"Helpoin" vanha jenkki harrastaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 27.5.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jenkkiautokuume pääsi iskemään, mutta sen verran säilyi vielä järkeä päässä, etten aloittelijana rynnännyt ensiksi hankkimaan halpaa projektia vaan päätin säästellä vuoden verran rahaa ja opiskella sillä aikaa hieman lisää tekniikkaakin.

    Eniten minua ovat sykähdyttäneet isot fullsize-autot 1955-1965 (-1970 caddy yms). Vaikea valita, pidänkö enemmän siipimuotoilusta ja kaarevista pinnoista, vaiko viivottimella vedetyistä muodoista... kunhan on iso ja komea.

    Kysyisinkin, että mitkähän merkit ja mallit ovat otollisia harrastekohteita tunnetummuuden sekä varaosien saannin puolesta? Olen itse katsellut hieman 60-luvun alun GM:n tuotteita eli lähinnä Impaloita sekä Cadillaceja, joita tuntuu olevan aika paljon liikkeellä. Mahtavatkohan ne olla osien ja avun saannin suhteen myös otollisia?

    V8 pitäisi silti mielellään löytyä, joten valitettavasti monet alkuperäiset Suomi-autot taitavat olla poissa laskuissa... Tehoilla ei ole silti niin hirveää väliä, cruisailemaanhan ajattelin lähteä.

    Niin juu, ja ajattelin raapia rahaa kokoon jotain 7000-8000 euroa. Cadillacia varten voisi käydä pankissakin juttusilla tarvittaessa... Näkkileipä on hyvää.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Okei joo. Arvaan jo, miksei kyselyyn ole ehtinyt tulla vastauksia. Eli siis, tarkalleen ottaen tiedustelen mielipiteitä seuraavista asioista, joihin voi vastata erikseen:

    1) Mitkä ovat yleisimmät (nyky-Suomessa) isokoriset jenkki-sedanit vuosilta 1955-1965?

    2) Miten varaosien saatavuus, hintataso sekä tekniikan tunnettavuus vaihtelevat eri merkkisissä ja mallisissa em. autoissa?

    3) Muita suosituksia hankintaani liittyen?

    ja kenties bonuksena 4) Onko budjetti järkevä?

    Kiitos.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Riippuu siis siitä, että haluatko värkätä sähköjen ym. kanssa. Cadillacissa ainakin niitä rikkimeneviä varuisteita löytyy mutta ne on kyllä mukavia jos toimivat.

    Eli jos ei tykkää kauheasti näpertelystä ja ei ole sitä vara teettää muualla kannattaa pitäytyä perusmalleissa.

    Sitten taas jos omaa intoa ja kädentaitoja ja hyvät tilat (into kyllä korvaa senkin) niin kyllähän ne paremmin varustellut on mukavia.

    Chevyyn taitaa osia löytyä parhaiten. Mutta kaikkiin jotain saa.

    Oikeastaan ei kannata harrasteautoa valita sen mukaan mikä on helpoin vaan sen mukaan mikä tuntuu itsestä kiinnostavalta ja näyttää hyvältä omaan silmään. Sitten voi katsoa, että oliko tämä nyt ihan mahdoton merkki/malli.

    Toyota Crownin 40-sarja on jenkkivehkeisiin verrattuna lähes mahdoton. Hyllystä ei saa oikeastaan enää mitään ja kaikki osat pitää soveltaa jostain muualta. Siihen nähden jenkkiautoilu on helppoa. AIna tietysti löytyy poikkeuksia.
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    osta tilanteen mukaan, sellainen joka osuu miellyttävyydeltään makuusi.
    -mahd.hyväkuntoinen
    -mahd.alkuperäinen
    -mahd.vähän sähkövarusteita

    näillä ohjeilla pääset pitkälle ilman huolia.
    jos rupeat turhan tarkaksi vuosimallien ja auton värien valkkaajaksi, saattaa sivu suun mennä monta hyvää yksilöä.

    Suosittelen paljon valmistettuja(=helpommin osia saatavilla);esim. Ford LTD, Chevrolet biscayne-caprice, Plymouth Fury, Dodge Monaco...
     
  5. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ARVAUKSIA kysymyksiisi:
    1) yleisimmät (nyky-Suomessa) isokoriset jenkki-sedanit vuosilta 1955-1965?
    veikkaisin että Chevrolet Impala, Ford Galaxie, Plymouth Fury, Cadillacit-...

    2)varaosien saatavuus, hintataso sekä tekniikan tunnettavuus vaihtelevat eri merkkisissä ja mallisissa em. autoissa?

    Kaikkiin saa tekniikan osia, Chevrolet ja sen tekniikka yleisintä, sitten (Suomessa) ehkä Moparit Plymouth, Dodge ja kolmantena Ford, joka on maailmanlaajuisesti paljon moppeja yleisempi. Valitse joku noista kolmesta valtamerkistä jos helpolla haluat päästä...

    3) Muita suosituksia
    kts. aiempi viestini

    ja kenties bonuksena 4) Onko budjetti järkevä?
    ON.
     
  6. Öhman

    Öhman 1st gear

    Vastaus otsikkokysymykseen :

    Joku Servoletti.....
     
  7. Älä vaan osta 55-65 Fordia. Maksaa osat aika hyvin ja lähes kaiken joutuu tilaamaan jenkeistä. Menee puol kesää odotellessa, ett saa auton nippuun. Ei oo kivaa!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    En oikein tajua tuota sähkövarusteiden huonoutta, omassa (vm62) vehkeessä ne toimivat kuin pitääkin ja lisäävät huomattavasti mukavuutta. Sitten voi aina "elvistellä", että on mulla tässä tällanenkin..:smile: Ainiin, ja auto ei ole mikään läpikäyty priimayksilö, mutta ehkä joskus.

