Hopealla juottaminen ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ropeman, 29.10.2004.

  1. Ropeman

    Ropeman 1st gear

    ammattikoulusta on sen verran aikaa että on noi juotos asiat päässeet unohtumaan kun ei oo tarvinnut ko. tietoa mut nyt tarvis. voisko joku lyhyesti valaista ne perus asiat hopeajuottamiseen.
     
  2. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Eikai siinä muuta ihmeellistä ole kuin että tarvitset juotettavaan metalliin sopivan juoksutteen. Muutenhan se on lähes tinaamista.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myynnissä on joko juoksutekerroksen omaavia että paljaita hopea tikkuja ja aivan viiitun kalliita.
    Paljaan kanssa tarvii käyttää silco600 tai 900 juoksutetta (<-- en muista kumpa).
    Älä lämmitä liian kuumaksi. Jos kappale käy liian kuumana niin siihen kait syntyy joku pinta ku hopea ei enään tartu siihen, aineski meikäläisellä.
    Itekki juottanu kotvasen aikaa sitten mut muistaakseni ku teräs rupeaa punertamaan niin lämpötila rupee olee sopiva.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei vaan juoksutteen hopealle tai sitten hopeajuote missä on juoksute päälysteenä langan pinnassa. Kappale punaiseksi ja tuikkaus päällystetyllä hopealla niin homma on siinä.
    Lujuudet ja työlämpötilat hieman vaihtelee käytettävän langan hopeapitoisuuksien mukaan.
     
  5. sami

    sami Gearhead

    Äsken siis minä.
    No niin johan se joku jo vastaskii tohon väliin.
    Tosin on montaa muutakin merkkiä olemassa kuin toi silco 600 tai 900.
     
  6. Ropeman

    Ropeman 1st gear

    aivan, noinhan se menee. muisti palaa pätkittäin niin kuin entisessä elokuvassa. toi oli uutta tietoa että on valmiita tikkuja jossa on juoksute mukana, jos olisin kuollut aamulla :cry: niin olisin poistunut tuotakin tietoa köyhempänä. hinta ei ole ongelma kun kyse on vain melko pienestä hommasta mut toi kestävyys on se olennaisin pointi ja muistaakseni hopealla toi on melko hyvä.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    kallis? hommahan riippuu siitä mitä on juottamassa. ite käyttäny hopee tankoja missä juoksute mukana ja parilla tankolla oon pärjänny pariki vuotta. muttei mun mielestä hopeella kannata ruveta mitään isokokosia töitä tekeen. homma on tosi simppelii tehä vaik propaani polttimella, voi tehä ihan omas kämpässä. tai sit ottaa kynäpolttimen(butaani-propaani) ja siihen liittää letkulla isomman propaani putelin 400ml, ni on tosi hyvä pieniin juotoksii. tarkka liekki eikä aine lopu kesken. pelkällä kynä polttimella ei juur mitään tee.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    suolahappoa juoksutteeksi ja pieni kaasupilli siinä se juju....tsekatkaa vaikka kultasepiltä....
    Onneksi on itsellä oma kultasepänverstas suvun puolesta :)
     
  9. Ropeman

    Ropeman 1st gear

    homma hoidettu ja meni just niin kuin piti. 2 valmiiksi päällystettyä hopeapuikkoa paikallisesta LVI liikkeestä á 4€ ja suolahapolla (30%:ella) puhdistus, toholla kuumaksi ja hopeat selkään ja siinä koko homma, ei paha. kiitos muistin virkistyksestä kaikille.
     
  10. tomimk

    tomimk 1st gear

    Lisävinkki

    Aihe meni vähän sivu suun mutta tämmönen:

    Silmälasin sanka tai kehys on katkennut!

    1. Raaputa lakka pois n.10mm juotoskohdasta
    2. kuumenna kynätoholla päät kuumaksi
    3. tuikkaa juoksutteella pinnoitettua lankaa saumaan
    4. jäähdytä ja halvaksi tuli!

    Jos on tarkka kakara niin homma toimii hienosti!

    Olen säästänyt konstilla yli 200 eur korjauksissa!
     
  11. wessu73

    wessu73 Gearhead

    Re: Lisävinkki

    samalla tavalla korjasin hopeella pojan aurinkolasit ja iloittin onnistuneesta työstä jokusen kk:n, kunnes vintiö meni ja hukkas ne. siin ei sit enään hopeejuotos auta :lol:
    :lol:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onnistuisiko alumiinipellin liittäminen näin??
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eipä taida onnistua. Hopean sulamispiste n.960 C Alumiinin n.650 C. Alumiinille paras hitsauskeino on TIG. Onhan niitä alumiini puikkojakin ja ittellä on mig alumiinilankakela mutta ne on aika hankalia käsiteltäviä. Joka tapauksessa suojakaasun pitää olla argonia ei mitään seos jutskaa. Erilaisia metalli liimoja on täällä jotkut mainostaneet. Ittellä ei mitään kokemusta niistä.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kyllä se sähköliima on paras.
     
