holley sniper ja hyperspark ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 11.9.2021.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Elikkäs moottori mopar b-lohko stroukkeri 512, source kannet ja stroker sarja, nokka xe275hl, holley sniper master kit pumpun ja linjojen kera, hyperspark jakaja, hyperspark puola, hyperspark cdi boksi, msd tulpanjohdot, bilteman 100a laturi, akku 100a(sijaitsee takakontissa josta 50mm kaapeli kojelaudan alle jossa jako blokki). Kaikki osat ovat uusia, myös auton johtosarja on uusittu(vaikka onkin erillään sniperin johdoista) toki asennuksissa voi olla virheitä kun kaikki ovat itseni tekemiä

    Auto lähtee käyntiin hyvin, käy 5-10min täyteen lämpötilaan ja sen jälkeen kuolee, rpm singnaali häviää, jos yritän käynnistää saammumisen jälkeen niin saattaa käynnistyä hetkeksi, sitten kuolee lopullisesti, starttauksessa näytössä lukee vain stall, ei tunne kierroksia, jos annan auton jäähtyä noin tunnin niin lähtee taas käyntiin kunnes kuolee, sammuessaan aivastaa imusarjaan. mittasin hall anturin voltti mittarilla ja sieltä tuli o,5v-12v violettiin signaali johtoon, ja maa vihreään johtoon. jakajan syöttö+( pinkki johto) on vedetty väliaikaisesti suoraan akulle. Mitttasin hall anturin myös auton kuollessa ja sieltä tuli edelleen signaali ja maa. sammuminen tapahtuu170f- 190f hujakoilla, flektin toiminta ei tähän vaikuta koska joskus antaa flektin käydä ja sammua ennenkuin itse sammuu, toisinaan taas sammuu ennen flektiä. auto lataa 14v, flekti päällä 13,6v, paluu linja on tankkiin ja tankista on otettu korkki pois, joten korvaus ilmaa tulee, pumppu asennettu tankin alapuolelle tankin viereen. näin olen edennyt:
    -wizard läpi (850rpm tyhjäkäynniksi)
    - static timing set 15 astetta (tsekattu lampulla)
    -laitettu iddle spark disabled
    -iac säädetty

    elikkä ilmeni nuo edellä mainitut oireet joten tein seuraavaa:
    - erotin puolan johdot sniperin johdoista
    -vaihdoin puolan paikkaa mahdollisimman kauaksi sniperin johdoista
    -tein alumiinisen suoja levyn eculle
    -jäähdytin virran jakajaa paineilmalla

    ei auta.

    Joskus polttoaine pumppu jää päälle niin pitkään ennen kuin tekee starttauksen, sitten kun starttaa vaikka auto ei lähtisikään käyntiin niin pumppu sammuu ja toimii ns normaalisti( eli huutaa muutaman sekuntin kun virrat on kytketty päälle, en tiiä mistä tuo johtuu vai onko normaalia? liityin facebookin sniper owners ryhmään mutta eipä tullut sieltä apuja. efisystempro:hon ja holleylle oon laittanu mailia. katotaan jahka vastaavat. oon nauhottanut tuosta pari datalogia, yhen tyhjäkäynnillä ja toisen pienillä kierroksilla. minä en niitä kyllä osaa tulkita, kyllä siitä näkee että rpm häviää, samalla tosin sekoaa mutkin kun auto sammuu, mutta ennen rpm droppia ei näyttäisi olevan muualla häikkää.

    Jotenkin tuntus että joku tässä kuumuu ja sekoaa ja rpm häviää, niin ei kai se voi olla kuin jakaja? sniperin ja imusarjan välissä on spaceri, ecu ei mene kuumaksi, viileä on kun kädellä kokeilee, En tiiä mikä helevetti tässä on vialla, toista viikkoa jo painittu tän kaa. Apua kaivataan
     
  2. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Omalla kohdalla yllättävä tumppaaminen johtui viime kädessä siitä että TPS arvo kävi häiriöiden vuoksi negatiivisella ja silloin tuo sammuu kun saunalamppu. Korjaantui maadoituksia/johtosuojauksia/jakajan suojaamista parantamalla, FEssä kun on jakaja heti ECUn edessä. Mites tuo ilmanputsarin vaikutus, sammuileeko putsari irroitettuna myös?

