Hot Rod & Rock Show Tampere 2023

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Antti.K, 18.12.2022.

  1. Fileeraus

    Fileeraus Gearhead

    SARKERI-71, Selli, Mika.V ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kovatasoinen näyttely ja selkeä,Helsinki oli tänä vuonna minusta jotenkin sekava.
     
  3. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    SARKERI-71, Selli, Mika.V ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Rebel_1996

    Rebel_1996 2nd gear

    Aito kommunisti! Elää toisten siivellä olematta itse valmis tekemään tai satsaamaan asian eteen.
     
    juko7 ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  5. litres

    litres Gearhead

    Ai että kommunisti? Eipä ole aikaisemmin kommariks haukuttu...
    joten kaada itelles vaan:confused:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Näyttelystä on sisältä kuvia ja siellä käyneet tietää, mitä oli tarjolla.
    Tässä vaihtuvaa pääsisäänkäynnin tarjontaa. Siellä takaparkissa olisi tietysti ollut "tavallisten" autojen seassa mielenkiintoisiakin mutta ei jaksanut kierrellä.
    https://photos.app.goo.gl/YN2GuS6PV45vMqaT8

    Eilen tosiaan rautalankailtiin Äijälässä, illan päätteeksi kerättiin soittokamppeet kasaan, muutettiin sali takaisin yökerhosta urheilutilaksi ja siivottiin. Menin nukkumaan puoli neljän maissa, kelloradio oli herättämässä puoli ysiltä, en saanut kammettua itseäni kyllä ennen ysiä ylös.

    Laittelin aamupalaa ja sitten kyselin pojalta, että onkohan hereillä ja lähdetäänkö käymään Tampereella.
    Ihan tämmöinen kevyt viikonloppu.
     
    440Mag ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    paikallislehti uutisoi näyttävästi
    https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009531657.html

    Joka ei pääse maksumuurin taakse, tässä kopsu:
    Tampereen messukeskukseen on saapunut sankoin joukoin 1950-luvun pin-up-muotiin ja nahkarotseihin sonnustautuneita autoharrastajia. Jo legendaariseksi muotoutuneen Hot Rod & Rock Show’n 40. messutapahtuma järjestetään tänä viikonloppuna Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa.


    Moottoripyörä- ja automessuilla on esillä laajin ajoneuvokalusto tapahtuman historiassa. Erityisesti kiitosta on saanut laaja moottoripyöräkavalkadi näyttelyn A-hallin pääkatsomon edessä.


    Moottoripyörien ja perinteisten amerikanrautojen lisäksi tapahtumasta löytyy jokaiselle ajoneuvoharrastajalle jotakin. E-halliin on aseteltu esille muun muassa rekkoja, tuning- ja motorsport-autoja sekä drag race -kalusto varikkoineen.


    Hot rod -tapahtuma keräsi Tampereen messu- ja urheilukeskuksen täyteen alan harrastajia. Pelkästään tapahtuman järjestäjäyhdistyksen FHRA Tampereen seudun jäsenmäärä on yli 600 henkeä. Kuva: Timo Marttila


    Moottoripyörät olivat yksi messujen kohokohdista. Kuvassa on vuoden ’57 Harley-Davidson Panhead. Kuva: Timo Marttila


    Useiden autojen maalipinta oli kiiltävä ja viimeisen päälle huoliteltu. Kuvassa on Jussi Seppälän ’57 Chevrolet 2d Sedan. Kuva: Timo Marttila

    Unelma omasta näyttelyautosta
    Ensimmäistä kertaa autonsa näytteille asettanut Esa Puntila on käynyt tapahtumassa 35 vuoden ajan joka vuosi. Show’ssa hän kävi ensimmäisen kerran 7-vuotiaana. ”Oman auton esille asettaminen on siitä lähtien ollut yksi suurimmista haaveistani”, hän kertoo.


