Holley Sniper EFI-system?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Näissä wanhoissa härräköissä "säädin" on shuntti, joka lyö staattorikäämin oikosulkuun kullakin jakosolla silloin kun riittävä latausjännite on saavutettu. Myötäkarvaan tommosessa ei ole kuin diodisillat. Periaatteessa aktiivisella tasasuuntaimella voisi pelastaa parin diodin verran enemmän sähköä talteen, mutta on siinä väsäämisen iloa ja vaivaa.

    Teholaturi sisältää uuden staattorin (käämitykset), roottorin, magneetit limpun kehällä ja säätimen. Mutku ei semmosesta tiedä, lataako alemmilla kierroksilla vai tuottaako vaan ylemmillä kierroksilla enemmän, niin koitan välttää kiusausta ostaa moinen tonnilla.

    Laitoin joutokäynnin isommalle. Lediumpion vois laitella tai illegaalin LED-H4-pilailupolttimon. Lambdan lämmittimen sammuttamalla ajossa saisi yhden ampeerin enemmän. Mutku ajossa se tuottaa ja paikallaan lambda ei pysy ihan alueella (kapeakaistainen säätimen edessä), niin ei sitäkään teetätytä.
     
  2. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Ootteko käyttänyt sniperin kanssa vastuksellisia tulppia vai vastuksellisia johtoja?
    Onko holleyllä tähän jotain ohjetta?
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Normitulpat. Johdot MSD Super Conductor. MSD Street Fire taisi olla kanssa yksi, mitä suositellaan.
     
  4. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Onko normi tulppa vastuksellinen vai ei?
    Jos johdoissa ja tulpissa on vastukset niin eikös tule sitten mahdollisesti ongelmia siitä?
    Tosin uskon että jos molemmissa ei ole vastusta voisi sniper ottaa siitä myös hieman häiriötä?
     
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jaa a. AC Delcon sivuilta:
    • Has a copper-core center electrode that helps provide improved heat transfer from the tip, giving you the reliability you’re looking for while providing better performance in most operating conditions*
    • Precisely engineered and manufactured to provide everyday reliability and efficient performance
    • The copper-core center electrode allows for a longer insulator tip length for a given heat range, which helps prevent low-speed carbon fouling
    • The nickel-chrome alloy on the ground electrode and center electrode sheathing resists wear from spark erosion and the corrosive environment of the combustion chamber

    En muista lukeneeni erityisiä tulppavaatimuksia Sniperin kanssa (olen kokeillut iridiumejakin, mutta en huomannut mitään eroa), mutta johdoista on luemma kranttu. Siksi hommasin suosiolla nuo suositellut Super Conductorit. MSDn Street Fire taisi olla toinen hyvä malli.

    -J-
     
    p0ks tykkää tästä.
  6. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Pitkästä aikaa Sniper-saagan päivitystä: oli jo selvinnyt että paljon helpompaa on saada FE tuottamaan tehoa täyskaasulla kun kulkemaan jotenkin tolkun lukemilla. AFR tuntui heittelevän edelleen ja kun asia ei maadoituksilla tai muullakaan sähköisellä korjaantunut niin auto ylös ja pakoputkea parantelemaan. Peltisarjalta lähtevä n metrin putki jossa lambda on, olikin ihan aavistuksen lyhyt ( 1mm tms) ja se jäi lievästi vetoon asennettuna….eli n 200 km jälkeen alkoi vuotaa ja lambda tulkitsee tilanteen väärin. Toinen aivopieru oli hieroa bensakarttaa tsekkaamatta mikä on oikeasti MAP lukema cruisealueella ( paljon vähemmän kuin ajattelin jolloin kartan kanssa askartelut meni oikean alueen alapuolelle) ja kolmas oli hieman outo oletusarvo rikastus vs alipaineen muutos ( oli hyvin antelias power valve…)
    AFR stabiloitui kun vuodot oikeasti loppui ja muutenkin käynti tasoittui. Perstuntumalta kulutus tippui litrakaupalla.
    Ehkä meno aavistuksen rauhoittui mutta saahan sen vanhan kartan takaisin jos alkaa lapsettaa.