    Onko trendit tasaisia vai onko sahalaitasignaalia? Ota trendit jännitteestä, rpmstä, TPS:stä ja lämpötilasta samaan ruutuun jos löytyisi ”primäärisyy”
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuossahan ne tärkeimmät eli jos anturi toimii ja siitä johdot eculle asti ehjät niin eipä vika voi muualla enää olla kuin ecussa.
     
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Onko tämä nyt sitä nykyaikaa, vaihdetaan moduleja niin kauan että vika poistuu. ECUn komponentit on liimattu ja valettu piiloon, ei ole asentajalla paljon tehtävissä. Jaksamisia.
     
  5. TMK

    TMK 2nd gear

    Ilmaputsarilla ei vaikutusta asiaan onko paikoillaan vai ei. Näyttäs kaikki viivat kulkevan aika tasaisesti ilman isoja pomppuja ennen sammumista, TPS menee 0 linjaa koko mittauksen ajan, kun otettu tuhjäkäynnillä, tuossa ei kyllä negatiivista asteikkoa olekaan.

    https://www.dropbox.com/s/lglmu5ow877a6vy/Sniper_0001.dlz?dl=0

    tuosta voi ladata tuon datalogin jos joku jaksaa sitä vilkasta. helpompi kahtoo ohjelmalla niin saa hyvin zoomattuun

    alla yleiskuva jossa sammuu ja käynnistyy heti perään ja sammuu, sammumisen jälkeen yritetty 2x startata, viimesimmässä startissa taitaa jännite jo olla liian alhanen, mutta kyllähän tuo rpm käppyrää piirtää vaikka ei käsinäytössä näy, saatika käyntiin lähde

    https://previews.dropbox.com/p/thum...0r3D7E6FVA/p.jpeg?fv_content=true&size_mode=5


    ja tuossa tuo sammuminen lähempää

    https://previews.dropbox.com/p/thum...Jdsn_ANRCc/p.jpeg?fv_content=true&size_mode=5
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    no näinhän se on. datalogiin näyttää kuitenkin tulevan startatessa rpm, mutta ei näy käsinäytössä saatika lähe käyntiin. Kaikki käppyrät näyttävät minusta olevan ok, ja sitten vain sammuu. Voiko vika silti piillä ecussa?
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuo muuttaa hieman jos logiin rpm tulee, seuraavaksi mittaamaan eculta sytkäpoksille menevää signaalia. jos se katoaa niin sitten kuitenkin ecu rikki, mutta jos ei katoa niin sytkäpurkkista tulee seuraava epäilty. vähintään 3 kavainen skooppi olis suuri apu, saisi käppyrät puolan navasta hall anturilta ja ecun sytkälähdöstä.

    hieman kyllä ihmetyttää miksei näyttö näytä kierroksia jo logiin tulee, joko softan erikoisuus näytössä tai sitten ecun vika estää sitä lähettämästä tietoa eteenpäinkin samalla kun vika päällä.
    Näkyykö näytöllä kierrokset startatessa jos estää käynistymisen vaikka puolan johdon irroittamalla?
     
