HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tähän vois joku kätevä lisätä taas jonkun hyvän äänestyksen... Eikös Ruotsissakin sen takia lakia muutettu kun alkoi olemaan niin paljon "mäkiautoja"?
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Vähän mää muutenkaan tajuan mutta tämäkään asia ei istu kaaleen että tommonen L7e nelipyörä http://www.myllymaki.fi/product_info.ph ... cts_id=369 sallitaan tieliikenteeseen vaikka omavalmisteena ajamaan 80kmh mutta mikä siitä tekee esim. turvallisemman käyttäjälleen? Vitunko väliä silläkään onko saavutetaanko se nopeus kahellakymmenellä vai sadallakahellakymmenellä hevosenvoimalla jne jne

    Jonku viitseliään ja osaavan lakimiestyypin pitäs kannella EUlle tästäkin syrjinnästä että meitä härmäläisiä ahistaa nuo ruåttalaaset niin monesta syystä että laitetaans ees tuo omavalmisteasetus tasapuoliseksi
     
  3. 4D -38

    4D -38 1st gear

    No perkele, eikö ois kokeilemisen arvoinen juttu yrittää kilvittää kotitekoinen rodi L7e luokan ajoneuvoksi? Umpikorisessa ei oo edes kypäräpakkoa :rotfl: . Voihan siihen inssin lepyttämiseksi laitta ensirekisteröintiin vaikka ruohonleikkurin moottorin niin ei tunnu niin turvattomalta :wink: . Tuokin häkkiauto näyttää aivan semmoselta vehkeeltä ettei sitä varmaan tartte ikinä edes katsastaa? :poff:

    PS. Jotenkin tuntuu että jos joku liikennöintiväline on suomessa valmistettu se on lainsäätäjän mielestä vaaraksi muulle liikenteelle :mad: (prkleen saappi insinöörit mitä ootte saanu aikaan :rotfl: )
     
  4. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Herranjumala :eek: Tässähän on porsaanreikä vaikka T-hotille:

    Nelipyörä (L7e-luokka) on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW. Nelipyörä on aina verollinen. Veron määrä määräytyy moottorin iskutilavuuden mukaan.

    Kolmi- tai nelipyöräisen ajoneuvon pitää olla rakennettu ja lisävarustettu liikenneturvallisuuden kannalta riittävästi ottaen huomioon kuljettajan liikkumis- ja toimimisesteisyyden (onkohan tämä pykälä siltä varalta jos joku meinaa maistissa lähteä liikenteeseen :rotfl: :oops: )

    Kuulostaa jälleen kerran liian hyvältä ollakseen totta? :-? 550 kg:n kokonaispailla vois tehdä börjeläistyylisen tavarankuljetus t-hotin, jossa on pienen pieni lava? Ei ole ilmeisesti rajaa edes moottorin koolle, kun vero iskutilavuuden mukaan. This is very intresting 8). Aatelismies Gardan, käytäpä rusty bucketia puntarilla ja kerro paljonko vaaka näyttää.
     
  5. 4D -38

    4D -38 1st gear

    No niin :cry: 15 kW on maksimiteho. Taas pelkästään kuplaukoille tehty laki :wc:
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    Joo tuli tuoki "reikä" tutkittua joskus samalla innokkuudella ton oman kasan haettuani että josko... mutta ei se tosiaan ihan heittämällä t-hot tohon istu. CroMosta runko, hiilikuitukoppa ja kevarin kone :oops: aika kaukana jo tarkotuksesta
     
  7. phantom

    phantom 1st gear

    joo nimeä vaan listaan track roadsterin keulille on early hemmy
    siirtymäs.Just aloitin kansien kasauksen,mut huomenna jääratakisoihin
    isolohko paappiksella.Harmi et akseli passaa nää kapinat.Eli Phantom listaan. Ja savolainen sähköalan yrittäjä sponssaa janille rodiboxin jos projekti saadaan käyntiin.
     
  8. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Rinnewood
    Terapiaprojektista uhkaa tulla täysin outlaw tyylinen värkki ja ajattelin jo ruveta tekemään ruotsin lakien mukaan -39 Chevyäni että olis joku takaportti että vois koko huussin myydä joskus sinne.. Ja toki toiveajatteluna kytee että jonain kauniina päivänä saadaan jonkinlainen "omavalmiste" laki joka mahdollistaa asianmukaisten "tein ihan ite" autojen liikennöinnin yleisellä tiellä.. No eipä tässä muutenkaan ole päässy projektissa paljoa alkua pidemmälle mutta kun muutamaan kertaan suunnittelee ja edes yhteen kertaan tekee niin pääsee rallittelemaan. Onhan toki noita suljetulla alueella olevia tilaisuuksia ja tapahtumia joissa vois joskus sitten rullata 2x18' lakuraitaa maastoon... :wink:
     
