HOT ROD -omavalmisteprojekti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Chevy ´53, 28.2.2006.

  1. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tossahan on jo kelmeä "Likainen ylitusina" kasassa, barrikaadeille poijaat (mutta ilman baskereita).
     
  2. Karva

    Karva Gearhead


    :lol: :oops:

    Joo, allekirjaillut ollut tarkoituksella ihan hissukseen tuosta aiheesta, ja halusin kattoa minne tämä nyt johtaa, näemmä johtaa se nyt jonnekin ...

    Nuo omat projektit kun mänee ehkä kilpiin joskus, ne on niin, tai on siinä ja tässä, jotta päästään alle 50% .... joten omavalmiste-laista olis kovasti ja paljon hyötyä ...

    Eli aloitetaas uusiksi, ja kysytään näin päin ... mites josko tehtäis se kimppa auto kuitenkin, omalla porukalla, jolla vois alkaa pikkasen kokeileen, ja esitellä autoa siellä sun täällä, aamu-tv:stä alkaen, sen omavalmiste-auto-lain aikaan saamiseksi ...

    Eli kaippas se on sanomattakin selvää, jotta -32 ford roadster, kuttaperkka koppa jne, minä laitan siihen askin ja putki-etu-akselin, jollain levyjarruilla, eli voisin panna lahjottaen th200r4 ja oma-valmiste etuakselin jarruineen, opel, volvo tai joku, ja yksi pikkulohko 305, siis pelkkä ja hyvä stanu lohko on joka joutaas, mitäs muut panee ...

    Kellä on aikaa ja halua koordinoida vaikka ens talven aikana auto kasaan ja tilat sekä kova halu paskata kätensä, suurin osa ei voi tai ei kerkiä talkoisiin, kuten ei meikäläinenkään, mutta aina sitä palikka tai pari tollaseen joutas ...

    Auton vois sitten esitellä ihan joka paikassa, kaiken mailman kissan ristiäisissä, ja laittaa vaikka FHRA konttuurin aulaan näytille, he sais ajattaa sillä kutsuvieraita tai jotain, osallistuneille komia plakaatti seinälle, sitä sun tätä, eli kaippa se auto menis sinne sitten lahjoituksena, kattojärjestölle se kun on ainut jolla on konttuuri ja mahdollisuus pitää huolta ...

    Tulisko mitään ???
     
  3. PARTNER

    PARTNER 1st gear

    Kattojärjestö http://www.fsra.fi/
    Vai tarkoititko ihan oikeasti tätä
    Fiksu
    Hienosto
    Riistää
    Alaisiaan - Drag Race yhdistystä ?
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä pelkään että se on Finnish Senior Rodders Association
    :p Pliiis ottakaa huumorilla! :oops: :oops: (Kakelle onnitteluterveisiä!)
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead


    Joo arvelinkin että tarkkailet taka vasemmalta.... olen itsekin yllättynyt siitä kuinka paljon nimimimerkkejä on tullut listaan ja keskustelua aiheesta.
    Lieneekö kirvoittanut porukkaa myös osallistumaan keskusteluihin tuolla % ja lakimuutosaiheissa???


    Ehdotus on hyvä ja suurin tappelu tulisi varmaan rakentelutyylistä mutta joka tapauksessa tässä ideaa lisää pureskeltuna:

    1) Joku harrastajakerhon jäsen voisi ottaa ohjat käsiin ja vetää projektia alusta loppuun. (= "Johtaja")
    2) Muutaman harrastajan ja parin piirtäjän joita täälläkin palstalla on useampia voisi piirtää lopputuloksesta luonnoksen jonka mukaan edetään.
    3) Jokainen joka haluaisi nimensä mukaan projektiin voisi lahjoittaa osan tai osallistua porukassa / tallin nimissä osan ostoon "johtajan" kanssa
    4) Koneistuksiin, sovituksiin ja rakentamiseen voisi osallistua monikin talli tai harrastaja "Johtajan" ohjauksessa.
    5) Sponsoroivia yrityksiä saisi varmaan mukaan kun yrityksen nimet olisivat selvästi näkyvillä.
    6) Valmiina auto olisi FSRA:n omaisuutta ja sitä kierrätettäisiin näyttelyissä ja lehtijutuissa ja esim V8:ssa voitaisiin näyttää projekti kulku useammassa lehdessä Wheelsin tapaan.
    7) Joku televisiokanava voisi kiinnostua koko homman kuvaamisesta alusta loppuun jolloin saataisiin televisiominisarja joka voitaisiin myydä jopa ulkomaille.

