Holleyn transfer slotin rikastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 12.4.2018.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ahaa se olikin E85 polttoaineena. No aika lähelle oot sitten jo saanut sen pelaan, pienellä lisähieromisella epäilemättä vielä paremmin.

    Ihan mielenkiinnosta, jos kyseessä on vakiokone jossa ei tyypillisesti paljoa puristuksilla leuhkita niin minkälainen sytkäennakko tyhjäkäynnillä, matka-ajossa, kaasu pohjassa jne on osottautunut hyväksi tuon E85 kanssa? Varmaan aika paljon isommat ennakot kuiytenkin kuin bensalla?
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Kone on tosiaan kaikinpuolin vakio, poislukien ThermoQuad mikä korvattiin tolla 600 Holleyllä kun se oli parhaat päivänsä jo nähny.

    Se oliskin sit se seuraava etappi nyt kun on tuo laajakaista, siis sytkän säätö muutakin kun jakajaa kääntämällä ehkä? Tosin ei näytä kaikissa moparin jakopään kopissa tai damppereissa olevan merkkejä ollenkaan.
    Ja veikkaan ettei tuohon myöskään ole jakoketjua varmaan ikinä vaihettu, sekin varmaan siellä valtoimenaan elää mutta se korjaantuu tossa pikkuparannusten yhteydessä kanssa.
    Jakajan alipainekello ei tunnu muuttavan ennakoita yhtään joten pitää siihenkin perehtyä ehkä samalla sit.

    Artsi varmaan osaa enemmän valaista näistä ennakoista ton E85 kanssa.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ne ennakot E85:n kanssa mitenkään radikaalisti eroo bensakoneen vastaavista, ehkä yleisesti sitä perusennakkoa saa olla vähän reilummin.

    Mulla on noissa mietoviritteisissa, mutta hyvillä puristuksilla olevissa sbc koneissa perusennakot jotain 16-18 astetta ja täydet 33-35 paikkeilla.
    Alipainesäädintä rajoitettu, silloin toimii tasakaasuajossa nykimättä ilman että tarvii kovin paljoa sitä cruise aluetta rikastaa, ja kulkee taloudellisesti.

    Sellasen hyvin mietonokkaisen vakiokoneen saa kaikkein helpoiten toimimaan etanolilla ilman isompia kaasarimuutoksia.
     
  4. jpe

    jpe 3rd gear

    Eikös Hollikoihin myydä E85:lle metering blokkeja erikseen, eli saattaa olla haastetta saada bensalle tarkoitetulla koko kierrosalue kohdalleeen. Varmaan kiihdytyspumpun nokkaa isontamalla ja pumpun ajoitusta aikaistamalla tuon voisi saada paremmaksi.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllähän sitä kaikkee saa mikä "tarkoitettu" E85 ja hinta tuplat vähintään sit sen myötä mutta onko se tarpeellista sit? Tuskin.
    Eiköhän tuoki oo kautta alueen hyvä sit kun saa vaan imuvuodon/vuodot pois pelistä.
     
  6. Jukka 63

    Jukka 63 2nd gear

    Kyllä se on vaan niin kuin sanoit.E 85 vaatii 30 % enemmän pollttoainetta.Pääsuuttimia vaihtamalla voi ainoastaan vaikuttaa tietyyn alueeseen.Holley vaatii keskialueella ton "metering blokin" jotta se toimis kunnolla.Isompi kiihdytys pumppu myös?Oma kokemus.Tilattiin aikoinaan tohon mun tt rysyyn oikein amerikasta ahdin kaasari.Makso vitusti (1500 €) + pro hattu 400€.Eihän se oikein hyvin toiminut ja yks kesä meni vitukseen ja ihmettelyyn.Rupes toimii säätämisen jälkeen kuitenkin.Kyseinen kaasari oli tarkoitettu suoraan ajamiseen läpät pohjassa ja normiajo tuotti ongelmia.Sitten kun tuli noita kylmäkäynnistys ongelmia,päätin kokeeksi vaihtaa bensalle.Kävi aivan sairaan rikkaalla.Pääsuuttimia vaihtamalla ja tyhjäkäynnin seosruuveja säätämällä tuli jotain järkee seoksiin.Välialueeseen ei pysty vaikuttamaan mitenkään tossa kaasarissa.Paluu takaisin e 85:n.Mun mielestä pitää olla e85 kaasari tai kitti bensa kaasarin muuttamiseksi e 85 malliseksi.
     