  9. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    omavalmisterodi

    Kaikki tähänastiset kannaotot ovat olleet samansuuntaisia kannattavia ajatuksia, mutta mietinpä asiaa näin:
    -Rodi-ikäiset autot ovat tullista ja autoverosta täysin vapaita ja EU-alueelta myös alv-vapaita eli ainoat kulut jäljellä ovat rekisteröintikulut.
    -Harrastan mielelläni aitoja vanhoja autoja
    -Omavalmisteisiin tuskin tulisi sen väljempiä teho- tai muita teknisiä etuja kuin nyt ja aiemmin on voinut saada poikkeusluvalla katsastettua.
    -mikäli kuitenkin alkaisin tehdä omavalmistetta, uskoisin sen olevan vielä kalliimpi ja todennäköisesti suht saman mallinen roadster kuin mitä minulla nyt on, joten rahan säästöllä en voi asiaa itselleni perustella.
    ----
    Mitäs tuumaatte, kun kuitenkin jotkut taitamattomat supersäästäjät tekevät sitten hirveän huonoja ja vaarallisia ohjuksia? Suuren yleisön silmissä ne rinnastetaan samaan kastiin hyvien ja hienojen autojen rakentelun kanssa. Sääntöjä aletaankin kiristää ja muutoksia kieltää?
     
  10. jylhä

    jylhä 1st gear

    onhan mullakin tollanen "mäkiauto", sitä vaan kutsutaan meilläpäin postirodiksi, tai vaihtoisesti postimopoksi jos siinä sattuu oleen vaan kaksi pyörää. se on siis laite jolla voi ajella omalle postilaatikolle koska siitä etiäppäin tarvittas kilvet. noin sata on kysyny miks kynin autoa jota ei voi katsastaa, kaiken tyhmin asia ajoneuvoharrastuksessa on juuri katsastus. on siis mukavan huoletonta askarrellapaskarrella kun ei tarvii miettiä mitä insinööri sanoo siitä ja monta prosenttia menee tästä. töissä saa miettiä pykäliä, nysvätä pilkkua ja yrittää miellyttää pomoa ja koko maailmaa yhtä aikaa, kotona voi haistattaa huilut moiselle pokkuroinnille ja tehdä mitä lystää.
     
  11. No saakeli ei sitä nyt meikäläinen enää pysty puntaroimaan kun se vaihtoi omistajaa heikkona hetkenäni viime kesänä :cry: Mutta jotain muuta tuli tietysti tilalle hankittua 8)

    Laskeskelin sen painavan noin 730kg +/- 20kg ??? Uusi omistaja vois kertoa jos ajaa vaakan yli.

    Tais tuo 115kw:kin tulla ylitetyksi , vai paljon se oli 15kw? wtf? are you sirius or uranus?
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Pidetään mielessä! :p :p

    Meinaatko että jos supersäästäjä joka on itse rakentanut auton lähtee sillä liikenteeseen aiheuttaa enemmän vaaraa muulle liikenteelle kuin äkkirikas nettimiljonääri joka on juuri ostanut uuden Ferrarin tai Lambon ja päättää kokeilla paljonko sillä pääsee?
    Kuljettaja tekee itse ratkaisun vaarantaako liikennettä vai ei. Ei siitä pidä autoa tai muita kuljettajia rankaista.

    Tässä varmaan on myös yksi epäkohta jota päättäjät virheellisesti tulkitsevat.
    Ei itse rakentaminen ole säästämistä! "Tein itse ja säästin" harvemmin pitää paikkansa. Tosin monet ryhtyvät rakentamaan siinä uskossa ja sitten budjetti lipsuu.


    • Rodi / Mäkiautoprojektit
      - Akseli Von Gardan
      - Chevy 53
      - Janiluo
      - Fireball
      - Dustujevski
      - Forvolet
      - Jäpälä
      - Tatu
      - Afterburner
      - Otto
      - Phantom
      - Rinnewood
    - Jani -
     
  13. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ohhoh, tulinpa just Seattle Roadster Showsta, niinpä vaan sielläkin oli Agostiinon Jussin uuden Elvis-Cadillacin hienossa kyltissä sponsorilista alimmaisena!

    Eikä muutenkaan kyllä ollut tossa näyttelyssä teemana "tein itte ja säästin"...
    - lampaannahkaverhoilu by Bigdollaupholstery
    - 25" Billetboyds by vannepaja T:mi
    - 56 kerrosta lakkaa by MS-Katutaide
    - suunnittelu by JonneC
    - toteutus ja muutostyöt by hitsauspojat KY
    - Omistaja Mr and Mrs wehadahotrodfiftyyearsagobutthenwegotsomekids....

