HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Toi 50000 on älyttömän isdo määrä nimiä, kun puolueen rekisteröinti vaatii vain 5000 nimeä eli on helpompaa perustaa puolue kuin jättää kansalaisaloite.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kiitos kannustuksesta!
    Mä ajattelin ja kirjoitin jonnekin tämän keskustelun alkuun että vedän projektia siihen asti kunnes auto on ajokunnossa jonka jälkeen se siirtyy FHRA:n omistukseen. Sopimuspapereissakin lukee jotenkin niin että minä päätän koska projekti on valmis eli haltija vaihtuu.
    FSRA ei saanut aikanaan rivejään järjestykseen vaikka se olisi ollut todennäköisempi harrastusmuodon edustaja ja viestikapulan vastaanottaja kuin FHRA.
    Tämän jälkeen auto jatkaa edustustehtävissä ja sen saa joku muu sitten katsastaa koska siihen tarvitaan ihan eri taidot ja hermoenergiat kuin rakentamiseen.

    Tiedoksi niille jotka eivät istuneet AKE:ssa omavalmiste-työryhmässä että siellä tehdyt omavalmistesäännöt ovat muuten ihan hyvät ja niillä tämänkin projektin saisi helpolla kilpiin JOS pykäliin ei olisi haluttu vähäpäästöisyyden täyttymistä mikä romutti koko systeemin.
    Itse pelkäsin vähäpäästöisyyspeikkoa ja ehdotin heti alussa että vain lamda-ohjattu ruisku ja katalysaattori olisi riittänyt omavalmisteen ympäristöpolitiikaksi. S.Peuranen ymmärsi pointin mutta suurin osa muista paikallaolijoista ei ja loppu on historiaa...

    No ECC:lle iso kiitos, heitän koneen alkuviikosta Tammerdieseliin tarkastettavaksi.
    - Jani -
     
  3. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Eipä tosiaan ole FHRA järjestönä saanut ihmeitä aikaan.Ei tainnut olla kovin korkea-arvoista edustajaa siinä ekassa kokouksessa missä itsekin olin.Anteeksi nyt hyvät ystävät siellä hesassa tämä seuraava ei ole suunnattu mitenkään teihin,olette upeita tyyppejä harrastuksen parissa ja muutenkin,olen usein sanonut että FHRA:n toiminta pitäisi olla Tamperelaisten vetämänä niin asiat etenisivät joutuisammin.Miksi järjestö ei suo kansanedustajille mahdollisuutta tutustua harrastukseen kerhotiloilla,jossa esiteltäisiin kaikki puoltavat seikat lain saamiseksi suomeenkin.Tietenkin tähän joku toteaa että taas politiikka sotketaan hyvään asiaan.Mutta kukas se tekeekään lait ja asetukset?Asiallisia keskusteluja kansanedustajien ja ministerien kesken hyvät harrastajat.Omien rakennusten valmistaminen on vienyt Janin ajasta työn lisäksi paljon aikaa joten on ymmärrettävää projektin aikataulun pituus.Pääasia että joku on ottanut tämän työn tehtäväksi ja saanut sen lähes valmiiksi.
     
  4. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Tässä mietittäväksi toisentyyppinen etenemistapa omavalmisteen osalta.
    Mikä olisi omavalmisteprojektin tilanne ja mahdollisuudet saada se rekisteröityä, jos tälläinen "omavalmiste" projekti toteutetaan käyttämällä uusia tehdasvalmisteisia osia?
    Uustuotantorunko, kori Jopelta tai Brookvilleltä, akselistot, tuennat, ohjaukset tarpeen ja tyylin mukaan vaikka Speedwaylta.

    Tällöin virkamiehillä ei olisi tarvetta arvioida ja epäillä osien kestävyyttä, toimivuutta tai sopivuutta toisiinsa, kun osat ovat jo valmiiksi tehty kyseiseen käyttöön. Eihän autotehtaatkaan itse niitä kaikkia osia tee, vaan alihankkijat puuhastelee osat ja tehdas sitten niputtaa kasaan toisten tekemät palikat.