  15. Piru

    Piru 1st gear

    alumiinin juotto onnistuu kaiketi tinalla?
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Niinpä niin. Vähän asian sivusta mutta. Kommenttini Jonille

    Tota mä en ymmärtänyt että miten Alumiini mig lankarulla on vaikea käsiteltävä,kun ison kelan painokin on vain 6-7 kg/rulla.Vaatii vain mig polttimeen hiiliteflon langanjohtimen sisäänsä ja kokoa isompi suutin.Toi on kyllä totta että Argon kaasunhan se tarttee.
    Jos alumiinin hitsaaminen migillä ei jää kaasusta kiinni,niin polttimen varustelu kustannukset ovat luokkaa 20 euroa,riippuen kolvin pituudesta.Tai jos haluaa pitää Alumiinille kokonaan oman kolvinsa,että ei tartte lineria aina vaihtaa,niin hinta lähtee jostain 60 eurosta ylöspäin,riippuen kolvin mallista ja pituudesta.Mutta nyrkkisääntönä Alumiinia hitsattaessa on että poltin pitäisi olla mahdollisimman lyhyt.Push-Pull kolvit on sitten aivan eriasia ja hinnatkin painii aivan eri luokassa


    No joo tämä ulosanti kirjoittamalla ei ole mun parhaita ominaisuuksia. Tarkoitin. Kuten varmaan arvasitkin Joni. Alumiinin hitsaamista mig-/maghitsauskonetta käyttäen. En tarkoittanut alumiinilankakelan kantamista paikasta toiseen.
    Monellako meistä on vetävä mig-/magkone kotona??
    Ei ainakaan mulla. Itte olen levyseppä kurssiaikoina tehnyt alumiini peräkärryt asiakkaalle nimenomaan vetävällä migillä hitsaten. Tahtoo toi työntävä aika helposti takuta.
    Hernes lähti pois nenästä.
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tästä kaipaisin hieman lisätietoa, muttei haulla löytynyt.

    Käykö sähkötöissä käytetty tina? Kuumennukseen varmaankin hyvä jokin pieni poltin. Mitä kannattaisi ottaa huomioon.

    Alumiinille löytyy jotain näitä erikoisempiakin lankoja, mutta hinta on aika kova.

    Joskus muistaakseni tinasin jotakin pientä alumiiniosaa ihan kolvilla ja tinalla. Ei tullut hieno, mutta kesti. Hitsasin myös isompia alumiiniosia vanhalla Kempin puikkohitsauskoneella ja alumiinipuikolla, mutta se oli aivan turaamista.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Nevö hööd.

    Tämä ilmeisesti myös toimii. Piti ostaa tuota mopon korjaukseen mutta nippuside ajoi saman asian.
    Ei mielestäni älyttömän kallista.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Teknoweld pelaa hienosti, kapilloituu kutakuinkin yhtä kerkeeväisesti kuin esim. perinteinen juotostina kupariin,
    eli mainio aine halkeamienkin täyttöön.

    Öljyjäähyputken kerran sunnuntaikorjannut ko menetelmällä ja hyvin piti, sittemmin huoltouusinut putket.

    Juu ja on alumiinille myös oma ns. elektroniikkajuotostina jossa oksidikerroksen rikkova lisäaine(happo?) sisällä valmiina,
    rullatavaraa eikä edes kallista, kysy paikallisesta elektroniikkatarvikemyymälästä, bebekiltä tms.

    Alumiinijäähdyttimiä joskus sillä itsekin paikannut pienen propaanipolttimen avulla, vaikka kyllä se pieniin kappaleisiin onnistuu kyllä juotoskolvillakin.

    Ihan käyttökelpoista tavaraa paikkoihin joissa ei vaadita suurta mekaanista lujuutta.
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitos vinkeistä. Pitääpä kysellä elektroniikkaliikkeistä.

    Aikoinaan oli tallilla jemmassa jotakin alumiinille tarkoitettua juotoslankaa, mikä oli metritavarana hommattu. Paksuus muistaakseni yli 3 mm. Ajan saatossa kuitenkin hävinnyt.

    Tarkoitus oli juotella juurikin pieniä mopon osia, missä ei ole mekaanista rasitusta. Esimerkiksi Pappa-Tunturin moottorin puhallinritilä. Ritilässä (1970-luku) on aika ohuet alumiiniosat, mitkä saattaisi saada jopa kolvilla kuumennettua.
     

Kerro tästä muillekin!