HVLP

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Heko, 17.9.2009.

  1. Heko

    Heko 1st gear

    Niin, elikkäs mihinkä merkkiin kannattaisi haksahtaa jos nyt sattuisi sijoittamaan vähän isommalla kädellä harrastukseen kertaalleen. Automaalit.fi möisi Satan HVLP-ruiskua ja muitapa minä en sitten tiedäkään... :oops:

    Liekkö niitä edes muita, ainakaan Suomessa? Tietty Ameriikoista voisi saada aika paljon edullisemmin ja valikoima varmaan olisi vähän laveampi?
     
  2. Heko

    Heko 1st gear

  3. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Ainaki U-polin kanssa ollu vähän ongelmia voc maalien ruikutuksessa, ku tuppaa väkisi appelsiinii tulemaan. Muuten ollu Ok harraste käytös.
     
  4. Pecan

    Pecan Gearhead

    Asiaa tuossa jo aiemmin ihmettelin, kun havaitsin, että esim devilbissillä on eri nettisivut euroopan ja jenkkien markkinoille. Mahtaako maalit olla sitten niin paljon erilaisia, vai mistä johtuu, mutta myös ruiskuvalikoima on eriävä? Maalauksestahan minä en mitään tiedä, mutta voin vain haaveilla, että jos useempi satanen olisi käytettävissä, niin ebaysta, tai spraygunsdirectistä tilaisin GTI Pro:n.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    GTI PRO :lle ääneni annan.
     
  6. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    ite en uskonut että huono maalari huomais eroa ruiskuissa ja päätin koittaa bilteman ruiskua mutta sillä en saanut oikein minkäänlaista jälkeä aikaseks, mutta sitten tilasin saksan ebaystä devilbissin flg 5:sen ja se on ainakin tuntunut ihan hyvältä ja hyvää jälkeä saa vaikka vasta oonkin harjottelemassa maalausta.
     
  7. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    Lähetetty: 17.09.2009 15:34

    --------------------------------------------------------------------------------

    Asiaa tuossa jo aiemmin ihmettelin, kun havaitsin, että esim devilbissillä on eri nettisivut euroopan ja jenkkien markkinoille. Mahtaako maalit olla sitten niin paljon erilaisia, vai mistä johtuu, mutta myös ruiskuvalikoima on eriävä? Maalauksestahan minä en mitään tiedä, mutta voin vain haaveilla, että jos useempi satanen olisi käytettävissä, niin ebaysta, tai spraygunsdirectistä tilaisin GTI Pro:n.


    Kiertäväkanki Lähetetty: 17.09.2009 14:36

    --------------------------------------------------------------------------------

    Ainaki U-polin kanssa ollu vähän ongelmia voc maalien ruikutuksessa, ku tuppaa väkisi appelsiinii tulemaan. Muuten ollu Ok harraste käytös.

    mitähän mahdat tarkoittaa voc-maalien kanssa...?

    u-pol 1.3 hvlp on kaksikerrosvesimassoille ja 1.4 hs-akryyleille ja lakoille..
     
  8. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    1.4:lla acryyli topcoatit tasottunu kehnosti voc sääntöjen mukaisiin maaleihin siirtymisen jälkeen.
     
  9. Heko

    Heko 1st gear

    Tuommonen 1.4:eek: se kannattaa ottaa itselle noin niinkuin harrastekäyttöön? Taitaavat kuitenkin järestään olla vielä liuotinpohjaisia nuo maalit ja lakat mitä käytetään?
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Mulla autto tohon vaivaan aika tavalla tuplamäärä ohenninta, ja reilu suutinpaineen pudotus (1.5 neula). Kolme reilua märkää rundia ilman harsotteluhömppää pitäs kyllä tasottua, varmaan huono ruisku :rotfl: kun siinä ruiskujälkee on liikaa. Eipä mittään myllytetäänhän se anyway.

    Tää on kiva laji, kokoajan oppii mut ikinä ei opi kunnolla...

    [​IMG]
     
  11. forssu

    forssu Gearhead

    Minä en mitää oikee maalaamisesta tiiä, mutta mitä oon söhiny ni nyt väriforumista investoitu Airgunsa vaikuttaa aika peliltä tällee harrastajalle:

    http://www.anest-iwata.co.uk/objects/al ... te2_uk.pdf

    hintaluokka oli jotaa 130-140€ eli ei kauheen paha. Ja voi olla että se mun kannu oli vanhempaa hte sarjaa mutta anyway.

    Ja HVLP taitaa olla vähän yliarvostettu/harhaanjohtava kirjainyhistelmä mitä noita koitin opiskella. Hyötysuhteet tollasissa "merkki" kannuissa kuitenki lainpuolestakin jo kohallaan. Sitä varmaan kuitenki "HVLP" kannulta haet?

    Onpa aika kova tarjous:
    http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/S ... cts/419999
     
  12. Heko

    Heko 1st gear

    HVLP ruiskulta toivoisin pienempää pölyämistä joka huonommissa tiloissa kuitenkin on ihan tärkeä juttu ja mahdollisesti amatöörille parempaa maalausjälkeä.
     
  13. Fireball

    Fireball Gearhead

    Kyllä siinä iso ero on ton pölyämisen kans, käytän molempia ruiskuja samassa koirankopissa, mutta sitä en tiä josko joku laadukkaampi nykyruutta pölyäis yhtä vähän ilman HVLP tunnuksiakin
     
  14. Quest

    Quest Gearhead

    Jep, ja mulla yks halpis HVLP pöllyttää monin verroin enemmän kuin 80-luvun lopulla ostettu Sata:n alakannuruutta. :poff:
    Normiruisku HVLP tunnuksin.
     
  15. Pihi

    Pihi 2nd gear

    HVLP, eli High Volume, Low Pressure.... Eli suomeksi heittää isompaa pisaraa, käyttöpaine hajoitusilmasuuttimella pienempi kuin vanhemmissa malleissa, ei tarkoita sitä että tulisi toimeen pienemmällä käyttöpaineella... Tässä pieni lainaus pintakäsittelijöiden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille tehdystä aineistosta ko. aiheesta;
    Ensimmäiset työkäytössä olevat HVLP-ruiskut tulivat jo 90-luvun alussa.
    Ruiskutusetäisyys noin 10 -15 cm
    Tuottaa vähemmän maalisumua työtilaan kuin vanhemman sukupolven ruiskut
    Nykyisin yleisin käytössä oleva hajoitusilmaruiskumalli
    Varsinainen ruiskutus tapahtuu pienemmällä ilmanpaineella kuin aikaisemmissa ruiskumalleissa.
    Pienempi ilmanpaine myös suurentaa pisarakokoa, sekä vaatii ruiskutettavalta materiaalilta hieman erilaisia ominaisuuksia kuin vanhat ruiskutyypit.
    Ruiskumalli on suunniteltu nykyisiä VOC-maalausmenetelmiä varten.
     

Kerro tästä muillekin!