    Onko mitään järkeä????
    :odroll:
    - Jani -
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Do ... FSRA tietty, sehän se on meitin kerho ... vaikka nukkuukin talviunta, eipäs silti, ei ole allekirjailleella paljoa ollu tekemistä, vois kait sitä joskus osallistua oman kerhon toimintaankin, jahka joskus pääsee eläkkeelle. :lol: :oops:

    Se Fsra eli vanhusten drg-race tuki yhdistys tuli pieneen - mieleen kun niillä on ihan oikia konttuuri ...

    Rakennellu-suuntaus tietty sekoitus klassista ja moternia, ei kait siitä mitään boyd - kloonia sentää, tai wanna-back to 50`s, vaan jotain siltä väliltä ...

    Ehtotetaanko jotain :

    -Putkietunen, coil-over, ei poikittaista lehteä, 4-bar, pidetään simppelinä.

    -Taka-akseli vaikka volvo 140, helppo ja halpa, coil-over ja simppeli nelilinkki.

    -Cheevy pikkulohko, Th200 r4, sattuu oleen ylimääräisiä.

    -Kuttaperkka koppa ja rhs - palkista sekä pyör, putkesta runko, simppeliä pitää sen olla ja joka jannun tehtävissä.



    Kaikki materiaalit helposti joka rauta-kaupasta saatavia ihan perus kamaa, eli niin kauan kuin voi väistellään erikois materiaaleja sekä työtä, halpaa, helppoa ja perin yksinkertaista, ja jokaisen toteuttavissa ...


    Jos siihen joskus aletaan, mulla on Th200r4, volvon perä, ja 305 lohko tuota varten joutilaana, ne saapi kimppa projektiin ihan ilman ...

    Putki-etusen voin sitten vääntää jos tulee mitat ja jonkun jarrunavat yms, pitäskös tämä ihan oikeasti tehdä ???

    Janin paja ... voiskos olla keskus konttuuri, eli jaksakko kiinnostua koordinoimaan, tämä kaikki pitää suunnitella, pitää vaikka miitinki jonne kaikki saa osallistua, oli kerhossa tai ei, olisko kevään näyttelyiden yhteydessä mitään mahdollisuutta, siten jotta sieltä ja täältä tulevat palikat joita siihen tehdään istuu ... jne, kyllä te tiedätte !!!

    Kenenkään rahaa ei sitten saa palaa, mutta kuis kun pitäs olla kimppa kassa josta maksetaan pakolliset juoksevat, joita tulee väkisin, oliskos joku 50E / kärsä tai halukas ...

    Vaan ketkä suunnittelee, ketkä tekee osia, kuka kasaa, ken viimeistelee, jne, yms, mitä ja missä sekä milloin, työryhmiä kasalle ...

    Noita hienoja osallistumis diplomeja vois olla erillaisia, eli on antannu lahjotuksen, osallistunut kasaukseen, tehnyt tai kunnostannu osia, ja yrityksille jos jonkin sortin mainos materiaalia, auton mahdollinen käyttö tai vuoraus jne, keksikää ja kehitelkää.

    Sitten pankaas viskoen ideaa !!!!
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei hölmömpi ajatus! Sen vois just tehdä tuollaisista "halvoista ylijäämäosista", tyylillä ei olis väliä kunhan on lokariton rodi joka on rakennettu niin ettei sitä tällä hetkellä saa mitenkään kilpiin. Mutta ei kuitenkaan olis mikään yliampuva kromihemivehje. Eikä mikään mattaruskea ruosterähjä....
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    No pitää heti kysyä kun täällä on ainakin 2 Janin pajaa.... mun ja JP:n ja on kai niitä muitakin...

    Jos mä rupeaisin koordinoimaan ja sulta tulis 50% osista niin sit se olis meidän projekti ja paskapuheet rupeais leviämään kateuden nimissä. :( Kiitos mut ei!
    En sano ettenkö lähde sun ehdotusta toteuttamaan mutta tää otsikon omavalmistejuttu sais musta olla kunnianhimoisempi ja hyvin organisoitu kunnon sponsoreineen ja kummeineen.

    Koordinaattorin pitäisi mun mielestä olla joku "vanha" harrastaja mutta vain yksi. Joku joka ymmärtää ja on rakentanut useamman vehkeen esim Vennu, Kake, Jukarainen, Vaisto, Alasalmi, Nissinen tms heitä on paljon. Joku jonka mielipitellä olisi painoarvoa.
    Parempi olisi myös kun rakentamiseen ja kustannuksiin osallistuisi mahdollisimman moni pienellä summalla ja työpanoksella jolloin kukaan ei omistaisi liikaa prosentteja.
    (Ei olisi kanta-omistajaa eikä tarvitsisi tehdä omistajan vaihtoa! :lol:)

    Mä lupaan osallistua työpanoksellani suunnitteluun ja rakentamiseen kunhan löytyy koordinaattori joka myös tietää mitä pyytää ja haluaa.
    En kumminkaan usko että porukkaa tai suunnitelmaa saisi vielä tämän kevään näyttelyihin kasaan! :cry:

    - Jani -
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Näin juuri ...


