hihnat kiljuu, millä kuivaksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala67, 24.1.2008.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Vaihdoin uudet hihnat ja kohelsin ne öljyyn. No nyt ne kiljuu viimestä päivää. EI viitsisi uusia hihnoja taas vaihtaa, onko joku keino saada nuo pitämään- pesu lasinpesunesteellä? kiitos vinkeistä
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Moottorinpesuaineella ja kuumalla vedellähän öljy(kin) yleensä lähtee.

    Tuli vaan mieleen, että kuinkahan noi remmit kestää öljyämisen? Meinaan kun ainakin ennen noi nokkaremmitkin tuppas ottaan itteensä, jos ne onnistu öljyään ja useinhan noi vanhat autot suoritti sen öljyämisen ihan itse.
     
  3. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Brake Cleaner -spräyllä lähtee ainakin rasva pois.
    Eikä tarvii veden kanssa lutata.
    Suihkuta hihnaan ja pyyhi rätillä pois.
    Ei kai ne hihnat siitä öljystä suutu, jos sen putsaa pois piakkoin.
     
  4. ford59

    ford59 1st gear

    Moottorin käydessä brakecleaneria hihnapyöriin ja hihnoihin. Aine irrottaa öljyn hihnoista ja keskipakoisvoima heittää öljyn pois, toiminut monta kertaa. Iso jäähdyttäjän puhallin häiritsee toimenpidettä, mutta pitkällä pillillä onnistuu sekin. Mikäli halkinainen pakosasrja tms. iskee liekkiä, kannattaa toimenpide jättää tekemättä. Tulee ehkä liian perusteellinen öljyn poisto :mad:
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Kerra hajettii jarrukliinerillä alipainevuotoa imusarjasta ja ruuttailttii sitä sit sinne tiivisteen rajaan, no perskules, eiköhän lyöny tulpanjohto läpi, ja palo kaverilta karvoitus melko täydellisesti noin pään osalta, että hiukka varovaisuutta mukaan,jos sitä ruuttailee kuumaan/käyvään moottoriin, se sumu leimahtaa kyllä jos kaasua on tarpeeks lähellä pakosarjaa...

    Sinänsä ehkä vois auttaa hihnojen puhdistukseen aivan mainiosti.
     
  6. totanoinii ....muistaakseni me ollaan jo kerran laskettu jauhesammutin tuossa pihassa tuonne konehuoneeseen, joten jos nyt kuitenkin ottas ne vanhat puukolla pois ( ettei vaan tule laitettua ns varahihnaksi ) ja sitten uudet tilalle ... heh heh

    Muuten kenttäsirkelaissä laitetiin aikoinaan sellaista hartsia niihin voimansiirtohihnoihin ... mitäs jos raaputtelin keväällä männyn runkoja ?
     
  7. -TH-

    -TH- Gearhead

    osta rei tervoo ja suhauta sitä hihnoihin, loppuu luisto ja ainakii yhenlainen kitinä ja vinkuminen
     
  8. napa

    napa 3rd gear

    tai siirappia... sitä ainakin ennen laitettiin lattahihnoihin.
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mikäs auttais motskarin toisio hammashihnaan? reitervoo?
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    tarkista ,myös että kaikki hihnapyörät on suorassa. Tai laturi. Mulla alkoi hihnan vaihdosta ihan jumalaton meteli... oli laturi vinossa. (vaikka ei sitä mukamas saa vinoon... :D ) Mikä auto muuten?
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Coca-Cola vois auttaa (mutta tuskin jos öljystä kyse)...
    Etikkaakin voisi käyttää tai Sinolia tai bensaa... (etikka ei ihan niin herkkää syttymään kuin nuo brake cleanerit tai Sinoli tai Bensa)
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead


    no ei. reiterva ei sovi hammashihnaan,eikä varsinkaan toisiopelttiin, ainoo millä piäset vaivasta on vaihtoo remmi ketjuun. lopuks tietysti sihtoot kettinkin suoraan,ettei helise. olehjuva, toivotavasti auttoi.
     
  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Astianpesuaineella lähtee rasva hyvin, eikä ole tulennarkaa.
     
  14. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tervaa ja siirappia :)

    Sitä myydään ihan hihnoihin tarkoitettia kitkaspraytä joka toimii, lasittuneetki hihnat lakkaa kitisemästä... Kannattaa tietty ensin putsata öljyt pois.

    Tätä kitkaspraytä ei sitten kannata ruiskutella moottorin käydessä. Flektin ilmavirta kun sen levittää niin ei lähde itkemälläkään moottorista irti. Puhumattakaan sormista. :poff:
     
  15. jkp461

    jkp461 1st gear

    oisko kuitenkin halvinta vaihtaa ne hihnat?
    näillä ohjeilla todennäköisesti poltat autosi,katkot sormesi tai tärvelet maalipinnan.
    ei oikotietä onneen tälläkään saralla.
     
  16. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Saksasta kun siinä veronalennushuumassa haettiin autoja takavuosina niin turkkilainen suihkutti wd40:stä sinne hihnoihin kun ne ujelti.Kyllä hiljeni. :rotfl:
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    nythän se turkkilainen valmistaa ne autot kokonaan :p
     
  18. RB-440

    RB-440 1st gear

    Taitaapa yleisvoiteluaineella kadota se viimenenkin kitkakerroin remmin ja pyörän välistä, eipä silloin kitinöitäkään tule.

    Tossa viime kesänä harjottelin hihnojen asennusta ja ei ikinä uskois, kuinka kuumaks laturin hihnapyörä voi tulla muutaman minuutin luistosta. Olihan noi tyhjäkäyntikierroksetkin melki 2500 kylmässä koneessa ja akku ei ihan tykännyt, kun tulpat kastui ja joutui sahaamaan, mutta silti, näpit meinas palaa, kun kokeilin, jotta lämpeskö kun niin vihelsi.
     
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    niinpä. viksu ja rikas tekis noin, mutta kun pientä juutalaista sisälläni harmittaa kun on upouudet hihnat- ja taas sisäinen laiskuri ei niitä viitsisi sieltä irti repiä.
    auto on mielettömän ylellinen harvinainen amerikanherkku caprice classic.
     
  20. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    hankoo stetsoniin :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!