan, saati sitten se viimeinen 90 astetta.

    Sellainen kierreholkki on käynyt mielessä, mutta tuo seinämän paksuus on niin suuri. Kun reikä on jo 15,6 mm.

    Ajattelin teettää sellaiset teräsholkit jos valmiita ei ole olemassa.

    Kysyin tätä siksi, kun ajattelin jollakin olevan "valmis idea" moiseen pulmaan.
     
  9. leksa

    leksa Gearhead

    Re: momenttiavaimesta

    Teräsholkki ulko sekä sisäkierteellä on hyvä ratkaisu. Lukitusliimalla ovat pysyneet.
     
  10. rebel80

    rebel80 1st gear

    Pikku vinkki sit tuohon kierreliimaan. Niitäkin kun on joka lähtöön. Eli kannattaa varmaan uhrata muutama euro enemmän ja ostaa hydraulisylintereiden mäntien kiinnitykseen tarkoitettua kierreliimaa. Ei nimittäin aukea kuin pillillä lämmittämällä sen jälkeen.
    Loctiten tökötti töissä parhaaksi todettu.
     
  11. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Kuinka se Helicoil pääsi tulemaan pois?SE EI TULE POIS JOS SE LAITETAAN OIKEIN PAIKOILLEEN,toisaalta en kyllä ymmärrä miten sen vois väärinkään paikoilleen laittaa?
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Samalla taalla se helicoili tulee ylös kun kierteetkin, sit kun "pito" loppuu. Eli jos sä ruuvaat sen helicoilin vaikkapa emmental juustoon, ni se tulee ylös varsin helpostikin, vaikka se helicoil itsessään kestäiskin melkeen vaikka mitä.
     
  13. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Re: momenttiavaimesta

    Jos et jo löytäny, mailaa mitat ja tuu hakee jos ohi ajelet. Jos sult löytyy ihan mikä tahansa tappi jolla saat johkoon kierteen ni väännä, kohtalaisia vaihtoehtoja esim. R3/8 (reikä 15,3), UNF11/16 (reikä 15,8) tai M18x2 (reikä 16), ulkokiereitä pystyn tekee lähes kaikenlaisia mitä on olemassa (pienellä varauksella, vain halkasijamittoja n.6mm-300mm) ja toi 12mm näyttää olevan vakio jenka joten siihen löytyy tappi.
     
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Luulisin ymmärtäväni että tulee ylös jos laittaa juustomurikkaan helicoilin,mutta jollen aivan väärin ymmärtänyt niin tässä tapauksessa oli laitettu sylinterin lohkoon,sitähän minä vain tässä tyhmyyksissäni ihmettelin,kun on noita tullut työni puolesta "jokunen"asennettua.Tietysti kaikki on mahdollista,jos joku on tehnyt kyseiseen tapaukseen joskus "pielavetisen",jos tuommoisen suurinpiirtein oikein laittaa valurauta lohkoon niin täytyy olla ihme"asentaja"jos tavallisella momenttiavaimella saa sen nousemaan nahkoineen ylös,suosittelisin jatkossa pysyttelemään esim.ratakiskohommissa
     
  15. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Pari kertaa tullut korjattua alumiinilohkoa kun jengat korkkasi.
    Paikallinen sorvari teki ulkokierre M16 rautaholkkeja joissa sisällä M12 kierre.
    Lohkoon M16 kierre ja holkit lukkoliimalla paikalleen,hyvin piti.
    Tosin tuollaisen kierteen suoraan saaminen oli aika tuskaa.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi lohkot, joissa on kierteet vesitiloissa voi toisinaan olla aika hauraita, eikä niissä vielä ainakaan helicoili välttämättä pysy. Ei oo ensimmäinen kerta kun noin käy, käynyt myös letukan pikku- ja isolohkoissa.
     
  17. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Totta on juuri nuo ohutvaluiset lohkot voi olla hankalia,kerran tullut itsellekin vastaan sbc:ssä oli helicoil huonossa jamassa,mutta siinä osoittautui vääränlainen alkujenka syylliseksi.Tapauskohtaisesti noita korjaus holkkeja/helicoileja tietty tulisi käyttää,ei se lankamallinen helicoil varmasti aina ole paras ratkaisu joka paikkaan,vaan voi olla holkkimallinen taas parempi,painotan tässä vaan että laitetaan ne korjaus kiekurat OIKEIN(oikeankokoisilla porilla ja tapeilla)paikoilleen.Helicoil josta tässä keskustelussa oli kyse on erinomainen korjausapu moneen paikkaan,kun vain käytetään juuri kulloisellekin kierre kiekuralle tarkoitettua poraa ja jenkatappia,nimittäi ne alkujenkatapit on helicoililla aivan omiansa(aivan varmasti tämän jo kaikki tiesivätkin?) eikä pidä mennä tunkemaan kiekuraa mihin sattuuonseniinsamankokoiseentapintekeleeseen mikä sattuu tallin hyllyltä löytymään.
     
  18. JPA

    JPA 3rd gear

    Mie kävin eka tarkistuttaan halvan (lue Bilteman) momenttiavaimen samalla
    reissulla ku hain kamppeet koneistamolta, sile oli laadukas avain ja eipä se piliteema kovin paljoa valehdellut, mutta vähän kummiskin.
     
  19. leksa

    leksa Gearhead

    Tästä on jo kauan aikaa kun tämä tapahtui.

    Teetin juuri tuollaiset holkit ja homma pelasi sen jälkeen.

    Se Helicoilin nouseminen johtui käsittääkseni kahdesta syystä. Ensinnäkin kierteet olivat nousseet jo aiemmin käsittääkseni käsivaraisen kannenpulttien kiristyksen seurauksena tai muusta syystä. Ja noussut kierre oli murtanut reikää laajalti.

    Toinen syy oli selvästi käsivarainen reiän poraaminen Helicoilia varten. Vaikka tein sen yhden tai kaksi kymppiä pienemmällä poralla, tuli reiästä isompi.

    Holkkien reiän poraus sekä kirteytys tehtiin magneettiporalla kohdistetusti. Reikä oli paljon siistimpi.

    Uskon itsekin että tarkasti asennettu Helicoili ei sieltä hevillä nouse, varsinkaan hyvässä materiaalissa. Käsittääkseni pitää jopa enemmän kuin vastaava orkkiskierre. (huom kierresyvyys)
     
  20. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Oma mielipiteeni on että enemmistö korkanneista heli coil kierteistä johtuu liian pitkästä kierre-elementistä. Ohjeissakin on joku maininta kuinka paljon peruskierrettä pitää jäädä ilman irtokierrelankaa. Sekä ylä että alapäästä.
     

Kerro tästä muillekin!