Heraldien valmistenumerot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja whiic, 19.1.2002.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    (Tiedä sitten mihin aihepiiriin tää olis pitänyt pistää, mutta olkoon täällä ellei muualle siirretä.)

    Autoni valmistenumero on mallia GB.....LDL, moottorin valmistenumero GD......., vaihteiston, perän ja rungon sarjanumeroita en ole varmistanut vielä.

    GB-alkuiset Heraldit ovat 1200:n "export"-malleja ja valmistettu vuoden '64 jälkeen (auton käyttöönottovuosi '67). GD-alkuisia moottoreita on ollut alkuperäisissä avo-Heraldeissa, 12/50 Heraldeissa ja autraliassa valmistetuissa Heraldeissa.

    Lisäksi minun autossa on kumista valmistettu kokolattiamatto, jota ei "export"-malleista löytynyt.

    Autoni vaikuttaisi siis olevan peräisin ainakin kolmesta eri automallista.

    Ohjeet valmistenumeroiden tulkitsemiseen olen löytänyt netistä
    http://club.triumph.org.uk/prefix1.htm

    Onko mahdollista, että kyseisessä listassa on virheitä ja mistä löytäisin lisää Triumphien (erityisesti Heraldien) valmistenumeroista?
    Suomeen tuotavia 1200 exportteja (
    Valmistettiinko Heraldeja vuoden '64 jälkeen kumisilla matoilla? Olisiko mahdollista, että autoni olisi siis 1200 "ei-export-malli" ja se olisi vuonna '67 sitten suomessa päivitetty 12/50 Heraldin koneella (joka on sarjanumeroa lukuunottamatta kai samanlainen kone kuin 1200 exporteissa), jotta se olisi vastannut lattiamattomateriaalia lukuunottamatta)? Suomeen tuoduissa ei-exporteissa oli 3 hevosvoimaa vähemmän (48 eikä 51). Toisaalta mikäli auto olisi tuollainen päivitetty "ei-export" niin silloinhan sen korissa oleva valmistenumero olisi kai alkanut GA:lla...

    Mitä muita eroja export-varustelluissa Heraldeissa oli verrattaessa ennen '64 valmistettuja Heraldeja tai '64 vuoden jälkeen valmistettuja "ei-exportteja"?

    _________________
    WHIIC alias 2D

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2002-01-19 17:30 ]</font>
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    No tuo nykyinen kumimatto on kyllä jälkikäteen siihen siirretty, mutta ennen sitä autossa oli vielä huonokuntoisempi kumimatto. Se että oliko tuo vielä aikaisempi kumimatto autossa ensirekisteröitäessä on arvoitus.
     
  3. Tico

    Tico 3rd gear

    Valmistenumeron loppuosat: DL - saloon, RS - 12/50 saloon, CP - coupe, CV - convertible, SC - estate ja V - courier.

    Tota GB:tä mä oon ihmetellyt, onkohan se kaikkiin vientimalleihin (kuten omaanikin)laitettu koodi? Muutenhan ne on GA tai GD, 1200 tai 12/50.

    12/50:n kone on erilainen - vähän lähteistä riippuen - 1200: 43hp/4500rpm - 12/50: 51hp/5200rpm - vähän vääntävämpi myös.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tico 2002-01-20 19:45 ]</font>
     
  4. whiic

    whiic 1st gear

    1200 ei-Exportia sai aluksi 38 hummaisena. Myöhemmin tehoja kasvatettiin ja huipuissaan tehot nousivat 48 bhp. 1200 Exportia sai aina vuodesta '64 ja silloin 51 bhp versiona eikä (kai) tehoja ole siitä nostettu. 12/50 käytti joko äsken mainittua 51 bhp tai 48 bhp moottoria, erona tosin että valmistenumero moottorilla alkoi GD, kun 1200 Exportissa GB ja tavallisessa (Suomessa harvinaisessa) 1200:ssa GA.
     
  5. Tico

    Tico 3rd gear

    Vähän "copy/pastee":

    Co. No.: G 1 - (1000ccm), GV for Saloon, GY for Coupe/Convertible
    Co. No.: GA 1 - (1200ccm)
    Co. No.: GB 1 - (1200ccm) Export
    Co. No.: GE 1 - 13/60
    Models: Herald, 1959-61, 948 ccm, 39 bhp at 4500, 4 cyl, Saloon, Fhc, Dhc
    Models: Herald 1200, 1961-67, 1147 ccm, 39 bhp at 4500, 4 cyl, Saloon, Dhc, Estate
    Models: Herald S, 1961-64, 948 ccm, 39 bhp at 4500, 4 cyl, Saloon
    Models: Herald 12/50, 1963-67, 1147 ccm, 51 bhp at 5200, 4 cyl, Saloon
    Models: Herald 13/60, 1967-71, 1296 ccm, 61 bhp at 5000, 4 cyl, Saloon, Dhc, Estate
    Engine: 59 - 61, 4 cyl, 948ccm, 39 bhp at 4500 rpm
    Engine: 61 - 67, 4 cyl, 1147ccm, 39 bhp at 4500 rpm
    Engine: 63 - 67, 4 cyl, 1147ccm, 51 bhp at 5200 rpm
    Engine: 67 - 71, 4 cyl, 1296ccm, 61 bhp at 5000 rpm

    Elikkänsä ihan eri jutut eri lähteistä.. Mahtoikohaan britti edes itsekään tietää, mitä Heraldista irtosi.. Eipä häävisti jokatapauksessa :smile:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tico 2002-01-21 09:38 ]</font>
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tähän ilmiöön törmää lähes kaikessa autokirjallisuudessa: tiedot vaihtelee lähteestä riippuen ja yleensä totuus löytyy vasta useiden kirjojen kaivelun ja tietojen yhdistelyn jälkeen...
     
  7. whiic

    whiic 1st gear

    Epäilen tuota 1147cc:tä, että sen pitäisi olla 948cc, sillä tehot@kierrokset vastaa muita 948cc koneita. Listassa siis kirjoitusvirhe.

    Ja 948cc koneista on hypätty suoraan 1147cc:n tehokkaimpaan versioon eli tuohon, joka löytyy 12/50:stä ja mahdollisesti sama myös Exportissa (moottorin valmistenumeroa lukuunottamatta).

    Listassa on ilmeisesti annettu kaikista kyseisen tilavuuden omaavista koneista tehokkain versio (tehokkain mitä Heraldeissa oli, Spitfireissä oli huomattavasti enemmän tehoja [sama lohko, tupla-SU:t, suuremmat venttiilit, eri puristukset]), sillä 948cc alko noin 30 hummasta ja päätyi 40:een. 1147cc alkoi 40 hummasta ja päätyi 50:een. 1296cc motin kehitystä en tiedä, mutta ainakin tuo 61 hummaa tulee aina esille opuksista.
     
  8. Tico

    Tico 3rd gear

    JUST!
     
  9. whiic

    whiic 1st gear

    Niinpä... ja onko tuolla väliä käytännössä onko 48 vai 51 hummaa. Tietenkin, jos haluaisi alkuperäisyyttä varmistella vihon viimosen päälle, mutta ei muuten tollanen +/- 2 hummaa tunnu missään. Sitäpaitsi voi olla, että ero niissäkin johtuu vain mittaustavasta.

    Asiasta toiseen: kuinka paksu on Heraldin pähkinäpuuviilu, että tietäs paljonko uskaltaa hioa, jos rupee entisöimään?
     

Kerro tästä muillekin!