    Ja kun Suomessa ollaan, niin ainahan valtio haluaa oman siivun veroina, kannettava vero olisi tällöin helposti laskettavissa kun rakentaja kerää kuitit kasaan.
    Vai onko johonkin valtion virkamiesten sääntökiveen kirjoitettu siten, että jos joku täällä jotain haluaa rakentaa, niin se täytyy väsätä jo kerran autoverotetuista vanhoista Taunuksen osista?
    Niin, tietty sitten tulee vielä tyyppihyväksyntä, EU-direktiivit ja muut mukavat asiat......?
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo tuo oli se toinen tapa josta tämän projektin alkuvaiheessa keskusteltiin mutta sille ei vaan löytynyt maksajaa joten päätettiin tehdä projekti mahdollisimman edullisesti. Parasta olisi kun näitä omavalmisteita olisi tehty useampi auto eri puolilla eri ratkaisuilla ja osilla ja ne kaikki olisi sitten esitelty AKE:lle ja katsottu että omavalmistesäännöt sallivat kaikki rakentelumuodot ja tavat.
    On myös eri asia huudella mielestään hyviä ideoita muille kuin toteuttaa niitä itse...

    Edelleen huomaan rivien välistä että ihmiset luulevat omavalmisteen rakentelun ongelmaksi muodostuvan rakenteiden kestävyyden tai lujuuslaskelmat.
    Ei niillä asioilla ole rekisteröintikatsastuksessa mitään merkitystä JOS omavalmisteesta ei ole eurooppalaisen tutkimuslaitoksen tekemää vähäpäästöisyyden täyttävää päästömittausta. Jolla ei siis vieläkään ole mitään tekemistä katsastuskonttoreiden tekemällä vuotusella pakokaasumittauksen kanssa.

    Nyt jos vielä kirjoittaisin tähän jotain metsäautopapereista niin homma lähtisi taas käsistä ja FSRA-kieltäisi jäseniään osallistumasta koko keskusteluun joten palataan takaisin aiheeseen...
    :odroll:
    - Jani -
     
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Aika järkyttävä vaatimus. Ei mitään yhteyttä tähän maailmaan. Muutaman kymmenen omavalmisteauton päästöt suhteessa testien kustannuksiin. Ehkä joku halusi vain torpata projektin?
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Juuri näin mutta tuo määräys koskee myös kaikkia vähäpäästöisten autojen virittämisiä eli tehdastekoisten (vm.1987/1992->) vähäpäästöisten autojen moottoreihin ei saisi kajota ilman että toimittaa Trafille yllä mainitun mittaustodistuksen tai sitten viritysosakauppias toimittaa osien mukana todistuksen jolla vakuutetaan että päästöt eivät nouse. Tämä jälkimmäinen olisi halvin ratkaisu omavalmisteille mutta kun mikään varaosa tai lastukauppias ei voi toimittaa todistusta omavalmisteeseen joita ei ole maailmassa kuin yksi.
    Jokaisella EU maalla on mahdollisuus sallia piensarjojen teko liikenteeseen ilman autotehtaiden kalliita kolari- tai päästötestejä mutta Suomi-insinööri vaatii taas kaikessa viisaudessaan piensarjoilta vähäpäästöisyyttä...

    :mad:
    - Jani -
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    No laitetaan sitten se oma kommentti, vaikka meinasin olla hiljaa, ehkä se olisi ollut parempi ...

    Omavalmiste läx aikanaan siitä että J sen potki alkuun, tarkoitus oli että jokainen voi tehdä vastaavan, eli ei niitä tehdas koreja jne. moni oli mukana, osa soittaa yhä poskea - tehkää asialle jotain, vai. ??

    Allekirjaillut on hyvä esmerkki, ei kerkiä eikä osaa, toimitin pari osaa, se siitä. Niin teki moni muukin, eikä edes odota pääsevänsä koeajolle.

    FHRA on arvosteltu aina, niin nytkin, pitää muistaa että ilman FHRA toimintaa oltaisiin täysin suossa ja ajeltaisiin koko porukka nipponeilla, käsi sydämmelle ja Kiitos kaikesta. !!

