Holley Sniper EFI-system?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2017.

  1. Isamu

    Isamu 2nd gear

    Veronpalautusta tulossa sen verran, että saatan jopa iskeä ne sniper/hyperspark comboon.

    Square bore imusarjan päälle tuo istuu ja kysymyksenä sellainen, että minkä mallisilla imusarjoilla näitä on täällä käyttäjät asentaneet ja onko jotain tietoa heittää onko jonkun mallinen parempi kuin toinen?

    Nyt tuossa omassa pikkulohkossa joku vanha edelbrockin 2-tasoinen, lieneekö performer vintage 1991 jolloin moottori on rakennettu.
     
  2. Sniper toimii ihan hyvin 2-tasoisella imusarjalla:

    https://forums.holley.com/showthread.php?20162-Sniper-EFI-On-Dual-Plane-Intake

    We have had great success with the many customers running a Holley Sniper EFI System with a dual-plane manifold. I don't think you'll have any problem.

    Tokkopa tuo muutenkaan vaihtamalla paranee.

    Siis jos aiot pitää moottorin kokoonpanon suunnilleen samanlaisena, niin vanhan Performerin vaihto johonkin uudempaan Perfomeriin tuskin tuo rahoille vastinetta.

    EDIT: Tosin tuota keskustelua lukee, niin jotkut asiasta eri mieltäkin.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ihan yhtä monella on varmaan ongelma ettei toimi dual planen kaa kans, ihan suosiolla laitoin Impalaan itekki single planen suoraan, ei kiinnostanu tapella jos toimii/eitoimi/kuntoimis.

    Kulutus matkassa 11.2l/100km bensalla ja vastaa kyllä kaasuun ihan erilailla kun kaasarilla koskaan.

    Kyllä ite laittasin aina sen single planen Sniperin kaa ihan vaan välttyäkseni niiltä ongelmita.
     
  4. We have done extensive testing here at Holley, the Sniper EFI works well on both Single & Dual-Plane intakes. The thing about TBI injection, is it still requires the fuel to be distributed through the intake manifold. Lots of dynamics can effect the distribution of air & fuel into each cylinder, however, the Sniper EFI was designed to be used with both dual & single-plane intakes. Snipers test with success on both Single & Dual-Plane intakes.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Jos kone toimii kaasarilla ja dual planella, miten ihmeessä se ei toimisi kun kaasari vaihtuu ruiskuun. Olis kiva kuulla joku tekninen syy aiheeseen.

    Syy voi hyvin olla muuallakin, mutta imusarja vaihtamalla voi samalla korjaantua esim imuvuoto, tai jakajan asento muuttuu tms. Ja sitten asiasta tulee ehdoton totuus, imusarja pitää vaihtaa. Varsinkin netissä asiat lähtee helposti laukalle.
     
    belair54 ja Pietsi tykkäävät tästä.
  6. Isamu

    Isamu 2nd gear

    "Any 4150 flange intake manifold will work" Noin sanoo ihan holleyn oma manuaali sniperin asennuksesta.
    http://documents.holley.com/199r11193.pdf <- Sivu 2

    Lueskellu noita forumeita hieman ja kysellä tyhmiä niin välttyisi ehkä joltain ilmiselviltä virheiltä.

    Edit: Dual planessa olevat keskijakajat ilmeisesti on voineet aiheuttaa ongelmia polttoaineen tasaisen jakautumisen kanssa jos ymmärsin oikein muutamasta forumipostauksesta.
     
    Muokattu: 2.7.2020
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Ajoin omatekemällä ruiskulla välillä silviisiin, että MAP signaali ja O2 sensori olivat vain sylintereiden 1-2-3 vaikutusalueella. Toinen puoli moottorista oli "slave" ja sai sitä samaa, mitä mittauspuolikin. Semmonenkin sekasikiö oli, että MAP oli 1-2-3 osastossa, mutta lambda 1-2-3-4-5-6 ja sekin toimi. Ja lopulta otin alipaineen MAPille 1-2-3 ja 4-5-6 yhdyskäytävästä. Joka kerta meni VE taulukot uusiksi.

    Eli kai toikin toimii sekä ja että, mutta tuunaustulos on eri riippuen mikä imari on käytössä. Dualplanella on puolensa jos kone on paljolti aikaa "normaalissa liikennekäytössä".
     
