HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Huomasin aikoinaan rodiporukoiden jyrkkyyden moneen asiaan jo ensimmäisenä kesänä kun oma hotsrodi valmistui 2001. Koulukuntia oli liikaa ja erilaisuus valtasuunnista oli epäsuorasti paheksuttavaa ja "väärämerkkisyys" aiheutti hiljaisuuden muurin. Tein autoni vain itselleni ja mulle oli täysin sama mitä roddarit siitä ajattelivat.

    Mun mielestä olis syytä pitää mieli ja mielikuvitus auki eikä kangistua kaavoihin. Tämä omavalmisteprojekti on hyvä suunta teknisesti ja lainsäädännön tutkimisen kannalta. Se saattaa olla tulevaisuudessa jopa esimerkkitapaus. Boksin ulkopuolinen ajattelu on aina suotavaa.
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Harrastajien sisäänpäinkääntymiselle tai omanarvonnostatukselle muiden kustannuksella ei voi muuta kuin kuitata olankohautuksella. Jos joku saa kiksit olemalla "parempi" harrastaja kuin muut sillä että omistaa "paremman" harrastusvälineen kuin muut niin siihen on paha mennä mitään sanomaan... Näitä tyyppejä on mobilisteissa, veneilijöissä, golfareissa jne. Voi jättää omaan arvoonsa. Näistäkin asioista voidaan keskustella toisaalla, ei kuulu tähän ketjuun. Pankista saa rahaa ja rahalla saa kalustoa. Jos haluaa päästä pätemään niin se on helppoa.

    Kehoitan palaamaan sivulle 1 ja palauttamaan mieleen asian ydin lukemalla ketjun aloitus. Ketjun ensimmäiseen viestiin olen pyrkinyt keräämään etappeja projektin alkuvaiheesta kuuden vuoden takaa. Sen jälkeen on tapahtunut paljon hyvää, kuten prosenttitaulukon uudistus (kiitos työryhmälle), motskaripuolen uudistukset (kiitokset sinnekin aktiiveille), lisäksi projektia on esitelty tapahtumissa ja nostettu asian tietoisuutta (kiitokset myös tästä osallistujille). Ja toki vielä uutta kalustoahan on tullut tänä aikana ihan valtavasti lisää, se on hienoa!
     
  3. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Tosi harmi, että näin hyvä projekti on vaarassa hyytyä. Luin koko viestiketjun läpi, eikä mennyt kuin noin 3 tuntia. Esimerkkiauto varmaankin saadaan lopulta kasaan, mutta mitä sillä vehkeellä sitten tehdään? Viestiketjun alkupäässä keskustellaan antaumuksella Volvon jarrujen työsylintereistä. Ehkä jossain taustajoukoissa on pohdittu jonkinlaista "viestintästrategiaa" lakimuutosten aikaansaamiseksi. Mihin se keskustelu omavalmistetyöryhmässä loppujen lopuksi pysähtyi? Pelkästään omavalmisteen päästöselvityksiin vai oliko muitakin näkemyseroja?
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuolla aiheesta vuodatusta vaikkakin kirjoittaja syyttää aivan liikaa itseään päästökömmähdyksestä.
    Ei se ollut vain yhdestä ihmisestä kiinni.
    http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1203.0

    - Jani -
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Todella paljon on tehty vapaaehtoista työtä tämän asiaan eteen. Toivottavasti momentum jatkuu...
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Rakennetaanko omavalmisteita käytännössä muualla kuin Englannissa ja Ruotsissa? Vai ketä toi "useimmat eurooppalaiset kelle rakentaminen on vapaampaa" tarkottaa? Monasti toi näennäinen "vapaus" tarkottaa käytännössä vain heikompaa valvontaa. Mahdollisuuksilla ja pykälillä tarkotin edellämainittuja noin yleensä, en erikseen omavalmistepykäliä. On kuitenkin maita missä autoja ei modifioida laillisesti millään tavalla.
     
  7. peto

    peto Gearhead

    Niin, keskustelun aihe on omavalmisteprojekti! Ei yleinen rakentelusäännöstö?

    Käsittääkseni Saksassa/Ranskassa/Alankomaissa/Puolassa/jne. on mahdollista rakentaa Kitcar(omavalmiste) autoja. Tämähän on Suomessa käytännössä mahdotonta veroteknisesti, kuten rakennesäännöstöjenkin puitteissa.

    Jos halutaan puhua nykyisistä rakentelusäännöksistä niin prosentti uudistuksen yhteydessä tukehdutettiin sekin lievä rakennussarja-autojen rakentaminen. Siinä suositaan rungollisia autoja itsekantavia enemmän. Esim. surullisen kuuluisia Taunus Cobria ei pysty enään käytännössä rakentamaan. :cry:
     
  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Voisikohan omavalmisteasian ja suunnitelmat harrasteajoneuvorekisteristä yhdistää?

