Hionko vannetta vai akselinpäätä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Aspenisti, 18.11.2006.

  1. Aspenisti

    Aspenisti 1st gear

    Yritin tuossa eilen vaihtaa Aspeniin nastarenkaita, eturengaiden kanssa ei ongelmia mutta takana vanteet pysyi tukevasti kiinni pulttien irrottamisen jälkeenkin. Vanteen keskireikä tuntui menneen naimisiin akselin pään kanssa. Tuttu ongelma ensimmäisestä Aspenista, mutta toisen ja tämän kolmannen kanssa ei muistaakseni ennen tullut vastaan. Keväälläkin ne vanteet muistaakseni meni nätisti paikoilleen. Kannattaisikohan tuossa hioa ne akselinpäät niin ohuiksi että varmasti irtoaa jatkossa? Vai "poraanko" jokaisesta vanteesta (puhe siis nyt tavallisista peltivanteista) ne keskireiät niin isoiksi että varmasti irtoaa jatkossakin? Kummalla se vanne keskittyy akseliin, pulteilla vai keskireiällä? Eli olisiko vaaraa, että rupeaa täristämään jos liikaa hioo?
     
  2. jviirret

    jviirret 1st gear

    Aikoinaan ajoin vuosia avolavajapsilla, jossa oli toisesta autosta jääneet talvirenkaat. Keskireikä 10mm isompi kuin alkuperäisissä. Hyvin toimi ja kesti, ei vipattanut.
    Pultteja 6kpl/vanne ja auton massa 1400kg ja kokonaispaino 2300kg. Joku toinen väittää ettei pelkät pultit kestä, vaan vaativat tuekseen tiukkasovitteisen keskireiän. Todennäköisesti hän on oikeassa, itse en sitä vain tuolloin tiennyt.

    Jukka
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ite joskus hiekkapaperilla vähän hionut molempia, kun oli tiukka sovitus.
     
  4. ford59

    ford59 1st gear

    keskireikä ja akselin huullos auttaa vain asennettaessa keskittämään vanteen keskelle, pelkät pultit eivät välttämättä sitä tee. Pultit pitää vanteen paikoillaa, ja kantaa kuorman. Hio ruoste pois akselista ja vanteesta, ja pistä tervaa, kuparitahnaa ym. tököttiä joka ei haihdu pois. niin johan lähtee ensi kerralla. Jenkkien aftermarket kromivanteissa on keskireikä yleensä niin iso, ettei se keskitä sieltä. Niitä joutuu yleensä pyörittelemään ja keskittämään tunkin nokassa, jos hyvin haluaa asentaa.
    Mikäli keskireikä olisi kuorman kantava, se vaatisi prässisovituksen napaan.
     
  5. weripuo

    weripuo Gearhead

    sen mitä olen muutamiin autoihin vaihtanut työni puolesta renkaita niin toisissa on saanut isoakin kuminuijaa käyttää että vanne on irronnut navasta, syynä ruoste

    teräsharjaa näyttää navalle ja kuparitahnaa napaan ja pultinkierteisiin niin taas toimii hyvin puoli vuotta

    ja mieluummin käytä tiukkaa kuin liian isoa reikää jos vanne on 4 tai 5 pultilla kiinni niin on toki suotavaa että se napa myös keskittää koska auton paino on todellakin vain niiden pulttien varassa jos napa ei keskitä
     
  6. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Painin juuri saman ongelman kanssa, -68 Plymouthin oikea eturengas ei lähde pois sitten millään. Kyseessä on originaalipeltivanteet joissa on tiukka sovitus keskiöön. Renkaat ovat olleet paikoillaan reilun vuoden ja autolla ei ole ajettu ollenkaan jotenka ei luulisi ruosteen iskeneen, sitäpaitsi navassa näkyy selvästi että olen sinne kuparitahnaa sutinut. Mutta ei lähde ei, kuminuijaa on tarjottu runsaasti. Rupeaa konstit loppumaan, paikallisessa autotarvikeliikkeessä kävin katsomassa ulosvetäjää mutta ei ollut tarpeeksi isoa. Ajattelin että vanteen reikiin olisin laittanut vetokäpälät ja jotenkin varovasti tukenut sitten keskiöön ja kiertänyt renkaan irti.
     
  7. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Kokeile seuraavaa: Pyörä ilmaan ja pyörimään, jarrua peliin niin pitäisi irrota. :eek:

    Kovia kierroksia varokaa, pyörä voi kauuuuas karata...
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Mulla oli Audissa kaikki vanteet jämähtäneet, eikä nuijalla mihinkään.
    Laitoin pultit tosi löysästi kiinni ja jo muutaman metrin ajon jälkeen irtosi kolme ja yksi vaati kunnon jarrutuskääntelypiruetit, mutta irtosi kuitenkin suht helpolla.
    Heti kun vanne pamahti irti, niin pysähdyin ja vaihdoin irronneen, ettei kierteet kärsi.
    Vauhtia tuossa hommassa ei tarvitse, eikä kannata olla, riittää parkkisnopeudet.
     
