Holleyn power valve

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bätmobiili, 4.9.2006.

  1. mopster

    mopster Gearhead

    Tommonen kone ei kyllä niitä reikiä läpissä tarvii ja niistä mitä luultavammin on haittaa. Ei oo hyvä jos läpät täytyy olla ihan kiinni, siirtymäpiirin hahlot on silloin ihan ummessa, ja niiden olis hyvä läppien alta vähän näkyä. Se tyhjäkäyntiseos voi olla nyt esim. liian laiha, ja se huonontaa käyntiä ja alipainetta. Kannattaa kokeilla sitä tyhjäkäyntiseosta säätää ja hakea asetukset missä kone käy parhaiten/paras alipaine.
     
  2. vahvis

    vahvis 1st gear

    Onko se nyt siirtymäslotti vai mikä pystyrako onkaan, niin sitä on näkyvillä vain hieman, ensiö ja toisiopuolella. En muista tarkkaa mittaa mutta jotakuinkin senverran kuin kuuluukin.

    Löysin kuvan puhelimesta. Ehkä toisiopuoli on enempi raollaan kuin ensiö. Täytyy toki tarkastaa kun pääsen auton luo seuraavan kerran.
    [​IMG]

    Kaikki on mahdollista, jopa mittarin heittäminen mutta uskoisin sen olevan suht kohdillaan. Jarrutehostin alkaa sen mukaan tehostamaan jossain 11-13 in. välillä. Mittari Autometerin Pro Comp Ultralite ihan mekaanisella liitynnällä, eli alipainejohto suoraan mittarin perässä.

    Jotkut kenen kanssa olen asiasta keskustellut on sitä mieltä että olisi normaalia tällä kokoonpanolla tällaset alipaineet. Siksi monella jarrut hydraboostilla. Alan olla hiukan samalla kannalla.
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Ei oo normaalit alipaineet, ei siellä päinkään. Kuvassa näyttää että ensiö läpät on kiinni ja toisiot aika paljon auki, säädä ne niin että molemmat on saman verran auki.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    EDIT: Nyt luin ihan väärän postauksen.

    Itellä on 302 ja XE268H, ja alipaineet ~15 in Hg tyhjäkäynnillä about.
    Kyllä luulis sullakin pikkasen enemmän olevan sitä kummiski.
     
  5. vahvis

    vahvis 1st gear

    En epäile etteikö neuvosi olisi oikea mutta osaisitko sinä (tai joku muu) perustella miksi läppien pitäisi olla yhtä paljon auki, eikä esim. takimmaiset lähes kiinni ja etummaiset kuten kierrosten mukaan on hyvä. Tätäkin paljon tarjotaan.

    Tuolla eräässä toisessa ketjussa pohdein miksi 5-8 pyttyjen tulpat on oikein selvästi vaaleammat kuin 1-4. Imuvuotoa en ole löytänyt ja sytytyskamat on uudet. Voiko tuolla kaasuläpän asennolla olla vaikutusta?
     
  6. mopster

    mopster Gearhead

    Siks saman verran auki kun muuten ne siirtymäpiirit ei toimi oikein. Jos etupään tulpat on tummemmat niin takapää käy laihemmalla, ja se luultavasti johtuu just siitä että toisiopuolen siirtymäpiiri on ummessa ja ensiöpuolella liikaa auki.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Melkein jo hävettää olla taas eri mieltä Mopsterin kanssa, mutta tässä kuitenkin faktaa:

    Tavallisessa Dp-Holleyssä, jossa ensiö ja toisiokurkut avautuu vaiheittain, ei tule koskaan tilannetta jossa siirtymävaiheet olisi ajossa molemmilla puolilla saman verran auki.
    Siirtymävaiheen hahlot on myös erilevyiset ja avautuvat läpän asentoon nähden vieläpä hieman eri aikaan, joten läppien ollessa saman verran auki, on ensiöpuolella hahlo jo enemmän auki. Näin siis dp:ssä jossa seoksen säätö vain ensiöpuolella, nelinurkkasäätöisessä siirtymävaiheetkin on identtiset, mutta ei sellasessakaan ole rikos laittaa toisioita pienemmälleen jos niin toimii paremmin.
    Toisiopuolen siirtymävaihe ei ole ollenkaan niin tarkka, kunhan se ei tyhjäkäynnillä ole juurikaan auki.

    Vahvis voi hyvin kokeilla säätää toisiot pienemmälleen, niitä voi sit avata tarpeen mukaan ensiöpuolen avuksi. Kokeilemalla tietää.
     
    Muokattu: 31.5.2016
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Just siirsin oman kesävessan 750 marinevaakkumin rojut 650 DP runkoon. Poweriksi laitoin eteen sen missä oli löysin jousi takana ei ollut edes powerin paikkaa. Näkyy toimivan ihan jees eikä tuplapumpussa sitä takapaan siirtymää tarvii kuin tyhjäkäynnin seosten säätöön. Ja silloinkin vasta jos etupään säätö ei "riitä".
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    No otetaas ihan alusta. Optimi säätö niille läpille olis että ensiöt ja toisiot on saman verran auki niin että läppien alapuolella transfer sloteista on näkyvissä "neliö", eli noin millin pätkä. Tämmöset perussäädöt kannattaa tehdä ennen kun laittaa uuden kaasarin kiinni.

