hiekkapuhallettu pintapelti mitä päälle epoksi vai happo vai

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nahka, 7.8.2007.

  1. nahka

    nahka 3rd gear

    hiekkapuhallettu pintapelti mitä päälle epoksi,happo vai mikä?missä pysyis vielä kitti päällä,jos tartee lisätä?
     
  2. Gutless

    Gutless Gearhead

    puhallettu pinta on karhea ja siinä pysyy epoksikin hyvin. Pintapeltejä ei passaa vaan takoa hiekalla liian rajusti.

    Mikä on muuten kaikkein ominta käyttöä happopohjalle. Itse joskus luulin että sillä on joku ultimaattinen kyky vastustaa ruostetta ja laitoin vain sitä puhtaaksi puhalletun takasillan päälle. Valuosien huokosista puski ruostetta huolella läpi akselin ollessa muutaman viikon autotallisäilytyksessä pelkässä happopohjassa (tarkoitus myöhemmin hitsailla korvakkeita). Ko. talli ei ole aivan kaikkein kuivin. Eli ilmeisesti joissain tapauksissa happoa käyttäessä tartunta pohjaan on vaan parempi, missä? Ei muuta etua?
     
  3. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    Miksi tarvis kitata maalin päälle?

    Tee kittaukset ennen pohjamaaleja.hiekkapuhallettu pelti on unelma levittää kittiä.

    Ppg:ltä saa dp40 pohjamaalia (1:1),jonka voi myös välihioa jos kittaukset peilaa.vetää vaan vähän rehvakkaammin.

    Dp40 on myös oiva välivärinä jos epäilet pinnassa olevan vähän silikonia/maantiesuolaa tai autossas on termoplastinen maali ennestään.
     
  4. nahka

    nahka 3rd gear

    näin on aikomus että levitän kitin puhtaalle pellille.Suomen kesä on lyhyt, jos en ennätä tehdä kittauksia.talli kun ei ole ympärivuoden lämmin, niin korroosio iskee aika helposti puhallettuun peltiin.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Itse paklaisin vaan pahimmat kohdat puhalletulle pellille ja pikainen hionta ja inertan primer 5:n nopeasti pintaan,niin ei ehdi kosteus imeytyä puhallettuun peltiin ja sitten paklaisin primerin päälle ja sitten kun paklaukset on hiottu niin joku täyttävä pohjamaali päälle tai sitten tuo inerta primer uudestaan päälle(on hyvä täyttökyky) yli asti niin pakkelit jäis ikään kuin epoksien väliin ja tän jälkeen sitten joku pohjamaalina autoväriliikkeissä myytävä maali,noh tapoja on monia...
     
  6. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    no sitten kannattaa talven jälkeen hioa suojamaali pois ennen kevään kittailuja.
     
  7. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jos pelli on paklattu niin miks siihen kohtaan enää laittaa mitään sinkkifosfaattia sisältävää pohjamaalia, joka on tarkoitettu peltiä eikä pakkelia vasten? Ei kai se sinne asti uletu vaikutus...? Minen ymmärrä. En kyl maalaamisestakan tiedä mitään... Sen kyl tiedän että jenkkiautofoorumilla on 99% totuudeksi kinasteltu sata kertaa että aiiina pakkeli pelliii vaste pohjalle...mutta silti...kiusaks edes... :rotfl:
     
  8. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    jees,hyvä pointti.ihmettelen kans itse välillä miksi sekoitetaan autonmaalaus ja rautarakennemaalaus keskenään ja aletaan sohimaan esim. kyseistä epoksipohjaa autohommiin. kun en oikein jaksa uskoa että kukaan vetää (harraste)autoonsa tän inertan päälle uretaanimaalia tai muuta epoksia 200-300 myytä..

    Ostakaa autonmaalaukseen siihen tarkoitettuja maaleja ja tarvikkeita.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Saahan näiltä automaalivalmistajiltakin epoksipohjaa,mut tuo inerta on vaan paljon halvempaa ja yleisesti hyväksi havaittua pohjamaalia lähes kaikkeen maalaamiseen!
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Kyllä minäkin käytän epoksia autonmaalauksessa välillä sen huokean hinnan takia, mutta pintapelteihin en teollisuusepoksia laittais. Yks päivä vetäsin letukan konehuoneen pellit teollisuusepoksilla, jonka annoin kuivua nahkeaksi ja sen päälle basemassa ja lakka. Tätä metodia olen käyttänyt jo parikymmentä vuotta osissa, joiden ei tartte olla ihan priimapintaisia, esim runko ja muut alustan osat. Tosin niitä en pintamaalaa yleensä basemassalla, vaan 2-k akryylillä.
    Onhan PPG:lläkin autokäyttöön tarkoitettua epoksipohjamaalia (D834) ja pirun hyvää onkin. Sitä olen käyttänyt välillä pintapelleissäkin eristeenä varmuuden vuoksi. Sen päälle olen vetässy 2-k hiontapohjamaalin märkää märälle systeemillä ihan siksi, koska tätä epoksia on vittumainen hiota. Se tukkii paperin.
    Joskus käytin sellasta Standoxin 2-k primeriä, jonka päälle voi kitata, kun se on vielä vähän nahkeeta. Sen käyttöä puolustelin sillä, että jos kuitenkin hitsisaumaan oli jäänyt jokunen huokonen, niin maali tunkeutuu niihin paremmin kuin kitti, mutta todellisuudessa silläkään ei taida olla paljon merkitystä. Takapuolelta se rupee ruostumaan ellei suojaa kunnolla. Seppokuismalla on aika hyviä neuvoja ja niitä olenkin tässä viimeaikoina lueskellu kiinnostuneena... :wink:
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Epoksien pitäis antaa kuivua rauhassa muistaakseni peräti 7vrk jolloin se on vasta täysin kovettunut,ennen kuin niihin kannattaa mennä maalaamaan mitään muuta kuin niille tarkoitettuja pintamaaleja päälle(jota automaalit ei ole) ja hioakaan ei oikestaan kannattais aiemmin ainakaan jos ei tule sit vielä jotain väliväriä ennen pintamaalia!