  9. jviirret

    jviirret 1st gear

    No nii, takavanteet ne on mullakin jumissa, ja lujasti. Jarruja pitäisi päästä rassaan, joten tienpäällä jarruttelusta ei paljo iloa ole. Tähän mennessä kokeiltua:
    -CRC liottamista
    -Pienellä kaasulämmittimellä vanteen lämmittämistä
    -Rakennus vasaralla "täydet" hakattu vannetta sisäpuolelta ja
    -Lekalla ulkopuolelta, ei täysyillä, mutta kovaa kuitenkin.
    Onko enää muuta kokeilemisen arvoista, kuin jollakin saada lämmäytettyä vannetta ihan punahehkuiseksi?

    Jukka
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Sama juttu viime keväänä, kun käyttiksen talvirenkaita piti ottaa pois. Oli seissyt yhden vuoden. Mutskut pikkuisen auki ja korttelia ympäri. Yksi oli niin tiukassa, että piti kaikki kuopat ja töyssyt hakea, että irtosi.

    Vaan saman koslan ongelma on, että takarummut on ruostuneet kiinni akselinlaippaan.
     
  11. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Itsellä oli kans kerran kivasti takajarru jumissa mikään ei auttanu Hinattiin autoa yli 100km/h hiekalta asfaltille eikä sitkään irronnu.. :eek:
    puol vuotta Crc liuotusta sit lähti.. :)
     
  12. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Pultit löysälle ja ajelet pihalla ympyrää niin eiköhän irtoo. Jotku on tehnyt ainakin näin.
     
  13. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Yks paikallinen vatipää oli kerran tehny kans tollee et avas vähän pultteja ja läks ajamaan kun ei vanne muuten irronnu. Muuten hyvä mut se oli vähä nuuka kaveri nii ajo sitte kylille kahveelle (3km suunta) ja sieltä läks ajaa kotii päin ja otti kylän raitilla sen 60-70 vaihtii ja sit irtos... hyvin oli pölähtäny mettää ku tää sankari niittas jarrut pohjaa.. :soosoo: :soosoo:
     
  14. hara64

    hara64 1st gear

    muutamat sesongit rengasliikkeessä töissä,opetti ottamaan jumiutuneen vanteen pois. noin 2m koolinki käteen ja auton alle seljälteen/kyljelteen ja eikun tempomaan "olan takaa" niin paljon kuin vaan on mahdollista vanteen sisäreunaan,samalla kun kaveri pyörittää rengasta hissukseen. yhteenkään autoon EI jäänyt renkaita vaihtamatta.
     
  15. weripuo

    weripuo Gearhead


    en voi kyllä ymmärtää miksi se on niin vaikeaa, tuota samaa metodia ollaan käytetty sesongista toiseen ja kaikki on aina tullut vaihdettua
    ja yli 10min tuohon ei saa aikaa tuhrata

    metri vartta ja 20kg kumipäällysteinen nuija tekee kyllä hyvää työtä
     
  16. kema

    kema 1st gear

    irrotettiin kerran pikkupoikina (15v) äipän hiasesta jämähtäneitä talvirenkaita
    pultit löyselle ratti linkkuun ja jarru pohjaan. äipä ei tykänny yhtään (meni vanne ihan vähä solmuun)että varovainen kannattaa olla ettei käy niinku käläviällä :cry:
     
  17. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mää toteutin uhkailutaktiikkaa tuohon jumittaneeseen eturenkaaseen. Rupesin hommaamaan autoa pihalle, ajattelin että koitan vaihtaa loput renkaat siellä, olkoon auto yönkin sitten pihalla, ja että sovellan tuota temppua, että mutterit löysälle ja rengas ajamalla irti. Latailin akkua päivän, raivasin tilaa talliin ja avasin jopa ovet ja pistin mutterit löyhästi kiinni ja eikun auto alas tunkilta. Starttia vaille valmista kun katsoin vielä jumissa ollutta rengasta ja sehän oli nitkahtanut irti. Ihme juttu, sen verran sitä paukutin kuminuijalla ja olipa rengas omalla painollaan maata vasten kun käänsin ratin pari kertaa laidasta laitaan muttei silloin vielä lähtenyt.
     
  18. jviirret

    jviirret 1st gear

    Tuossa on vain yksi ongelma, tuosa buickisa on jarrurummun reuna sisempänä kuin vanteen reuna. Tuota rumpua ei raskis hakata kieroksi. Vasaran pää on sen verran kaponen, että sillä mahtui vanteeseen lyömään, mutta eipä irronnut. Lommoja kyllä tuli :cry:

    Jukka
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ammattimiehet tietää. Pitkä kakkosnelonen toimii aina. Yhtään ei ole jäänyt vaihtamatta. Em. kommentteihin vedoten en suosittelisi kenellekään ajelua pultit löysällä. Ja teräsharja ja kuparitahna pitää vehkeet kunnossa. Kannattaa silti kunnioittaa sitä keskireijän sovitusta; jossakin rallikisassa Bemusta lähti kaikki neljä pyörää hypyn jälkeen eri suuntiin; leikkausjännitys katkaisi pultit. Ralliautoihin lienee jo pakollista keskiösovitus.
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Ei sitä tarvitse koko talvea ajella pultit löysällä, riittää pikku spurtti. Jos vähänkään järkeä päässä, niin ei vahingoita mitään.
     

Kerro tästä muillekin!