Hondan ilmastointi propleema.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Rane 66, 24.7.2025.

  1. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Vaihdoin tossa honda civikkiin ilmastointilaitteen kompuran, kuivaimen ja painekytkimen. No tänään käytin oikeen korjaamolla täytättämässä. Oli kuulemma pelannu vähän aikaa oikeen hyvin kunnes oli hyytynyt. Olin joutunut jatkamaan kompuralle menevää johtoa. kiitos autodocin. Luulin että vika on siinä. No ei muuta kun uusi liitos. Tulos oli se että kun auton laittaa käyntiin ja ilmastoinnin päälle niin kompura pyörii vähän aikaa ja sammuu. Olisko uusi kolminapainen painekytnin sökö? Voiko sen testimielessä jotenkin ohittaa? Entä voiko kompuralle syöttää virtaa suoraan? Onkos noihin jotain painemittareita? Ja voiko vitutukseen kuolla?
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Siihen painekytkimen liittimeen voi laittaa hyppyjohdon niin saa ainakin tietoon painekytkimen kunnon, kunhan ei jätä sitä hyppyjohtoa kovin pitkäksi aikaa kiinni. Ja tutkimusten mukaan vitutukseen voi kuollakkin:D
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin voi, jos tietää miten. 2-napainen on helppo. 3-napainen saattaa olla niin koska joissain on että siihen - maa pinniin kaksi muuta. Kehoittaisin kuitenkin katsomaan kytkiksestä tai kysymään hondan tietäjältä ettei mää väärin.

    Ac-releen kautta voi testata toimintaa. Rele irti ja vaikka käydessä kärkipihdeillä navat yhteen. Jos magneettikytkin päälle kolahtaa niin hyvä. Muutenhan sille ei mitenkään ”syötetä virtaa suoraan”. Lampulla voi kurkkia pyöriikö se kompressori vai ei. Eli onko se magneettikytkin lukittunut eli pyörii. Joissain on ruvennu luistamaan eli auki ja shimmi pois jos välys liian iso. Japsi kun kyseessä ni ohjauksessa varmaan kuten nissanissa semmosta 5 voltin jännitettä ja ecm ohjaa ilmastointia.
     
  4. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Tais vika löytyä. Releen vetopuolelle ja yhdistettävälle puolelle tuli jännite. Mulla oli kaks eri relettä joilla kokeilin niin kumpikaan ei "vetänyt" kun otin akulta suoraan virtaa. Purkasin toisen releen ja yhdistin kärjet ruuvarilla niin johan rupes kompura pyöriin. Huomenna ettimään uutta relettä.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ettei vaan mene paisuntaventtiili tukkoon ja katkaisee matalapaineista
    Silloinhan myös releen ohjaus katkeaa...

    Mitäs se täyttäjä kerto käyntipaineista?
     
  6. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Vaan eipä ollukkaan relessä vikaa. Väärä testausmenetelmä. Mikäs tämä paisuntaventtiili on? Näissä paineantureissa on kahdenlaista käyttöjännitettä 5 ja 12 volttii. Tossa tulee 5v sinne paineanturille. Uuden käyttöjännitettä en saanut selville ja oisko silläkään mitään merkitystä?
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Paisuntaventtiili ruiskuttaa kylmäaineen höyrystinkennoon. Jos kylmäaine järjestelmässä on tukos paisuntaventtiilissä se laskee imupaineen nolliin jolloin matalapainekytkin ei anna kompuran lähteä päälle jottei se riko järjestelmää enempää.
    Ennenkuin tekee sähkö mittauksia ja vaihtaa sähköpuolen osia on syytä saada kylmäainemuttarit kiinni ja katsoa matalapaine ja korkeapaine puolen toiminta. Molemmat blokkaa laitteen käytön vikatilanteessa.
     
  8. JasuT

    JasuT 2nd gear

    Tuollainen "toimii hetken ja hyytyy" -tilanne tuli itselle aikanaan vastaan, kun kompuran vaihdoin. Ei ollut kompuran letkut auki kuin hetken, mutta se että kompura leikkasi kiinni takasi ilmeisesti kosteuden tms pääsyn järjestelmään. "Uusi" eli purkuauton kompura kiinni, alipainetta järjestelmään, ja kun aikaa oli niin sai pumppu imaista useamman tunnin ja sitten vuorokauden seuranta alipaineen pysyessä muuttumattomana. Kaasut sisään, teki kylmää, vaan hetken toiminnan jälkeen "ahdisti" sen verran ettei diisseli jaksanut tyhjää kunnolla käydä...