    Jos liian nopeasti menee sitä hiomaan niin varmasti tukkii paperin,kun hyvää värkkiä se on tukkimaan paperia kuivuttuaan kunnollakin jos autojen pohjamaaleihin vertaa!

    Olen tosin itsekin kyllä maalannut seuraavana päivänä automaalilla(kin) esim.just tuon inerta primerin päälle,koska ei aina voi odottaa lähes ikuisuutta ja tehdä kaikkea aina juuri ohjeiden mukaan :wink:

    Mikäs Buddyllä on perusteena ettet pintapelteihin teollisuus epoksia laittaisi?
     
  12. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mikäs Buddyllä on perusteena ettet pintapelteihin teollisuus epoksia laittaisi?[/quote]

    Voihan sitä vetästä pintapeltiinkin, mutta niinkuin edellä mainitsin, niin ruiskisin siihen hiontavärin päälle märkää märälle systeemillä.
    Laiska kun olen hiomaan tukkeutuvalla paperilla
    Automaalit on mielestäni käyttäjäystävällisempiä pintapelteihin, vaikkakin kalliimpia. PPG:llä on ainaski sellasta maalia, joka toimii sekä pohjamaalina, että hiontavärinä.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead


    Helpompia ja nopeampiahan nuo oikeat automaalit on hioa!

    Jep,ppg:lläkin sellaista on ja samaten ainakin Sikkensillä ja luulisin et on muillakin maalivalmistajilla ja onhan muistin taas palattua mm.Glasuritilla sellaista ja niin hyvää tavaraa kuulemma onkin et sais kaveri joka sitä viikottain käyttää useampaan kertaa tuoda mullekin "maistiaiset" :wink:
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Niin kun tätäkin ketjua lukiaa, käypi mielessä pienessä, vai oliko tuo mielessä pielessä, notta mitähän niin kuin oli tarkoitus tehdä ...

    Eli kokemukseen ja tai siis omiin ja naapurin munauksiin vedoten, näin meillä tänään, kun vaikka nyt lokasuojat on puhallettu oli syy mikä tahansa, sitten jos ...

    Ne korjataan, pitääs saada se hiesun pikkuinen nypäle pois huokoosista, hitsuuta ei haittaa, eikä pellitystä, mutta jos tinata meinaasit, on hiekkapuhallettu pinta hiottava, täällä meillä päin oikaistaan eli pikkuinen rälläkkä ja lamelli laikka jolla pyyhkitään koko laitos läpi, jos ollaan bedanttisia, pannaan vaikka neekeröiden koko komeus, tai rälläkkä teräsharjalla kiillotellen, johan kehtaa tinata, tinnerillä pesu ja hiesu on poissa ja pohjuste pysyy, eikö

    No joka tapauksessa jos se vain puhallellaan hiekalla puhtaaksi ja tarkoitus oli maalata, samapa tuo vaikka rälläkkä teräsharjalla kävis läpi on paree kun on hierastu puhtaaksi kunnolla, tärpätti pesu ja normi pohjamaali päälle, happoa tai ei niin sen kuuluis imeä oikein kiinni, jos ei niin pohja on yhä likainen, ja pelkkä pohja maali on yhä pelkkä pohja maali, se ei pidä kosteutta, jos vaikka osa säilyy kylmässä varastossa useamman vuoden, näinkin on joskus käynyt ...

    Eli mikäli sen osan oli tarkoitus olla jemmassa kylmässä tallissa, monta vuotta, pohjamaalin päälle kannattaa vedellä vaikka se halvin mahdollinen auto maali, se auton maali on kuitenkin ehitetty juuri tätä varten ...

