hieman epäonnekas nesteiden vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sauli, 13.12.2009.

  1. sauli

    sauli 1st gear

    hoksasin tuossa jokunen tunti sitten ku kattelin pakkasmittaria joka painui jo -20c alle että onkohan tuossa perkele minkälaiset nesteet. no eihän se mittari näyttäny -17c kestävyydeksi, tosin oli täysin nestemäistä vielä. eihän se auttanut kuin lyyä käyntiin(lähti muuten tosi nätisti) ja ajella naapurin rasvamontulle nesteitä vaihtamaan.. ei tullut syylärin ropusta kuin muutama hassu litra, termostaattikotelon aukaisulla sieltä lorahti jo reilummin. ei kuitenkaan niin paljoa mitä siellä pitäisi olla. no ajattelin että kun kaadan 5L raakaa ja loput valmiiksi sekoitettua niin pitäisi olla hyvä, sattuipa sitten niin vanhanaikaiset että ilm. termostaatti ei ollutkaan kunnolla kolossaan ja pulttia kiristäessä kuului vaimea naksahdus.. korvakko halki :poff:
    omaa huolimattomuuttahan tuo ihan puhtaasti on!

    nyt siellä on edellä kuvatun mukaiset nesteet sisässä, käyttää haluttas ennenkuin pakkanen kunnolla kiristyy jotta nesteet sekoittuisivat kunnolla mutta ei kehtaa ku lorottelee koko ajan. no minkäs teet, kyllä se siinä pärjää. ihmeellisintä tässä on ettei edes vituta :lol:

    autohan on -84 caprice 305 bensakoneella
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos mittari näyttää -17 kestoksi ei se todellakaan ainakaan jäädy halki enää.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu ei vaikka pakkasta olis -30.
     
  4. sauli

    sauli 1st gear

    joo tiesin kyllä että ei mene heti jäähän vaikka pakkasta olisi enemmänkin mutta kesäisikö tuo 17c mittariin antanut neste todella tuon -30? on nimittäin tuommosia pakkasia jo luvannut. no kohtahan sen näkee kun vanhat nesteet on astiassa tallessa ja astian nostin pihalle
     
  5. Kyllä se menee hyyhmäksi -30:ssä mutta ei jäädy niin kiinteäksi että sulaessaan halkoisi paikkoja , käyttää ei kuitenkaan kannata jos on pelkkää hyyhmää järjestelmä täynnä , alkaa meinaan kiehua aika pian kuumemmissa paikoissa ja sitten poksahtaa vähintään joku letku tms heikompi paikka....
     
  6. -TH-

    -TH- Gearhead

    vieläkö pääset montulle tai muuten helposti auton alle? jos niin, nii tee astiaan kestävä satsi ainetta ja laske loki tyhjäksi, lohkon alapinnassa on molemmilla puolin ruuvattavat tulpat, joista veden saa pois. joskus ne reijät on ruosteessa, ja tökkäämällä ruuvarilla alkaa vesi tulla ulos.
    sen jälkeen tulpat kiini ja liemi sisään.
     
  7. sauli

    sauli 1st gear

    no kyllähän sinne alle vielä pääsisi mutta annan olla parkissa ja odotan lauhempia ilmoja. käyn sitten ajamassa reilun lenkin ja mittailen/sekoittelen nesteet kuntoon.
    kiitoksia muuten paljon tuosta tiedosta, ihmettelinkin jo vähän että onko muka tosi ettei sieltä saa kaikkia nesteitä ulos..

    -25c näyttää jo pakkasta pihalla
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Muistakaa kattoa ne nesteet nimimerkillä vanin syyläriä sulattelen täällä "pikkupakkasella" . Viime kesän vesipumppuongelmat muistui vasta nyt mieleen :cry: ja koneessa lähes pelkkää vettä :soosoo: No syyläri on sulanut ja moottoria pikkuhiljaa lämmitellään. Vesiletkut on vielä tönköt sohjosta :odroll:
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Reilun parin tunnin projekti ja heikot liemet poistettu sekä uudet RIITTÄVÄN väkevät tilalla. Kivaa tämä talvi harrastus jälleen kerran :p Lämppärin kierto meinas ottaa koville :mad: . Pientä tihkuamista näytti olevan mutta sekin loppui kun nesteet alkoi kiertää kunnolla ja sohjo oli sulanut.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei oo kivaa jos lämppärin kenno pääsee jäätymään...
    Mulla kerran pääsi lämppärin kenno jäähän kun ei tuulut ajoissa nesteitä vaihdettua. Koneeseenhan noi vaihtui vielä kun käytti hetken kerrallaan että muuttui khtuullisen juoksevaksi, mutta kenno ehti jäätyä umpeen.
    Oli vaan kiva -40 asteessa ajella 100 km suuntaansa reissu asiallisesti pukeutuneena, mutta hengitys kun huurusti tuulilasinkin niin että piti noin 5- 10 km välein pysähtyä skrabaamaan näköalaa lasiin...
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Silloin joskus nuorenamiehenä kun ajelin Sumpilla Seinäjoelta kotia niin oli lämppärinkenno ainoa missä nesteet kierti mökissä lämmin mutta muutama kilometri ja kiehuu....... kun olis jaksanut odotella vartin paikalla olis varmaan syylärikin sulanu mutta ajoviima piti syylärin jäässä ja hetken odottelu ei keriinnyt lämmittämään :poff: 18v iässä Järjen käyttö ja naisista tulossa ei sovi samaan päähän :rotfl:
     