    Silti näin sivusta seuraajana, pahasti näyttää sille että samat setät jotka ovat yhä esillä ja haluavat olla aina suuna-päänä, taas tässäkin asiassa, ovat taas ja yhä sitä missä ovat kunnostutuneet koko sen 25 vuoden ajan jonka olen kohkaamista vahtinut, äänessä ymmärtämättä asiaa tai muuten vaan pihalla.

    FHRA ei saa eikä tule saamaan mitään aikaan harrasteautoilun omavalmisteiden hyväksi, se juna meni jo.

    Nyt se pallo pitää antaa jollekkin muulle organisaatiolle. FHRA mantra on ajaa kiihytysautoilua, eikä siinä mitään jonkun tarvii sekin hoitaa. Kävikö niin että meillä on väärä petikumppani hoitamassa omavalmisteasioita. ??

    Tämä olisi rodiporukan hommia, vaan kun ei, FSRA on liian pieni järjestö, vaikka olisi kuinka ja paras ajamaan omavalmiste asiaa. Kenellä on aikaa ja ymmärrystä, nyt olisi tilaisuus olla sankari.

    Ei piddä jummartaa väärin, omavalmiste-työryhmä sai aikaan vallan loistavaa jälkeä, mjutta sen päästöpolitiikan osalta mentiin täysin poskelleen, jälkikäteen voi aina viisastella.


    No nyt se pointti :


    Se millä tämä päästöjen mittaus voidaan suorittaa ja tilanne korjataan on ehkä mahdollista, kiitos TraFin.

    Meillä täällä EU:ssa on näitä virallisesti hyväksyttyjä tutkimuslaitoksia, jotka voivat mitata autokohtaiset päästöt, tämä on ollut ja on ongelma, mutta se on mahdollista.

    Siitä päästörajasta ei varmaan päästä eroon, auton kun pitää täyttää joku järkeenkäypä päästöraja, vaikka olisi itse tehty, jostain moottorista.

    Se että oliko vähäpäästöisyys järkevä vaatimus, on toinen asia, no vähäpäästöisyys vaatimus tietysti perustuu siihen että auto on ikään kuin tehty nyt eikä 30 vuotta takaperin.

    Tähänkin on pari vastausta, entä jos pannaan koneeksi SB jossa lohkon numero kertoo sen olevan vuodelta - 72, pitäisikö saada rakennussääntöihin pykälä joka määrittelee päästöt moottorin iän mukaan.

    Tietysti vaara on siinä että joka super nipponista löytyy sen jälkeen vuoden - 68 isolohko, jota saa virittää vapaasti.

    Entäs jos piensarja ja omavalmiste moottorille varataan jotkut omat päästörajat, vähän löysemmät kuin nykyautojen, vaikka Euro II. ??

    Näitä riittää kun vähän funderaa, uusia moottoreita saa kaupasta, niille saa lapun mukaan jotta täyttää myös nyky vaatimukset. Mikäs sen kivenpaa kuin omavalmiste uuden veten tekniikalla.

    Mitäs jos tehdään sille mittaukselle jotain, meillä kun on nykyään näitä asiantuntijoita, entä mistä ne ovat saaneet sen asiantuntija leiman otsaansa.

    Yhä edelleen lopullinen kymysys kuuluu, miten sitten saadaan joka huoltikselle päästömittaus joka täyttää mittaus- tai asiantuntija vaatimukset.

    Itse asiassa, noihin muihin asiantuntijoihin liittyen ja erään tietyn vaihtoehto polttoaineiden parissa puuhailevan yrityksen toimintaan liittyen, asia on ns. työn alla.

    Oma veikkaus on että päästömittaus ongelmat saada ratkaistua, sitä kun tehdään Euroopassa joka korjaamolla joka puuhastelee näiden bio-polttoaineiden kanssa.

    Yksi vaihtoehto on että mitataan minkä ja millä tahansa tavalla rakennetun auton, mopon, skootterin tai omavalmisteen päästöt hyväksytyllä tavalla, tämä voidaan tehdä mm. ajamalla autoa nosturilla tai rullia vasten - saadaan mittaus syklit, aivan kuten on aikaisemmin keskusteltu :

    viewtopic.php?p=2244223

    No, asia etenee sen verran että tätä on tarkoitus kokeilla, meillä kun on täällä koto Suomessa tapana tehdä asiat perusteellisesti.

