Hiilikuitujarruista ja muusta eksotiikasta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja C5_Z06, 7.10.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Törmäsin tuossa äskettäin tarinaan erään Bentleyn jarruremontin kustannusarviosta ja kun raskaassa autossa oli hiilikuituiset tms. keraamiset jarrulevyt niin hintahan oli aivan posketon eli ihan mukavan harrasteauton verran.

    https://www.scuderiacarparts.com/part-finder/bentley/continental-gt/oe/123/2117/38004

    Kattien ja lambdojen vaihto erääseen toiseen Bentleyhyn oli luokkaa 30 tuhatta euroa. Josko oli tottakaan, mutta onhan se aika paljon, vaikka Bentleyt autoinakin ovat toki kalliita.

    Vilkaisin mielenkiinnosta mitä 2010 Corvette ZR1:n hiilikuitujarrulevyt maksaa Rockautossa ja näytti olevan eteen 1400 euroa kipale ja taakse samav'verran. Siihen palat päälle eli eteen reilut 500 euroa ja taakse nelisensataa euroa. Kaikki yhteensä ilman töitä, tulleja ja ALVia. Yhteensä pattiarallaa 6500 euroa.

    Hiilikuitujarruissa ymmärrän, että valmistajia on vähän tai tietyissä osissa vaan se yksi. Mutta jos pohtii hieman niinkin tavanomaista teknologiaa kuin katalysaattorit ja lambda-anturit, niin on vaikea kuvitella, ettei niissä olisi valinnan varaa.

    Toki harvemmin Bentleyn omistaja lähtee hakemaan sitä halvempaa vaihtoehtoa, mutta veikkaisin että samoja lambdoja myydään ihan tavanomaisiinkin autoihin - toisin kuin hiilikuitujarrulevyjen tapauksessa. Ja katteja taas saa(nee) viripakoputkistosarjan mukana halvemmalla...tai no, mistäs tuon tietää...
     
  2. sirkus

    sirkus Gearhead

    Mulla on tallin seinällä f90 m5 carbon ceramic etulevystä tehty kello. Ne levyt vaihtu takuuna ku toiselta pinnalta irtos paloja. Neki makso jotain 10ke luokkaa et kallis kello on:).

    Tutun äitillä oli avo bentley continental gt jonka ne toi saksasta, sitä myytiin 2007.na ja myyjä oliki vaan rehellinen et auto oli 2007 malli mut rekattu 2008, sen takia verottaja otti yli 20ke enempi veroao_O
     
  3. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Noista kateista vaan tuli mieleen,meillä just kävi töissä Prius josta jo neljännen kerran pöllitty katti. Orkkisosa maksaa 2700 ja vakuutusyhtiö oli sanonut että nyt tarviketta tilalle. Näin olivat tehneet mutta eihän se tarvike ole tarpeeksi tehokas. Ihmettelevät nyt että kuka maksaa ja mitä.
    Autohan on ehkä maks. viiden arvoinen:D
     
    jknR ja Isamu tykkäävät tästä.
  4. Forester

    Forester 1st gear

    Se hyvä noissa tarvikekateissa on, että niitä ei varasta ainakaan asiansa osaavat ammattilaiset. Jalometallit puuttuu ja niistä ei makseta mitään.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    ja ei näytä myöskään tekevän mitään siellä päästömittauksessa.
     
  6. Uudemmissa autossa, olikohan Euro 3;sta eteenpäin, täytyy olla hyväksytyt pakoputket ja katylysaattorit. Eli käytännössä alkuperäiset.

    Etteipä tässä vakuutusyhtiö vaadi/yllytä rikkomaan määräyksiä?
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tähän tuli muutos, muistaakseni Euro3 tipautettiin ulkopuolelle, perustelulla että ovat niin vanhoja ettei kaikkiin löydy enää alkuperäsiä putkistoja. Tätä myötä myös Euro 3 autojen ahtaminen yms tuli helpommaksi kun käytönaikanen pakokaasutesti riittää.
     

Kerro tästä muillekin!