    Jos omavalmisteen rekisteröisi harrasteajoneuvoksi, maks 30 pv ajoa vuodessa, saisi vapautuksen vähäpäästöisyystodistuksesta.

    Jos omavalmisteen rekisteröisi "tavallisesti", kuten minkä tahansa Nissan Avensiksen, niin todistus tarvittaisiin. Kuten omavalmistetyöryhmän esityksessä sanotaan.

    Ehkä selvittäisiin umpikujasta museoajoneuvorekisterin rinnalle perustettavalla harrasteajoneuvorekisteri. Omavalmisteet, rakennussarja-autot (kit car) ja muutetut tehdasvalmisteiset autot (Hot Rod, Kustom, Tuning etc.). Ei tarvitsisi avata omavalmisteryhmän pykäliä uudestaan.
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Jaa, se aihe on näin tiukkaan rajattu. Siinä valossa mä näen koko topikin paradoksina koska omavalmistetta ei ole omavalmisteeksi rekisteröity. Pitäiskö noi Taunus, ym, korinvaihtojututkin puida ihan omassa aiheessaan?
    Verottaja on siitä kiva kaveri että siitä selviää rahalla.
    Pitäiskö sun mennä vaikka sinne Puolaan ja rakentaa siellä omavalmiste ja tuoda se sitte Suomeen. Kai se pitäis onnitua, kun mäkin olen saanu ulkomailla tehdyn omavalmisteen kilpiin.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    AKE:n omavalmistepalaverissa sivuttiin tuota aihetta eli ehdotin että jos rakentaa omavalmisteen Ruotsissa ja rekisteröi sen amatörpykkenä ja tuo sitten vaikka muuttoautona Suomeen niin AKE:n kanta oli silloin että kaikista muualla rakennetuista ja EU:n alueella rekisteröidyistä lasketaan tehdastekoisen kanta-auton prosentit ihan samalla lailla kuin ne olisi rakennettu Suomessa eli ei onnistu.
    Jos olet saanut selkävoiton TRAFI:sta rekisteröimällä muualla tehdyn ja rekisteröidyn omavalmisteen ongelmitta Suomeen niin onnittelut siitä. Toi oli positiivinen uutinen, josko nää säännöt sitten pikkuhiljaa helpottuis...
    :D
    - Jani -
     
  11. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mulle on pari asiaa jäänyt epäselväksi. Kuinka vapaata rakentamista TraFi olisi luvannut, jos vähäpäästöisyyteen olisi suostuttu? Olisiko sitten saanut tehdä jenkkityylisen postimyyntikatalooki-rodin? Ja miksi se vähäpäästöisyys on niin iso mörkö? 90-luvun 350 LT1 tai Mustangin 5.0 keulille ja saat rakentaa mieleisesi auton.
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin siis vähäpäästöisyyteen suostuttiin ja jos sen todistetusti täyttää niin säännöt on selvät ja moottoripyöräpuolella niitä jo toteutetaan... Edes vähäpäästöisyyden saavuttaminen ei ole ongelma.
    Ongelma on vähäpäästöisyyden todistaminen jonka voi tehdä vain virallinen tutkimuslaitos. Ei riitä että tekniikka on saman painoisesta vähäpäästöisestä autosta vaan jokaiseen omavalmisteeseen on tehtävä yksilölliset päästötestit kuten autotehtaat tekevät ja se maksaa kun auto lähetetään Eurooppaan testattavaksi ja säädettäväksi.
    Ei siis riitä että auto on vähäpäästöinen vaan siitä on oltava todisteena nippu papereita.
    :-?
    - Jani -
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Paljos se euroopassa maksaa? ei kait ny 10 tuhansista puhuta kuten suomessa.
    Jos kaikki on kohdillaa ja laitoksen pihalla tekee alkuvalmistelut euroopan poijjaat pistää letkut kiinni ja ajaa testi syklin 45 min. niin ei se miljoonia voi maksaa :eek: veikkaan, että tuhansista tai jopa alle puhutaan.
    Maksaahan se matka traileri perässä asuntoautolla toki monta sataa jos kesäloma reissulla käy euroopassa.
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Kuka tahansa voi käydä testaamassa autonsa euroopassa, näitä palveluja saa kohtuullisen edullisesti jokaisesta yrityksestä joka tekee polttoaine muutoksia.