    Ei sitä saa kasaan tai edes suunnittelua alulle, kevään näyttelyyn, mutta jossain vois pitää asiasta miitinki, kuis rodi-nats !!!

    Mulle on aihan ja aivan sama kuin te saatte hoitaa ja päättää, allekirjaillut ei kerkiä muuten osallistua kuin korkeintaan panna pienen muutaman kympin lahjotuksen yhteiseen hyvään, ja noita ylimääräisiä osia joita on nurkkiin jäänyt, eikä se ole paljoa se ....
     
  10. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Lahjoitetaan 140 volvon taka-akseli.Itse en tohdi sitä mihinkään laittaa kun jenkkiperiäkin on saatavilla!
     
  11. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  12. platuart

    platuart Gearhead

    Primer Magazine julkaisee enemmän kuin mielellään sitten sarjaa tämän ehkä joskus alkavan projektin etenemisestä. Koska Primerin takana ei ole mitään suurta tai edes pientä lehtitaloa, ei valitettavasti käteistä ole laittaa tuohon projektiin. Ylimääräiset jos sellaisia jää, menevät omaan huussiin... niin joo kai sen Platuartinkin voi lisätä siihen listaan...

    Mutta Primer tarjoaa projektiin mukaan lähteville yrityksille näkyvyyttä lehdessä tottakai for free!

    Keskiolut on jo kioskeissa, autot kadulle!

    PLATU
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    • Rodi / Mäkiautoprojektit
      - Akseli Von Gardan
      - Chevy 53
      - Janiluo
      - Fireball
      - Dustujevski
      - Forvolet
      - Jäpälä
      - Tatu
      - Afterburner
      - Otto
      - Phantom
      - Rinnewood
      - rusty rocket
      - Karva
      - Platuart

    • xxxx-rod omavalmistepilotin Sponsorit
      - phantom (Johtosarja)
      - Platuart (Projektikuvat ja lehtiartikkelit)
      - Soudoset Oy (Hitsaustarvikkeita)
    :odroll: :odroll: :odroll:
     
  14. Karva

    Karva Gearhead

    Kuis yksityis hlö:t mitä te sinne laitatte, multa joutas ...


    -Taka-akseli vaikka volvo 140, helppo ja halpa, coil-over ja simppeli nelilinkki.

    -Cheevy pikkulohko, Th200 r4, sattuu oleen ylimääräisiä.


    Ja Airflex eli tämä firma sponssaa ...


    -Putkietunen, coil-over, ei poikittaista lehteä, 4-bar, pidetään simppelinä.


    Sen lisäksi jotta kummaltakin sekä multa ja yritykseltä joutaa hyvään tarkoitukseen kuten katsastus maksut ja verot yms, pieni kevyt lahjoitus yhteisen kassaan, vaikka 50 E kumpakin, kun sitä rahaakin tarvitaan.

    Kuka kerkiää tai jaksaa laatia suunnitelman ja listaa ... tyypeistä firmoista jne, sopiskos tämä vaikka V8 ja Primer yhteis projektiksi ...

    Afterburner lahjoittaas kanssa volvon perän, no sitten saadaan kasaan ainakin jo yksi hyvä.
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    • xxxx-rod omavalmistepilotin Sponsorit
      - Luoma's Garage (Suunnitteluapua ja rakentamista)
      - phantom (Johtosarja)
      - Platuart (Projektikuvat ja lehtiartikkelit)
      - Soudoset Oy (Hitsaustarvikkeita)
      - Airflex (osia ja tarvikkeita ym.)
      - Afterburner (taka-akseli)

    Paljolti riippuu rakentelutyylistä se mitä osia voi käyttää joten ensin pitäisi olla se projektin vetäjä jonka vastuulla koko homma olisi ja sitten muutaman harrastajan kanssa voisi istua pöydän ääreen ja sitten miettiä suunnitelmia ja vielä joku piirtäjä piirtämään luonnoksia ja sketchejä että kaikki ymmärtää mistä puhutaan. Siitä saisi Primeriin jo ensimmäisen lehtijutun tai sitten voisi haudata koko idean.
    Mä voin ruveta enintään sen pääpromoottorin oikeaksi kädeksi mutta koko vastuuta hommasta en voi valitettavasti ottaa. :(

    - Jani -
     
  17. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Kai mä voisin sit jotain luonnostella.
     
