Hybridit ja sähköautot.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LamaAjanElvis, 15.9.2012.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei sen vaihteistossa mitään kovin ihmeellistä ole. Sehän on suorastaan yksinkertainen. Ja mielestäni liiankin yksinkertainen...

    Omalla (edesmenneellä, Lexus RX450h) hybridillä meinasin vuosi sitten jäädä kiinni metsäautotielle. Tiesin kyllä lukemani perusteella ettei taaksepäin ole voimaa kuten eteenpäin, eihän siihen suuntaan mennä kuin pelkän sähkön voimalla.
    Vähän hankalammassa paikassa kun joutui peruuttamaan, yllätys oli melkoinen kun sähkömoottoreista alkoi loppua voima kesken. Vähän vauhtia ja kaasupedaalin pohjaan runttaus auttoi sieltä pois, mutta ikävä tuli ihan oikeaa peruutusvaihdetta...
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Tuommosessa tilanteessa vaarana on kaikkien ympäröivien vipujen ja ovien jopa ratinkin äkkinäinen kuluminen parhaimillaan niin huonoks että se "auto" on ajokelvoton sen yhden kiinni jäämisen ansiosta.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt vaikuttaa vähän ihmeelliseltä viestitykseltä? Nykyisellä Overdrivella en ole huomannut tämmöstä aikasemmin.....
    Missän muuten Karne on?
     
  4. 401

    401 2nd gear

    Jäikö mikä kohta ymmärtämättä?
     
  5. 401

    401 2nd gear

    Kannattaa joskus miettiä noita viestejä voisko niissä olla jotain huumoriakin mukana.vaan jos sitä käsittelykykyä on rajallisesti niin sitä vaan on sitten.
     
  6. darpen

    darpen Gearhead

    Uutta autoa ostaessa hybridi on oikeasti hyvä vaihtoehto.
    Itellä on kylläkin vielä 2016 bensa-mondeo, mutta parin vuoden päästä todenäköisesti sama hybridinä.
    Syynä se, että käyttökustannukset on hyvridillä kaikin puolin huokeammat ja tällä hetkellä ostohinta ton 1,5 bensan/hybridin välillä on olematon.

    MUTTA, en ostaisi hybridiä jos aikoisin ajaa sillä yli viisi vuotta.
    Niin paljon ei luottamusta löydy.
     
    ramman tykkää tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos sitä hybridiä ei voi ladata, niin mikä siinä tekee käyttökustannuksista paljon huokeampaa? Vero toki on pienempi, kun paperilla kuluttaa vähemmän, mutta ainakin sukulaisen hybridi-Auris vie seka-ajossa yli 5l/100km, mikä ei vastaavaan täysin fossiiliseen verrattuna ole erityisen vaikuttava tulos. Minun mielestä hybridi ilman latausmahdollisuutta on enemmän statusjuttu, kuin todellinen "sijoitus." Tai miksei, jos on paljon kaupunkiajoa pysähdyksineen, mutta tuolla mainitulla laitteella ajetaan jonkun verran maantielläkin, ja siellä hybriditekniikka on vain lisäpainoa.
     
    ramman ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. darpen

    darpen Gearhead

    Ostohinta tonnin sisään, eli melkein sama. Verotus hybridissä pienempi.
    Bensaa normikoneella 8l/100km lähinnä vaan kaupunkiajossa, hybridillä pari litraa vähemmän.
    Huollot samat.
    Kun lisäksi kovasti ajavat sitä uudistusta, että hybridejä pitäis olla kaikki uudet kohta( oliko 2025), niin miks ei tollasta ottais.
    Korostan vielä, että uudesta uuteen vaihtamalla toi menee noin.
    Tietysti auton arvo alenee vuosien kuluessa, mutta tämänhän jokainen ajatteleva ihminen ymmärtää.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Verottaja yrittää pakottaa koska verottajaa ohjaavat tahot on vihersosialisteja ja niiden kupissa poliittinen ideologia painaa enemmän kuin tehokas resurssiallokaatio.