    ELI SINÄ KESKUSTELUN ALOITTAJA, jos vain haluat kaiken maailman sähköhärveleitä niin antaa mennä vaan. jos niissä on vikaa, niin eiku vähän näpertelyä ja taas mennään...

    Toki varusteiden määrä nostaa myös vikojen alttiuden määrää, mutta jos ajaa polkupyörällä niin ei voi mennä sylinterin kansi halki.
     
  9. Jimbo

    Jimbo 1st gear

    Termos.

    Kyllä tolla budjetilla jo mukavan peltilehmän saa. Oon kuitenkin samaa mieltä Impala67:n kanssa siitä, että kandee hankkia yksilö, jossa ei ole mitään kovinkaan monimutkaisia sähkövetkuttimia. Vanhassa jenkissä kun saa helposti tehdä enemmän sähkö- kuin moottorihuoltoja...

    Oma suositukseni löytyy 60-luvun puolenvälin GM-tuotannosta. Mutta harrasteautoa ostaessa lienee perimmäinen totuus: osta se mikä hyvältä tuntuu!!!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täyttä p-skapuhetta....
    Miltä planeetalta sun 55-65 Fordi tulee jos
    siihen ei löydy osia ?
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mulla oli 1964 Fordin (Fairlane) overdrive-laatikon kanssa ongelmia osien saatavuudessa mutta kulutusosat ja oikeastaan muutkin löytyi aina helposti - Suomesta. Siihen aikaan kun ei ollut edes nettiä apuna niin uskoisin, että nykypäivänä on helpompaa.

    1960 Fordiinkin (Thunderbird) löytyy kivasti
    osaa Suomesta tai suomalaisen firman kautta tilaamalla - tosin suoraan jenkeistä tilattuna vaikuttaisi löytyvän vähemmällä vaivalla ja edullisemmin.

    Vanhan auton kanssa on aina varauduttava ongelmiin osien kanssa, en mä usko että mikään yleisimmistä merkeistä nyt erityisesti tuottaisi ongelmia...
     
  12. Tenox

    Tenox 1st gear

    Mites muuten saa osia Plymouth Satelliteen vm. 74? Siis saako jotain alustan osaa kuten alapalloniveltä (tai jotain vastaavaa) silleen suht kivuttomasti ja nopeasti?
     
  13. slow down

    slow down 1st gear

    Eläköön!! Vihdoin löytyy joku jolla on järki päässä ja realistinen budjetti. Väsymiseen saakka jopa täällä on saanut lukea ostoilmoituksia "halutaan 2Dht viiskytluvulta, pitää olla V-8 max. 500€"
    (tai sitten tää on trolli?)

    Itse kokemuksesta suosittelisin Chevrolettia, jälkituotanto-osaa parhaiten saatavilla, vankka perustekniikka ja jopa runsaasti purkuosaa tarjolla. Älä tyydy kompromisseihin, hanki just se mitä tekee mieli!
     
  14. Herra Nimetön. Tarjoan -63 takapuskurista 700e, -61 pallonivelistä 50e/kpl, -61 390 startista 150e, -62 rätin hydraulipumpusta 200e. Haen Suomesta. 050-5117192. Montako Fordia sulla on ja mitä osia oot ostanu Suomen varaosaliikkeistä?
     
  15. bbford

    bbford Gearhead

    Osta 65-66 Mustang.
    Maksaa alkuun ehkä vähän reilummin mutta pitää kyllä arvonsa ja saa varmasti myytyä eteenpäin.
    Kattelin tuttujen tallilla katalookeja ja alkoi ihan naurattaa kun saa tehdä suurinpiirtein uuden auton niistä uustuotanto osista...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    henkilökohtaisesti suosittelen:
    1955 Packard Patrician convertible
     
  17. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Osta semmonen auto mistä tykkäät.
    Kyllä niihin osia aina jostain löytyy.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Rakenna kustomi, voit kasata sen omista tai kaveris romuista, aina löytyy sopivia osia (ku vähä sovittaa).
     
  19. TNT

    TNT 1st gear

    Osta just se mikä hjuvalta tuntuu, ja mihkä moneyhoney piisaa. Pikku piilomainontana: Chevy van 6.2 D on kiva kiikkulauta ja halapa ajjoo ja pittee...
     
  20. impala67

    impala67 Double Gearhead

    toi kustomin hankinta ohje oli aika hyvä, ja veikkaanpa että se myös on syy(seurauksesta) suomi-kustomien suurelle määrälle; on paljon helpompaa ja halvempaa soveltaa osia toisista autoista kun ei tarvitse metsästää niitä oikeita. Ei silti, suomi-kustomeissa on sitä raakaa käyttölinttameininkiä, joka on aina välistä piristävää...

    mitä tulee sähkölaitteisiin, niin varusteet on kivoja, ja KAIKEN VOI KORJATA. Ei mulla mitään painajaisia ole ollut mistään sähköakkunoista, useimmiten riittää kytkimien putsaus häiriötilanteessa. Käsitin että alkup.kysyjä haki nimenomaan mahd.huoletonta ja huokeaa fullsize harrastepeliä?
    Nykyään on netit ja yhteydet, joten osia saa mistä vaan jos niitä vain on tehtailta jäljellä tai valmistettu runsaasti.
     

Kerro tästä muillekin!