    Arviolta, laivareissu autolla saksaan ja takaisin maksaa noin tonnin ja siinä on sitten jo testi ja yö hotellissa sekä tuliaiset mukana.

    Kokonaan toinen asia on kuinka niihin suhtaudutaan jos ko. palveluntarjoajalla ei ole ns. virallista asijantuntija statusta. Tai jos ko. testaaja ei ole virallisella listalla, hyväksyttyjen asiantuntijoiden joukossa.

    Saattaa olla että ko. testipaperi on täysin turha, näinkin on käynyt. Eli viranomaistaho ei noteeraa kansallisen pätevyyden omaavan laitoksen tekemää testiä, vaikka päästöt olisivat kuinka puhtaat.

    Tilanne on jokseenkin absurdi, täällä meillä suurin piirtein joka toinen huoltoasema voi mitata pakokaasut ennen katsastusta, tässä on pohjimmiltaan kyse aivan samasta asiasta.

    Kyse ei ole mistään muusta kuin siitä että saadaan aikaan kansallinen ohje siitä kuinka rakennetun ajoneuvon päästöt voidaan testata, pitää asiasta tehdä koe, tätä nyt yritetään, kevään aikana.

    Kuinka se kansallinen ohjeiden mukainen, kaiki standardit täyttävä mittaus sitten tapahtuisi, otetaan esimerkki :


    Ajoneuvo viedään mitattavaksi huoltoasemalle, jossa se otetaan sisään huoltohalliin ja ajetaan nosturille klo 14.00 iltapäivällä.

    Asentaja valmistelee mittaustapahtumaa, kaukokaasu, renkaat pois ja turva-alue, pakokaasuanalysaattori yms. kun homma on valmis, laittaa lämpötilamittarin käyntiin ja lähtee kotiin.

    Aamulla klo 8.00 virkeä asentaja palaa töihin, juon kaffit ja alkaa töihin. Ensimmäisenä hän tarkistaa että auton on ollut riittävän kauan tasalämpöisessä sisätilassa, lukemalla mittausarvot varastoivan lämpömittarin ja ottaa tästä tulosteen.

    Sitten auton annetaan lämmetä moottori käynnissä, suoritetaan tyhjäkäynti, kaupunki ja maantiesykslin testit, näistä tulosteet ja asentaja lähtee lounaalle.

    Lounaan jälkeen tehdään sama testi uudelleen. Kun testit ovat ohi, asentaja kerää dokumentit ja tulosteet ja vie ne työnjohtaja, autoteknikko Virtaselle tarkistettavaksi.

    Esimerkki huoltiksella vain työnjohdolla on pätevyys ja oikeus suorittaa ko. mittauksi, hän valvoo ja tarkistaa sekä huomauttaa että 1 ja 2 testin välissä on liian paljon eroa, yli 10 % joten moottorin on täytynyt olla kylmä 1 testia aikana. Asentaja tekee uuden testin ja asiakas hakee autonsa klo 17.00 maksaa testi kassalla.

    Tämä oli helppo tapaus, on ollut autoja joissa on ollut säädöt sen verran poskellaan että niitä on jouduttu säätämään ja mittaaamaan jopa 5 kertaa.


    Näin sen pitäisi mennä, mitä vaaditaan no se on loppujen lopuksi TraFista kiinni. Kokeillaan josko asialle saadaan tehtyä jotain ko. kevään aikana.

    Kerrataan vielä, jos on lämmin huototila, riittävän hyvä pakaokaasuanalysaattori ja pätevä valvoja niin allekirjailleen mielestä mikään ei pitäisi estää ko. mittaustapaa.

    Tälle päästöanalyysille pitää vain saada kansallinen hyväksyntä ja menettely ohje. AIVAN KUTEN NYKYISELLÄ PAKOKAASUJEN MITTAUKSELLA ON JO OLEMASSA, vastaava ohjeistus ja lupamettely tiukemmilla reunaehdoilla, kyse ei ole mistään muusta. !!!

    Verottaja ei jarruta, päin vastoin jos yhtään autoa tai mopoa ei rakenneta verottaja ei saa centtiäkään, jos niitä tehdään saa verottaja mittauksista, katsastuksista, pätevyyskursseista, polttoaineesta, osien myynnistä, työpaikoista jne... jokaisesta tuloa joka jää nyt täysin tulematta, verottaja ei jarruta, päinvastoin. !!

    Nämäkin asiat ovat kovin yksinkertaisia, älkää tehkö näistä liian vaikeita. ??
     
  15. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Moottoripyörissähän on Euro 3 vaatimus, mikä tosiaan ei ole aivan mahdotonta saavuttaa harrastajallekin. Erityisesti jos olisi yksinkertaistettu kansallinen mittaustapa, kuten nimim. Karva ehdottaa.