    Off-Topic: Tiesittekö muuten että 55-Letukan 2D-koppaa saa lasikuituisena...

    Huhhuh! Ja huomenna Portlandiin, siellä on kuulemma vähän isommat kinkerit...


    edit: okei piti ottaa vähän loiventavaa ensijärkytykseen...
    Mut oikeesti antaa kyllä vähän perspektiiviä! Siis Suomessa on ihan maailmanluokan käsityötaito ja teknologia ja taito käyttää niitä koneita. Prosentit ja muut järjettömyydet todellakin rajoittaa sitä! Joskus pitäis kustantaa kaikki näistä asioista päättävät (koko eduskunta?) johonkin hemmetin roadstershowhun ja sit kun ne ihmettelis että miksei meillä Suomessa nähdä tällaisia autoja niin sanois vaan että kun laki kieltää rakentamasta...
    Tuolla on jotain kuvia viime vuodelta: http://www.portlandroadstershow.com/gallery1.htm
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Anti-Midas: Ymmärrän sun pointin, mutta mun mielestä on enemmän tai vähemmän kompromissi jos joutuu jättämään neloskoneen A-rodiin (sori). Kyllähän nämä Suomen säännöt varsin hyvin tukee tätä vallalla olevaa nostalgiarakentamista ja varmaan oikein hyvin kaikille lostinfifties-hepuille sopii että käytetään vain alle vuosimallin -57 osia (57 tuli Suomeen autovero, mutta 55 on oikea traditional hotrod -vuosimalliraja eli siis ennen Chevroletin pikkulohkoa...) jaa mikä aihe olikaan.... Mutta siis ei niitä osia ole enää!!! Niitä tehdään uusina, antakaa meidän käyttää niitä! Okei "turvallisuutta edistäviä osia (mitä se ikinä tarkoittaakaan) saadaan jo käyttää ja mä aion sitä ainakin käyttää oman ei-mäkiautohotrodin katsastuksessa. "Joo tämä ei ole alkuperäinen mutta tämä on 2000-luvun tiedoin valmistettu osa, ei 20-luvun, mitäs sanot siihen katsastusmies, tulkitaanko vähän taas sitä kirjaa...????

    Ja tietysti tämä keskustelu on hyvinkin lähellä Harrastuksesta ammatti -keskustelua. Jos taas palataan tuohon tämän illan kokemukseen, niin sehän olis vaan plussaa jos joku "tuntematon suomalainen" rakentaisi jollekin raharikkaalle auton joka ensiesiteltäisiin tuollaisessa näyttelyssä. Kuitenkin täällä kun ne tehdään niin jokainen paja haluaa hiukan vuotaa tietoa suurelle maailmalle, sehän tuo vaan uusia asiakkaita kun luodaan salaperäistä mainetta tyyliin "se kuulemma tekee taas jollekin uutta autoa..."

    Kyllähän se "skandinaavien" maine tunnetaan USA:ssa. Ehkä se maksaa enemmän rakentaa auto Suomessa kun osista joutuu maksamaan rahdit, mutta Nokian ym. maineella joku öljysheikki tai vaikka tavallisempikin viininviljelijä voisi rakennuttaa auton Suomessa jos täällä olis sellaisia pajoja joista joku täällä päin olis joskus kuullut. Mutta eihän niitä synny jos ei ensin ole kotimarkkinat kunnossa. Eikä ne tule kuntoon jos osista saa vaihtaa alle puolet...

    Kymmenkunta täysin uudelleenrakennettua autoa kun myydään Suomesta ulkomaille, ja sellaisia vielä että ne esitellään kirkuen kansainvälisissä lehdissä, niin eiköhän ala lisätilauksia tulemaan. Näyttelyissä kiertää + lehtiä lukee sellaiset henkilöt (myös) jotka harkitsevat rakennuttavansa itselleen ison rahan hotrodin/kustomin.

    Sen takia USAlaiset firmat kilpailevat esim. Agostinon, Foosen, Winfieldin ym. alihankinnasta. Tiedetään että ne autot voittaa palkintoja. Ja kun ne voittaa niin osakokonaisuuksien valmistajien nimet näkyy. Ja mikä ratkaisee? No tietenkin se että nimi näkyy!!!