    Onhan tää jotain muuta kuin plug n’ play mutta paljon menee yritys-erehdys metodin piikkiin. Ja closed loop moodissa ei parane olla minkäänlaisia pakovuotoja
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kun ei jaksa ton kans pelaa, ni Vanin 318:ssa ajatellu josko sen korvais Edelbrockin 500 AVS2:lla. Muutenhan toi toimii, mut edelleenkään ei siedä täyskaasulähtöjä vaan stumppaa ja röpöttää. En tosin oo mitään edes yrittäny tehdä asian eteen ku ei yksinkertasesti kiinnosta.

    Kaasarihomma ois helpohko testata, hyllyst löytyy yks joka on dynossa vastaavan päällä säädetty. Ainoo on bensanpaine, nythän auton orkkis TBI sähköpumppu syöttää biltsun "044" pumppua, jonka paine on turhan hevi. TBI muistaakseni vaati jotain 15 psi, eli sitä vois pelkästään käyttää regun kanssa kaasarillakin.
     
  8. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Softasta kun valitsee Fuel ja acceleration enrichment valikon niin siellä on kaksi säätökäyrää, toinen jäljittelee kiihdytyspumppua ( AE vs TPS Rate of Change) ja toinen (AE vs MAP RoC) Hollikan power valvea / Edelin neulaluistien jousia. Oletusarvot on aika anteliaalla, ihmettelin kanssa miksi FE röpeltää ensimmäisen sekunnin kun tallaa kaasun pohjaan. Loggerista näkyi AFR romahtaminen eli se yksinkertaisesti tukehtui bensaan.
    Kokeilemalla, pudota molempia käyriä sellaisen 15-20% alemmas.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tol kapulalla ei mun nakkisormilla muuteta hallitusti mitään, eikä muutenkaan käyttöautossa pulaaminen kiinnosta. Olin hankkivinani siihen bolt on, self learning ruiskun. No, ei se ainakaan parempi oppilas ole kun mitä ite koulussa. Vähän tyhmänpuoleinen jopa, sanoisin.

    Kuhan saan aikaseks ruuvata kaasarin paikalleen, ni voisin pudottaa vaikka koko sniperin stadikan tornista. Ellei sit joku hullu halua lunastaa sitä omakseen.
     
  10. hlappis

    hlappis Gearhead

    Tarjoan 500€+muutaman sihijuoman.
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Täysin itseoppiva ruisku taitaa olla pelkkää markkinoinnin aikaansaannosta. Ainakaan kovin lyhyellä ajolla melko mahdoton edes ajatuksen tasolla. Aina kun käydään polttoainekartan alueilla millä ei kokoajan ajeta, niin hukassa ollaan. Ja näillä ohimenevillä alueilla kun ei välttämättä olla kun sekuntti tms, niin eipä se "itseoppiminen" niihin juuri kerkiä reagoida. Kun ei voi itsestään tapahtuvasta säädöstä niin agressiivista että kerkeisi näihin reagoida, kun sitte oltaisiin tilanteessa että säädetään eestaas jo säädettyjäkin alueita. Tosin vähän manuaalisäädön opettelua ja pari tuntia säätöä niin tod näk kaikki on kohdallaan.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajoalueen ja varsinkin täyskaasutuksella ajon säätö on suht simppeliä mutku on kaiken maailman käynnistyksiä, moottorijarrutuksia, tyhjäkäynnin säätöä. Autossa ne vielä säätää helposti kun on mahdollista pitää isoa näyttöä vieressä, josta näkee, missä mennään silloin kun oikuttelee. Mut moottoripyörä… ehkä eniten oon käyttänyt aikaa ja resursseja tyhjäkäynnille saapumisen ja just sieltä nousun siistimiseen.

    Ja lopulta kuitenkin osoittautuu, että se on pikkuisen öljyä falskaava turbo…

    Tietokoneiden keksimisen jälkeen syntyneet ”natiivit” varmaan pärjää näiden kanssa paremmin.
     
  13. hlappis

    hlappis Gearhead

    parissa vehkeessä on ollut sniperit jokusen vuoden.
    sniperit toimii -20ast pakkasessa kakistelematta jne.
    toisessa nyt ilmeni yhdessä suuttimessa ongelmaa.
    ikävä kyllä mielestäni kaasari+mekaaninen bensapumppu on aina jotenkin "varmempi".
    kaasarin säätö helpompaa ja vianhaku myös.
    kaasarin saa toimimaan melkein tilanteessa kuin tilanteessa vaikka tien sivussa.
    anturi/ecu/jne jos ja kun kyrvähtää niin matka loppuu aika lailla siihen.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juutuubissa näyttäs olevan tommonen
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Joo, ei se ruisku niitä vikoja osaa itse korjata, vaikka itsesäätyvä oliskin.

