hotckiss vituttaa.. Vika löytyi..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lintta cruiser, 15.5.2010.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Laitoin tossa chevelleen eteen hotckissin etujouset. Tuuma madallusta ja 520 lb/in jousivakioo luvataan.

    Vakiojousien jousivakioksi kerrotaan 350 lb/in luokkaa

    Jouset on alla. nyt on auton etupää on noin 3 senttiä vinossa ja toinen puoli on arviolta puolet löysempi kuin toinen.

    Toinen puoli on jotakuinkin oikealla korkeudella ja selvästi jäykempi kuin vakiojouset. Tämä tuntuu siltä suurinpiirtein miltä pitäisikin.

    Toinen puoli on tommosen 3 senttiä korkeammalla ja taitaa olla löysempi kuin vakiojousi.

    Jouset olivat irrallaan samanmittaiset, saman vahvuista lankaa ja samalla nousulla = identtisen näköiset.

    Homma tehtiin kaikkien sääntöjen mukaan puslien löysäämisineen jne. koitettu ilman iskareita ja iskarien kanssa.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eihän vaan jousen yläpää ole pois kolostaan? Näin kävi meidän pojalle Firebirdin Eibach jousien kanssa epähuomiossa. Oli myös auto kenossa kun toisen jousen yläpää ei ollut paikoillaan.
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    jouset on koloissaan, ja vaikkei olisikaan niin ei se tee toisesta puolet löysempää.
     
  4. human62

    human62 1st gear

    No kylla oot viela paassyt pienella vahingolla kuitenkin taahan on ihan tyypillista etta myyvat erilaisia osia pareina.

    Naitten kanssa saa aina vaantaa joka asiasta ja taytyy vain ihmetella miten naista puhutaan "maailman johtava talousmahti" en keksi muuta kuin etta maara korvaa laadun, kuten itanaapurissakin.
     
  5. Piru

    Piru 1st gear

    Tää homma osataan ihan Suomessakin, nimimerkillä: eräästä tunnetusta nettikaupasta eripari iskarit saaneena. :rotfl: Tätä se on kun merkonomin papruilla, ilman minkäänlaista autoalan tietoutta, myydään varaosia.
     
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Noin teknisesti tuntuu kyllä mahdottomalta että mitoiltaan identtisissä jousissa olisi eroa jäykkyydessä ja korkeudessa. Materiaalin ero ei sitä selitä. Mutta ehkäpä jousilangan paksuudessa on pieni ero? Jousivakion kaavassa langan paksuus taisi olla neljänteen potenssiin, niin että hyvin pienikin ero vaikuttaa.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tässä on asiaa ihmetelty oikeen porukalla. Jouset on vieläkin autossa kiinni, pitäis purkaa kun viitsisi. Eihän noita mitenkään tullut mitattua muuten kuin vierekkäin lattialla katseltiin. Ainakin vapaa pituus ja nousu näytti samalta. eikä langanvahvuudessakaan ainakaan silmällä mitään huomannut.

    Kunhan saan noi irti niin täytyy tehdä tarkempia mittauksia ihan mielenkiinnosta.
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    venttiilin jousillehan on olemassa mittari.
    mutta auton jousille, en tiedä.
    oisko jossain jousitakomossa et näkis paljonko heittoa :odroll:
     
  9. smuige

    smuige Gearhead

    mittaaminenhan on periaatteessa helppoa, esim tarpeeksi järeä henkilövaaka ja esim tarpeeksi iso prässi niin saa mitattua jousivoiman tiettyä painaumaa kohden.
    Oiskohan tuossa toisen jousen karkaisu tms. epäonnistunut?
    Toi ei oikein mene logiikan mukaan että löysempi puoli olis korkeampi, jos molempien vapaa pituus on sama niin jos toinen on löysempi niin senhän puolen pitäisi roikkua. Onhan ne jouset kuitenkin varmasti oikeissa paikoissa? Jousen pää pitäisi osua reiän kohdalle alatukivarressa, eli siis langan pää jää siihen n. 8mm reiän kohdalle siinä alatukivarren urassa.
    Oliko vakiojouset samanpituiset? Ettei oo toista pätkitty että ollan auto saatu suoraksi...
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Samaa tossa pähkäiltiin että miten toi löysempi puoli voi olla ylempänä.

