Hydrauleista X-runko Letukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja koni, 18.2.2004.

  1. koni

    koni 1st gear

    Ilmajouset on jo yhdessä autossa, nyt voisin rakentaa vaikka Hydraulit. Onko kukaan rakentanut alusta asti itse? Minua ei kiinnosta valmiit sarjat vaan itse tehty on aina itse tehty vaikkei paras olisikaan..

    Asiaan, ajatuksena on jättää kierrejousesta jäljelle 3-4 kierrosta jotta on jotain joustoa autossa jäljellä ja sitten niin pitkät sylinterit kun tukivarsien / perän liikerata antaa myöden, muttamutta: Millaisilla pumpuilla noita käytellään, löytyykö 12 volttisina? Jos keksin jonkun muun järkevän systeemin niin 24 volttisuus on pois suljettu koska en halua konehuonetta täyteen latureita ja takaluukkua täyteen akkuja..
    Remmillä pyöritettävä pumppu konehuoneessa ei myöskään taida olla ratkaisu koska moottorin kierrokset vaihtelevat niin paljon, ettei siitä saa mitään järkevää aikaiseksi ellei sitten ole muuttuvaa välitystä (millähän sellaisenkin muka teet?)..
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No muuttuvan välityksen voisi tehdä variaattorista. Vähänhän se muokkausta vaatii. Lokariautoissa on ainakin semmoinen kevyt variaattori. Moottorikelkkojen on varmaan turhan järeitä tuohon käyttöön.
     
  3. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    käyttökelpoisia 12v pumppuja voi löytyä sähkötrimmillisistä perämoottoreista.

    Moottorin pyörittämäksi voisi kenties käyttää muuttuvatilavuuksista hydraulipumppua.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_S 2004-02-18 22:03 ]</font>
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Terve vaan! Lähtisin kyseleen vähän aiheen vierestä ku olis mielessä laittaa itekkin noi ilmapussit tollaseen x runkoseen et minkälaiset pussit laitoit ja mitä kaikkea joutu muuttamaan. Ja jos olis jotain projektikuvia ni sais vaikka nähdä?
     
  5. koni

    koni 1st gear

    Ilmajousituksen tein '57 Lincolniin joten en osaa sanoa, mitä X-runko Letukassa joutuu muuttelemaan..
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Miten olis 1 kpl 24 v pumppuja, 3 kpl 80 ah vapaa-ajan akkua ja 8 venttiiliä?

    Sillä sais tehtyä kaikki liikkeet, ja jos on kova pumppu ja hyvät etujouset, niin saa ehkä etupyörät ilmaan. Mä aattelin ittelleni meinaan tommosen systeemin. Ei vie kovin paljoa tilaa.

    Niin joo, ja X-runkoisessa saa eteen 180 milliset ja taakse 250 milliset iskut ilman ihmeempiä muutoksia. pitemmätkin voi laittaa, mut ne ei mee täyteen, tai kardaani putoaa irti.

    Jos aletaan pidentää takaa, niin tarttee tehdä "slip yoke" eli pitempiputkinen yoke ja keskitunnelista pitää leikata pala pois. Edessä jos pidentää ylätukivarsia tuuman, niin voi laittaa yli 200 milliset sylinterit.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: herrakani 2004-02-19 21:17 ]</font>
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Cossun pinkissä 60 avo-impalassa oli just tuollainen lyhyet jouset + hydraulit -systeemi, keinui aika huimasti. Kuka tietää miten systeemi oli tehty? Kenellä lienee nykyään?
     
  8. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Kyllä minä tarjoisin sitä moottorin pyörittämää pumppua siihen. Esim. tehostajan pumppu, vaikkapa. Hahmottelin joskus tuommosta hydraulisysteemiä, missä olis ollu paineakut jousina (vrt. sitikka), ei mitään meksikaanien hyppyleluja vaan ihan pelkästään korkeuden säätö. Kai siitä tuli liian hienoo ajateltua, kun jo osien hinnalla olis saanu kahet ilmajouset. Ja hinnat ei ollu ovh hintoja. Varmaan vähä vähempi hienostelu, niinkun esim tuo jousten paikalleen jättäminen varmasti tekee sen jo halvemmaksi.
    Voin sulle koni joskus selvittää tarkemmin sitä, kun törmätään.

    Kiiruna-tyyppisissähän ei oo joustoo ollenkaan, oli eräässä lehdissäkin esitellyssä '60 Oldsissa ko. systeemit, aika jäykkä se oli, mutta ainakin cruising vauhdissa passasi takapenkillä istua keskiolutta nautiskellen. Otti voimansa tehostajan pumpusta, ohjaus ei oikein toiminu kun käytti hydrauleita.
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ei oo jäykkä enää.
    Siin on joku systeemi.

