HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kyllä mä olen antanut itteni niin hyvin aivopesettää tuohon vanhaan koulukuntaan tässä muutaman viime vuoden aikana ettei sitä ihan helposti käännetä. Kieltämättä teki kyllä vaikutuksen tuo näyttely, hiljaisia hetkiä tuli vietettyä muutaman auton äärellä... Ja nyt on kyllä pää sen verran kipeä että kai siellä sitten jonkinlaista pesua on tapahtunut, tai liuotusta ainakin... No nyt lähdetään Portlandiin. :oops:
     
  2. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Jaa, sullahan Jani näyttää olevan ihan kokonaan uus rojekti käynnissä. Tuo Jagge vaari vainaan perä alkoi kiinnostamaan. Onko se XJ6:sta vai mistä. Oon semmoista huhuilua kuullut että jostakin sarjasta käy suoraan -34:seen heittämällä leveytensä puolesta, mutta ei oo niin tullut asiaan paneudutta että ois jaksanut selvittää mikä se mallisarja on. Tuommonen on kuitenkin täälläkin päin suunnitelmissa.
     
  3. Otto

    Otto Gearhead

    Siitä pilotista (enkä tarkota britti-Fordia.. :odroll: ) vois jatkaa vielä...

    Jos/kun tällästa ehdotelmaa alettais nyt viedä tonne päättäjien suuntaan, niin mitenkähän heille perustelis asian hyviä puolia? Sitä, että tämä on ihan hyvä ajatus mikä täällä on tarjolla?
    Yksi suoraan valtiolle rahaa tuottava juttu (rahan luulis aina kiinnostavan?) olisi joku kiinteä hinta tollasen rekisteröinnin yhteydessä, kuten on hurreilla.
    Sehän on tuolla Ruotsin maalla huomattu, että jos tälläisen valmisteen hinta on niin kova että sitä ei pysty duunari maksamaan, niin ei valtion kassaan ei siten kerry yhtään tulojakaan asiasta. Mutta kun summa on kohtuullinen niin kassaan kertyy isompi potti. Noh, ei niillä rahoilla ehkä mitään uusia moottoriteitä rakenneta, mutta luulis valtiolle rahan kelpaavan? Toinen olis tietysti tämä jo aiemmin mainittu, että vapautunut rakentelu tois työpaikkoja.

    Huonoja puoliahan asiassa ei ole, mä en niitä ainakaan näe..! :rotfl:
     
  4. L7e...omavalmiste...

    Vuosisotalla Primer-lehteä lukeneena, täytyy tunnustaa Platun tartuttaneen minuunkin rodi-kärpäsen pureman...

    L7e rodia suunnittelin ja kyselin AKE:n suunnalta, niin yksittäiskappaleen saisi vaivattomimmin kilpiin, kaupallinen valmistus vaatisi niitä todistuksia....ihmeellistä.

    Aattelin 1-paikkaista pienennettyä avokuuppaa Briggs V2 koneella, siinä kun on tehot heti kohillaan...ja noi JR-Dragster kaverit vois sit hoitaa sen virittämisen. Tiedän että turbotettuna saa melkein 80 hv:n tehoja. Suomessa jo testattu.

    Sit toisaalta, vanhat kilpurit vuosisadan, siis 1900-luvun, alulta ovat kiihkeen näköisiä, 2-paikkaisia ohjuksia suoralla motilla, vaikka letukan kuutonen, manuaali 3-lovinen ja silleen...mallin olen jo löytänyt ja työstäminen alkaa lähitulevaisuudessa, jahka köyhtyminen laantuu.

    Kuitenkin L7e kevyt nelipyörä olisi kiva räppäily kinneri....
     
  5. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Tällä menetelmällä vois saada sellaisen ykspaikkaisen minirodin käytännössä leimattu mitä on penskoille jotku rakennellut. Kyllähän semmosella itekin vois saksalaisten sotakypärä päässä ajella kylillä. Tietenkin aavistuksen isommassa mittakaavassa. Peräkonttiin joku moottoripyörän moukari ja moottorin tilalle paikka mihin saa laitettua kaljakopan
     
  6. Rodi

    Niin huomasin tuossa, että tekevät HD-koneista rodia ison veden takana sarjatuotantona, se oli jokin Harley Rod...
    Täällä varmaan ihan mahoton saaha kilpiin, tai ehkä jollain uudella S&S motilla, ja hintaa kertyy ison pelti rotilon ja omakotitalon verran...

