Hybridit ja sähköautot.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LamaAjanElvis, 15.9.2012.

  1. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Luin tässä uudesta Opelista joka pääsi täyteen ladatulla akullaan jonkun 40-60 kilometriä ja polttomoottorille käännettäessä keskikulutus oli 8-9l.
    Minun 82- Nissan Sunny söi pelkässä kaupunkiajossa 7l/100km ja siksi ihmettelen haluaako nämä autotehtaat edes tehdä oikeasti mitään säästöautoja ja kehittyä. Itseasiassa vaikka autot toimisi pelkällä paskaisella merivedellä, öljy-yhtiöt tekisivat rahaa, ehkä jopa enemmän mitä nyt. Autoja menisi kaupaksi enemmän ihan helvetisti mitä nyt, renkaat on öljyä, tiet on oljyä, muovit on öljyä.

    Dieselin päästöt oli vanhaan aikaan yskittävinä keuhkoista pois, nyt hiukkas/partikkeli suodattimien asiosta kadulla leijailevat hiukkaset ovat niin pieniä että ne jää sinne keuhkoihin.

    Ollaanko me menty missään muussa eteenpäin kuin itsemme uskottelussa, että kaikki tulee olemaan ok jatkossakin? "Kyllä sitä joku jotain keksii jossain vaiheessa" Niin varmaan.

    Minä arvostan enemmän sitä jopolla ajavaa kirpparikuteissa kulkevaa haisevaa rastapäätä ja sitä toisen pään "paskaksi kaikki ja palamaan" tyyppiä, kuin sitä joka pistää kaiken paskaksi ja siinä sivussa uskottelee itselleen ettei tällä yhden toiminnalla ole mitään väliä minkään suhteen.

    Enkä nyt puhu harrasteautoilusta.
     
    kalvetinhet ja xarper tykkäävät tästä.
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Eivät ne halua. Miksi? Ei siitä rahaa saa, kun oikea säästöauto painaa 500kg ja tehoa on reservissä ei yhtään. Ei sellaisia kukaan osta ainakaan länsimaissa kun ei naapureillakaan ole ja aina riittää AudibiturboQ7 kaahaajia, jotka lipeävät ruodusta eikä osallistu talkoisiin.

    Tämä ekojuttu on ollut tähän saakka paras onnenpotku öljyn löytymisen jälkeen bisnekselle - siis ei kuluttajille eikä hiton kokonaisuudelle.

    Ai niin: Se Valion edustaja, joka kasvotusten väittää, että "pirjoliinawilhelmiina 0,5% rasvainen luomukevytmaitojuoma" on kuluttajien toive, tungen sen purkin sen aunukseen siinä paikassa, viekööt vaikka raudoissa pois.

    Toi "kuluttajien toive" on ihan paskaa joka jutussa, ja kaikki jotka on toivoneet noita hybridisekasikiöitä, hajotkoot siihen kun -25 pakkasella vinkuvat rääkyvällä sähkömoottorilla ja tehottomilla akuilla kaupunkiin ja jo matkalla on enää käytössä tehoton polttomoottori eikä ohitukset enää sujukaan luvatusti.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Noi sähkö- ja hybridiautot vois työntää kaikki suohon. Sähköautojen kehittelyssä oltiin jo sata vuotta sitten samalla ttasolla kuin nyt.
     
  4. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Muistaakseni saksalainen mies joka keksi biodieselin jo sata vuotta sitten, lennähti mereen kesken laivamatkan paikkaan jossa olisi esitellyt löydöksensä. Vaikka biodiesel onkin vain ruoasta pois, niin huomaa miten varovaista tämä öljyväki oli jo 1900-luvun alussa.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkari!
    Mun osittain keräämistä rahoista ollaan nyt taloyhtiöille lahjottamassa 1,5miljoonaa, vaikka en oo yhdessäkään taloyhtiössä osallisena.
    Voiko tuommonen mennä läpi?
    https://www.aamulehti.fi/uutiset/uu...uksista-korvataan-jopa-90-000-euroa-201010409.

    Mullakin suorasähkölämmitteinen talo, joka kuulemma ei ole ihan ihku, mutta sähköauto sitten vissiin on? Sekään asia ei mene oikein mun oikeustajuuni!
     