    peltsi tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä ton kanssa ollu mitään ongelmaa saaha seoksia kohilleen tossa moottorissa koko alueella nyt kun tod näk selvis tuo syy tuohon laihahkoon (~10.5 mittarissa) siirtymäalueseen.
    Ensviikolla toivottavasti pääsee säätää ton oman 340 päälle ton 750 vakuumin sit ni näkee miten "vaikeeta" se on muka saada kohilleen vakio metering blockeilla ja E85 ei ihan vakiossa moottorissa.

    Väitän edelleen että rahan haaskausta moiset E85 metering blockit tämmösissä perus moottoreissa ainaskin.
     
  8. topparius

    topparius 2nd gear


    Toi auto mitä tässä on säädelty on mun. Kylmäkäynnistyksissä nyt vähän joutunut pumppaamaan ku ryyppyvaijeria ei ollut. Sain senkin tunaroitua paikalleen ja nyt jää ihan iloisesti käymään. Itse en edes huomaa laihaa siirtymäaluetta muualta kuin seosmittaria tuijottamalla. Voi olla lumevaikutusta, mut tuntuu et auto kulkee paljon kevyemmin nyt kuin 98:lla. :odroll:
     
    xarper tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Nonih nyt ois ajankohtanen ongelma ton oman 340 kanssa tää, eli muuten pelaa hienosti mut transfer slotti on vaan laihalla.

    Idle air bleedeissä ensiöpuolella on mikkilangan pätkät, näin sain tyhjäkäyntiruuveja pienemmälle mikä ehkä vähän autto ongelmaan kun tyhjäkäynti ja transfer slot on samassa piirissä mutta ei lähellä hyvää vielä kummiskaan.

    Eli seuraavaks pitäis varmaan porailla? Mutta miten, nuo 4 kanavat vaan isommaks ja kokeilemaan? Hankala löytää faktaa asiasta oikein, tuntuu enemmän olevan ihmisillä ongelmana saada laihalle näitä kun rikkaalle mutta ei etanolin kanssa heh

    Eli miten nyt rikastaisin tuota transfer slottia himpun verran jotta sais tän rokkaamaan kaikilla kaasun alueilla.
    [​IMG]
     
  10. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Poraamalla metering blokin päältä tulpan(2kpl) pois. Käsittääkseni tuosta numeron 6 ja 22 kohilta blokin yläpinnasta. Sitten kairaat seosputkesta vanhan suuttimen pois. Poraat sinne kierteen irtosuuttimelle. Hankit suuttimia ja säädät seoksen mieleiseksesi. Sitä ennen olet varmaan laittanut kierre tulpan pelli plugin tilalle.
    Tai helpommalla ostat suutinlevyt joissa vaihdettavat suuttimet. Noissahan on yleensä myös powervalvelle vaihdettavat suuttimet.
    Harkinnassa ollu muttei oo saanu aikaseksi, ku runko vielä pukeilla.
     
    Jukka 63 ja peltsi tykkäävät tästä.
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Poraat ifr 25 isommiksi.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Sopivan yksinkertanen vastaus mulle!
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuo ensin, ennenkuin alkaisin isommin kaivamaan.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä ollu kyllä merkittävää vaikutusta mihinkään, paikallaan oleva metering block oli n. 1.5mm ifr ja löyty irtaallaan missä oli 2.5mm mutta käytännössä ei tainnu vaikuttaa juuri yhtään kun vaihoin tuon isommalla olevan.

    Miksi?

    EDIT: Googleilin IFR reiän kokoa ja puhutaan luokkaa 1mm tai allekin? Häh?

    EDIT2: Siis tossa IFR paikassa on eroja? Onko se siellä metering blockin päällä voi tossa mitä aikasemmin katoin? Tossa metering blockissa mikä nyt on paikallaan ei oo mitään tommosta messinkitulppaa tossa alhaalla olevassa IFR reiässä joten onko se tuolla ylhäällä sit ja tässä syy miksi muutosta ei tapahtunut?
     