    Briggs-koneella olis helpompi kun onhan niitä melkein jokaisessa päältäajettavassa ruohonleikkurissa, ei tulis päästöjenkään kanssa ongelmia?

    Mittakaavaksi olin ajatellut 3/4, niin vois käyttää mönkkärin renkaita, niitäkin kun saa kivalla asfaltti kuvioinnilla....

    Joo motti seläntaa ja jalaat suoraksi semmoseen puolimakaavaan asentoon koko äijä, tai typy, vyöt kiinni, napista käyntii ja menox...

    Vain pakki puuttuu.
     
  7. jylhä

    jylhä 1st gear

    eikös sitten jo voi vähemmällä vaivalla ajaa sillä murrayllä? yhtä tyylikäs, heti valmis ajoon, eikä edes pakki puutu. parempi ilman kilpiä oleva rodi, kuin kilvissä oleva hypridi ruohonleikkuri jossa ei varmaan ole edes terää enää,
     
  8. jylhä

    jylhä 1st gear

    sillä voi vaikka ajaa, ei sitä kukaan kiellä. trailerin hinnalla saa noin 100kpl siirtokilpiä. näyttelyihin ei ole autoja pakko viedä, eikä niitä ole pakko myydä, ethän sää jäätelöäsikään toisilla nuollatuta vaan nautit siitä itse. maalipintaan saa tulla rasvaisia sormenjälkiä ja naarmuja, tema on halpaa.
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead


    Jaahas, just tultiin Portlandista... 600 rodia ja kustomia... Niin joo oli siellä yks huone jossa oli jotain mönkijöitä, mikroautoja ja junioridragstereita, niille vois joku aloittaa vaikka oman keskustelun jos semmoset kiinnostaa!

    Otto: Me pohdittiin noita juttuja joskus Janin ja muitten kanssa tuolla prosenttikeskustelussa: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... permuistio

    Ja viisaammat mietti ne kaikki valmiiksi jo Choppermuistiossaan:
    http://www.hdcf.fi/liitekuvat/Choppermuistio1.pdf


    Siellä olis paljon juttuja joita vois lainata...
     
  10. PARTNER

    PARTNER 1st gear

    Tohon voisin heittää vastakysymyksen.Mitä hittoa tekee moottorikelkalla,motocross pyörällä,jokkisautolla,dragsterilla,jne????
    EI niilläkään saa ajaa tiellä,mutta silti jotkut haluavat niitä harrastaa.
    Trailerikuljetuksestakin voi tehdä harrastuksen sinänsä.Tyylikästä vetoautoa vaan kehiin,on niitä rodeja ennenkin kuljetettu trailereilla.
    [​IMG]
    Tietokoneet kiinni ja tekemään niitä rodeja. :soosoo: minä myös :soosoo:
     
  11. Jylhä puhuu asiaa siirtokilvistä. Mut mites käy perinteisessä tienvarsi katsastuksessa?? Onko kokemuksia? Vai onko virkavalta jo heltynyt antamaan poikien olla poikia...

    Myös Partner puhuu asiaa, harrastuksia on joka lähtöön, mutta ydinsääntönä kai on että kaiken se vie ja paljon enemmän antaa...