  6. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Joo, rakensin torppani 90-luvun alussa ja silloin valtio oikein yllytti laittamaan sähkölämmityksen, kun oli kuulemma ympäristöystävällinen.Nyt on saannut huomata olevansa suurin luontoon paskaaja mitä voi olla, ihme ettei kivitetä hengiltä.Pitäis laittaa sähköskoda perseen alle ja taloon maalämpö tai jotain,huono puoli asiassa on vain se että ei riitä enää työvuodet eikä ehkä elinvuodetkaan että sais maksettua sen 50-60 t euron lainan mitä tuohon tarttis.
     
    valpas ja Pertti K tykkäävät tästä.
  7. kepuri

    kepuri 3rd gear

    On tuossa meijänkii kylällä nesteen 24h asemalla latauspiste,en oo kyllä koskaan nähny sitä kenenkään käyttävän.
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Pakko myöntää, että katselin hieman näitä sähköautoja ja plug-in hybridejä, kun ensi keväänä menee auton liisarisoppari umpeen. Mutta ei tuu kauppoja: joko löytyy tommosia VW Uppeja, Renu Zoe tai vastaavia pikkukiuluja, etäisesti järkevässä hintaluokassa.

    Sitten kun katsoo isompia autoja, niin vaihtoehtoja ei montaa ole. Taitaa melkeen olla joko VW Passat GTE tai Kia Optima STW PHEV. Molemmissa kk-hinta pomppaa sellaiselle tasolle, ettei sitä ainakaan taloudellisuudella pysty itselleen perustelemaan.

    Nääh, ei tuu tommosta sähkövispilää vielä meillekään. Taidan harkita kaasu-autoa ennemmin, tosin uudessa kaasu-Octaviassa on luvassa kämäinen 18 kiloinen kaasutankki ja huikea 10 litrainen pensatankki...VMP!

    -JJ-
     
  9. repas-90

    repas-90 3rd gear

    Tähän juttuun liittyen muistin että syksyllä ,ennen joulua joka tapauksessa jossakin ylen ohjelmassa vai oliko peräti uutiset , kerrottiin että eu:ssa valmistellaan pikavauhtia uutta lakia.Kaikissa eu maissa jos tämä siis toteutuu, pitää ottaa käyttöön kilometripohjainen liikenteen verotus viidenvuoden sisällä lain voimaantulosta.Tästä verosta sähköautot saavat pysyvän 70% alennuksen, lain tarkoitus on kuulemma vauhdittaa sähköautokauppaa joka ei kuulemma suju toivotulla tavalla. Elikkäs kun autonvalmistajat euroopassa on sijoittaneet miljardeja sähköautojen tuotantoon,esm mersu 9 miljardia ja kauppa ei käy pitää lakeja muuttaa niin että alkaa käymään.
     
    sdfsd ja valpas tykkäävät tästä.
  10. ramman

    ramman Double Gearhead

    Muuttaa toi sähkö ja hybridiautojen verotuki noita autohinnastoja hassusti. Itselle tuli just uus käyttis glc coupe mersu. Tuli halvemmaks ottaa hybridi kuin bensaversio. Noissa plugareissa kun varusteetkin verotetaan halvemmalla veroprosentilla niin tulee kyl aika paljon halvemmaks ku pelkkä pensakoneellinen versio jos jotain muutakin ruksii ku perusvarusteet ja vaikka menis ihan alkaenvarusteillakin. Nyt on tullu kyl enemmän ajettua sähköllä ku bensalla vaikka ekaks mietinkin, että jaksaako tota akkua latailla. Neljässä tunnissa latautuu ihan normipistorasiasta toi glc ja töissä saa käytännössä ilmaseks latailla niin on kyl toi käyttö halpaa.
    näissähän myös käyttömaksut ihan olemattomia.
    edellinen käyttis ku oli V8 komperessori mersu niin tuntuu kyl ihan ilmaselta tää "sähköautoilu"
     
    Muokattu: 16.6.2018
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Nuo pari ensimmäistä kirjoitusta näyttää aika huvittavilta, näin jo vajaa 6 v. jälkeen...
    Pari vuotta sitten vaihdoin perinteisen bensa-käyttiksen käytettyyn hybridiin. Tervetuloa vääntämään mulle rautakangesta selitys mikä järjettömyys tässä oli. Parempi suorituskyky, paremmat varusteet, luotettavuus erittäin kohdillaan yms, ja ylläpitokulut on alle puolet entisestä. Suurilla kilometreillä diesel voi olla vielä taloudellisesti perusteltu, mutta se nyt vaan on eilispäivän tekniikkaa.
    Ei näillä vehkeillä tosin maailmaa pelasteta, mutta en ymmärrä sellaistakaan valistusta että olisi jokin idea kuluttaa maksimaalinen määrä uusiutumattomia luonnonvaroja liikuttaessa paikasta toiseen. Sähköutojen kehitys on kyllä tosiaan junnannut paikallaan aika kauan, oiskohan öljy-yhtiöden lobbauksella mitään tekemistä tämän kanssa?
    Keskusteluunhan voidaan liittää sitten kaikkea hauskaa kuten että sähköautojen sähkö tuotetaan hiilellä ja se on paha, litium-akkujen litium-kaivokset tuhoaa maapallon jne jne... Mulle aika sama sinänsä vaikka keksittäisiin hevonpaskalla tankattava auto jonka pakokaasut tuoksuu vaniljalta, pääasia että mennään jotenkin eteenpäin tässä kehityksessä...
     
