huonoilla sylintereillä kasaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gyrus, 2.5.2007.

  1. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Tiedän että ei ole optimi ratkaisu mutta...

    Onko joku kasannut konetta jossa on kahdessa pytyssä pari pysty suuntaista koko sylinterin mittaista naarmua? koneistamo ei suositellut kasaan laittoa.. (kuulemma kympin naarmuja, ilmeisesti tarkoittivat suomen yksiköissä)

    ylikokoon porautus ei enää tässä vaiheessa vaihtoehto, eli jos en tätä laita niin pitää etsiä toinen 0.030 ylikoossa oleva lohko.

    Mutta olisi mielenkiintoista tietää jos joku on kasannut tällaisen lohkon, ja onko ohivuotoja tai muita vaikutuksia ollut huomattavasti? Otin koneen itseltä ajosta viime syksynä ja silloin ei puhaltanut ohi.. (=ei huomannut yhtään puhallusta kun avasi venakopan korkin)

    Nyt olisi tarkoitus kasata kone uusilla osilla, mutta naarmut häiritsevät mieltä..
     
  2. Juppee

    Juppee Gearhead

    Hei kaima...
    Kysyppä Proffalta jos se luopuis siitä std lohkostaan joka makaa vielä mun tallissa.
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    no yks toinen lohko ois tiedossa kyllä jo missä ois just poratut hyvät sylinterit mutta siinä taas ongelmana ollut että ei nosta öljynpaineita.. ja pohdin kummastako lohkosta nyt sitten tekisi..
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mieti millaset raot sulla on männänrenkaiden päissä? Taitaa olla yli kympin? Noihan tosin on "suoraan läpi", mut edelleen parin renkaan rajoittamana. Jos täydellisyyteen pyrit, ni jotain tarttee tehrä, jos et, niin kasaan vaan.
     
  5. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    no oon yrittänyt rakentaa kestävää alakertaa noin 10 rutulla... tarkoitus olis saada 7000 kiertävä kone.. Meneekö jo liian kovaks vaatimukseks jos sylinterit lohkossa eivät ole täydelliset?

    Onko ohi puhallus ainoa haitta vai onko jollain leikannut tällästen takia kiinni tai muuta vastaavaa?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei tossa pitäis muuta haittaa olal kun toi ohipuhallus. Tiedän, että joskus kun on tullut vähän isompia naarmuja männäntapin lähdettyä liikenteeseen, ni se korjattiin vetämällä uraan kemiallista metallia ja hoonaamalla sylinterit. En tiedä pysiko se kama siellä, mutta motti toimi ihan ok.
     
  7. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Kuinkas paljon ohipuhallus sitten vaikuttaa tehoon? varmasti vaikea arvioida mutta onko se prosentteja vai kymmeniä prosentteja?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riippuu paljon siitä minne vuotaa. Onhan niihin arvoja olemassa, että millanen on hyvä kone, ja millanen ei. Mut moninaisia on ne tapaukset, jotka on käyneet dynottamassa mottinsa, ja se on todettu vuotavaks jopa jotain 50%, tuottanut kuitenkin suht hyvin. Omistaja innoissaan, että kun sieltä löyty ton verran, ni laitetaan kunton ja räjäytetään pankki. Välttämättä ei oo tullut yhtään pauhua lisää. Ohivuotomittarin prosentithan kertaa vain kuinka paljon on vuotoa "vertailuvuotoon" nähden, eikä suinkaan sitä paljonko oikeesti paineista luiskahtaa männänrenkaiden ohi. Toi "vertailuvuoto" on n. sentin pituinen, millin halkaisijainen reikä.
     
  9. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Kiitos vipottaja.. eiköhän noilla vastauksilla jo ite saa päätettyä mitä tekee..
     
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ite puristelin kasseja samanlaisen ongelman kanssa (Roverin lohko johon yksi mäntä oli sulanut ja jättänyt pahan jäljen). Se ei lähtenyt edes hoonaamalla vaan pytty olis pitänyt putkittaa. Kun ei ole mikään kisamosa niin jätin semmoiseksi. En ole huomannut mitään merkittävää haittaa, varmaan vähän kärsii tehoissa mutta kun ne ei ole tossa kotterossa muutenkaan itseisarvo.
     
  11. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    aikanaan purkaessani omaa moparin 273:sta huomasin pytyn kyljessä suht keskivaiheella hirveen valukuopan jonka reunat oli kulunu pyöreähköksi. ei sitä huomannu mistään käytössä ja aukasun syy oli vain kansien vaihto :) pitkään naarmuun vaan kevyt käsihooni ja patit reikiin, se siittä kummene jenkki toleransseis :)
     

Kerro tästä muillekin!