Hiekkapuhallus vai Annitrol? Kumpi parempi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja twincam6, 20.6.2017.

  1. jrasi

    jrasi Gearhead

    Vedin annitrolin Buickin sisäkattoon, mikä oli kauttaaltaan pintaruosteessa. Teräsharjalaikalla ensin vanhat pois ja pensselillä happo perään. Hyvin se sinne ruosteeseen tarttui ja muodosti nätin tumman pinnan. Kirkkaalta, ehjältä pelliltähän se valuu pois, mutta eihän sitä siinä tarvita.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Just vetelin Chevyn kyljistä ruostekukkaset yms auki puhdistuslaikalla. Sit käsittelin sen Annitrolilla, tosin vesisade "pilasi" vähän hommia, kun kirkkaalle pellille tuli pintaruoste. Sitä en poistanut vaan uudestaan Annitrol käsittely ja pohjamaali myöhemmin päälle. Saa nähdä miten kestää.
    Helmat yms missä oli paksummin ruostetta, muuttui valkoiseksi/harmaaksi käsittelyn jälkeen.
    Chryslerin katon myös käsittelin 2 kertaan tuolla, hion vain teräsharjalla ruosteet auki.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mun näkemyksen mukaan Annitrolilla ei ole tarkoitus värjätä ruostetta mustaksi, vaan poistaa se kokonaan. Kertasivelyllä ei lähde mitään, vaan ruosteen poistaminen vaatii helpommissa tapauksissa tuntien liuotuksen ja vaikeammissa tapauksissa pari päivää. Mutta kyllä sillä puhdasta tulee, jos pinna riittää läträämiseen.
     
    Muokattu: 27.6.2017
  4. jrasi

    jrasi Gearhead

    Riippuu tietysti kohteesta, omassa tapauksesa kun piti teräsharjauksen jälkeen saada vain kraatereiden pohjalta ruoste fosfatoitua, jolloin siis ferro-oksideista ja ferro-hydroksideista tulee ferrosulfideja. Saa jättää pohjamaalin alle, ei jatka enää ruostumistaan.

    Mutta anyway, pointti oli se, että yllättävän hyvin tuo liemi karkeassa pinnassa pysyy. Sisäkaton kun siveli muutamaan kertaan, niin lähinnä pensselistä valui hihaan, mutta katto jäi märäksi.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sama juttu, vinyylikatto mistä revitty vinyylipois, niin hyvin levisi kun sienellä levitti. Eiläheskään vesi tasosta leviämistä.
     
  6. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Mäki käsittelin pellit tolla anitrolilla. Annoin yön vaikuttaa. Koska oli sellasta kevyttä ruostetta siellä täällä. Hyvin oli ruosteet lähteny mut oli kyl hyvin kuivanukki. Vissii pitäs huuhtoa vedellä mut enpä huuhtonu.

    kysymys onki et pysyykö tos anitrolin päällä epoksimaali vai pitääkö kenties aloittaa alusta ja hioa taas pellille.
    Onko jollain tästä hommasta kokemusta.
    Tuumasin sitäki et josko vaan karhuntassulla pyhkääsis enimmät moskat pois....?
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. BHN

    BHN 1st gear

    Pertti K tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei sitä pitäisi tarvita huuhtoa.
    Omassa jäi semmoinen karsta pintaan, minkä kevyesti harjasin pois ennen pohjamaalia.
    En ole vielä kokeillut hinkata maalipintaa mutta kyllähän sen epoksin pitäisi siinä pysyä.
     
    karhu01 tykkää tästä.
  9. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Joo mä tein piruuttani testinkin asiasta nii paremmin anitrolin päällä pysy maali kun taas suoraa nylonlaikan jäljiltä.
    Tein samoin, ku säki. Pyyhkäsin ne kuivaneet karstat epäkeskolla pois ja maali niskaan.
     
    toyopet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!