    Kaikki olemme tietoisia ja yhtä mieltä siitä että viranomaisen tulee noudattaa lakia ja asetusta, eli päästöjen mittauksen osalta pitää tehdä juuri niin kuin mittaukselta ja olosuhteilta edellytetään.

    Eräs ratkaisu, tehdään malli ja koe esimerkki siitä mitä pitää tehdä, missä olosuhteissa ja kuka sekä millä pätevyydellä päästö mittauksen määrittelyn autolle saa tehdä.

    Oma veikkaus on että muutaman vuoden sisällä mitataan mitä tahansa tarkastus päästöjä ja tarkastetaan viritettyjä, muutettuja, sekä rakennettuja autoja missä tahansa huoltiksella, aivan kuten tehdään tänä päivänä normaali katsastus päästöjen yhteydessä.

    Niin tai näin katsotaan kuin käy ja kokeillaan kevään aikana, ollaan viisaampia ehkä jo syksyllä.

    Tietysti, marry old england has omalaatuinen tapa suhtautua asioihin, vai pitäisikö sanoa järkevä, olikohan se niin että heillä on mahdollista ottaa ja virittää tai rakentaa auto, katsastaa ja rekisteroidä, maksaa päästöjen mukaan kun autossa on dataa keräävä lmbda mittaus joka määrittelee tietyltä koe ajalta auton todelliset päästöt. Kuullostaa ihan hyvästä jos harraste bilikaa ajateen vain joka kolmas sunnuntai, no tiedä häntä onhan näitä. ??


    Loppukaneetti : ( Luin Pravdasta )

    Moskovan tai Suur-Pietarin alueella autojen tyhjäkäynnin päästöt yhden päivän aikana ovat suuremmat kuin koko suomen autokannan päästöt koko vuoden aikana - pikkaisen perspektiiviä meitin touhuiluun.





    Palataan siihen orginaaliin - tartteeko omavalmiste jotain osaaa, mie voisin laittaa jotain pientä, on tota talolainaa ja kaikkea ...
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ohhoh... jäin miettimään vastausta tuohon ensimmäiseen lauseeseesi... :poff:

    No viimeiseen kysymykseen vastaan sen verran että osapuutteita ei juurikaan enää ole. Lasikuidun kanssa on näpertämishommia niin paljon ettei millään jaksaisi mutta täysyy yrittää tehdä. Sitten maalausta ja eiköhän se siitä...

    - Jani
     
  10. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Tarkoitus oli ottaa tähän keskusteluun esille se helpompi ja nopeampi tapa, ei vittuilla.
    "On myös eri asia huudella mielestään hyviä ideoita muille kuin toteuttaa niitä itse..."
    Joskus on hyvä funtsia ja ehkä vähän huudellakkin omasta mielestä hyviä ideoita, ennen kuin alkaa toteuttamaan kaikkea.
    Jos tarkoituksena on avata väylä, että jokainen voisi tehdä oman rodin halvalla, niin se on jo olemassa.
    Kanta-auto / projektikuntoiset Aakkoset ei rapakon takana paljon maksa ja niitä on vielä runsaasti myynnissä, tämän lisäksi ei ole huolta päästörajoituksista eikä muista nykyajan pakollisista vempaimista.
    Hankintahinta on varmasti edullisempi kuin omavalmisteen mahdollinen autovero, päästötestit ja muu byrokratia.

    "Edelleen huomaan rivien välistä että ihmiset luulevat omavalmisteen rakentelun ongelmaksi muodostuvan rakenteiden kestävyyden tai lujuuslaskelmat. "
    Jos yksi mallikappale on tehty siten, että se on kestävyydeltään ja toimivuudeltaan hyväksyttävissä, niin tämä ei tarkoita että ne seuraavatkin olis. Varmasti löytyy joku, jotka tekee jostain huonekaluputkesta 4-linkit tms.
    Käsi ylös, joka haluaa olla se katsastusmies joka laittaa leiman ihan itse tehtyyn ajoneuvoon?
    Kun rungot, tuennat ja muut on tehdasvalmisteisia, niin silloin tarvitse arvailla että onko hyvä vai ei. Tämän lisäksi ko. osat on niin halpoja, ettei niitä yksinkertaisesti kannata alkaa tekemään itse, tietty jos ei oma aika ja materiaalit maksa mitään, eikä se ole pois mistään toisesta tuottavasta työstä.
    Kuten kaikki hyvin tietää, niin autot on myös myynnissä joku päivä, niin mikä on tälläisen itsetehdyn auton vs. alkuperäisillä papereilla rakennetun rodin myyntihinta?