    Long live rock`n roll

    On tää niin ihanata
     
  12. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    omavalmisterodi

    Chevy 53:
    Vastaus kompromissiin;
    Orgiskone tai muutkaan orgisosat ei aina ole kompromissi vaan lähtökohta, jonka virittäminen on ihan pikkasen mielenkiintoisempaa kuin Summitin luettelon selaaminen.
    Nykyinen roadster on jo neljäs kilpiin asti kerinnyt rodini (+noin 15 muun ikäistä jenkkiautoa on ollut). Kahdessa ensimmäisessä on ollut ne isoimmat AKE luvat saaneet ja leimatut muutokset:
    Chevy Fleetline Aerosedan 1948: Camaron eturungolla SBC+TH350, tehostajineen ja levyjarruineen.
    Chevy roadster 1928, Camaron levyt+teh, 283+tunnelram+2xAFB,TH350, 10b-lukkoperä.
    Näitä seurasikin sitten 1934 Chevy, joka meni projektina eteenpäin. Siihen oli vielä hankittuna 283+3-v.man
    Seuraava oli 29 Ford Tudor orgis, joka muuttui vain vähän ja nyt on siis Ford 31 roadster kehitteillä.
    Voishan vaikka 454+PG vaihtoehto roadsteriin olla kiva, mut emmä taida kumminkaan haluta siitä mitään suditusrassia. Riittää mulle ihan noi lailliset nopeudet avovehkeellä ja eipähän ole aina kaikilla samanlaista vekotinta nokalla. Voinhan mä sitten taas johonkin muuhun laittaa uudempaa tekniikkaa, kun siltä taas tuntuu. Aina saa asialliset muutokset katsastettua ja huonoja ei.
     
  13. Fireball

    Fireball Gearhead

    Saakos muuten edes tarrakilpiä jos ei ole kerrassaan minkäänlaisia papereita, runkonumeroo tms. yksilöintitietoa lelusta?
     
  14. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Mä uskon (ja huom! tää on ihan uskon asia joka ei perustu mihinkään faktatietoon!) että jonain päivänä saadaan suomessa rekisteröidä täysin omavalmisteinen vaikkapa ihan metritavarasta väsätty ajoneuvo kunhan jarrut, valot ja muut turvavarusteet ja muutenkin kokonaisuus on toteutettu huolellisesti..

    Että jos tänään alkaa tekemään niin en mitenkään usko että se työ menee hukkaan.. ja sitten jonain kauniina päivänä KUN laki muuttuu myötämieliseksi niin saa kaivaa tallista sen mäkiauton ja hakea siihen kilvet..!
    :odroll: 8)
    joo että tällainen uskonto meikäpojalla..toiset uskoo sitten johonkin valkopartaiseen vanhaan ukkoon (joulupukki..?) mutta onneksi meillä täällä länsimaissa on uskonnonvapaus!
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Veikkaan että Chevy 53 tarkoitti kompromissilla sitä että AKE määrittelee tällä hetkellä mihin tyyliin rodi pitää rakentaa ja holhoaa asioilla joista ei mitään tiedä...

    Tämän keskustelun tarkoitus oli kuitenkin ajatella laatikon ulkopuolelta eli kuinka asiat olisivat jos ne olisivat hyvin tai edes niin kuin maissa joissa on vuosikymmenien kokemus aiheesta.

    Mikä ei ole faktaa on haaveilua!

    - Jani -
     
  16. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    omavalmisterodi

    Totta, aivan varmasti omavalmisteen sallimisen myötä harrastevekottimia alkaisi syntyä vähän enemmän. Osa jäisi kesken ja osa kiertäisi varmaan useammankin omistajan ennenkuin valmista syntyisi. Autoharrastajia olisi tuskin kuitenkaan yhtään enempää, sillä omavalmisteen tekeminen ei ole ihan jokaisen taidoilla, tiloissa ja budjetilla tai aikaresursseilla mahdollista.
    Ihan halpaa ei ole Suomessa toisella teettäminen, joten todellinen työllistävä vaikutus lienee haaveita pienempi.
    Mites ois näin, vain uusia hyviä osia käyttäen vaikka joku suosittu rodimalli: Täydellinen alusta (runko, akselistot, ohjaus ja jarrut) 10000, tekniikka (kone ja laatikko kaikkine apulaitteineen, sähköt ja vetosysteemit ja pakoputkistot mukana) 10000, kori (lasit, listat mittaristot, valot jne.) 10000, maalaukset ym. pintakäsittelyt ja täydelliset verhoilut 10000 ja 500-1000 tuntia töitä autokorjaamoiden tuntihinnalla?
    Vaihtoehtoja? Enemmän itse tehtyä, runko?, kori?, maalaus? tai verhoilu? ja tulos on "tosi hieno" eli ihan kuin itse tehty ja vielä kaveri auttoi. Paljonko säästyy rahaa, paljonko menee rahaa (hukkaan)?
    Toinen vaihtoehto, vähemmän perseestä: Ostamalla vain kriittiset osat ja jättämällä viimeistely pois. Ehkä on "härski", oisko kuitenkaan kiva pidempään? Sitä voisi kuitenkin jatkojalostaa eteenpäin pikkuhiljaa.
    Mitenkähän näiden jälkimmäisten kahden leimaaminen onnistuisi, mutta ensimmäinen eli varsin kallis todennäköisesti olisi helpoin leimata.
    Ylistetyissä länsinaapurin säännöissä on sielläkin melko vaativat tarkastukset ja testit maksuineen ennenkuin kilvet on saatu. Sikäläiset valmiit vehkeet harvemmin ovat liikenteessä ihan laillisessa kunnossa, muuttavat usein lamppuja ja lokareita ym. leiman jälkeen. Sielläkin ylivoimaisesti suurin osa harrasteautoista ja useimmiten hienoimmat eivät ole omavalmisteita.
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: omavalmisterodi

