Huono käynti...

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 7.11.2019.

  1. Poke

    Poke Gearhead

    Kyseenalaistan tulpan vaaleuden siltä osin, että nykybensiinillä ainakin tuossa omassa tulpat ovat vaaleat, vaikka hieman rikkaalla kävisi. Siis vaaleammat kuin vanhanliiton kuvagalleriassa kun on optimaalisin seos.
     
  2. f34

    f34 Gearhead

    No toisinpäin sanottuna tarkoitin, että jos noin musta tulppa kuin kuvissa, niin ei ehkä imuvuotoa. Kävin korjaamassa tekstin.
     
    Poke tykkää tästä.
  3. Poke

    Poke Gearhead

    Onko virranjakajan kondensaattori mainittu? Kannattaa uusia sekin samalla kun kärkiä mulkkaa.
     
  4. toyopet

    toyopet Gearhead

    Se oli siis alkuperäinen syy, miksi lähdin tutkimaan, kun ei vaan tuntunut mitenkään käyvän pienillä kierroksilla ajossa kunnolla, tyhjäkäyntiä käy ihan nätisti ja tasaisen oloisesti vaikka tuon ykkösen repii irti. Matka-ajossa vetää hyvin, tosin tiuha perä, 4.375:1, niin kierroksiakin on. Mutta liikkeelle lähdössä nyökkää ja semmoinen nätti ajo esim. parkkipaikalla tai ruuhkajonossa on mahdotonta.

    Mutta kun sytkän säätökään ei juuri vaikuta. Jakajassa on semmoinen säätöruuvi ja siihen kopsasin säädöt toisesta jakajasta, meni huomattavasti aikaisemmalle mutta ihan sama rytkytys.
    Jotain en huomaa tai jotain todella mystistä.

    muiks: Täytyy nyt vielä ottaa tulppaa pois ja katsoa mihin pyörijä näyttää ykkösen ykk:ssa, ollaanko edes sielläpäin.
    Olen tämän olettanut olevan kunnossa, kun auto on kuitenkin edellisellä omistajalla ihan ajossa ollut, mitä nyt tallissa seissyt.
    Tämmöinen kone käy kuitenkin paljon sivistyneemmin, kun kaikki on kohdallaan.
     
    Muokattu: 9.11.2019
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tietenkin vuodon tulisi olla niin raju että seos ei syty enää ollenkaan. Piti olla ilmiselvää. Sitä en tiedä että voiko imuvuoto olla tarpeeksi kamala ilman että jotain muutakin on jo ilmiselvästi poskellaan.
     
    Muokattu: 11.11.2019
  6. toyopet

    toyopet Gearhead

    No ykkösen ykk:ssa mielestäni pyörijä oli jo hiukkasen ohi ykkösen johdolta, otin vähän taaksepäin ja kyllähän sillä jotain vaikutusta oli mutta saa sen ykkösen johdon silti tyhjäkäynnillä ottaa pois ilman vaikutusta.
    On vaan niin paljon romua nyt taas kertynyt auton eteen, ettei saa pienellä vaivalla pihalle testiin. Ei kyllä noilla kesärenkailla mihinkään pääsisikään.
     
  7. toyopet

    toyopet Gearhead

    Ehkä se imuvuoto alkaa olla todennäköinen vaihtoehto, vaikuttaa vähän siltä ettei alipainekellolle tule imua.
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Alipainekello kuitenkin ehjä?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei oikeen natsaa. Ei yhden pytyn imuvuoto koko alipainetta tapa. Voi ehkä just tehä sen, että sinne ei tyhjäkäynnillä saada syttyvää seosta. Onko tilanne kylmänä ryyppy päällä sama? Vaikuttaako sillon sen tulpanjohdon irrotus, tai onko käynti "parempi"?
     
  10. toyopet

    toyopet Gearhead

    Ei se käy kylmänä ollenkaan ilman, että kaasulla pitää. Automaattiryyppy.

    Ja jakajan kello on ehjä, letkuun ei vaan tule imua.
    Eikä ole tukossa, kun puhaltamalla menee kaasariin päin.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    En jaksa uskoa, et tuon ikäsessä olis kello "ported" vacuumissa. Jos siinä lähdössä ei olis mitään imua, niin ei se kävis ollenkaan. Vuodon pitäs olla valtava. Laita korva siihen kellon letkuun ja lisää vähän kaasua. Alkaako pihiseen? Jos ei, niin se lähtö on ihan joku muu ku kellon lähtö.
     
  12. toyopet

    toyopet Gearhead

    Siinä ei ole vaihtoehtoja lähdölle. On vain yksi, alkujaan semmoinen metalliputki, vähän kuin jarruputki mutta ohuempi, se oli moneen kertaan väännetty kierteelle ja todennäköisesti vuotikin. Ehjä kumiletku on tilalla, sitäkin testailin.
     
  13. toyopet

    toyopet Gearhead

    No joo, starttailin taas, eilisen testin jälkeen sytkä oli liian aikaisella, vaikka se kävikin ihan hyvin mutta startatessa potki kovasti vastaan eikä jaksanut lähteä. Akku tuntui hyytyvän samantien.

    Laitoin akun lataukseen, käänsin sytkää aavistuksen myöhäisemmälle. Sitten purin kaasarin irti alipaineliitin tulee lähelle imusarjan liitosta eli reilusti kaasuläppien alle. No ryyppy on siis automaattinen bimetallijousella ja kylmänä aina kiinni. Jousi toimii lämmetessään mutta ei se kyllä mihinkään vaikuta, totesin sitten myöhemmin. Ehkä joku kanava on tukossa tai jotain mutta enemmän se haittaa kuin auttaa kylmäkäynnistystä.

    Pyörittelin kaasaria, aisan dw35, aika simppeli, kiihdytyspumppu lykkää tavaraa aika reippaasti.
    Imu-/pakosarjan pultit oli tiukassa. Löin kaasarin paikalleen, ryyppy irrallaan eli läppä auki. Kone käyntiin kerrasta, kylmänä piti pitää kaasulla käynnissä, testasin jakajan ap-letkun, imua oli. Lämmettyään kävi tyhjää nätisti, otti herkästi kierroksia vaikka kerralla kaasun painoi pohjaan. Ja tulpanjohtojen irrotustestillä joka tulppa heikensi käyntiä.
    Eli nyt niinkuin toimii paremmin vaikka en oikein mitään tehnyt, paitsi ryypyn otin, sekin siis toimii, jousi avaa läpän lämpöisenä.

    Ei ymmärrä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    Kuvat voisi olla kivoja, jos vaan näkyisivät...

    Edit: epäoleelliset kuvat koneesta ja kaasarista, jos tuolta näkyisi: https://1drv.ms/f/s!AsHzGXluKfFDgblCnOtzFpCp-UxLgA
     
    Muokattu: 21.11.2019 klo 14:16
    Poke tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos sattuu näkymään. nyt taas ei.
     
  15. esmi

    esmi 3rd gear

    Juu, ei näy!
     
  16. toyopet

    toyopet Gearhead

    No eipä niissä oleellista ole. Aika pimeä tuo googlen kuvajuttu, kun välillä näkyy välillä ei.
     
  17. Poke

    Poke Gearhead

    Ymmärsit kuitenkin korjata vian. Kuristin siinä oli mitä ilmeisimmin päällänsä koko ajan noeten tulpat ja ahistaen.
     
    Sounderi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!