HELP! GM tilttiratti heiluu - missä vika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja ValiantMan, 19.1.2010.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Chevy Silveradon tilttiratti heiluu aivan holtittomasti. Mikähän sieltä on pettänyt? Löytyykö räjäytyskuvaa?
     
  2. pequli

    pequli Gearhead

    Ne kuuluisat 4 ruuvia löysällä. Ohjeet vaikka tuosta
    http://www.fieros.de/en/articles/steering.html

    Erikoistyökalusta on apua lukkorenkaan irroituksessa ja kiinnityksessä, käy kyllä ilmankin mutta vaatii näppäryyttä ja näppivoimia.
     
  3. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Ne pultit ne vois olla, hommaan tarttee torx hylsyavaimet,eli sellaset naaraspuoleiset, ja tuo lukkorengas on todellakin melko vaikee saada paikalleen ilman erikoistyökalua. Ite sain kahella puristimella sen jälkeen kun nappasin rattiputken ympärillä olevan muovin pois ja sain sieltä otteen puristimella

    Mulla ei ratti heiluminen asettunu noiden pulttien kirraamisella vaan vika oli tilttiputken laakereissa,tuolla sitä pohdin sillon ja tuolla on kuvaakin:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=128328
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Helppo homma

    Itse laitoin sen lukkorenkaan paikoilleen tuollaisella laudanpätkällä.

    http://finnshark.com/forum/attachment.p ... 1260352756

    Sopivan mittaisena sillä voi omalla rintakehällä painaa kuskinpaikalla istuen laippaosaa sisään ja samalla on molemmat kädet vapaana laittamaan lukkorengas paikalleen.
     
  5. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Kiitos ja kumarrus! OD näytti taas kyntensä. Välitän viestit ja ohjeet kaverille, joka on juuri toteuttanut pitkäaikaisen unelmansa ja ostanut Chevyn pick-upin.
     
  6. Watti

    Watti 3rd gear

  7. Leeeevi

    Leeeevi 3rd gear

    Todellakin hyvin,tän kun oisin joskus aikasemmin löytäny niin ois helpottanu elämää..
     
  8. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Todellakin jos tällainen kuvasarja olisi ollut käytettävissä niin tööttikin olisi toiminut luultavasti sen pari viikkoa jonka oli toimimatta kun en jaksanut heti väärin kasattuani purkaa uudelleen ja laittaa oikein...
    Ilman puristimia sun muita erikoistyökaluja kun tuon prokkiksen tekee niin kannattaa sitten varata älyttömästi kirosanoja (ainakin jos on yhtä tumpelo kuin meikä poika), koska niitä tarvitaan paljon että saa kasattua...
     
  9. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    eilen taas tuli tiltti rattia purettua ja kasailtua...
    rupes sen verta kyrsiin että näpräsin tuollaisen "erikoistyökalun"

    [​IMG]

    tuolla saa sen surullisen kuuluisan samperin sokan todella näppärästi paikoiltaan ja takasin paikoilleen...

    siis seuraavasti...ratin pultti vekspois...ratti vekspois..."erikoistyökalu" rattitankoon hahlot lukkolevyä vasten ja rattipulttia kiristämään...lukkolevy painuu alas ja sokka on helppo onkia hahlojen välistä.

    kasaus päinvastoin...
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Nostoa vanhalle topicille, nyt olis tuo tiltin kiristys työn alla ja tarviisin niille tiltin "akselitapeille" ulosvetäjää ( eli " pivot pin remove tool" ) jotta sais homman tehtyä kerralla kunnolla.
    Jos jollakulla olisi Mikkelin lähitienoilla lainata ko. työkalua niin olisin hyvin kiitollinen ja voisin vaikka sixpackin maksaa vuokraa.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tarviit vain kierteeseen sopivan kuusiokoloruuvin ja sopivan holkin ja sitten ruuvaamalla se tappi ulos... Mulla on, mutta en oo lähelläkään Mikkelii..
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Itse taisin tehdä niin että kaivoin vaan sopivan kokoisen pultin (oliko jopa millinen, en muista kun jo aikaa kun omastani kiristin), ruuvasin kiinni ja siitä sit jollan knipexeillä tms kiinni niin lähti ihan kiltisti. En tiiä onko ne joskus sitä kovempaa jumissa mut mulla lähti noinkin.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On ne välillä kovaa kiinni, on kierrekin pettänyt ruuvista ja ei irronnut, sitten piti jo keksiä jotain muuta, mutta sain senkin tehtyä...
     
  14. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Eilisiltana otin asiakseni itsekin perehtyä otsikon aiheeseen, kun katsuri kysy että oonko perehtyny miks ratti heiluu.

    Hieman googlettelin ja kattelin netistä vastaavia tapauksia. Tarvittavat työkalut olin tilannu jo pari vuotta sitten mut on vaan jääny tekemättä.

    Ne neljä pulttia olivat käytännössä kiinni, toki jokainen vähän kiristyi, yksi jopa puoli kierrosta. Suurin syyllinen todennäköisesti oli kuitenkin se yläosan alempi laakeri, kuulia alkoi tippua yksitellen jo purkamisen alkuvaiheessa ja osa on tippunut luultavasti jo ennen auton minulle siirtymistä. Kaikkia en löytänyt, joten otin korvaavat kuulat ylemmästä laakerista ja ylempään ripottelin mahdollisimman tasaisesti kuulat siihen kehikkoon. Neljä tais kaikkiaan puuttua.

    Väljyys katosi käytännössä kokonaan ja taisin saada vielä toimivan paketin muutenkin kasaan. Vaikka ei ollut millään tavalla hallittu purkuoperaatio tai muutenkaan erityisen varmalla pohjalla.
     
  15. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Hei!
    Onko noissa tiltin pivot pinneissä se kierre 8/32 vai mitä? Pitäs saaha purettua rattiputki vklp aikana nii ulosvetime tarttee tehä.
     

Kerro tästä muillekin!