Honda Monkey

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja WBBC, 25.4.2018.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Näkyy löytyvän hyvin viripalikkaa,isompaa kaasuläppää suutinta yms.
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Juu, muisti taas teki tepposi. Vanhuus ei tule yksin:oops:

    Hieno peli, jokatapauksessa se Soliferin minicrossi. Pitää maalla tonkia esite pinoja josko toi vanha esite sattuisi löytymään.

    Toin 10v. sitten maahan 3-4kpl jäykkäperä mankin kopiota. Yksi meni Brandtin yhdelle pomolle, kun ei uskaltanut ajaa entisöidyllä pelillään. Ei ne jäykkiksetkään niin huonoja ollut ajaa mitä voisi kuvitella:)
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    niissä taisi olla myös 6V loota ainaki puchilaisissa jos oikein muistan.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kun lähtee laskemaan litratehoa tostakin laitteesta tai niistä 22hp tms. vehkeistä tulee huomanneeksi että nää nykyajan "kovat" katupyörät on viritysasteeltaan aika lässyjä. Myös mun muistaakseni jotkut 250cc ratapyörät oli joskus aika rajuja. (paljonko on tonnisia pyöriä joissa otettu 60- luvun tekniikoilla ja tietotaidolla 400hp ulos?)
     
  5. stealth

    stealth Gearhead

    Niin, siitä on jo 40v aikaa kun noitten kanssa pulasin, olihan siellä monenmoista prikkaa mutta, tärkeimpänä mieleen jäi että jos halusit tunan kestävän, älä aja hanat kaakossa. Tuo sylinteri mäntä kiertokanki kombinaatio jäi kans mieleen huonoudessaan.

    Sitten kun tuli nuo solifer suzukit niin, ihmeteltiin kun kone kesti vuoden kaks ilman, ettei edes männänrenkaitten siritys kuulunut. btv. eihän tunturin matka ja nopeusmittarikaan kestänyt kun ensimmäisen talven.
     
  6. stealth

    stealth Gearhead

    Muistan hyvin viimeisen tunturin, supersport 1982 jokan ostin ihan uutena, tuo männän renkaitten sirinä alkoi ensimmäisen kesän jäkeen ja sirinän seurauksena huomattava tehon lasku.
    Sitten hankin jostakin tehdasvalmisteisen virityssylinterin,siinä oli erilaiset kanavat ja mm.L profiili mäntä. Luonnollisesti kaasari myös vaidettiin, ensin 16mm myöhemmin 20mm ja myös tehoputki.
    Vääntö ja kierrokset nousi niin paljon että, välityksiä sai harventaa, jonka seurauksena alkoi kytkin luistamaan. Niin ja takapyörän laakerit oli kuluvaa tavaraa.

    Jotain modifikaatiota tein kytkimelle jotta sain sen pitämään.
    mopon huiput oli 80kmh sopivilla välityksillä se kiihtyikin hyvin ja sillä pysyi helposti muun liikenteen tahdissa pikkuteillä. Kaks tahti öljyn lisänä tuolloin käytettiin vähäistä määrää risiiniöljyä, tais parantaa koneen kestoa ainakin virikoneissa.
     
    Muokattu: 25.10.2018
  7. rb

    rb Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    stealth ja peto tykkäävät tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sitä eppäiltiin että solikka 65cc pytyllä menis 95 tai että ainakaan pv jäis sille. Eikä se kyllä jäänytkään ku ihan vähän. Siihen maailman aikaan 80cc kamoilla ne pv:t kulki siinä 90-95 eikä ainakaan kaikki suinkaan toistasataa. No kun se oli 80-luvun alussa ni rupesin ittekin tuumimaan että kuinkahan se oikein oli. No joku muukin/muutkin näyttivän sitten olevan samoilla linjoilla:

    ”Autisa 65cc on siis se legendaarinen moposportin virityssarja III sylinteri jolla saa hurjat väännöt soliferiin. Oma solifer kulki 90 km/h aikoinaan tuolla sylinterillä vaikka oli vain 4-vaihteinen.”

