Helman oikaisu

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 22.6.2017.

  1. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Kävi viime viikolla niin, että käyttöauto, eli Mitsu L200 otti osumaa salakavalasti tien reunan heinikkoon piilotetusta kannosta. Helma taipui alhaalta päin noin 60 cm matkalta kaarelle ja helmapalkin yläosa ottaa kiinni oveen. Vekki on pyöreämuotoinen, eli uskoisin tuon olevan vielä melko siistiksi oiottavissakin, toki pakkelia tai tinaa vielä tarvitaan. Ei vaan ole tuosta oikomisesta kokemusta lainkaan ja vinkkejä kaipaisinkin. Mielessä on ollut vetovasaran käyttö, mutta minkälaisia vetopisteitä kannattaisi käyttää, hitsaanko peltiin rautanauloja tai prikkoja, mistä vetää, vai jotain muuta? http://mve-online.com/product_info....seen-p-1139?osCsid=3atnvanote0rcvi3us49mvemi4, tällainenkin köyhän miehen naulahitsi kävi mielessä, vetovasaroineen kuulemma maksaisi satkun pintaan, mutta onko tuo sitten tarpeen, kun ei välttämättä vastaavia hommia joka vuosi edes eteen tule.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Eikös tollanen ole enempi truck-käyttöluokan vehjes? Eli tollanen vähän kuuluu asiaan.
    Jos ei tullu isoo maalivikaa, niin itse lähestyisin tuota lankku ja lekalinjalla. Lankku kynnyksen päälle, ja sen verran lekaa siihen, että ovi istuu taas.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Jos ei ole yhtään kokemusta oikomisesta, niin kannattaa mennä semmoseen paikkaan, jos on nyppykone, ja sikkuralankaa. Varmaan tarvitaan jo korinoikasupenkkikin, tai aunakin jonkinlainen puomisysteemi, jotta oikee hallitusti.
    Jos ei, niin se kakkoskakkonen (mieluusti höylätty), ja leka, että saa oven sopimaan.
     
  4. DX

    DX Gearhead

    taipuko helman pohjalievekin ylöspäin kaarevaksi?

    jos niin siitä kandee alottaa.

    teet eka vetotassun vahvasta latikasta esmes 2kpl 8x50x150 ja joiden väliin helman lieve on tarkotus läpipultein puristaa, pintojen karhennus vetelemällä vai rälläkällä vekkiä on suositeltavaa ja toiseen latikkaan hitsaat vetolenkin.

    okei, sit tunkkaat auton ehjän kyljen ylös

    sit laitat rautakangen tai jonkun vielä järeemmän ja pidemmän putken/tankon kulkemaan poikittain auton alta silleen että toinen pää on vetolenkissä ja toinen lattialla ja mahdollisesti klossien päällä kun aika korkee auto.

    sit vaan laitat vaurioituneelle puolelle klossia tangon ja rungon väliin

    sit lasket tunkkia niin auton oma paino kiskoo helman takasi alas, puolimetrisen painuman ollessa kyseessä, vetopaikkaa joutunee välillä siirtelemään,
    samalla voi siitä kotelon päältä jo autella vaikka silleen ku jussi tossa neuvo.

    sitten jo samalla nyppyhommiinkin riippuen painuman syvyydestä ja muodosta, jos tarvetta on, ite käytän vetovasarassa lukkotonkeja ja vetotappeina sopivan pituiseksi leikattuja pelliklappuja
     
    Muokattu: 22.6.2017

Kerro tästä muillekin!