  12. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    äsken ajoin valiantin sisälle jouduin sen tilapäisesti ottamaan ulos (aamulla) kun vaihdoin käyttikseen jarrukengät,
    oli kans päässyt nesteet kohmettumaan ei ollu jäähdytysnestettä kun vähä väriksi :oops: , onneksi lähti kun palmun alta kun pidin 150w halogeeniä puolituntia öljypohjan kyljessä, sisätilalämppäri huusi imusarjaa kohti ja sammutuspeitteen nakkasin moottorin päälle.
    suuremmilta katastrofeilta vältytiin vaikka ei varmaan pakkaskesto ollut -5 enempää, otti kyllä vähä ensin pumpusta et kuin on käyny :lol:

    onneks oli sähkönen vesipumppu nii se ei ottanu itteensä kun en laittanu päälle :rotfl:
     
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Älkää pelkkää raakaa sinne pistäkö, vaan lukekaa hitto vie ne ohjeet mitä purkin kylessä on :odroll:
     
  14. Sheikki

    Sheikki 3rd gear

    kyllä se siellä koneessa sekottuu. Ainakin tähän asti joka kerta. Taas tänä aamuna 2 autoa jäässä unohduksen takia. V...u näit vehkeit vaan on liikaa :-?
     
  15. kma68

    kma68 Gearhead

    Ei ne kyllä ihan noin vain sekoitukaan, vaan kannattaa kyllä ehdottomasti käyttää vaikka vuotaakin tai voi kone olla aamulla halki. :eek:
     
  16. Sheikki

    Sheikki 3rd gear

    Niin kyllähän sitä käyttää pitää sitä konetta ei se muuten sekotu. 8)
     
  17. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    olin ottanu töistä jäähdytinnestettä kesäautoon, aikomus olikin vaihtaa sit myöhemmin paremmalla ajalla sellaset seokset ettei varmasti jäädy.. mut kun projekti oli jääny syksyn mittaan vähän vähemmälle huomiolle, ni oli sekin sit unohtunu.

    iltana eräänä tossa pari viikkoa sitten menin sit sinne tallille, jotain tekemään. auto sisään ja tyhjäkäynnin kuulostelua.. yhtä paha ääni kuin aina ennenkin. sit sattu käsi vesiletkulle, ja kas... hyhmää. kuumailmapuhaltimelle sohottelin sit aikani ja sulihan se siitä.. eikä ainakaan vielä, luojan kiitos, ilmenny mitään vakavampaa.

    tulin sit maininneeks yhdelle mein asentajalle niistä nesteistä, hän tuumi sitten et toinen asentaja olis nuukana miehenä sekoittanu "seoksen" ja et oliskin syytä tarkistaa kaikista autoista nesteet.. helvetin hyvä et tää ilmeni ekoilla pakkasilla eikä esimerkiks tänään ku tuntuis olevan aivan saatanan kylmä. pakkaskestävyys oli kai -8C°...

    hyvä ku nuo mein autot liikkuvat ympari suomea, yöpyvät milloin missäkin jos niikseen tulee.. olis ollu ihanan kallis yllätys ku matka ei jostain lapin perukoilta kotiin alkaiskaan..

    tekis mieli lyödä sitä nuukaa asentajaa, ihan kiva tietysti että sil on halukkuutta ajatella firman parasta ja säästää jopa jäähdytinnesteissäkin.. hyvät aikeet eivät kyl paljoa lämmitä sit ku on vähän helvetin kalliit remontit tai hinaukset seurauksena.

    miun auto tietysti ei niin kalliiksi tulis korjata, kai noita 400ci pikkulohkoja varsin kohtuullisella hinnalla saa jos sattuu löytämään..
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiks se oo helpompi tehdä sopiva blandis etukäteen ja vaihtaa kerralla kaikki nesteet, niin ei tartte stressata sen kanssa? :lol:
     
  19. kma68

    kma68 Gearhead

    Totta, mutta jos liemi on mitoitettu normaali pakkasille ja pakkanen kiristyykin voimakkaasti. :-?
     
  20. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eileinen projekti tais onnistua kun oli nestemmäistä ainetta paisaris ja syyläri täynnä. Tais olla kolmas jäätyminen tuolla lohkolla mulla :odroll: Onneksi ei ollut mkään alumiini kevyt valu :rotfl: 2007 lohko keitettiin moneen kertaan ja nyt taas jäässä. Perustekniikka kunniaan :wink:
     

Kerro tästä muillekin!