    Puntilan auto on vuosimallin ’28 Ford. Auto on 95 vuotta vanha A-mallin Roaster, joka on saapunut Yhdysvalloista Suomeen noin 20 vuotta sitten. Alkuperäinen aihion omistaja asui Lemillä Etelä-Karjalassa. Hän kunnosti auton ja hioi sen tekniikan viimeisen päälle. Puntila itse osti auton vuosi sitten.

    MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

    MAINOS PÄÄTTYY
    Auton kori on jäänyt väritykseltään hieman kuluneeksi ja auringon polttamaksi. ”Vuodet näkyvät tuossa kuosissa”, Puntila sanoo. Hän on tehnyt autolle muun muassa huoltoja ja uusinut pyörät, renkaat ja vaihteet.


    Esa Puntila on rakentanut ja harrastanut autoja koko ikänsä. Harrastaja-autoja löytyy kotoa toistakymmentä. Tällä hetkellä projektin alla on vuosimallin ’65 Mercury. Kuvassa on Puntilan ensimmäinen näyttelyauto, vuoden ’28 Ford, joka on A-mallin Roaster. Kuva: Timo Marttila


    Hans Molin saapui Tampereen hot rod -messuille Ruotsista. Kuvassa on hänen autonsa '53 Cadillac Coupe de ville. Autoon on ostettu uusi sähköjärjestelmä Yhdysvalloista, ja Molin kertoo auton olevan ”parempi kuin uusi”. Kuva: Timo Marttila


    Kuljetusyritys Auvinen panostaa autojensa ulkonäköön. Kuvassa on viisi päivää sitten valmistunut vuoden 2023 Scanian mallin S549 kuorma-auto. Kuljettajat Teuvo Sinisalo (vas.) ja Tom Havia pääsevät ajamaan näyttävillä kulkuneuvoilla työarjessaan. Kyseessä on yrityksen 70-vuotisjuhla-auto, johon on haettu inspiraatiota 1950-, 1960- ja 1970-luvulta. Kuva: Timo Marttila

    Ikuinen projekti
    Myös Raumalta messuille saapuneet autoharrastajat Anne ja Mika Vahlqvist kertovat käyneensä Hot Rod & Rock Show’ssa jo 18-vuotiaana. Pariskunta on harrastanut jenkkiautoja lähes koko ikänsä.

    Italialaiset autot ovat jenkkiautoja enemmän Mika Vahlqvistin mieleen. ”Meillä on ollut pieni kissa- ja hiirileikki siitä lähtien, kun tapasimme 26 vuotta sitten. Anne tykkää enemmän amerikkalaisista autoista ja minä italialaisista.”


    Vahlqvistit itse omistavat yhteensä kahdeksan autoa ja kuusi moottoripyörää. Pariskunnan mukaan autoihin saisi helposti kulutettua koko omaisuutensa. ”Eihän ne tule oikeastaan koskaan valmiiksi. Niissä on aina jotain, mikä voisi olla paremmin tai eri tavalla”, Mika Vahlqvist kertoo.


    Anne ja Mika Vahlqvist ovat kiertäneet erilaisissa autotapahtumissa maailmalla. Viimeisin reissu vuonna 2018 suuntautui Italiaan. ”Me matkustamme vain autojen ja moottoripyörien takia”, Anne Vahlqvist kertoo. Kuva: Timo Marttila


    Lauantain musiikkiohjelma starttasi kello 12 Everturen siivittämänä Tampereen messu- ja urheilukeskuksen E-hallissa. Kuva: Timo Marttila


    Autojen näyttäviä maalauksia korostettiin valoefektein. Yleisiä kuvioita autoissa olivat esimerkiksi liekit. Kuvassa Tony Arevan ’65 Desoto Town Panel. Kuva: Timo Marttila

    Inspiraatiota omiin ajoneuvoihin
    Vaasalaiset Johanna ja Markus Raunio etsivät tapahtumasta tänä vuonna inspiraatiota omiin projekteihinsa. He ovat olleet messuilla monta kertaa näytteilleasettajina, mutta tänä vuonna mitään projektia ei saatu valmiiksi.


