huohotus ei riitä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gyrus, 13.9.2010.

  1. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Mites kun olin ajamassa botniaringillä ja taas sama ongelma kuin viime vuonna toistui, eli huohotus ei riitä. Eli venakopan korkkien tiivisteistä ja venakoppien tiivisteistä lentää öljyt pihalle ja ilmeisesti myös pcv:n kautta kun päästää jalan kaasulta jarrutuksessa koska aina tuolloin tulee savupilvi auton perään. (näyttää muuten kuvissa siltä kuin menisi kurvit sladissa renkaat savuten)

    -Eli edellis kesänä huohotus oli totetutettu moparin kromi kupu filttereillä molemmissa venakopissa.
    - Tällä kertaa toisessa kopass oli edelleen krominen kupu filtteri ja toinen oli vedetty pcv venttiilin kautta Holleyn paksuun letkulähtöön.

    Eli mitä kokeilla seuraavaksi? huohotus säiliötä ja isoja letkuja siihen ja joku iso filtteri? vakuumipumppu kaveriksi?

    (Niin ja koneen voi olettaa olevan kunnossa koska olen rakentanut sen kokonaan uusiksi toissa vuonna.)

    EDIT: unohtui mainita se tärkein eli kone on 318 mopari.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Miten öljyt onko ne ralliajoon sopivat? Vaikuttaa kyllä näin maallikkona aika rajulta jos savua tulee.

    Kovalla kaasulla ajettaessa PCV-venttiili ei ime kampikammiosta ilmaa kun imusarjassa on vain heikko alipaine, huohotustukaasuja tulee ulos myös sieltä imupuolen suodattimelta.
    Asiaa korjaa se että heität sen kromimokkulan roskiin ja kytket PCV-systeemin imupuolen (kampikammion puhdas tuloilma) letkulla ilmanpuhdistajaan, ilmansuodattimen ja kaasarin välitilaan. Tällöin huohotuskaasut päätyvät sen kautta poltettaviksi.

    Toinen vaihtoehto on tietysti rakentaa ne ulkoiset systeemit, etenkin jos se huohotuskaaujen päätyminen palotilaan huolettaa vaikka detonoinnin takia.
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

  4. Gyrus

    Gyrus Gearhead

  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kai tuo kuvan savu tulee kuitenkin pääasiassa pakosarjoille päätyvästä öljystä, ei huohotuksen aiheuttamasta sinänsä.
     
  6. Razorass

    Razorass 1st gear

    :eek:
    Jos pakosarjoille valuu noin paljon ölppää niin kannattaisi "ehkä" tehdä asialle jotain ennenkuin vie autoa radalle.

    ja jos vapaastihengittävä suht mieto kone ylipäätään huohottaa niin paljon että pitää huohotukseen keksiä tavallisesta poikkeavia ratkaisuja niin voipi olla syytä paneutua koneen sielunelämään tarkemmin. Mulla on alle 400hp pikkulohkossa pcv imusarjaan ja toisesta kopasta öljykorkin liekkilukon kautta letku ilmanputsariin/kaasarin väliin eikä kuuden alastarolla revityn kierroksen jälkeen ole ilmanputsarin sisäpuolella pisaraakaan öljyä. Eikä missään tilanteessa tule mitään savua/käryä mistään ja koneeseen laitetut öljyt myös pysyy siellä.
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Öljytikusta ei huomannut öljyn kulutusta, mutta savua kyllä tuli kahdella viimeisellä kierroksella sen verran liikaa että ajo keskeytettiin. Eikä noita ongelmia todellakaan kadulla ole ollut, jos olisi ollut niin enhän sinne radalle menis.

    Nyt pitäis vaan rakentaa joku pomminvarma systeemi ettei taas tarvis ajaa Vaasasta botniaringille ja todeta että ei tälläkään kertaa voi ajaa muutamaa kierrosta enempää ja takaisin..

    ja koneen mietouteen en ota kantaa koska se nyt on niin suhteellinen käsite..
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos sinne koppiin kerääntyy öljyä niin, et huohotus puskee sen pihalle, ni varmaan tulee savua. En sinänsä usko, että reiät olis liian pieniä. Ite ehkä käyttäisin kahta letkulähdöillä varustettua huohotinta joista sitten letkut T-kappaleeseen ja erilliseen isommalla huohottimella varustettuun säiliöön mikä helposti tyhjennettävissä. Palavasta öljystä tulee aika paljon savua pienestäkin määrästä, et sen näkyminen tikussa vaatis varmaan enempikin kun pari kierrosta. Onhan sulla mopar perfin chassis book? Siinähän on prepareerausohjetta monenlaiseen käyttöön, mm. rataan ja ralliin.
     
  9. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    pitää kaivella tuo chassis manuska muuttolaatikoista, jotka purkamatta vielä odottamassa seuraavaa muuttoa.. Jos siellä kerran näkyy miten systeemi toteutettu..

