Huohotus systeemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 11.9.2023.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Mulla on tuollainen pönttö pcv ja imusarjan välissä. Venakoppien letkut menee erillisiin huohotuspönttöihin koska en halua jo kerran palanutta tavaraa ja öljyä takaisin kaasuttimeen täyskaasulla.

    PCV:n tehtävä on kuristaa ilman menoa imusarjaan jotta kone kävisi tyhjäkäyntiä kuten kuuluu.

    https://www.summitracing.com/parts/mor-85474
     
    Muokattu: 13.9.2023
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Eikös se ole enempi venakoppien "loiskelevyistä" kiinni tuleeko sieltä huohotuskaasujen mukana öljyä vai ei?

    Mä oon ymmärtäny että änkkäreiden kanssa putkisto ahdistaa senverran ettei noi kollektoreihin tulevat huohotinasiat oikein jaksa imeä.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä oon testannu tollasta pakoputki ejektoria ja tosiaan mitä enemmän on putkea ejektorin jälkeen niin huonommin imee, putkien päissä toimii parhaiten eli joku rodi lyhyillä putkilla olis ihanne.
     
  4. 383

    383 Gearhead

    Ohjessa luki ettei voi käyttää. Oli venttiili kopissa tälläiset https://www.amazon.com/Moroso-68790-Valve-Breather-Baffle/dp/B000CON34O
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo niinhän ne ohjeet sanoo enkä mä väitäkkään että ohjeet olis väärässä, mut jos änkkäreiden kanssa menee öljyt putkiin niin ilman änkkäreitä menee todennäköisesti enempi, koska imu paranee.
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Omakohtainen kokemus kanssa tuosta öljyvuodosta, kun vuosia sitten ostin yhden auton ja siihen oli vaihdettu kaasari hilppeineen.
    En sitä sen kummemmin miettinyt mutta vuoti öljyä öljypohjan etureunan ja jakopäänkopan tiivisteestä.
    Siihen ei oikein tilkkeet auttaneet.
    Sitten muun operaation yhteydessä (sytkä) tutkailin tarkemmin ja ne venakoppien huohotinletkut oli vaan käännetty alaspäin.
    Toisella puolella oli vielä se pvc-valve paikallaan. Sieltä letku kaasariin ja toinen paikalleen ilmanputsariin, niin yllättäen se öljyvuotokin hävisi.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Veneessä menee molemmista venakopista letkut ilmanputsariin, tosin nimeltään liekinsammutus.
     
  8. hzemax

    hzemax Gearhead

    Ei ole tarkotus sotkea tätä topiccia, mutta mites jälkeenpäin ahdetuissa vehkeissä toi pcv homma järjestetään, ku imarissa onkin ylipaine ja sillonhan sitä painetta vissiin just sinne kamoikammioon kertyy.

    Kaverin puolesta vaan kyselen:odroll:
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ikuisuuskysymys, taas venenkoneesta kokemusta, ilmanputsarin ja ahtimen välistä yleensä löytyy alipainetta tai virtausta, sinne vain.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jälkiahdetuissa LS-moottoreissa takaiskuventtiili siihen putkeen mikä menee imusarjaan huohotinjärjestelmästä.
     
  11. hzemax

    hzemax Gearhead

    Joo, tajuan kyllä, että turbo LSän huohotusta ei pidä laittaa imusarjaan, mutta mitenkäs se kampikammion alipaine järjestetään, kun turbo/turbot huutaa hoosiannaa ja koneen sisällä veivipuolella tuulee taatusti enemmän, ku vaparissa.

    Putsarin ja turbon välissä ei kai saisi olla ainakaan kovin isoa alipainetta, virtausta kylläkin.
    Ei ole nuo turbojutut oikein tuttuja, ni siksi kyselen

    Anteeksi ja kiitos:oops:
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Pitää olla melko vapaavirtainen suodatin, jos sen ja turbon välissä ei ole alipainetta.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla menee erillisestä keräilypurkista (catch can) letku turbon ja putsarin väliin. Näyttää imevän huurut ihan sillä alipaineella, mitä K&N synnyttää. Jos ei imisi tarpeeksi niin voin sen (turbon ja putsarin) väliputken muotoilla ”venturi” muotoon, jolloin syntyy alipaine virtausnopeuden ansiosta.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hyvä kyssäri, kun ohivuoto puskee painetta kampikammioon ja imusarjassa on kans ylipainetta. Eli pattitilanne. Pitäs varmaan katsoa jotain Hellcat yms, miten siinä on homma järjestetty. Siis tehdas hommana. Virittelyssä voi sit tehdä miten haluaa.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei tuu pattitilannetta, se ylipaine pääsee sinne ilmanputsarille kyllä. Sen hetken kun on ahtoja, niin sillloin ei kampikammioon kohdistu pcv venttiilin säännöstelemää imua, mutta ylipaine pääsee kyllä pois.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  16. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Ei ole pattitilanne. Tarvii vain lisätä se takaisku pcv ja imusarjan väliin.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Uskoisin, ettei pcv toimi ahdetussa koneessa, kuin tyhjäkäynnillä.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ainakin vacuum kuvien ja osa numeroiden mukaan Buick Regal Turbossa on ihan sama PCV kun siinähän on itsessään takaisku, en oo kylläkään tutustunu tälläiseen lähemmin miten on tehtaan jäljiltä toteutettu huohotuksien menot.
     
  19. hzemax

    hzemax Gearhead

    Noh, otin sitten silmän käteen ja katsoin ATKsta miten hellcat challengerissa tämä homma on hoidettu tehtaalla. @hantta on samaa mieltä dötsin kanssa, että ilmasudin ja ahtimen väliin letku menee.

    PCVhä taitaa olla ensimmäinen emission control systeemi, joten ei kai sitä höyryä pitäisi suoraan ilmakehäänkään päästää, joku roti sentään. Näkry haisee mielestäni siltä mistä syöpä on tehty.
     
  20. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Joo, buikissa on normipvc imusarjan pohjasta (kampikammiosta) ylemmäksi imusarjaan alipaineeseen, oikeassa venttiilikopassa filtteri josta kumiletku/metalliputkella turbon imupuolelle. Palautin hiljattain omasta orkkissysteemit takaisin.
     

Kerro tästä muillekin!