    Entäs paklaaminen, no hiekkepuhalletun päälle kitaaminen on hölmöä hommaa, ei se siinä pysy, puhalluksen jälkeen hiotun, tinnerillä pesyyn pintaan saattaa jopa tarttua, tinattuun ja karhennettuun varmasti tarttuu, mutta jos on puhallettu, hierastu tai kiillotettu, tinattu ja karhennettu ja tinnerillä pesty, maalattu ja pitävä maali pinta karhennettu, pakkeli kuin pakkeli pysyy varmasti, ja ensimmäisenä tetysti aloitetaan metalli kitillä jolla suuret oikaisut, mutta se on toinen stoori se ...

    Hiekkapuhkaistun pinnan kanssa kaikki on vähän eri koulu kuntaa, normaalisti kiiloitetulla pinnalla ei pysy mikään, koettakaa kitata peiliä, ja normaali pelli hommissa karhennus on a ja o, mutta se hiekka puhallettu pitääs aina vähintään hiertää, mielummin hioa kunnolla jotta puhutaan samasta asiasta .. mene ja kokeile sillä se selviää. :poff:
     
  15. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Korro E, voit maalata kaikilla tunnetuilla maaleilla päälle, hitsausta ei haittaa,paklattavat kohdat putsaat sillä somalilla.
    Korrossa on jopa muutaman vuoden tuote takuu ettei hiekkapuhallettu teräs ruostu ulkosäilytyksessä.
    Teollisuuden käyttämä tuote suoraa puhallettuun teräkseen,autotarvike maalit kuten epoksi tai hiontavärit on sitä varten joilla teet ne loppu silaukset pohjiin ettei tarvii maalarille vittuilla huonosta työstä.
    Epoksilla haihtumisaika pitkä jonka voit hioa esim 400 paperilla vesissä (tippa astianpesuainetta veteen )ei tarvii läträtä vettä niin paljon huomaat tehdessä mitä tarkoitan ja päälle hiontäväriä 800 tai 1000 paperi, haihdutus aika kerrosten välillä tyypin mukaan lue tuote seloste ,useimmat värit voit hioa vesissä, ei pölyä.
     
  16. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Tänään 10.8.07 kävin kysymässä PPG:llä DP40 on loppu 1 L purkeissa. 3 L on vielä. Tämän jälkeen mennään happomaalilla. Happomaali tarvitsee vielä pohjamaalin ennen automaalia.
    Käsittääkseni happomaali tarvitsee myös pohjamaalin ennen kittiä.
    Mika
     
  17. känttyrä

    känttyrä 3rd gear

    Juu,siinähän ne tärkeimmät.Vaikka itsekkään saanut täysin tolkkua moisesta esseestä,voinen todeta että,siinä tuli aika kattavaa perus-infoa.Kyllä noilla jo kuuhun mennään.Ps kertokaahan muuten,onko toi ppg vouhotus vain joku jämähtänyt asennekysymys,tietämättömyys muista vaitoehdoista,vai halu tehdä asiat vaikeammin?? :odroll:
     
  18. seppo.kuisma

    seppo.kuisma 1st gear

    jaa ettei kitti pysy puhalletulla pinnalla?se oli varmaan vitsi.

    henk.koht. puhun ppg:n tuotteista antaessani neuvoja kun muiden automaalivalmistajien tuotteista on vähemmän kokemusta,hetkeäkään epäilemättä etteikö esim.standox,sikkens,dupont,spies heckers,glasourit tai body valmistaisi yhtä hyviä(kenties parempiakin)tuotteita...kaikilta valmistajilta löytyy samat tuotteet eri paketeissa ja vakoilu on kovaa valmistajien kesken.
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Varmaankin Karva tarkoitti että hiekkapuhalluksen jälkeen pinnassa oisi kitin tarttumista haittaavia hiukkasia jotka täytyis poistaa siitä ennen kittausta.
     
  20. Buddy

    Buddy 1st gear

    Joku mainitsi hyvin edellä, ettei automaalausta voi verrata rautarakennemaalaukseen, mutta eikö esim. rungon maalaus olekkin aika tavalla edellämainittua rakennemaalausta? Kyllä niissä mun mielestä voi käyttää ihan teollisuuspohjamaaleja. Tunnen pari maalaria, jotka käyttävät pintamaalauksissakin epoksia eristeenä.
    Tää erilaisten maalien sotkemislegendat on mun mielestä aika tavalla paskanjauhantaa.
    -Jos maali on 2:k, niin se kuivuu kemiallisesti, vaikka sen sulkis millä tahansa kalvolla!
    -Jos maali liukenee tinnerillä, niin sen päälle voi mun mielestä maalata märkää märälle periaatteella 2:k pintamaalilla, Eikö voi? Perustele...
    Parikymmentä vuotta olen tehny niin, eikä ruostekukkasta ole tullut näkyviin... Eikä muitakaan kukkasia... :wink:

    Nää on taas ihan Buddyn omia käytäntöön perustuvia mielipiteitä, eikä oikeiden peltiseppien maalikataloogeihin perustuvia juttuja...
     

Kerro tästä muillekin!