Historic Grand Race 2007

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja ata, 20.8.2007.

  1. ata

    ata Gearhead

    Tästä viikonlopun tapahtumasta ei näyttänyt vielä juttua olevan täällä. (ja kun tässä käsittelen asiaa katsojan/harrasteautoilijan kannalta, en itse kilpailua sinänsä, josta onkin juttua tuolla kisa-aiheisella alueella) Tuli tuolla käytyä molempina päivinä taas, itse olen pyrkinyt tuolla käymään joka vuosi katsomassa ja viime vuosina varsinkin kun kaveri ajaa Roadsportissa kilpaakin niin pitäähän sitä kaveria käydä kannustamassa ja katsomassa... :)

    Hienot kisat oli etenkin Roadsport A & V8-luokkien lähdöissä jossa on eniten näkemistä, ja jossa kaverikin ajoi.

    Paha maku jäi vain entisen harrasteajoneuvoparkin uusista säännöistä ja niiden tulkinnoista. Harjun laellahan on ollut perinteisesti HGR:ssä harrasteajoneuvoparkki, näin kertoi myös Historicracen kotisivut lauantaiaamuna kun tuonne lähdin liikkelle kotoa Helsingistä. No pihasta valittiin sitten kulkupeliksi se oma harrasteauto, ja tarkoituksena oli ajaa sinne harrasteautoparkkiin sillä, niinkuin aiempinakin vuosina. Sitten Ahvenistolla tulikin kylmää niskaan, entisen harrasteajoneuvoparkin sijasta olikin nyt kuulemma "mobilistiparkki" ja sen järjestäjänä oli Mobilisti-lehti. No eipä siinä mitään, hyvä lehti, itsekin tilaan sitä peräti kahtena kappaleena, yksi itselleni ja toinen isälleni. Mutta oma 15 vuotta "uusi" 13 sekunnin aikoja vartilla ja 1.42 aikoja kyseisellä Ahveniston Moottoriradalla kulkeva harrasteautoni ei kuulemma ole "mobilistiauto" eikä sellaisella ole kuulemma mitään asiaa uuteen mobilistiparkkiin josta ei oltu etukäteen tiedotettu. Kehotettiin vain ajamaan normaaliin parkkiin auto johonkin kadun varteen. Tämän jos olisi tiennyt etukäteen, niin olisin lähtenyt paikalle käyttiksellä jonka olisi voinut enemmän huoletta jättää kadunvarteen seisomaan...

    Sama homma oli käynyt monelle muullekin, monia etenkin 90-luvun alun vehkeitä oli evätty pääsy ylos, jopa lauantaina, jolloin siellä ei juuri autoja edes ollut paljoa. Ainakin yhden Camaro-kuskin kanssa tuli juteltua aiheesta ja aivan sama homma oli ollut kuin omankin euro-coupen kanssa.

    No ei siinä mitään, kyllähän sääntöjä voidaan tehdä ja oikeastaan ihan hyväkin idea että ylätasanteella uudessa "mobilistiparkissa" olisi vain vanhoja harrasteautoja, silloin voisi hyvin lähteä vain katsomaan niitä ja jättää se oma alle 25 tai 30 vuotta vanha modifioitu harrasteauto joko sivummalle tai kokonaan kotiin ja lähteä käyttöautolla liikenteeseen, koska tapahtumassa ei kaivata alle 25 vuotta vanhoja performance-muokattuja harrasteautoja.