    Tietysti itellä oli halvalla käytettynä ostetut rattaat eli oli 5-vaihteinen. Siinnolis ollu varaa viä kiristää ku ei ollu ees tehopilliä ja kaasutinkin oli vaan cb125 otettu 18mm keihin. Ne nauro minulle monet kun se lähti vaan työntämällä käyntiin. No minä nauroin sitte niille ku ajoin niistä ohi, perkele. Kovempaa se kulki kuin polliisin 99 saappikin, tosin oli maastoetu minulla ja paikallistuntemus. Enempi budjetti ja tehdään ite raaseri. Kaveri sorvas amiksessa kannen ja sanoi ettei toi voi olla hyvä. Palotila kuulemma erikoinen. Opettajakin sen sitä ihmetteli. No nyt on kotona minarellin uusi virikansi jossa prikulleen samanmoinen muotoilu. Vahingossa taisin olla hajulla tosin siis silloin kyllä tietämättäni. Tosin kaverin uudempi solikka samanlaisella pytyllä ei kulkenu senkään vertaa vaikka oli moposportin tehari ja 20mm dellorto. Ei uskonut minua vaikka kerroin mikä meillä on erona lohkoista lähtien ja kuinka saatais hänenkin solikka lentoon. No omapa oli asiansa. Sitte ku myin sen mopetin sille junnulle ni varoittelin että älä vedä sinkki tiukalla koko ajan, ei kestä. Ei uskonut, kesti solikka muutaman viikon.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Ennen Mopo-Sportti aikaa RM 50 kamat oli haluttua tavaraa.

    RM 50 1980
    Overall Length:
    Overall Width:
    Overall Height:
    Seat Height:
    Wheelbase:
    Dry Weight: 56 kg (123 lbs)
    Engine type: Air-cooled 49 cc single cylinder 2-stroke. 8 hp (6 kW).

    Click on the image for larger format.
    Here's even larger Picture.

    Ja tolla kahdeksalla hepalla PV kulki aika perkeleesti...
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kuten jo aiemmin totesinkin niin se kylän kovin mopeti oli meillä päin silloin pv rm80 kamoilla jonka pytyn oli vielä varuiksi motocrossmekaanikko viilannut.

    Jossain oli maininta rm80 ilmajäähystä että vakiona tuottaa ”healthy 14.5hp @11,000 rpm”
     
  11. stealth

    stealth Gearhead

    Tuntuu japseilla olleen hallussa nuo pienet 2t koneet ainakin 80-luvulla, tuossa justiin perheen nuorimmainen kiusaa naapureita pihalla Honda CR 80 1982 crossilla, tyyppikilven mukaan,

    Pyörä on ollut meillä 2002 vuodesta, toimii hienosti, vain takaloksu puuttuu, pyörä on muuten ehjä ja suht siisti.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Hondat on hondia. Muista japseista tai euroista puhumattakaan, ei voi samaa kestävyyttä odottaa ;)

    Itselläkin on vielä tallessa viimeinen uutena ostamani kisapyöräni CR250 -96. Ainoastaan tarvike valovirtapää kuoli muutama vuosi sitten. Muuten on lähtenyt aina laakista käymään kun kerran vuodessa sitä tulee käyteltyä.
     
    Muokattu: 25.10.2018
    stealth tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei siellä ole kun petarin shimmiprikat ja sitten sillä laatikon jommalla kummalla akselilla oleva vastaavannäkönen prikka. Jos olisit joskus shimmannu muistaisit sen varmasti. Se on ton konerempan turhauttavin ja aikaavievin osuus etenkin jos huomaa että koko kone kasattuna ei enää välykset olleetkaan samat mitä tyhjillä lohkoilla kokeiltaessa tiivisteen kanssa.

    Ettei olis ollu asentajassa vika tällä kertaa, heitetty prikat mäkeen tai pistetty samat väärät prikat sinne mitkä siellä alunperin oli.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kytkintä aika vaikea saada luistamaan ellei säätäny vaijeria persiilleen. Se on puchissa kampiakselin päässä niin mitää hirveitä momentteja sieltä ei mene läpi. Mut toki on mahdollista 2 levysessä mallissa jos tekee alhaalta väntävän koneen. 3 levystä en ole ikinä nähny luistavan.

    sillon aikanaan kuljin varmaan kaikki puch sudenkuopat läpi, mutta jotain jäi imuriinkin niistä koneista jos joskus tulee vielä rakenneltua niin ei samoja virheitä enää toista.
     