    Kiva loppuisi tasan tarkkaan sillon kun maailmanlopun skenaariot toteutuu ja öljylähteet alkaa hiipumaan (ne ei lopu kuin seinään vaan maksimi tuotanto vähenee pikkuhiljaa)->öljyn hinta alkaa nousta->vaihtoehtoiset polttoaineet tulee järkevämmäksi käyttää->siirtyminen muihin energiamuotoihin alkaa. Tää ei tietty kelpaa vihersosialisteille jotka haluaa hallita kaikkea ja kaikkia jollon verotetaan fiksuin energiamuoto pilalle ja tuetaan jotain paskempia vaihtoehtoja.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    En minäkään saanut kannattavaksi vaimon työmatkoilla hybridiä. Puhtaassa kaupunkiajossa siitä on hieman hyötyä jos vain sietää tarjokkaiden muut huonot puolet/löytää mieleisen mallin omaan budjettiin sopivana.
    Juuri ostin vaimolle uuden auton tuossa keväällä. Auris hybrid olisi ollut yhtenä vaihtoehtona mutta omien koeajojen perusteella sen keskikulutus ei ole oleellisesti pienempi kuin tavallisenkaan. Vaimolla menee tavallinen bensa-turbo 5,5l/100km keskikulutuksella, hybrid tiputtaa tuosta vain desejä, ei edes litraa.
    Huoltoja Toyota tarvitsee puolta tiheämmin, eli pelkät suuremmat huoltokulut vie sen pienen edun pakkaselle. Rahallisesti hommassa ei olisi ollut järkeä ja takuukin on tojolla lyhyempi kuin nyt valitulla.
    Lisäksi toyota ei miellyttänyt emäntää oikein huonostikaan enkä siitä voi soimata. Monelta osin suunnittelu on jätetty puolitiehen joten kokonaisuuskin on vain keskinkertainen.
     
  11. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Ittee ei kyllä lopulta kiinnosta muut autot kun vanhat jenkit. Saatan jopa lopettaa autoilun jos touhu aivan hulluksi menee ja ajaa vaikka pappa-tunturilla.
     
    Roberto tykkää tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Itse en ole ajanut kuin Toyotan käsittämättömän näköisellä konsonanttiyhdistelmällä joka radiomainoksen mukaan ”Muuttaa käsityksesi crossovereista”. En ole moisista sekasikiöistä koskaan perustanut ja ko. laitteella pari päivää kurvailtuani en perusta edelleenkään, sikäli kamala paska kyseessä... Kaikki raha moisen valmistamisessa varmaan mennyt akkuihin ja muuhun, äänieristettä ei ainakaan ole laitettu ja sisustakin pärisevää ämpärimuovia. Huvittavin yksityiskohta oli kuitenkin mittari missä lukee ”power”, harvassa laitteessa meluun ja pärinään liittyy niin vähän kiihtyvyyttä... aivan kamala vessa :wc:
     
    Catiska ja sdfsd tykkäävät tästä.
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä huumoriakin löytyy, mutta noissa viesteissä tieto, ja ymmärrys loppu minulta.
    Oli vielä enempi rivien välistä, kuin itellä. Siks vähän varovasti kyselin, omalla tavallani...... Vähän sitä puukaasuauton polttoainetta silmäkulmassa.
     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    1.0 Focus meni kans noin 5,5l keskikulutuksella, eli tollasella ei tuu hirveesti eroa. 1.5 Mondeo ei enää mene lähellekään, joten hybridin hyöty on isompi.

    Jos tosiaan tulee pakolliseksi toi vaihtoehtoinen voimanlähde uudessa autossa, niin silloin ei tietysti vaihtoehtoja enää ole.