    Otin tänään vielä iskunvaimentimet ja kallistuksenvaimentimen irti. Löysäsin alatukivarsien pultteja ettei kumit kanita.

    Auto asettui kutakuinkin suoraan.

    Sitten pällistelemään paikkoja. Mitä v****a?? Kallistuksenvaimennin on "ropellilla" Ilmeisesti tämä aikaansai kyseisen ilmiön. Jouset on ilmeisesti ok.

    En vaan tajua missä vaiheessa toi vakaajatanko on voinut vääntyä kun kiinnilaittaessa en huomannut mitään outoa. Taisi 45 vuotta vanhalle teräkselle tulla tunnit täyteen?

    Olisin kyllä kuvitellut jousivakion perusteella että noi tuntuisi edes vähän jäykemmiltä....

    Nyt täytyy hommata uusi vakaaja.
     
  11. Heipu

    Heipu 1st gear

    Hei,

    Mulla Camarossa samaa oiretta... pitääpä tutkia tuo kallistuksen vakaaja... Kaikki jouset uusia ja oikein asennettu. Vasen takakulma roikkuu ja oikea etukulma on ylempänä...
     
  12. Heipu

    Heipu 1st gear

    Ei auttanut vakaajan irrotus, vaikka hieman jäkitystä toisella puolella olikin. varmaan alkaa säätämään jousia(katkomaan), että saa auton linjaan.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    minkä vuotinen camaro?, eli onko takana lehtijouset vai kierrejouset? Niinkuin täälläkin jo tuli esille niin kannattaa tarkistaa että jouset on kupeissaan kunnolla. Jos ei ole niin kampeaa helposti useemman senttiä vinoon.
     
  14. Heipu

    Heipu 1st gear

    -77 vuotinen tuo on ja takana uudet lehdet uretaanipuslilla, etujouset myös uudet, ulkoisesti saman mittaiset ja -näköiset. Toinen etukulma ~3cm ylempänä ja ristikkäinen takakulma saman verran alhaalla. Etujouset on kupeissaan ja kun tunkilla kevittää alempaa etukulmaa siten, että molemmat puolet on samalla tasolla, suoristuu myös takapää. Eli etupäähän tuon vian paikallistaisin. Jousien merkistä ei ole tietoa, kun olivat auton takaluukussa irrallisina, liekövät edet parit, vaikka siis samanlaisilta näyttävät.

    Jos jollain olisi ylimääräiset, ehjät ja toimivat Camaro 2nd gen etujouset ylimääräisinä, niin olisin kiinnostunut.
     
  15. Miniucco

    Miniucco 1st gear

    Mikäli takapään jouset ovat "eriparia" tai lehti poikki, se voi myös vaikuttaa etupään asentoon, puhumattakaan siitä jos takapäässä on kallistuksenvakaaja joka on myös "ropelilla".
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ei riitä että jouset ovat kupeissaan vaan kierrejousen pää pitää olla juuri sille tarkoitetussa paikassa.
     
  17. Heipu

    Heipu 1st gear

    :oops: :oops: Kokeillaampas jo se sillä tokenis. Eli ei ollut jousen alapää oikeassa asennossa alatukivarressa. Hitto kun nolottaa :oops:
     
  18. Heipu

    Heipu 1st gear

    :mad: Ei nolota enää... Nyt on jousi kupissaan oikein. Silti oikea puoli on korkeammalla kuin vasen. edessä eroa 1 cm ja takana hieman enemmän. Pitäisiköhän siirtyö tutkimaan taka jousia? Ovat siis uudet, uusilla uretaanipuslilla. Missä vois vika olla???
     
  19. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Muistelisin et joissakin tehovehkeissä ois ollu hieman eri jäykkyyksiset takajouset tai ois toisessa ollu enemmän lehtiä.. Koklaa vaihtaa takajouset päittäin..
     
  20. Spertsa

    Spertsa 1st gear

    Jos takajousien pultit on kiristetty loppuun asti perä ylhäällä niin jouset saattaa jäädä liikaa kaarelle.
     

Kerro tästä muillekin!