    Tuolloin nopea diagnoosi, kuivain tukossa. Kotiin vajaa 300 km, kylmäkonetta kun ajoittain käytti katkaisijasta (automaatti-ilmastointi, eco-nappula) niin sai pidettyä kabiinin viileänä. Hankin uuden kuivain-suodatin palikan, sovittiin kaverin kanssa tapaaminen kun seuraavan kerran meilläpäin ajeli, niin aikatauluun sovitellen vaihdoin kuivaimen siten ettei alipainepumpun kytkentään kuivaimen vaihdosta mennyt varttiakaan, lähdettiin asioille pumpun imeskellessä taas reippaan tovin, ja kaasut sisään. Tuon jälkeen toimi oireitta koko auton loppuiän, useampi vuosi tuli kyseisellä autolla vielä ajeltua kunnes meni purkuun vähän yli miljoonan kilometrin jälkeen. Uutena ollut "raatoauto" Saksassa, sittemmin taksina Ruotsissa, josta sitten Suomeen ja siirtymän aikana Tukholmasta Keuruulle mittarista katosi 420 tonnia ja mittaritaulun sisällä Ruotsiksi kirjoitettu lappu jonka sanomana oli "älä ota enempää, otin jo 420"...

    Tuommonen tarina kokemuksesta...

    Painekytkimestä siten kysymys. Olisiko tuo kolmenapainen kuitenkin paineanturi, eikä kytkin? Kun ainakin noissa ranskalaisissa siirtyivät painetiedon lukemiseen kytkintiedon sijaan vuosituhannen vaihteessa, ja tuolloin entiset nelinapaiset katkaisijat korvaantui kolmenapaisilla paineantureilla? Semmoisesta ei saa oikein napoja yhdistelemällä haluttua tulosta, kun anturille syötön ja maan lisäksi se kolmas piuha sisältää anturin antamana muuttuvan jännitetiedon paineen mukaan..?

    Ja, kun kompura, kuivain yms tuli vaihdettua, oliko järjestelmä kauan yhteydessä ulkoilmaan eli liitokset auki, eli olisiko käynyt tuo mitä yllä kuvailin eli kuivaimen tukkeutuminen? Oireet vähän samanlaiset, tosin mainittu paisuntaventtiilin tukos käyttäytyy kyllä vastaavasti...
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Toimiiko ne ainakin ulkomailla myytävät ac flush kitit? Painekannuun erillinen ostettava liuotin ja paineilmaa kannuun liittimen kautta. Sitten kylmäaineen evakuoinnin jälkeen letkuliitos auki ja huuhtelu täyttöventtiilin kautta ja avatusta liitoksesta pitäs tulla astiaan kaikki öljyjä myöten paskat pois.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä nuo toimii kun oikein sen tekee. Suomessakin myynnissä ja itellä oli useita vuosia käytössä vastaava, eli Eco Flush joka kierrättää pesuainetta järjestelmässä ja sit typellä perään loppulika pois. Tehtiin ihan merkkiliikkeille kompuran vaihdon yhteydessä.
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos kuivain on tukossa korkeapaine nousee ja jos ei puhallin teho riitä lauhduttamaan niin katkaisee korkeapaineesta ja jos paisuntaventtiili on tukossa, imupaineen laskee ja painekytkin katkaisee... Siis paisuntaventtiili järjestelmässä näin. Jos orifice tubella varustettu järjestelmä eli kuivain imupuolella niin silloin myös kuivsimen tukkeutuminen aiheuttaa imupaineen laskun, mutta niissä harvoin menee kuivain tukkoon vaan itse orifice tube.
     
  12. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Kyllähän se siltä vaikuttaa että joku tuke siellä on kun auto melkeen sammuu kun laittaa sen ilmastoinnin väkisin päälle. Eikä se ole mikään ihme kun se kompura hajos niin piti melkosen naputuksen. Nyt hommaan jostain paine mittarit. Kiitos tähän astisesta. Palataan aiheeseen kun jotain uutta ilmenee.
     
    sibe70 tykkää tästä.
  13. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    No niin nyt on paineet mitattu. Lähtö tilanne nin 4 baaria kummallakin puolella ja sitten ilmastointi päälle niin korkeapaine pysy samana mutta matalapaine putos 1 baariin. Sitten väkisin käytössä korkeapaine sama ja matalapaine putos nollaan. Elikkä olisko se laajennus venttiili tukossa? Voiskohan sillä flush kitillä yrittää avata niin että puhaltais vastakarvaan elikkä matalapainepuolelta korkeapainepuolelle. Minkäslaisia aineita ootte käyttäneet siinä huuhtelussa?
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Paisuntaventtiili tukossa. Vaihtoon vaan...

    Ei sitä avattua paikoillaan saa, moskahan jää järjestelmään. Ennen paisuntaventtiiliä on kuivain, todennäköisesti sekin täynnä tuota samaa moskaa.

    Paisari, kuivain uusiks ja kompura irti järjestelmästä niin loput voi huuhdella.
     
  15. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Kiitos taas. Vieläkun kerrot että mikä on hyvä huuhteluaine niin hyvä.
     
  16. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Nestemäisenä R134A kierrätetään järjestelmässä on hyvä vaihtoehto, seuraavana tulee esim. Kaha tai CombiCoolin myymä (nimeltään muistaakseni) EcoFlush laite joka kierrättää pesuainetta järjestelmässä. Tämän jälkeen tuuletus ja typellä puhallus. Nämä 2 toimii ja on esim. automerkkien hyväksymät toimintamallit kompura vaurioissa.
     

Kerro tästä muillekin!