    Muokattu: 9.5.2018
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Isommassa kuristus on siellä tulpan alla, irroittaa tulpan ja poraa yläkautta isomman, vähän kerrallaan. Jos menee ns vituiksi niin voi laittaa messinkitulpan alas ja porata siihen seuraavaksi mieleisiään reikiä. Isot pojat kirjoitelleet että alhaalla oleva ifr ois parempi.
     
    xarper tykkää tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Mistähän tommosia pieniä messinkitulppia vois saada aihioiks? Tai vaikka kierteilläkin?
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tulppia tarttis ittekin, luulen että omaa e85 750 holleytä vaivaa sama ilmiö kuin sulla. Alkanut miettimään että kun tuossa ei ole kakkospuolella tyhjäkäynnin seossäätöä niin jollain porailulla pitäisi rikastaa sen tyhjäkäyntipiiriä, tuntuu ettei kakkospuolen läppiä voi raottaa juuri yhtään kun menee tyhjäkäynnillä niin laihalle ettei ykköspuolella voi kompensoida. Jos kakkosen saisi rikkaammaksi voisi avata läppiä enemmän ja pienentää ykköspuolen tyhjäkäyntiä.

    Olen kokeillut ennakot ja isomman kiihdytyspumpun mutta niistä ei ollut jeesiä.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Mulle tulee ensviikolla 750 tuplapumppu vielä annular boostereilla, jos vähä helpottuis säätäminen.
    Sain mä ton transfer slotin nyt rikkaalle jo, löyty yks suutinlevy missä oli alhaalla se ifr.

    Mulla on toisiot inan verra auki kans, tein vielä työkalun et saan säädetty paikallaan niitä, pitäis varmaan vaan lämpösempi termari laittaa kun vaihtelee niin paljon lämpötilan mukaan tyhjäkäynti että meinaa ärsyttää jo, illalla 73c termarilla säädät tyhjäkäynnin 900rpm ni huomenna se on päivällä länpösenä jo 1000+, jos sinne jonkun 80c termarin laittais ni ei vaihtelis nii paljoo tuo lämpötila.
    Tuo 73c on vaan sen takia kun betonoin lohkon että näkee riittääkö jäähytys miten ja hyvinhän se riittää.

    Nyt ei oo enää ku liian pien kiihytyspumppu, ei varmaan riitä toi 30cc mulla, 31 suutin ja sininen nokka ei toivookaan vielä, tartteis paljon isompaa huikkaa kun niin huono signaali kaasarille.

    Tossa voi ehkä olla kohta toi 750 vakuumi joutilas sit jos joku tarttee etanolin kaa, menee varmaan hienosti jos on vähän parempi tyhjäkäynti ja alipaineet tai isompi motti ylipäätänsä, 340 ja huono tyhjäkäynti ni tuo on vähä siinä ja siinä, 650 ois varmaa parempi mulle tohon mut jospa se tolla uudemmalla paremmalla kaasarilla toimis paremmin.
     
  19. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Omaan laitoin just 195f/90c?termarin kun ovat täälläkin puhuneet että pitää olla lämpöä etanolin höyrystämiseen. Imusarjan lämmityskanava pakokaasuille on käytössä mutta pakosarjassa ei ole sitä läppää. Tyhjäkäynnin kierrosnopeuden vaihtelun määrää lämmön mukaan en ole vielä testannut mutta ennen tuo oli sellainen että ajon jälkeen saattoi olla 1100 kun sääti 900 pajalla.
    Laitoin sen 50 kiihdytyspumpun ja kokeillut eri nokkia ja suuttimia, jotenkin tuli kuva ettei siitä ollut juuri hyötyä ainakaan viileämmällä termarilla, ehkä sinne on turha kaataa saavista ainetta joka ei höyrysty?
     
    xarper tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Mä tulppasin sen imusarjan lämmityskanavan vaikka tällä talvellakin on tarkotus ajella, eikä tuo varmaan haittaakaan nyt kun niin nopeasti lämpiää tuo vesi nyt kun sitä on huomattavasti vähemmän siellä.

    En sit tiedä miten käytännössä vaikuttaa tuo termarin vaihto, onko se vielä liian viilee etanolin kaa jos moottori käy tuon 73C? Tai kai se on vähän muutenkin kun huomaa vielä tyhjäykäyntikierroksissa eroa ajon jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!