  18. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minun mielestä jos tommonen toteutuu, sen ei tule olla viimeistelty millään wimpanpäälle kuosilla, vaan työnjäljen laatu tulee olla nähtävissä. Eikös jopella ollut jotain tollaista vireillä aikanaan ja oli v8 osastolla /lehdessä, se 32 lienee pistetty lihoiks?. Ja minkälainen tuon pitäisi olla , Joku ol skuul lokariton roadster vai joku modernimmalla akselisto/moottoripaketilla oleva lokarillinen peli...

    Näitä "omavalmiste" kriteerit täyttäviähän on monessa tallissa , kuka rohkea uhrautuu :odroll:

    Minä uskon että tolle löytyy oikeesti tukijoita , jos projektin pelisäännöt tehdään selviksi, eikä kukaan hae tuolla suoraa taloudellista hyötyä.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin rakentajia on monenlaisia jotkut tekee vain sitä mitä osaa ja on tehnyt ennenkin jolloin pysyy helpoimmin tavoitteissa. Toiset hakee niitä rajoja jolloin tavoitteet venyy mutta monesti taas oppii enemmän.
    Kai se on Projektin vetäjästä kiinni mikä taso/laatu hyväksyttäisiin ja kyllähän työn jäljen näkee projektikuvista kunhan niitä vaan on tarpeeksi.

    Muistan Jopen projektin mutta en tiedä siitä mitään.
    Luulen ja arvaan että Jope ei ole yksin pystynyt ajamaan kaikkien asiaa ja siksi huhuilenkin isompaa porukkaa tämän projektin taakse.

    :poff:

    Siihen uskon minäkin! 8)

    Mitenkäs OD:n Valvojat Heikki ja Eyetech?
    Rupeaisiko jompikumpi projektin vetäjäksi?
    Molemmat ovat perillä prosentti ym. lakipykälistä ja projektia voisi kuskata näyttelyissä OD:n osastolla jolloin ihmiset näkisivät missä vaiheessa projekti edistyy.
    Tulisi tähän virtuaalirakentamiseenkin jotain konkreettista ja käsin kosketeltavaa.
    Sitäpaitsi projektia vedettäisiin ja organisoitaisiin joka tapauksessa tietokoneesta käsin. :p

    - Jani -
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Aivan hölmö ajatus, mutta jos sen tekisikin kokonaan "virtuaalisesti"... Jannelta taidokkkaat maalaukset ulkoasusta ja CADillä tai vastaavalla mallinnettuna koko tekniikka... Suurentais kaikki kuvat vaikka A2:ksi niin olishan siinä jo näyttelyissä ja tapahtumissa esiteltävää. Ja miksei pykälänikkareillekin. Ainakin aluksi.... Tollasella konseptilla pystyi esittelemään hanketta sponsoreille ennen korin ym. kalliiden osien hankintaa. Ja viereen tietysti se taulu, jossa on kaikkien siihen mennessä mukana olevien sponsorien nimet!

    Viisaimmat firmathan on jo nyt heränneet! Kuusi ja puolituhatta kertaa on viestiketjua luettu, niin varmasti kaikki asiasta kiinnostuneet harrastajat tietää että esim. Soudoset myy hitsaustarvikkeita ja siellä on harrastuksesta kiinnostunutta porukkaa töissä. Hyvää mainosta jo tässä vaiheessa! Ja projekti on vasta alussa!

    On muuten hyvää uutta juttua tullut MMAF:n sivuille heidän projektistaan! Klikkaa linkkiä ensimmäisestä viestistä. Ja kuten siellä todetaan: "Kaikki alkaa visiosta...

    Mitä tuohon tyyliin ja muuhun tulee, niin mun mielestä tämä on hiukan MMAF:n vastaavasta projektista poikkeava. Tässä vois tavallaan olla punaisena lankana jenkkien muotisana "affordable" joka suomeksi tarkoittaa suunnilleen sitä että siihen on kaikilla varaa...

    Tarkoitan kärjistetysti sitä että tehdään kirkkaan punainen lokariton 32-roadster, jossa on modernit renkaat ja vanteet alla, kuitukori, halpaa perustekniikkaa ja kokonaisbudjetti on alle 10 000 euroa. Identiteetti on 32-Ford Roadster, prosentteja ei ole huomioitu, kanta-autoa ei ole, vanhoja papereita ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!