    Mutta uusissa autoissa vaaditaan Euro 5. Oliko siitä puhetta, että riittäisikö moottoripyörien Euro 3 omavalmisteautoihin? Vai vaadittaisiinko autoihin "normaali" Euro 5 (ja 2014 jälkeen Euro 6).
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Karva tuossa yllä ehdottaa ihan uutta testaustapaa ja sitä uutta tapaa ei tule ennen kuin TRAFI:lla on tarve sille.

    Nykyinen tapa on se syklitesti eli kutakuinkin niin että auto otetaan halliin sisään, odotetaan yön yli että lämmöt tasaantuu. Seuraavana päivänä auto otetaan rullille ja moottoria kuormitetaan kaikilla vääntöalueilla. Kaikki pakokaasut kerätään pussiin josta ne sitten analysoidaan ja kirjoitetaan virallinen todistus..
    Näin siis pääpiirteissään ja tällä ei ole todellakaan mitään tekemistä minkään tavallisen pakokaasutestin kanssa. Vuosikatsastuksen yhteydessä otetaan pistokokeena muutama arvo joista voidaa todeta että ajoneuvon tekniikka on kunnossa ja vastaa sitä alkuperäistä päästötestiä josta nyt puhutaan eli ei sama. Lisäksi katsastuskonttori ei ole virallinen tutkimuslaitos.

    Jos tämä omavalmisteprojekti nyt lähetettäisiin viikon matkalle Eurooppaan vaikka jonkun karavaanarin trailerissa ilmaiseksi niin mitä luulette että reissulle tulee hintaa kun sitä insinöörit siellä mittailevat ja antavat päästötodistuksen joka ei alita vähäpäästöisyyttä sanotaan täysikuormalla 2500 ja 3000 kierroksen välillä? Kuka vääntää lastupäivityksen? missä sen testaa kun heidän laboratoriossa tuskin saa yötä myöten ruuvata ja säätää. Riittääkö se vai pitääkö esim nokka vaihtaa, minkälaiseen ja mistä sen saa. Kuka vaihtaa ja missä? jne. Mitä maksaa seuraava viikko siellä testauksessa ja meneekö vieläkään läpi?

    Onko tämä kaikki todellakaan sen arvoista jokaisen omavalmisteen kohdalla ja osaavatko kaikki edes viedä sen prosessin läpi? Tämä ei ole enää auton rakentelua vaan jotain ihan muuta.
    :odroll:
    - Jani -
     
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eihän tossa ole järjen hiventäkään vaatia yksittäiskappaleena valmistettavalta omavalmisteelta samanlaisia testejä kuin satojatuhansia valmistettavalta sarjavalmisteelta. Se ei palvele ketään eikä mitään.
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Moottoripyörän testi muutamia vuosia sitten maksoi 800€ ,kyllähän se harmitti, kun ei menny läpi. säädettiin penkissä arvot kohdalleen ja uus reissu .... ei mennyt läpi, no sitten tuli onneksi uus kopterilaki, ja homma meni heittämällä läpi normaalin pakokaasutestin konttorilla,

    eli nimenomaan se, et saa testin omavalmisteella läpäistyä on jo rakettitiedettä tai sitten vaatii todellapaljon rahaa.
    suomessa Ecocat oy testaa autoja juuri tuolla menetelmällä, mutta tekee sitä tietty autoteollisuuden tarpeisiin ja yksityisellä täytyis olla pussi aika hyvin kohdallaan jotta voi seiltä ajan varata.
    saattaa olla edelleen trafin hyväksymä mittauslaitos, tai ainakin on ollut.
    ehkä Trafia on ruvennut pelottamaan ,et joku saattas siellä auton hyväksyttää ja sittemmin poistanut yhtiön listoiltaan :D
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    %:jen kanssa ei ollu mitään ongelmaa. Muuten kyllä jonkinverran. Ja hanke oli kyllä Trafin tiedossa, ei pelkästään katsastuskonttorin. Oliko AKE:n % uhoomisesta mitään kirjallista ohjetta vai vaan normaali virkamiehen hätäsammakko?
    Ja aihetta sivuten tuli mieleen nämä wanna-be virkamiehet, eli pussihousu-ylipapit. Omavalmistetta ei tule saamaan ikinä Suomessa museokilpiin.
     
  20. Geebe

    Geebe Gearhead

    Mitenköhän 30 vuoden ikäisenä tulee onnistumaan?
    Vai miten lie, onko tämä omavalmiste hyväksytty museoautoksi http://fi.wikipedia.org/wiki/Korvensuu
     

Kerro tästä muillekin!