    Muokattu: 25.10.2018
  15. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Puchista en tiijä mittään mutta se tomos tuli tutuksi jonkin verran. Sen pysty silmät kiinni kasaamaan ku akselit oli valmiiks shimmattuna ja ruuvit sekä työkalujen paikat jääny muistiin silmäilyn jälkeen. Kaveri kokeili omallaan ja onnistu sekin siinä. Tosin oon kasannu 70cc suzuki kevarin koneenkin kännissä josta en muistanu mitään. Tarkistin myöhemmin selvistä päin enkä löytänyt parannettavaa siinäkään. Niitä vahvoja kierroksia kestäviä petilaakereita ei ollu mopoon tai en osannu silloin 80-luvun alussa etsiä. Käsin koittelemalla kampuralle sopiva välys, muuta ei älytty silloin. Veivin laakeri poiki kerran ajossa ja alunperin oli aihio uuttavastaava mistä tein ni ei menny niin montaa ku muilla ja uusin sen veivillä jossa oli vahvempi laakeri ja alasilmukka oli parempi voitelun kannalta. Sama kaveri kuka nykyään on automaattiguru ja minunkin yhden laatikon laitto ni se amiksessa teki veivin vaihdon ja tasapainotuksen opettajan kanssa. Se viritti se opettaja leskentekijä kawaa ja teki pilleille lestit mihin naputteli kartiot. Ymmärsi poikien innostuksen ja ajatukset. Samalla se vaurio hio se pytynkin väljäksi laakerimuruilla. Onneks ei leiponu kii ku oli silloinkin yli 70 lasissa.

    Niissä tomoksissa oli muistaakseni kytkimessä 4 jousta mutta paikat 6. Se luisti sillä pytyllä ja kannella jo kun polkaiset käyntiin. Muistin mukaan siinäkin koneessa oli kampuran päässä se kytkin. Tosin kuten totesin ei se niin edes käynnistyny vaan työntämällä. No luisti kun 3 työnsit ja hyppäsit päälle kytkimen löysäten. 2 turha koittaakaan ku meni sujonaan takarissa.

    Nyt ollu vuosia tallissa tämmönen ja hankkinu siihen viriosia ja vakio.

    https://www.fanticmotor.asso.fr/r04m/04_72_TX7.jpg
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    en ole koskaan ollu tekemisissä tomoksen kanssa, PV:n kone yms. krossijohdannaiset olleet tosi helppoja ja nopeita kasattavia
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Ei hitto tossu Fanticci :)

    Tuollaisella oranssilla harjoittelin ajamista 4-vuotiaana 70-luvulla ja vielä mopo-iässä oli käytössä ennen kuin hankin fanticin 12-tuumaisilla pyörillä oleva mopon. Tossu tuli sukuun uutena sedälle, siitä serkulle, siitä minulle ja siitä takaisin sedälleni. Tuli kulkua lisää hyvin kun vaihdoin 14/14 dellun kaasarin 50cc trial Fanticista. Tossu taitaa edelleen löytyä vielä sedän kokoelmassa piikin enduro Sach-Kotarin, puolikkaan Montessa Capran, T250 suzukin seurasta :)
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siitä vaan tarkistamaan jos luopuisi siitä ja yksityisviestiä sitten jos se hinta muotoituisi vaikka molempia miellyttäväksi.;)
     
  19. stealth

    stealth Gearhead

    Kaikissa enempi viritetyissä supereissa joissa oli välityksiä harvennettu kytkin luisti. muoks. alkoi luistaan.
     
  20. stealth

    stealth Gearhead

    Niin mutta kun ne laakerit hajos jo uusistakin koneista, vissiin sitte asentajat olleet päissään tehtaalla.
     

Kerro tästä muillekin!