    Ps. jos tehdasvalmisteisista osista kasattu omavalmiste projekti epäonnistuu, niin se ei olisi taloudellisesti suuri riski. Valmiin mutta paperittoman rodin voi aina myydä Ruotsiin tai johonkin muualle vähemmän byrokraattiseen maahan, tai sitten osina täällä Kekkoslandiassa.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Uudesta kamasta kunnolla tehty on parempi silloin kun sen vehkeen ei tartte näyttää ruostepommilta tai patinapeliltä. Muistan oman hotsrodin kohdalla kun kaiken teki uusiks niin olihan se kolkytlukulaisen näkönen vessa joo, mutta se vanhan auton ajofiilis alkaa katoamaan nopeesti, koska yhtäkään osaa kattomalla ei ensimmäisenä mielikuvana tuu sellasta "tällänen tää on ollu jo viimeset 70 vuotta ja täällä se on edelleenkin".

    Täysin rakennetut vehkeet tuntuu uusilta autoilta monesti, oli ne tehty uusista osista tai ei.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Eipä noi tehdasvalmisteiset tai aftermarket osat välttämättä kovin hyvistä teräslaaduista ole tehty tai vahvasti rakennettu.

    Eiköhän koko keskustelun ja omavalmisteen ideana ole se, että harrastajat olisivat tasa-arvoisia kansalaisia useimpien eurooppalaisten kanssa? Heille rakentaminen on vapaampaan ja kukin saa tehdä sellaisen kinnerin kuin haluaa, paikallisia rekisterivaatimuksia unohtamatta.

    Onhan se melko koomista, että autoa et voi rakentaa omavalmiste autoa järkevästi. Samaan aikaan taivaalla lentelee omavalmisteisia rakennus-sarjasta rakennettuja tai ultrakevyitä ja experimental koneita. Tai puhummattakaan veneistä.... :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    Mielestäni tähän kysymykseen voi täysin käyttää verrokiksi 2-pyöräisiä. Niitä on jonkiverran myynnissä omavalmisteina. Rakennettu HD vs HD:n tai vastaavan tarvikkeen tekniikalla oleva omavalmiste. Entisöidyt orgikset on erikseen. Väittäisin omavalmisteen olevan vähintään tasavertainen rahallisen arvonmuodostuksen suhteen. Ei ole prosenttipeikko vaanimassa ja antaa vapauksia joidenkin rakenteiden suhteen. Samoin kuin autoissa.
    Tarvikeosista rakentamisen suhteen olen samaa mieltä. Tehdastekoinen osa on virkamiehen helpompi hyväksyä kun osan mukana tulee nippu käsienpesupaperia. Vaikka tilanne on sikäli älytön ettei noi kaikki tarvikekomponentit nyt niin teknisellä ylivoimaisuudellaan häikäise etteikö harrastaja itse pystyisi parempia valmistamaan.
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    Melko yleinen harhaluulo. Meillä on täällä kuitenkin kohtalaisen hyvät mahdollisuudet ja pykälät rakennella.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Ja tämän kommentin tarkotus ei ollu vähäisessäkään määrin jälkiviisastella vaan olla mielipiteenä oman projektin aloittamista suunnittelevalle. :wink:
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olen tänään lukenut tämän sun kirjoituksen useampaan kertaan ja kaikki komenttisi viittaavat siihen että vastustat omavalmistesääntöjen tekemistä? Miksi? Keneltä ne on pois?
    Tuo MGA-tomin kommentti edellisellä sivulla sai myös miettimään näin jälkikäteen että ketkä ovat eniten vastustaneet tätä projektia niin se on ollut juuri tietyt rodiharrastajat vaikka luulisi että ne nyt viimeiseksi.
    En tiedä onko se pelko, kateus vai tyhmyys joka saa rarrastajan puukottamaan toista selkään mutta ilmiö on ollut toistuvaa ihan alkumetreiltä asti tiettyjen kohdalla. Ennen tätä projektia luulin että rodikerhojen tarkoitus on tukea harrastajia ja parantaa harrastemahdollisuuksia mutta ilmeisesti se on vain tyhjää puhetta. Heikompi olisi saattanut siitä lannistua.
    Ja jottei yleistetä liikaa niin on niitäkin rodiharrastajia ollut jotka ovat tukeneet ja osallistuneet projektiin, kiitos heille.