  8. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Koita vian ollessa jäähdyttää kylmäsprayllä puolaa, sytkäboksia tai ecua yksitellen vaikuttasko joku
     
  9. TMK

    TMK 2nd gear

    oskillosskooppia ei oo saatavilla . mittasin eilen vian tullessa päälle sytkäpoksille menevän signaalin, ja sinne tuli singnaali, näillä vois ehkä päätellä että jakaja ja ecu ok. eilen kun teki sammumisen niin tyhjäkäynti taisi hieman nousta ennen sammumista(oisko tää oire jostakin?) harmi kun ei ollu datan nauhotus päällä. pitää tänään kattoo tuleeko puolan päähän kipinä vika päällä ja testata tuo edellä mainittu puolanjohdon irrotus, että näkyykö kiesit näytöllä. Kaiken laisia skenaarioita alkaa pyöriä mielessä. voiko olla mahdollista että tässä onkin jotain mekaanista vikaa?
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kannattaisi ehkä kokeilla välillä ilman koko Hyper Spark järjestelmää ihan tavallisella virranjakajalla, kokonaan ilman ajoituksen ohjausta.
    Saisi selville toimiiko se Sniper itse ?

    Siellähän voi olla vaikka hyper boxissa huono juotos tai joku komponentti joka kuumenee.

    Sitten jos löytyy (vaikka lainaan) joku magnetic trigger tyyppinen jakaja ja tavallinen MSD 6 tai Crane Hi6 tai vastaava boxi, niin kokeilee niillä sitä sytkän ohjausta.
     
  11. TMK

    TMK 2nd gear

    löyty vielä nuo iän ikuiset sytytys vehkeet, joku x-racer jakaja, mopar sininen sytysboksi, ja joku vanha puola, noilla tuo vehe on joskus ollu käynnissä 5-10v sitten, pitää varmaan kokeilla noita jos pelittäisivät niin voisi alkaa tiputtamaan vaihto ehto vikoja pois. nuo yllä olevat linkit ei näkkyy pelitä. kahtelin noita omia handheld videoita ja datalogeja niin pisti silmään että vika päällä ei näyttö tunne afr:rrää(unit) ja ohje sanoo että afr lukemaa tulee heti kun ecu tunnistaa rpm:n. yhden login otin pelkästään vika päällä, jossa oli startti yrityksiä, logiin piirtyy se rpm mutta ei mitään lukua afr, taas viittaa sittenkin tuohon hypersparkkiin. pitää yrittää viikonloppuna /mennessä saaha nuo vanhat vehkeet pelittämään testausta.
    tuossa Facebook sivulla pitäs näkyä julkaisuissa kylmä käynnistys ja vikapäällä käynnistys käsinäytöstä, ja datalogi kuvia

    https://www.facebook.com/maestro.cl...AVtsMLKZEs1Y1PEU1C-m8uY5wzJqYg&__tn__=-UC,P-R
     
  12. TMK

    TMK 2nd gear

    joo eli meni oman pätemättömyyden(virheellisten asennusten) piikkiin. kokeilin vkn loppuna että nostin kontin akusta kone tilan viereen. siitä suorat maadoitukset ja virrat (myös sytysvirrat) eculle ja sytkä boksille. vedin sniperin johdot niin kaukaa kuin mahdollista kaikista muista johdoista ja suojasin alumiini levyillä, myös jakajan suojasin alumiinilla. auto kävi, sammui, lähti uudestaan käyntiin ja kävi noin puoli tuntia jolloin totesin että eikös tuo pelaa. saamumaan ei meinannut millään vaikka repi johdot akulta:) puolan johdon kun otti niin sammu. Elikkäs en tiiä mikä noista oli se kriittisin vika vai oliko kaikki yhdessä. pitää alkaa johdottamaan tuota nyt huolellisesti. millä johtojen ja virranjakajan häiriösuojas olisi hyvä tehdä, johtoihin näkyy olevan jotain alumiini teippiä. ja sit tuo maadotus homma, eli pitää vissiin vetää joku 50mm kaapeli kontista lohkoon, mutta riittääkö korin maadotus taakse vai onko tämäkin syytä tuoda konehuoneeseen asti. ja noista ecun ja sytkä boksin virta johdoista tulee kanssa melko pitkät jos jatkaa taakse asti, koituukohan tästä ongelmia? piuhat taitaa olla jotain 4mm sorttia. ja nuo sytytys virrat luokolta releen kautta
     

Kerro tästä muillekin!