    Pariskunnan mukaan Tampereen näyttely on ehdottomasti Suomen paras. Sieltä saa puhtia ja voimaa jatkaa omia projekteja. ”Parhaimmillaan täällä saa auki ajatussolmuja omassa tekemisessään. Ideoita voi saada ongelmien ratkaisuun, ja saatuja ideoita voi itse jalostaa pidemmälle,” Markus Raunio kertoo.

    Sekä Rauniot että useat muut tapahtuman kävijät tulevat messuille myös tapaamaan ystäviään. ”Tänne tulee kaikki, mikä on todella mukavaa. Täällä näkee vaasalaisia tuttuja melkein enemmän kuin Vaasassa. Heitä saapuu paikalle bussilasteittain.”


    Johanna ja Markus Raunio pitivät välivuoden Hot Rod & Rocks Show’n näytteilleasettajan roolista. Tänä vuonna he olivat paikalla ”vain turisteina” hakemassa inspiraatiota projekteihinsa. Kuva: Timo Marttila


    Messuilta löytyi myös erikoisempia autoja. Kuvassa on kiihdytysajossa käytettyjä, pitkiä ja kapeita dragstereita. Dragsterit ovat normaalisti yksipaikkaisia ja takavetosia.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Selli, juko7, jarkko359 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    / hyvin tehty juttu!
     
    jarkko359 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hieno juttu mercurystä! Näyttely itessään oli kyllä aika äkkiä läpi kävelty omalta osalta.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    SARKERI-71, jarkko359 ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    jarkko359 tykkää tästä.
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

  14. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    Terve , tuota 362 Peterbilttiä ei saanut kuin näillä neliskanttisilla umpioilla . Vanhenpaa yhtä isoa 352 H mallia kyllä .:)
     
    Gary Grand ja juko7 tykkäävät tästä.
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ei saanut,mutta jotenkin noi pyöreet valot hienommat tohon keulaan mun mielestä.Mutta hieno Peterbilt on kyllä toi näyttelyssä ollut yksilö.Tulihan tuota pällisteltyä jonkin aikaa.
     
    Kustom STW ja jarkko359 tykkäävät tästä.
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mika.V, SARKERI-71, Marklin ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    Totta , noin on muutamat USA :sa myös asian nähneet ja ajovalot vaihtaneet pyöreisiin parivalo umpioihin . Tiedä vaikka saman tekisi itekin , auton omistajana .:)
     
    Marklin, Charger´69, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa on tehty myös toisinpäin.

    Ol2Stroker:lla on se vanha 352 projekti isolla hytillä ja 12V71...varmaan tiedät Wayne:n...hänen projekteja tullut seurattua pitkään Youtube:sta, kuten myös monia muita.

    Peterbilt 362 Cabover on sen verran erikoinen ja harvinainen rekkaveturi täällä meillä, että tästä kuulisi paljon enempikin juttua...tämä on kuitenkin vähän väärä topicci sille.
    Olisi hienoa jos kertoisit lisää ja laittaisit vaikka kuvia 362:sta...tuolla on tuo vanha topicci johon voisi jatkaa, sikäli kun et viitsi aloittaa kokonaan uutta.

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/kenworth-ja-jenkkirekat.197702/

    Ps. Olikos tämä sinun 8V92 vai päättelenkö väärin noista tupla ilmanotoista ?
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  19. jarkko359

    jarkko359 3rd gear

    Terve , Kiitos viestistä , mielenkiinnosta alan autoihin . Joo , tuota Ajolinja numero 1 . 2023 on tämän esittely . Kuvia en ole osannut liittää Overdriveen . Tämä minun on " kuningas moottorilla " Caterpillar 3408 , tilavuus 18 litraa , teho vakiona 450 hp , nyt lähenpänä 600 hp . Tai jos tarkkoja ollaan niin " Kuningas moottori " on Cummins KTA 600 , tilavuus 19 litraa , teho tuo 600 hp . Sitä sai myös 362 Coe .:)
     
    rekkamies ja Charger´69 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!