    Tuossa etänä erään Holleyn EFI-boksin säätölokeja katselen, ja vaikka auto ilmeisesti toimiikin täyskaasulla ihan ookoo, ei sen säätöarvot ole kyllä siellä missä ne pitäisi olla.

    No, saa sen varmaan noinkin ehkä pelaamaan; en tiedä vielä tarkemmin, mut vähän sama juttu kuin jos kaasutinmoottori toimisi huonosti kaasuntinsäätäjän kokemuksen mukaan edes suunnilleen oikealla suuttimella kyseiseen komboon niin sit se vika ei ehkä ole siinä väärässä suuttimessa.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Antaa se suuntaa mut sitten kun se on säädetty kannattaa rajoittaa sitä itseoppivuuttaa aika paljon. Ja toki loput säädöt pitää tehdä läppärillä, varsinkin jos on rankempaa nokkaa ja muutakin.

    Esimerkkinä GM:n heput hakee säätöjä vakiomoottoreihin sellaiset 2..3 vuotta ennen uuden moottorin tuloa markkinoille. Toki siinä on sit kaikenlaista, vaikka nyt päästöjen optimointiin (toivottavasti) liittyviä juttuja, mut ei ne parin tunnin keissejä todellakaan ole OEM-tasolla.
     
  17. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ja tämä koko keskustelu liittyy johonkin gm:n oem säätöihin mitenkä? Vai ajatko itsekkin asiakkaalta dynosessiossa mottia useamman vuoden että varmasti kaikki on kohdallaan? Ei ei semmosta aftermarkettipuolella tehdä. Kun päästöt ja polttoaineen kulutus ei ole kovin oleellinen asia 60-90luvun harrasteautossa. Melko turhaa keskustelun rönsyilyä.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nojoo, vähän toki rönsyili. :)

    Totuus löytynee tämän vuonna 2017 alkaneen ketjun neljännestä viestistä.
     
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mä olen vieläkin tapellut Sniperin palautumattoman kaasun ja välillä itsellään nousevan tyhjäkäynnin kanssa.

    Tehdyt toimenpiteet:
    - läpät keskitetty (pariin kertaan)
    - toisioläppien jousi kiristetty (toisiot ei ainakaan jää auki)
    - kireämpi kaasun palautusjousi

    Silti tyhjäkäynti ei tipu haluttuun 750rpm aina. Pikkuisella kaasun polkaisulla tippuu. Yleensä tekee tämän, kun ajettu pidempään tasakaasulla.

    Välillä Sniper "suhisee", ja nostaa kierroksia 200rpm. Yleensä, kun pitää ajaa ahtaaseen parkkiin :mad:

    Koitan vielä kertaalleen ensiöläppien keskittämistä. Onko tähän mitään hyvää kikkaa? Säätöruuvi auki ja muutama kääntö läppien vivusta on nyt ollut metodina. Läppärunko kiristetty tasaisesti ja maltillisesti.

    Mitä polttoaineenpainemittaria suosittelisitte? (52mm) Käytössä ollut Motönetin digitaalinen, mutta ne sekoaa aina kuukauden parin jälkeen. Nyt on takuukin ummessa. Vika on ollut anturissa. Mahtaisiko vastaavan näköinen öljynpaineanturi toimia tuossa?

    -J-
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Älä ainakaan vedä bensaputkea hyttiin mittarille.

    Minkämoinen systeemi Sniperissä on tyhjäkäynnin säätöön? Onko siinä joku ylimääräinen ilmaventtiili, säätäkö itse läppiään vai joku muu järjestely.

    Sniperiä mulla ei ole, eikä ehkä tule. Mut noiden tyhjäkäyntien säätöjen kanssa oon jumpannut muiden ruiskujen kanssa. Joku tyhjäkäyntiventtiili, sehän on portaattomasti sähköllä säädettävä ilman vuodatus venttiili, on osannut tehdä noita kuvailemiasi temppuja jopa johdot irti, eli alipaineohjautuu minne sun sattuu.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!