  8. Samaa sanoi Holleyn ukko tuossa kommentissa, minkä laitoin tuonne yläpuolelle. Eiköhän he siellä siitä jotain tiedä..;)

    Sitä keskikynnystä voi tarvittaessa jyrsiä matalammaksi.

    Dual planessa on pidemmät kanavat ja siksipä niitä autotehtaat tykkäsi käyttää, kun oli mukavia kadulle.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    On siinä sekin, että noin neljän sylinterin määrän yläpuolella samassa plenumissa useampi kuin yksi sylinteri imee yhtä aikaa. Ja sehän helposti kääntää virtauksen suuntaa kesken täytön. Ei tule hyvä täytös kellekään ja vääntöä katoaa.

    Ennen kuin väsäsin oman 1-2-3 ja 4-5-6 imarin slanttiin, käytiin moottorin mallinimen mukaan ristityllä foorumilla keskustelua. Kyllä se jakoseinä oli antanut enemmän alavääntöä joskin huipputehon samalla leikkaantuessa.
     
  10. Kyllä. Linkkasin tän joskus toiseen ketjuun:

    http://victorylibrary.com/mopar/intake-tech-c.htm

    Siinä on mainio taulukko:

    [​IMG]

    Silloinkin aiheesta SS:n keskusteltiin..
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Saahan ne niin väittää mutta kun käytännössä se ei ole aina niin todellakaan.
    Engine Masters löytyy ainaskin video asiasta ku ne vertas tbi vs kaasari, eivät saanet dual planee toimimaan mitenkään sen kaa, single plane aina tommosen pirkkaruiskun kaa. Noilla kummiskin aika paljon kokemusta asioista.
    Ja ei ole varmasti ainut taho kuka kokeillu ja todennu tota.

    Ei pidä niin sokeesti uskoa lukemaansa aina.
     
  12. Eli Engine Masters on jumalansanaa ja Holley ei tiedä, mitä myy?
     
    belair54 tykkää tästä.
  13. Isamu

    Isamu 2nd gear

    Tuosta jutusta luinkin miten jotkut ovat muokanneet sitä imaria ja tästä mun kysymys alun perin lähtikin :)
    Kun jos sitä muokkausta varten imarin joutaa muutenkin irrottamaan niin onko jo valmiina jotain satsia joka olisi yleisesti todettu hyväksi.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaasari toimii alipaineella, eli se imee polttoaineen imusarjan ja kanavaiin. Ruisku taas ei välitä alipaineesta pahemmin, vaan tuuppaa sen polttoaineen paineella sinne imusarjaan. Jossain Holdenerin videossa tämä oli aika hyvin selitetty.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  15. jpalvima

    jpalvima 2nd gear

    FE rautaklöntissä on toiminut vallan mainiosti 1” open spacerin kanssa, yläkertana suht isoreikäiset ’64 kannet ja ’65 kaksitasoinen imusarja. (Tosin tuo kone tuntui kaasarillakin pelaavan paremmin avoimella spacerilla )
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holleyn tehtävä on myydä. Ja jos monissa foorumeissa, videoissa yms on jo todettu, että 2 tason kanssa voi tulla ongelmia, niin niihin on syytä varautua. Osalla toimii, osalla ei.
    Kokeile eka ilman muokkausta toimiiko. Jos ei toimi, niin voi kokeilla myös avointa koroke palaa väliin, jos mahtuu. Viimesenä kokeilisin sit ajaa keskiseinämää alaspäin.
     
    xarper tykkää tästä.
  17. Kommenttini liittyi enemmänkin lähdekritiikkiarvosteluun. Engine Mastersin tehtävä on myydä lehtiä. Niissä on paljon hyvää juttua, mutta myös niihin uskominen välillä vähän kyseenalaista. Siellä on juttuja, että 500 taalalla romiksesta ostettu kone parilla osan vaihtamisella on nyt 500 heppainen monsteri jne..

    Ihan hyvä lista. Noin mäkin sitä ajattelisin.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Lähinnä puhuin https://www.motortrendondemand.com/show/engine-masters/645/
    Noista videoista missä ne testailee kaikkee.
     
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ilmakehän paine painaa seoksen matalampaan paineeseen.
     
  20. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Imusarjan paine mitataan vain toiselta puolelta joissain noista ruiskuista. Jos lovi 2-tason väliseinässä tai avoin koroke, toimii melko varmasti likimain oikein. Myös nokan tyyppi vaikuttaa, mieto hyvin alipainetta tuottava nokka imee tasaisemmin kuin rajumpi.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!