    Mites nascar r5/p7 koneissa on yleensä toteutettu tuo huohotus?
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nehän on kuivasumppumotteja joissa öljypumppu imee myös kaasut moottorista. En ny muista mistä kakista kohdista tota imentää tapahtu kun ei oo motti ihan nurkissa enää. Valley platesta ja kopista ainakin.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Voisko olla vaan siitä kiinni että kun on kunnolla kierroksia nii n öljy roiskuu kopissa reippaasti? Ja sit toi PCV-venttiili imasee öljyn koneesee, eli roiskeet pääsee sille venttiilille? Pystyskö sitä venttiiliä laittaan parempaan paikkaan tai tehdä sille lisää roiskepeltiä?
    Poistaisin ratakäytössä ton PCV:n käytöstä ja huohotukset isoilla letkuilla purkkiin, ainakin kokeeks. Jos vielä käryää niin vika muualla.
    Seossäätöihin voi joutua kans koskeen kun huohotusta muuttaa avoimeen päin.
     
  12. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mulla on ollut samaa vikaa BB Moparissa.Jengat kun nousee yli 6000 rpm,rupee huohotus ahdistamaan ja puskee kuskin puolen kopasta öljyä.Tää on tosin suoraanajo vehje.Viisailta on udeltu,mistä moinen.Nyt on tullut pariltakin osaajalta suositus,ota huohotus venakopan etupäästä,niin pitäis loppuu.Teoriaa tukee se,pelkääjän puolen kopassa ei mitään ongelmia,huohotuslähtö etupäästä.Tää toteutetaan talvella,saa nähdä auttaako.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Noin just se menee. Etupäästä huohottimen letkut kerääjäsäiliöön. Jos vedätten ne pekosarjalle sellaisilla takaiskuventtiileillä, niin pakoputkia ei saa olla, sillä silloin imu on liian tehokas ja öljyä imeytyy kuumiin sarjoihin aiheutaen savutusta.
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Nakutus muuten vaikuttaa männänrenkaittenkin toimintaan :-?
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Neulalaakereilla toteutetut rullavipat teettävät ainakin tota yläkerran tulvimista ja pahimmassa tapauksessa öljyt eivät kerkiä öljypohjaan vaan hörppää tyhjää. Mulla kävi tuho iloisesti kiertävällä 360 myllyllä noin. Vipojen vaihto, nostajalaakson kiilloitus ja 8 litran öljytilavuus auttoivat asiaa. Pitihän iskuakin pikkusen pidentää kun vakioakseli oli lähes poikki. Valukoppien kanssa voi tarkistaa etteivät kanna imusajaan. Kierroksilla voi myös ruiskia bensapumpun ilmareiästä jos jakopää on voideltu Moparin ohjeiden mukaan nostajakanavasta.
     
  16. mopster

    mopster Gearhead

    Mulla kans on työntäny öljyä puteliin kun on ollu breatheri venakopan takapäässä, etupäästä ei.

    Neulalaakeri vippojen kanssa pitäis laittaa öljykanaviin restrictorit, öbaut 1,5mm.

    Noita kollektoreihin vedettäviä letkuja jos käyttää niin pakoputket heikentää imua eikä päinvastoin.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mulla viimekesänä lenti kans öljyä kunnolla huohottimista ku polki vähä lujempaa varsinki isolla vaihteellla esim. motarilla. Ei nyt iha tommosta kuvan pilvee ollu mut ei kaukana, sarjoillehan se sit aina kumminki valui. Sit ku tuli aika tsekata (rempata) kone nii syy löyty äkkiä: useemman männän renkaat katki. Päästi vissii niistä reilusti painetta kampikammioon ja sitärataa. 440mopar siis.

    Nyt tänä kesänä ollu uudelleen tehdyssä motissa pelkät samanlaiset ku ennen, avoimet filtterit (luokkaa biltema tms) molemmissa venakopissa, ja huohotus loppu niin että filtterit hieman silminnähden kostu muutaman tuhannen km ajon jäljiltä. On neulalaakeroitua rullavippaa yms hipo hilpettä ja ajo ei oo ollu liian rauhallista (mm. rajotin 6600). Kopissa tietenki(samat ku edelliskesänä) on pieni levy siinä huohottimen reijän edessä.

    Pikkulohkon sielunelämästä en kovin paljoa tiedä jos ongelman autossa sellanen on, mut nää oli vaa omia kokemuksia.
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Razorass vei sanat suustani.Aika sanatarkasti samaa mieltä.
     
  19. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mulla toi ei ainakaan männänrenkaista johdu,täys rempattu kone hifi välyksillä jne.Kesällä santalan dynossa toi ilmiö tuli harvinaisen hyvin esiin.Kierrokset alle 6000,ei mitään ongelmia.Siitä yli,koppi täys savua kun venakopan tiivisteestä tuli öljyä pakosarjalle. Ei muuten hirveesti hymyilyttänyt kun ekassa vedossa kävi noin.Eka ajatus,nyt se paska hajos,voi vittu.Onneks oli vaan perinteinen ongelma joka on vaivannut remmin laittamisesta lähtien.808 hp,paras vääntö 1098 nm :D
     

Kerro tästä muillekin!