    Eikö Toyotalle riitä huolto kerran vuoteen tai 15000km välein vai onko siinä sit välissä vielä jotain?
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kerta vuoteen juu. Mutta kun toiset tarvitsee vain 30tkm/2v huoltonsa.
    Ja tuollainen katumaasturikoppainenkin kun menee vaimolla 5,5l keskikulutuksella ilman hybridisekoilua ja takuutakin tarjolla 5v niin miksi edes vaivauituisi moiseen puoliksi suunniteltuun kuminauhaan?
     
  16. ramman

    ramman Double Gearhead

    Mulla on nyt vajaa tonni ajettu tolla hybridi mersulla. keskikulutus 3.9 litraa satkulla. Enkä ole mitenkään himmaillu vaan ajellu ihan normisti hybriditilassa tolla.

    Tolle työmatkalle tyypillisesti näyttää kulutuksen tonne 2,6/ 100.
    Ensisijaisetihan toi ainaki laittaa ton sähkölle.
    Mulla on työmatka 45 kilsaa per sivu ja tosta pääsee sen reilu kolmekymppiä suuntaansa sähköllä. Työpaikalla tosiaan latailen käytännössä ilmaseks ton niin on kyl toi käyttö aika halpaa.

    Mulla tossa on eka huolto näköjään vuoden päästä, että saas nähä paljo sitä on siiheks kerenny suristamaan. Sinänsä kyl ihan sama ku tossa on huoltosopimus.

    Mulla tää hybridi tuli vähän niiku kaupan päälle ku oisin ostanu pelkän pensan, mutta ei kyl mitään järkee ainakaan mersua ostaa pelkkänä pensana ku halvemmalla saa hybridin missä on enemmän tehoa ja paremmat varusteet jo lähtökohtasesti.

    Mulla tää on kuitenkin ihan puhdas käyttöpeli jolla ajelen sen kaks-kolme vuotta niin ainakin tällä hetkellä olen ollut kyllä hyvin yllättynyt miten mukava tolla sähköllä on ajella :odeek:

    Hankitahintahan näissä on tosiaan aika karu, eli jos jollain tonninpommilla ajelis ja ite jaksais näitä käyttöpaskoja ruuvata niin yhen tollasen hinnalla tosiaan sais autoja pellon täyteen, mutta tälleen "vanhemmiten" on tullut "vähän" mukavuudenhaluiseksi niin ei kyl huvita tollanen yhtään.

    Harrastevehkeet tulee kyllä mullakin kulkemaan varmasti aina pensalla, mutta niistähän tässä topikissa ei olekkaan kyse, vaikka täällä joillain tuntuukin menevän vähän puurot ja vellit sekaisin :odroll: Eli jos oikeen puristaa ja kiristää lukee näistä sähköhimmeleistä niin kannattaa varmaan lueskella vähän muita topikkeja :D
     
    RaiRai, Pertti K ja Lowry tykkäävät tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Taitaa lisäksi pitää hintansa paremmin nuo hybridit ainakin muutaman vuoden ja ainakin dieseleihin verrattuna?

    On ehkä vähän väärällä alueella tämä ketju, ei tässä paljoa rakenneltu ole.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ladattavassa hybridissä sitä ideaa onkin, jos hankintahinta ei vastaavaan täysfossiiliseen verrattuna ole liian korkea. Tuosta työpaikalla korvauksetta lataamisesta ei välttämättä kannata hirveästi huudella, ellei ole verottajalle jo siitä ilmoittanut...
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos on tolppapaikka töissä, niin pitääkö lohkolämmittimen käytöstä ilmoittaa verottajalle? Ellei, niin miten se eroaa akun lataamisesta.

    Pyörän akkua tulee myös ladattua töissä, pitääkö sekin ilmoittaa?

    Enkä nyt tarkoita kettuilla, vaan ihan mielenkiinnosta, mitä pykälät sanoo.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse itselleni vastaten, taisi ainakin lahjoissa olla joku euromääräinen raja mihin asti on verovapaata. Kertalataus ei varmasti sitä rajaa ylitä, mutta missä ajassa laskuri "nollautuu" jos samaa rajaa tähän tapaukseen sovelletaan?
     

Kerro tästä muillekin!