    Ei mut nyt on oikeesti parempi kun sammutan tietokoneen...
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Saank mää tyhmänä kysyä että mitä hittoa tommosella "mäkiautolla" tekee? Jos mää rakennan vaikka '32:n, sanotaan vaikka oldsin kasilla, sixpackilla, TH2004R:llä, fordin 9:llä ja ties vaikka millä niin entäs kun se on valmis? Kukaan sitä ei osta, näyttelyyn se pitää hinata trailerilla ja niitä on 5 viikonlopulle, noin niinkun nopiasti laskettuna. helsinki, oulu, tampere, forssa, DD's. Paljon trailerikilometrejä, maalipintaan tulee narmuja ja rasvaisia näpinjälkiä ja ajaa ei saa metriäkään. Kuulostaa loppujenlopuksi ihan kiinnostavalle. :) :)
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Nyt mä näkisin että aletaan olemaan asian ytimessä, sillä jotkut haluaa rakentaa just tollasen vekottimen sen jälkeen kun on nähnyt valon tai sitten vaihtoehtoisesti kun se viimeinenkin valo on sammutettu. Sit alkaakin harmittamaan kun rahat loppuu ja kaikki omaisuus on kiinni peltoautossa ja rahat ei riitä kunnon harrasteautoon jolla pääsis tapahtumiin, niin sitä alkaa miettimään että mitä jos kaiken tämän hukkaanheitetyn ajan, vaivan ja rahan jälkeen olisikin joku pieni häivähdys saada se ikuisuusprojekti kilpiin... Vai myiskö sittenkin Ruotsiin!?!?!?

    Samalla rahalla vois siten tukea naapuriyhteiskuntaa ja ostaa usabilnusta jonkun kekkoslovakian kilpiin kelpaavan museoauton jolla voi ajaa 30 päivää kesässä.
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead


    Tähän pitää vielä lisätä että se ei riitä jos ne menee Ruotsiin tai jää Suomeen. Suomessakin on varmasti tehty kansainväliset mittapuut täyttäviä autoja, mutta kylmä tosiasia on että ei niitä esitellä Customrodderissa tai Hot Rodissa tai muussa vastaavassa "kovan linjan" lehdessä (unohdetaan nyt tässä keskustelussa ol'skool rodz ja Rolls&Pleats...) jos niissä ei ole koko koneen peittävää ilmanputsaria, nahkaverhoilua, tyylikkään paljon kromia ja paljon lakkaa! Jos haluaa ulkomaille niin pitää olla just nuo edellä mainitut. Rahaa tulee sponsoreilta tai projektin omistajalta. Tyylitajua ei tartte olla pätkääkään (valitettavasti). Mikä tahansa Panhardi näyttää hyvältä ahdetulla ja kromatulla Hemillä, ilmajousituksella, motiivimaalauksella ja leveillä takaläskeillä kirkkaiden näyttelyvalojen loisteessa tai ammattimaisen lehtikuvaajan käsittelyssä... Ja aina on joku joka "dares to be different" ja ostaa sen 60 kilodollarilla. Tuleeko ne rahat Suomeen? Ei.
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Saa sanoa kiihkoilijaksi, mutta vasta sen jälkeen kun on lukenut kaikki edelliset postit ja on eri mieltä. Taas lähti Caddy Viroon entisöitäväksi.

    Ruotsin Henrikit ja muut ne menee Amerikkaan custompajoille töihin sen jälkeen kun ne on ensin rakentaneet laatikkoautoja, epatraktoreita, tuontisiipiautoja ja omavalmisterodeja, tulee takaisin ja tekee isoa bisnestä. Mitä tehdään Suomessa?

    Surraan että harrasteautoilla pystyy kiertämään veroja ja omavalmisteet on vaarallisia kanssa-autoilijoille. Holhousyhteiskunta pitää huolen että mitään harmillista ei tapahdu. Eikä sitten vahingossa mitään positiivistakaan.

    Siinä samalla kun pidetään kynsin ja hampain kiinni siitä viimeisestä viidestäkymmenestä prosentista. josta on vuonna 1928 maksettu autovero (vai oliko sittenkään) ja josta nyt on jo ruostunut 80 prosenttia, jää huomaamatta että kaikkialla muualla maailmassa uustuotantobisnes kukoistaa ja hotrodien ympärillä pyörii todella iso raha! Seattle vaikenee täältä tähän...
     
  19. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Tekeekö joku esim. Ruotsissa isoa bisnestä tällä hommalla (mikä ylipäänsä on isoa?) Erik Hanssonkin muutti firman Jenkkeihin kun ei löytynyt tarpeeksi maksukykyisiä asiakkaita.

    Isoa tai ei, Ruotsissa on kuitenkin alan teollisuutta ja yrittäjyyttä.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Sulla tuli niin paljon asiaa kerralla että ahdistunut suomalainen pussihousu tai virkamies ahdistuu vaan lisää!!!
    Äkkiä voisi luulla että sut on aivopesty siellä USA:ssa ja olet nykyään niitä tuuninki, hitekki, pillettimiehiä. :lol: :lol: :lol:

    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!