    Niin jos omavalmisteet hyväksyttäisiin niin eihän se tarkoittaisi että sen jälkeen kaikki rakentelisivat vain omavalmisteita... Omavalmisteet olisivat tietenkin vain marginaalinen ryhmä rakentelutyylien suuressa kirjossa...

    Suurin ongelma on tällä hetkellä prosenttien kyttäily... Jos rakennat leimattuun 30-luvun rodiin uuden vahvistetun rungon erillisjousitettuine etu&taka-akseleineen uudemmalla tekniikalla niin yht äkkia prosentit menee yli ja auton identiteetti on hävinnyt??? (Tämä ei tietenkään koske niitä jotka eivät sitä tee tai joita se ei kiinnosta! :-? )
    Asia voitaisiin kuitenkin ratkaista helposti siten että auto muutoskatsastettaisiin omavalmisteeksi jolloin rahan ja työn määrä olisi paljon pienempi kuin alusta-asti rakennetulla omavalmisteautolla.

    Kuinka paljon tällä hetkellä nuoret laittavat rahaa kännyköihin, autostereoihin, lasikuitulevikkeisiin ja spoilereihin. Onko se kannattavaa vai turhaa... Johonkin ne rahat kumminkin laitetaan...

    - Jani -
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kuten tuolla prosenttikeskusteluissa aikaisemmin keskusteltiin erittäin asiallisesti, niin omavalmiste ja prosenttirajat on kaksi täysin eri asiaa. Sama seikka on ansiokkaasti huomioitu choppermuistiossa, silti moottoripyöräporukalla on resursseja ja innostusta käynnistää kunnianhimoinen omavalmisteprojekti, jonka ensisijainen tarkoitus on herättää niin harrastajat kuin viranomaisetkin.

    Enpä näkisi että vastaavasta autoprojektista olisi kovinkaan paljon haittaa tämänhetkisille rakentelusäännöksille, toivottavasti päinvastoin... Sillä tuskin lienee tässä keskustelussa paljon väliä, mitä lakimuutoksia mahdollinen omavalmistepilotti poikisi.

    On ne sitten "5.0-säännön" palautus, prosenttirajojen muutos, osittaisen/kokonaisen omavalmisteen salliminen, verohelpotukset, kanta-autotarkastuksen halpeneminen, "turvallisuutta lisäävien osien" suhteen lisääminen, työllistäminen, verotulojen lisääminen tai se ettei vanhoja rekisteripapereita tarvittaisi. Parannuskohteita kyllä löytyisi...
     
  19. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Rodi / Mäkiautoprojektit
    - Akseli Von Gardan
    - Chevy 53
    - Janiluo
    - Fireball
    - Dustujevski
    - Forvolet
    - Jäpälä
    - Tatu
    - Afterburner
    - Otto
    - Phantom
    - Rinnewood
    - Jani -

    -rusty rocket

    Meikäläinen on mukana tuolla "eurorakettiRähjäRodi"-rakennelmalla :D vaikka eihän sen mahdollinen kilpiin saaminenkaan tulevaisuudessa mahdoton rasti varmaan olisi. Mittän sen kohdalla ei ole vielä lukkoonlyöty 8)
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead


    Asiaa... 8)
    4 sivua on jo kirjoiteltu mutta Karvan kommentteja ei ole näkynyt...??? Luulis sielläkin tallilla jotain vastaavaa olevan tekeillä! :p

    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!