    Jos koneessa on korkea viritysaste niin läppiä voi joutua avaamaan enemmän, ja jos niitä kovin paljon enemmän joutuu avaamaan niin sillon tarvii porata niitä reikiä läppiin jolloinka läppiä saa taas laittaa kiinnipäin. Tietysti ennen kun rupeaa porailemaan niin kannattaa varmistua ettei käyntiä huononna esim. vääränlainen perusennakko tai huono tyhjäkäyntiseos.

    Jos kone taas on mieto niin läppiä joutuu luultavasti ruuvaamaan kiinnippäin. Nyt jos meneekin transfer slotit umpeen molemmilta puolilta niin tämä ei ole hyvä, ja tässä tilanteessa kannattaa säätää läpät niin että ensiö puolella läppien alla on ne neliöt, ja toisiopuolen ruuvaa sen verran kiinni että saa tyhjäkäynnin sopivaksi.

    Nyt tässä vahviksen kaasarissa on ne reiät läpissä joita ei tarvita, ja tästä syystä ne toisiot varmaan täytyykin ruuvata kiinni. Parempi varmaan kummiinkin olis jos ne läppien reiät tukkisi.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo perussäätöohjeet pätee kaasariin jossa nelinurkka-seossäätö tyhjäkäynnille.
    Onkohan tossa vahviksen kaasarissa vain ensiöpuolella seosruuvit, siinä ei päde ihan samat perusjutut.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu mullakin on vain edessä seossäätöpruuvit. Ja ihan orkkis DP kaasareissa ei välttämättä ole takana niitä ruuveja.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Jeps ei oo itelläkään 650 DP ku eessä seosruuvit.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mittasin tänään ekankerran ton alipaineen. Kierrokset ~750 ja vaakkumia 17-18 hgtuumaa. Taitaa toimia powerivena kun maantiellä seosmittari heiluu 15:1 huituvilla satkun vauhdissa ja lukko päällä.
     
  14. vahvis

    vahvis 1st gear

    750db ja on seosruuvit myös takana. Edessä n. 1.5 kierrosta auki ja takana vajaa kierros. En ole vielä alipainemittarin kanssa noita asentoja tarkistanut. Takaruuvien asennosta pitää varmaan jotain vinkkiä koittaa etsiä. Ei varmaan mene samallatavalla kuin edessä?

    Ja sitä toisiopuolen läppien säätöruuvia en saanut liikkeelle en sitten millään. Hajotinkin yhden "letkutaipuisan" ruuvarin ja toinen hajosi kun yritin taivuttaa oikeaan asentoon. Pitää värkätä joku oma apuväline kun saa taas motivaatiota. Kaasaria en jaksaisi irrottaa tuon takia.

    On kyllä hyvät paineet sulla Mudracer! Pienen ajoitusviilailun jälkeen sain 800rpm ja karvan päälle 7 paineet
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    sitten ku toi ruvaamminen rupee vituttaa niin lukaset mopsterin ja artsin vinkit uudestaan läpi ja laitat kaasarin perus säädöt kondikseen.
    Kuvan perusteella ne ei nyt sitä ole ja alkuvaiheessa ensiö ja toisio säädetään samoilla ohjeilla, sun kaasarissa. Myös ne tyhjänkäyntiseosruuvit.
    Jos perussäädön jälkeen pitää läppiä avata enemmän ku kierroksen niin tuki ensin ne reijät vaikka lyijyvahvisteisella tinalla.
    Paljoo läppiä ei saa kierrellä ettei siirtymäpiiri mee kokonaan kiinni tai liikaa auki jolloin horii sieltä bensaa.
    Toision läppiä voi säätää esim. ruuvarin irtokärjellä ja siihen irtokärkeen menee muistaakseni 7mm kiintoavain.
    Kaasari pöydällä olis helpompi herkistellä toision säätöruuvi ja säätää läppien perusasetus siirtymäpiirien hahlojen perusteella.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niihin irtokärkiin sopii 1/4" lenkki. Ja juu ihan hyvät vaakkumit vaikka mekaaninen rullakärsä. Vetää lukko päällä nelosella1500jenkasta ihan mukavasti ihan kun olis manuaaliploota:eek:.
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    mikä nokka sulla on? oliko motti isompi ku 350?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan noissa mudiksen ja vahviksen nokkien arvoissa aika merkittävä ero kun verrataan overlap-asteita, jotka eniten niihin alipaineisiin vaikuttaa: vahviksella 70 astetta, mudilla luokkaa 50 ja vähemmänkin jos välykset yhtään reilummat.

    Mikä imusarja vahviksella?
     
  20. vahvis

    vahvis 1st gear

Kerro tästä muillekin!