Hitsauskaasuista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mopeman, 16.12.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tossa kunpäräytin tallille, niinkas; migin mison pullo oli ihan tyhjä. No tähän hätään ei saanut uutta, mutta olis potti argonia, mitenhän tuo soveltuu hitsaukseen?
     
  2. newport73

    newport73 1st gear

    eikös pitäs pelata kerran tigin kanssa käytetään...valaiskoon muut jos väärässä :-?
     
  3. tniitty

    tniitty Gearhead

    hitsauskaasuista

    tere.onnistuu hyvin argon on puhdas kaasu ja soveltuu kaikkeen hitsaukseen.ainoa haitta on että se on kallista.esim.jos hitsaat jalometalleja niin siinä käytetään argonia.varsinkin jos on tig niin se on hyvä kaasu voi vetää alumiinia.migissä tarvii kans argonia jos vätää alua.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Argonia käytetään hitsauksessa Alumiinin ja ruostumattoman-, haponkestävänteräksen kanssa suojakaasuna.
    Mig/Mag hitsauksessa käytetään joko C02 tai seoskaasua (mison) mustalla raudalla. Kyllä sillä Argonillakin voi hätätapauksessa mustaa hitsata mutta ei mitään 5-luokkaa.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No, mä oon luokaton hitsari muutenkin. Kunhan sen verran, että sais VIPin takrungon hepattua paikalleen, ja hinnalla ei niin väliä; Artisti maksaa.
     
  6. bwheel

    bwheel 1st gear

    Hätätapauksessa voit hyödyntää vanhaa co2 sammutinta. Katsot vaan, että venttiili on alaspäin. Itse olen jopa antanut panttina vaihdossa vanhan sammuttimen pullon.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Oli muuten uusimmassa V8 magazinessa hyvä juttu TIG hitsauksen hienouksista. Aikamoinen taiteenlaji näyttää olevan.
     
  8. Artturtle

    Artturtle 1st gear

    Hiilarilla vaan, kaikkein halvinta. Vanha ruostunut rauta ei muuta tarvi. Hiilari myös kylmintä, eli ei pala niin helposti läpi. Kaikki muut on tässä tapauksessa
    liioittelua :odroll:
     
  9. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    voit käytää sitä kaasua mig hitsaukseen mut et mag hitsaukseen

    ja tarkoittaa sitä että toi mig hitsaus on inertisellä kaasulla tapahtuvaa

    esim puhas argon helium ym...

    mut toi mison 25 on mag kaasu


    ja mig:llä hitsaat noi kuparit alumiinit ja puhtaala argonilla hätätilassa ruostumattomat ja hapokaat milellään ois kaasussa oltava hiiltä vakautamaan valokaarta

    mag:illa hitsaat teräkset "mustat" pata raudat joskus myös valuraudat
    mut yleensä nikkeli puikolla tai tigillä nikkeli langalla...

    mut suomeks et voi hitsata tuoll puhtaal argonilla mustaa peltiä lankakoneella

    saumast ei tule tarpeeksi kestävä

    eli seoskaasua argon pelti hommiin tai sitten tuot hiilaria

    mut se on kallis puteli jos et itetarvii niin yritäs markinoida eteen päin ko. puteli...
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    No, saan mä co2:ta lainaan jos se on parempaa. Ei tota tarvi kun ripustamiseen, eli varsinaiset saumat tehdään sitten myöhemmin. Jos ei toikaan kelpaa, ni voinhan mä ne vetää perinteisesti kaasullakin.
     
  11. Sreet Hemi

    Sreet Hemi 1st gear

    Vetase vaan kaasulla se kestää, sillä ne on peltihommatkin ennen tehty, kun noita mig hitsejä ei ollut.
     