    Pertti K, ramman ja pantera tykkäävät tästä.
  12. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Paha sanoo mikä on hyvä tai huono, kun en oo viä tutustunut noihin tän vuosituhannen autoihin. Kolikon kääntöpuolena on mielestäni se että tommosten tukien myötä köyhä tuntee ittensä vielä köyhemmäksi kun vanhan tekniikan käyttöä rankaistaan ja katotaan nenänvartta pitkin kun liikut jollain vanhalla nissanilla. Ei oo noista uusista autoista mitään jäljellä kun semmoisen vois ostaa 500-2000E. Itsellä asiat ihan ok, mutta tunnen paljon tyyppejä joilla jo nyt koko liksa ei meinaa riittää kuluihin ja perheen elättämiseen. Ainakin toistaiseksi täällä maalla toi julkinen liikenne on pelkkä vitsi.
     
    stana, DX, Pertti K ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Sähkö hybridit, ja kaasuautot ovat ihan ok, mutta muutamalla satasella, tai tonnilla niitä ei vielä saa. Siinä on se juttu monen kohdalla.
    Jos on rahaa takataskussa, niin helppo on kehua hybridiä.
    Enempikin minua kiinnostas kaasuauto, ja ajais Biokaasulla. Se on vielä saasteettomampaa, kuin sähkö, jos sitä ajattelee.
    Minulla on muutaman vuoden sisällä laskien, vanha tonnin arvonen pienikulutuksinen Diesel paras valinta, kun kilometrejä tulee noin 50000/vuosi. 650tkm on mittarissa, niin ei lisä tee juuri mitään. Käy, ja kukkuu, juuri katsastettu. Korjaan, jos menee rikki.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo itekin kyllä lataushybridin kelpuuttaisi, mutta kun budjetti yleensä on max 15 k ja kriteerejä on vähän muutakin kuin päästä a:sta b:hen, niin ei vielä osu haarukkaan.

    Hybridissä ilman latausmahdollisuutta en kyllä juuri järkeä näe.
     
    valpas tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ja toisaalta, pahasti näyttää että täysmoottorit kriminalisoidaan ennen pitkää, mutta sähköleluilla ehtii ajamaan vielä tuonnempanakin.
     
  16. 401

    401 2nd gear

    Niin se vaan aivopesu toimii..
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Tavanomaiseen hybridiin järkeä voi löytyä kun ynnäilee esim. näitä asioita:
    Kaupunkikulutus ehkä about puolet vs. (se vanha) entinen ajokki.
    E.m. vaikutus näkyy myös ajoneuvoverossa.
    Onko latausmahdollisuutta (esim. taloyhtiössä)?
    Latausmahdollisuuden tuoma lisähinta.

    Akut hyytyy talvella yms. kylmiä koppeja -kommentit on muuten sitten niitä Esson baarin asiantuntijoiden analyysejä. Toki energiaa kuluu enemmän jos lämpöä tuotetaan kabiiniin, ja lämpöä voi saada nykytekniikalla myös pakokaasuista.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tuskin kukaan sulle voi tulla sanomaan että valintasi oli jotenkin väärä, itte en hybridiä huolisi mutta minä olen minä ja sinä oot sinä. Pääasia että molemmat on tyytyväisiä.

    Luonnonvaroja kannattaa kuluttaa niin kauan kun niiden kuluttaminen on taloudellisesti kannattavaa tai ihmiset vaan jostain syystä tahtoo niin tehdä. Jos se määrä on "maksimaalinen", mitä ikinä sillä tarkotatkaan, niin sillon se on se.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja tollasta sosialismia sitte pidetään jotenkin edistyksellisenä....

    Kuten myös noita laitteita jota ei edes ihmiset tahdo ostaa ilman massiivisia tukisekoiluja.
     
    DX tykkää tästä.
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ennustan että esim. biokaasu, joku e85 tms. vastaava polttoaine mahdollistaa täysmoottoreilla ajelun vielä tulevaisuudessakin.

    Toki ei pitäisi milloinkaan unohtaa millaisessa maassa asumme.
     
    Muokattu: 18.6.2018
    DX ja Pertti K tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!