Hilux '82 LN40 levyjarrut eteen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja juha745, 11.6.2021.

  1. juha745

    juha745 Gearhead

    Näköjään en osaa nyt käyttää googlea, joten kysyn kokemuksia täältä.

    Tarkoituksena päivittää Hiluxiin levyjarrut rumpujen tilalle etuakselille. Muistelen kuulleeni jossain, että uudemman (vm?) Hiluxin olka-akseli kävisi suoraan paikalleen ja sen myötä tietty kätevästi hoituisi tämä homma. Olisiko tuolle ajatukselle vahvistusta? Onko tätä vuosimallia saanut oikeasti jo levyillä, kuten jotkut varaosaluettelot väittää?
    Auto on siis vm. -82, diesel, takaveto. Nykyiset jarrut alkaa olla tiensä päässä, niin josko seuraava jarruremontti ei sisältäisikään kierojen rumpujen ja varaosien olemattoman saatavuuden ihmettelyä...
    Uudempi pääsylinteri multa jo löytyy, tais olla jostai 84-88 Hiluxista.

    Neuvoja ja linkkejä otetaan vastaan.

    Kuvan jätelava liittyy tapaukseen.
    [​IMG]
     
    12345678910 tykkää tästä.
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    bensakoneista n4 hiluxia on levyjarruilla ne sopinee suoraan, mutta aika harvinaiset löysettävät. ln50 olkavarret eivät ihan suoraan istu, alapallo on eripäin. Muistaakseni piti hieman rälläkällä ottaa alatukivarresta palaa ja ehkä porata pallonivenlen kiinnitys reikiä suuremmiksi että sai ln50 alapallonivelen sopimaan. hieman kääntövarsi jää sitten vielä erikorkeuteen joten pumsteeringiä hieman tulee, mutta itseäni se ei haitannu.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se uudemman eli N5:n ei käy ihan suoraan, palataan siihen kohta.
    Crownin levyjarrumuutokset ei auta tässä asiassa, kun ei ole ihan yksyhteen.
    N4:sta on ollut levyjarruilla mutta aika harvinaiset, sehän olisi ihan bolt-on. H2 Hiace ja kuulemma erityisesti lavamalli olisi yleensä levyjarruilla varustettuja ja sehän on kanssa bolt-on, kun spindelit napoineen mukaan. Pallothan on erilaiset mutta ne hiluxin omat käy siinä tapauksessa. Mutta harvinaisia taitaa olla nekin, kun viety afrikkaan kuten myös alkaa ne N5-takaveto-hiluxit olla, kun viety aika paljon pois.

    No se N5, pari mahdollista keinoa. Ensin se, että käytetään vain spindelit napoineen ja jarruineen siitä N5-hilusta (ehkäpä myös H3/H4 hiace... Jonkun polven kevyin dynakin) ja ainut varsinainen ongelmakohta on se alapallo, kun se on noissa keskenään eripäin. N4:n olka on pidempi ja tulee tukivarren alapuolella kiinni ja N5 taas tukivarren yläpuolelle. Eli se alapallo on käännettävä toisinpäin. Tukivarren päästä laikattava pieni pätkä pois ja sitten tehtävä sille tapille/kumille/sisäpallolle puolipyöreä reikä. Muuten periaatteessa ihan bolt-on, ehkä jarruletkuja joutuu vähän miettimään yms. pientä.
    Kiinnitysrei'ille ei sinällään tarvitse tehdä suurempia, kun sehän on se alkuperäinen ylösalaisin. Ohjausvarret ja muut on kyllä sopivat, ne toki olkien/spindelien mukaiset.
    Toinen tapa, ehkä helpompi ja suositeltavampi: ottaa luovuttaja N5 hiluxista spindelit napoineen ja ohjausvarsineen sekä alatukivarret. Ehkä ne jarruletkutkin N5 mukaan. Pulttaa kiinni, ilmaa jarrut ja päästele menemään. Ehkä kulmat kannattaa säätää. ;)

    Edit: ei taida selventää kun 50-osat on niin kuran peitossa mutta ainakin yritin :)
    https://photos.app.goo.gl/G4GLFDRAQXANifu38
     
    Muokattu: 11.6.2021
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Minä en vaan uskaltanu alkuperäistä kääntää ylösalaisin. jousi kun vaikuttaa alatukivarteen ja alku peräinen nivel on suunniteltu kantamaan kuorma painavana rasituksena ja uudemmassa vetävänä. pulttijako niissä on sama, mutta muistelisin että pultti koko olisi ollut isompi. Kuitenkin ihan ihan normi autotallin työkaluilla muutoksesta selvisin.
     
  5. juha745

    juha745 Gearhead

    Kiitos vastauksista, näistä on varmasti apua. Ei tarvitse ihan kaikkia vääriä tapoja kokeilla, kun joku muu on sen kuitenkin jo tehnyt. :confused: Eli N5 Hiluxin raatoja täytyy pitää silmällä siis.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!