    Ja tuo laulu siitä että kannattaako kaikkea tehdä itse niin voin sanoa etten ole kieltäytynyt yhdestäkään tehdastekoisesta rodiosasta kun niitä ei ole edes tarjottu. Jos Volvon perä, Granadan olka-akselit tai itsetehdyt tukivarret häiritsee niin lahjoita sinä Mustang 2 olka-akselit, letukan 10-pulttinen ja tehdastekoiset tukivarret niin kyllä ne sinne laitetaan kiinni. Ne on nykyään niin halpoja että ei sen ainakaan pitäisi olla ongelma vai mitä?
    :odroll:
    - Jani -
     
  17. hot1930

    hot1930 Gearhead

    En ole aikaisemmin tähän viestiketjuun ottanut kantaa, en myöskään ole vastustanut tätä projektia, tai saati "puukottanut selkään", joten turha on alkaa syyllistämään.
    Onko niin, että tämä on ainoa oikea tapa saada omavalmiste tehtyä, eikä muita vaihtoehtoja / tapoja tähän keskusteluun saa tuoda esille? Jos näin on, niin poistan sitten omat viestit pois tästä viestiketjusta.

    Joskus eräs B50 totesikin osuvasti, että on tää autoharrastus vaan vakava asia :lol:
     
  18. peto

    peto Gearhead

    Onko tosiaan näin? Kerro ihmeessä miten saan tehtyä omavalmiste auton ilman kanta-autoa?
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Et ole aikaisemmin ottanut viestiketjuun kantaa ja siitä tiedät etten kutsunut sinua selkäänpuukottajaksi mutta kaikki mitä ehdotit on arkipäivää muiden kuin omavalmisteiden kohdalla joten on turha syyllistää että juuri omavalmisteet pilaisivat harrastusta. Kyllä niissä tehdasvalmisteisissakin rakennelmissa on paljon vaarallisempia tukivarsivirityksiä ja ihan laillisesti liikenteessä eikä katsastusmiesten tarvi niistäkään ottaa vastuuta...

    Mutta joo osuvasti on B50 kommentoinut jos otat vastakommentit noin vakavasti etkä kestä kritiikkiä.
    Tällä palstalla kaksi kolmesta viestistä ei ole "awesome dude..." kuten Amerikassa on tapana.

    - Jani -
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kaksi periaatteessa mahdollista tapaa rakentaa auto osista voisi olla 1) vanhoista jo kertaalleen Suomeen verotetuista osista rakentaminen ja 2) uusista verotettavista osista rakentaminen. (Kolmantena ehkä kaikkien osien valmistus itse). Näiden tapojen "paremmuuden" vertailu ei ole oleellista.

    Omasta mielestäni paras tapa olisi "autovero" joka maksettaisiin rekisteröinnin yhteydessä. Tämä voisi olla identiteetistä ja osien alkuperästä riippumaton kiinteä summa.

    Turvallisuus ja päästöt on toinen erillinen asia. Ne todetaan katsastuksessa tms. mittauksessa.

    Tuonti- ym. kanta-autojen rakentelua ei tässä ketjussa tarvitse käsitellä, se on tällä hetkellä Suomessa ihan hyvällä mallilla. Kiitos siitä mm. FSRA:lle.

    Pyytäsin, että pysytään asialinjalla nyt kun jälleen keskustelua on saatu aikaiseksi.
     

Kerro tästä muillekin!