    Mutta kun näin ei sitten kuitenkaan ollut! Kun oli ajanut auton kauemmaksi parkkiin ja kiivennyt jalkaisin sinne ylös, niin mitä siellä näkyikään, toki niitä vanhojakin autoja joita sinne uuden säännön mukaan sai ajaa, mutta kun siellä mobilistiparkissa jonne oma 15 vuotta vanha harrasteauto ei kelvannut oli toista kymmentä uudempaa enemmän tai vähemmän harrasteautoa, jopa aivan tavallisia uudehkoja käyttöautojakin siellä oli harrasteautojen seassa rivissä useita! Samaten esimerkiksi 90-luvun Camaro oli käännytetty pois ylhäältä, mutta samanikäinen Firebird oli päästetty ylös. Samaten siellä oli 90- tai 2000-luvun Mersuja ja useita fox-koppaisia Mustangeja ja jopa jotain Mitsubishi lancereita! Siinä vaiheessa rupesi suuttumus nousemaan, että jos sääntöjä tehdään niin miksi sitten niitä noudatetaan vain osaa ihmisistä ja osaan ei! Omankin auton valmistusmäärä on ollut 12000 kpl viiden vuoden aikana ja monia paljon tavallisempia ja uudempia tai samanikäsiä tai vähemmän harrasteautoja oli ylös päästetty. Sitten näitä 80- ja 90-luvunkin vehkeitä meni vielä siihen paraatiin ajamaan kun samanikäsiä tai vanhempia ja harvinaisempia autoja ei oltu päästetty edes koko alueelle... :(

    Muuten hieno tapahtuma, mutta tuosta jäi jotenkin paha maku. Pahaa makua ei olisi jäänyt jos sääntöä olisi noudatettu samalla tavalla kaikille autoille.
     
  2. Jukka

    Jukka 3rd gear

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=118073
    Tuolla kuvia Ahvenistolta.

    Itse olin tuolla juurikin Fox-Mustangilla.
    Ei mulla ainakaan ollut mitään ongelmia harrasteparkkiin pääsyn kanssa.
    Kuulin kaverilta vasta myöhemmin että se olikin Mobilistiparkki.

    Samoin ajoin siellä paraatissa eikä kukaan kyseenalaistanut missään vaiheessa mun pääsyä sinnekään.
    Omalla autolla ikää vasta 20vee.

    Kaverilla oli ollut ongelmia päästä sinne mobilistiparkkiin Opel Vectralla. :lol:
    Siellä se Ooppeli kuitenkin oli...

    Siellä kadunvarressa muuten oli helevetin hieno Caddy.
    Ihmettelin hiukan kun se auto ei ollut siellä ylhäällä. :eek:
     
  3. MustangSally

    MustangSally Gearhead

    Tuolla muutama mun ottama kuva.
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Hienoja ekkeri-kuvia. On se hyvä, ettei niitä kaikkia ole saatu ralleissa puun ympärille vedettyä.
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Meillä on sitten yhteinen kaveri... meinaan se (Mikko) joka tuli sillä Vectralla...
    Onhan se harvinainen malli, valmistusmäärä vain alle 2500 kpl (neliveto turbo 16v) ja monelle tuntematon "sleeper-malli" kun päällepäin näyttää lähes tavalliselta Vectralta, mutta silti uudempi kuin oma ooppelini (Calibra) jossa kuitenkin sama tekniikka viritettynä ja jota ei päästetty. Ei sekään tuonne olisi kuulunut jos sääntö niin on tehty. En ruvennut itse vonkaamaan sen enempää paikan päällä ylös pääsyä jos kerran sääntö oli että vain vanhoille autoille.
     
  6. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Joopa joo.
    Jos Mikko on vaan parempi puhumaan?? :lol: :lol: :lol:

    Samaa mieltä Arton kanssa että hienoja kuvia hienoista Escorteista.
     
  7. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kyllä :cry: kun ei päässyt tänä vuonna. Hienoja kuvia!
     
  8. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Sen verran tarvii Ooppelimiestä puolustaa että tallista olisi kyllä löytynyt sellaistakin kalustoa jolla sinne Mobilistiparkkiin olisi päässyt varmasti.
    Harmi vaan kun moottori oli kuuleman mukaan pöydällä.
     
  9. ata

    ata Gearhead

    Jep ja on kyseine peli nähtykin siellä yläparkissa aiemmin. Tuli niitä koneen osien kuvia juu nähtyä kamerakännykän ruudulta. Kyseinen punainen Opeli on esitelty mm. Opel Fan- ja Spinneri Magazine-lehdissäkin joku aika sitten, on yksi tämän maan hienoimmista Opeleista.
     

Kerro tästä muillekin!