Henkilöauton jousien mittoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mielikuva, 25.11.2006.

  1. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Löytyyköhän mistään liikeestä, tai onko yleensä olemassa jousikirjaa henkilöauton jousista. Kun on tollainen vanha saksalainen jossa on löysät etujouset. En haluis mitään kireitä kisajousia vaan verrata josko löytyis hiukan vahvempaa ainesta olevat vakiojouset jostain muusta vehkeestä. Seitsemäntoistametrinen voorti. Saabin jousia olen kokeillut... en haluu toistakertaa olla heinäsirkan kyydissä... :-?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Teetä passelit. Ei jousipajan tekeleet juuri sen enempää maksa kuin tarvikejousetkaan. Pajoja mm. Helsingissä, Tampereella, Hirvensalmella yms.
     
  3. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Vielä kun joku heittää tollaisen paikan nimen. Helsingin tai länsi-uudenmaan alueelta. Kiitoksia.
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    autotarvikeliikkeissä on koivusen jousiluettelossa myös mittoja.
     
  6. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Sanokaas mielipiteitä. Löysin jouset jotka on nykyautosta 0,75mm paksummat. Jäykistyykö tollaisilla. Alkuperäinen paksuus 12mm. Tarkoitus olis saada hyllyminen ja notkuminen kuriin mut muuten säilyä alkuperäisellä linjalla. Mä luulen että toikin paksuusero riittäisi. Nyt saa vastata myös mututuntumalta. Kun ei muu auta niin kysytään yleisöltä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Langan vahvuuden ohella jäykkyyteen vaikuttaa myös kierrosten määrä. Paljon kierroksia->löllö,
    vähän kierroksia-> jämee.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hyllyminen ja notkuminen viittais ehkä ennemmin iskareihin, ei välttämättä korjaanu jäykemmillä jousilla. Toi Vallilan takomo on ihan hyvä vinkki, niillä on kymmenien vuosien kokemus jousien valmistamisesta eri vehkeisiin, ja näkemystä siihen mikä vaikuttaa ja miten.
     
  9. janzamar

    janzamar 1st gear

    Mulla farmari-Tanarissa vahvistetut takajouset,käytännössä alin kierros on yhtä paksu kuin loputkin jousesta,"normi"-jousessa se alin on ohennettu,ei muuta eroa.
    Samaa mieltä oon kyllä että iskari vaikuttaa enemmän tuohon keinumiseen
    ja tietysti puslat jonkun verran,mutta Wanhastahan on kumminkin kyse
    että voi ne kierrejousetkin olla parhaat päivänsä nähneet..
    -70-82 Taunuksiin on sovitettu 123-Mersun etujousiakin,joutuu lyhentämään mutta muuten menee.
     
  10. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Vallilan takomo ei pysty tekemään tohon etujousia, koska ne on niin pitkät. Soitin.

    Kumipusliahan tossa vehkeessä ei oikein ole. Kerran kokeilin siinä vakio jousien kanssa tosi jäykkiä iskareita. Ei löllynyt yhtään mut kun ajoi pidempään kurviin niin se kallistui hiljaa. Oli aika race ajaa. Kyllä mä laitan uudet iskarit siihen mut ne hiukan jäykemmät jousetkin olis kyllä asiaa. Tilanne on nähkääs tällähetkellä sellainen että joka kerta kun pysähdyn vaikka valoihin niin keula niiaa... Ja sitkun lähden niin kakkosella tuntuu että keulii. Silti öljyiskarit toimivat, ei jää heilumaan tai sellaista, myötäilee vaan. Huomattavaa löllömäisyyttä tulee vasta 150 km/h jälkeen.

    Noi toiset jouset mitkä löysin ovat 1500-1600 kg painavasta ruotsalaisesta etuvetoautosta. Siinä on veikkaukseni mukaan etupaino 60/40 eli jotain 900kg etuakselilla :eek: ?? Noo tässä mun härvelissä omapaino on 1100 mut siinäkin on todella kaikki etuakselilla, sanoisin 750 kg.

    Miten äijän käy?
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kokeilemallahan se selviää. Pituuden arvioimisessa jäykemmällä jousella voi olla ongelmia, mikä on vapaa pituuden ja puristuspituuden, eli tulevan auton korkeuden ero.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Pituuksia on tosiaan tosi huono vertailla irtaallaan. Justiin vaihdettiin kaverin Bemariin jouset jotka oli 0.4mm paksummasta langasta ja 130mm lyhemmät mitä alkuperäiset. Noilla jousilla alusta tippui korkeintaan sen 30mm mitä sarja lupasikin. Pitkään mietittiin tohtiiko niitä laittaa ollenkaan, mutta hyvin kävi :lol:
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tuli vaan semmonen mieleen, että mitäs jos ne wanhat jouset on kerran huonot, niin mitäs jos vaihtais uudet.
    Siis samanlaiset mitkä alunperinkin on olleet. Vai eikö niitä saa?
     
  14. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Mä en oikein usko että uusia saa. Saksassa oli myynissä neloskoneisen jousia. Ja sitten noita madallusosia. Toinen onkelmus on takana lisälehdet. Takapää on sopiva mun käyttöön eikä muuta alkuperäistä fiilistä. Epäilen kuitenkin että nykyinen takajousitus olisi eriparia uusienkin originellien kanssa. Noita lisälehtiä mä en kyllä ota pois. Ne harvat päivät kun ehdin hakemaan ton auton tallista ja ajamaan sillä käytetään reissaamiseen, silloin on takana paljon kamaa. Hyväksi todettu laite reissussa.

    Ei varmaan auta kuin kokeilla. Kunhan saan hankittua ja sorvattua iskarit sopiviksi niin sitten haen noi jouset mistä kirjoittelin.
     
  15. PasiK

    PasiK 1st gear

    Jousivakioon vaikuttavat tekijät löytyy osoitteesta:

    http://kotisivu.mtv3.fi/pasikuusela/kierrejousi.htm

    On huomioitava, että tukivarsien vipusuhde (jos rengas liikkuu 1 cm sisäänpäin, ei jousi puristu välttämättä kuin puolet) vaikuttaa. Helpoimmin hommatapahtuu laskemalla/mittaamalla alkuperäisen jousen jousivakio, ja menemällä siitä jäykempään/löysempään tai pidempään/lyhyempään tarpeen mukaan. T PasiK
     
  16. PasiK

    PasiK 1st gear

    Nuo mitoitusohjeet on Offroad hemmoille joustoliikkeiden maksimointiin. Ei katuautoille.
     

Kerro tästä muillekin!