  12. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Hitsauksen Seoskaasu

    Mä en ole hitsari ammatiltani, siksi kai oon surutta käyttäny mustaan rakennerautaan ja AUTOPELTIIN migissä "kaasutonta" ydintäytelankaa... (kiinalaisiin ja ranskanrapeisiin polttaa vaan reikää). Ydintäytelankoja on eri paksuuksia ainakin 0,8mm alkaen, +/-piuhat eripäin kuin suojakaasulla. Ydintäytelangalla saa paljon paksumpaa rautaa hitsattua kuin suojakaasulla, koska 70%lämmöstä menee hitsattavaan kappaleeseen ja vain30%lankaan... Suojakaasun kanssa migillä päinvastoin30/70. Lujuus (joissakin) ydintäytelankahitseissä on vain noin puolet suojakaasumigillä hitsatusta, se ei siis käy ihan joka paikkaan. Miinuksena: karkea ydintäytelanka syö suuttimen nopeasti.
    Puhdasta Argonia oon säästelly rosterihitsauksiin.
     
  13. JPK

    JPK 1st gear

    Re: Hitsauksen Seoskaasu

    mä oon kyllä sitä mieltä että jos haet paikallisesta sammutinhuollosta itelles vanhan co2 sammuttimen ja katsastat sen saat satasella itselles halvalla kaasumigin. Katsastus voimassa 10 vuotta ja täyttö maksaa 20 egee, pärjää hyvin tuollakin ja ei taatusti oo liian kallista jos vertaa törkeän hintaisiin täytelankoihin niin aika nopeasti tienaa itsensä takaisin
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Asiaahan tuo "joni" tuossa kirjoitteli! Mut tais mopeman jo vetasta tuolla argonilla ja ihan ok näytti tulleen ku tuolta s&r:stä katoin,ei kelpaisi luokka saumaksi,mut muihin luokkinhan tuo auto onkin menossa ja kiinni pysyy aivan varmasti. Hienosti näytti olevan taivutettu "palikat" !Street hemi:et ois tainnut itsekään kaasulla vedellä,vaikka sen homman osaatkin!
     
  15. 360ht

    360ht 1st gear

    Alkuperäistä aihetta ehkä hiukan kaukaa kiertäen kysyisin että mitä
    se argon maksaa kun just 40 kilon (sk-25) pullon täyttö makso 95€
    mun mielestä sekin oli ihan sika kallista...
     
  16. JPK

    JPK 1st gear

    Niin no jos peltejä hitsailee niin kyllä jaksaa "palaa" pellistä läpi co2 siinä missä seoskaasukin ja roiskiiko se enempää kun paskasia autonpeltejä hitsataan! CO2 kestää paremmin likaa/ruostetta ja samalla kun se tulee viileänä ulos se jäähdyttää saumaa ja täten vähentää vetelyitä. Teoriassahan toi seoskaasu on ehdottomasti paras autonhitsaukseen, mutta käytännössä on myös co2:lla puolensa
     
  17. JPK

    JPK 1st gear

    No mulla on super migger ja se kyllä jaksaa helposti polttaa CO2:lla läpi 2 millin pellistä (alle puolella teholla). Ja minä yritän vaan käännyttää täytelanka miehiä hiilidioksidin käyttäjiksi, ja kerroin miten saadaan pullo/kaasu halvalla. Ite oon kyllä töissä hitsannut 3-vaihe kempomatilla ja seoskaasulla, mut en oo nähnyt mitään pakottavaa tarvetta vaihtaa omaan koneeseeni seoskaasua. Ja mistä sä ton 90% luvun sait?
    Sen mä ymmärrän että 90% hitsareista hitsaa KEMPILLÄ koska se on ylivertainen muihin koneisiin verrattuna :rotfl:
     
  18. JPK

    JPK 1st gear

    Mut mä ja muut kaltaiseni ostavat kaasun sammutinhuollosta tai vastaavasta, joten ne ei näy sun tilastossa.
     
  19. JPK

    JPK 1st gear

    Nyt on parissa kuukaudessa mennyt yks 6 kilon pullo.
     
  20. raggar

    raggar 3rd gear

    Meillä on tallilla 200:nen Esab ja co2-kaasu.

    Kyllä se hiikari menee harraste käytössä ihan hyvin, ainakin me ollaan pärjätty sen kanssa. ja kyllä tuo vehe polttaa paksummastakin ku 2-millisestä läpi.

    Mutta kyllä seoskaasu aina parempi on, jonkinverran on tullu semmosellakin hitsailtua.

    On vaan tuo co2 sen verta halavempaa ku seoskaasu että eiköhän meidän pajalla käytetään vastasuudessakin hiilaria.
     

Kerro tästä muillekin!