    Jos laittais ylimääräisen ohjaustehostimen pumpun siihen, missä yleensä on ilmastointi, niin sillä sais jo aikaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: herrakani 2004-02-20 20:41 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Remmillä pyöritettävä pumppu konehuoneessa ei myöskään taida olla ratkaisu koska moottorin kierrokset vaihtelevat niin paljon, ettei siitä saa mitään järkevää aikaiseksi ellei sitten ole muuttuvaa välitystä (millähän sellaisenkin muka teet?).. "

    Et tarvitse vaihtuvaa välitystä, kun teet/ hommat paineakun. Niitä varmaan saa valminakin, mutta luulisi esim. katsastetujen paineastijoiden (kaasupullot yms. käyvän Putkilla yhteen pulloja siten että viimeinen jää ylimmäs ja se täyteen typpeä sopivalla paineella ja sitten hissukseen öljyä pumppailemaan tohon systeemiin.. Ja muista takaiskuventtiili ja varoventtiili :wink:
     
  11. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Ai? Noh, siitä on varmaan seittämän vuotta aikaa. Se taitaa olla vielä samalla omistajalla??
     
  12. merc

    merc Gearhead

    Tuossa tallin nurkasssa odottaisi hydraulit asennusta X-runkoon. Hilow-merkkiset muistaakseni.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Paineakkuja semmoisia citikka-mallisia löytyy myös kyntöauroista. Niissä kun on ne kiveenajosuojat. Suurin osa on perinteisillä jousilla mutta myös paineistettuja. Varaosat ei pitäisi maksaa kauheasti. Traktorikauppaan vaan kysymään.
    Ja tuplat tehostimen pumppuja, saattaisi toimia.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kyl.

    En oo aikoihin käyny kattomassa, mitä uutta siihen on ens kesäks tulossa.
     
  15. koni

    koni 1st gear

    Paineakkuja saa kyllä kaupasta kaiken kokoisia ja "tehoisia", se ei ole ongelma, mutta tuo tavallisen hydraulipumpun pyörittäminen hydrauliikkapumpulla joka ottaa voimansa kampiakselilta remmin välitykseltä ei onnistu moottorin laajan kierrosalueen takia. jos välityksen laittaa sellaiseksi, että tyhjäkäynnilläkin voi hydraleita käyttää niin suuremmilla kierroksilla pumppu kavitoi ja leikkaa kiinni. Ohjaustehostajan pumpussa ei kai taas ole tarpeeksi tehoa oikein rehellisiin hydrauleihin..
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä väittäisin, et ohjaustehostimen pumppukin riittää.
    Jos laittais kunnon jouset etupäähän, ja semmoset ~300 milliset sylinterit taakse, niin etupyörät sais varmaan ilmaan.

    Ja se olis jo jotain.

    Mä luulen, et joku sähköroclan 12v pumppu ei oo yhtään sen tehokkaampi tai nopeempi kun tommonen ohjaustehostimen pumppu.

    Jos haluut piirroksen 4 kaksoisventtiilin kytkemisestä ohjaustehostimen pumppuun, niin pistä vaikka pm. Tällä tapaa sais auton käyttäytymään niinkun 4 pumpun, 4 venttiilin järjestelmän kanssa. En oo varma, onko Kovasella just näin kytketty Oldsiin, mutta epäilen, että ainakin liki.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Kyllä vaan onpi hienot keksinnöt x-runko letukassa hydraulit. Mutta kannattaa harkita myös rungon vahvistamista, jos aikoo enempi pomputella. Se x-frame kun ei noin vakiona ole niitä kaikkein tukevimpia runkoratkaisuja. Ameriikan mehikaanot kun tekee low-riderin kunnon hydrauleilla, niin varmaankaan ei ole yhtään saumaa rungossa, jota ei olisi vahvistushitsattu.
    Takatukivarretkin on aika lujilla vakiona, kattelin powermeetissä sitä keltaista ruotsalaista -64 hydrauli-Impalaa, siinä oli takatukivarret mutkalla jousien kohdalta ja kori repeämässä siitä takatolpan etupuolelta.
    Ja sittenhän autoon pitää vielä asentaa 13" kullitetut miljoonapinnavanteet...
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eipä noissa alle 8 akun systeemeissä välttämättä hurjia vahvistuksia tarvitse.

    Iso ongelmahan on se, että paino (akut) on takaluukussa, akselin takapuolella. Se tuppaa vääntämään koria mutkalle siitä lokarin yläpuolelta, ja runkoa poikki siitä kaarevasta osasta.

    Ne etupään vahvistukset on sitten jo niitten hyppivien vehkeiden juttuja, hyppäämiseen tarvitaan jo 72 volttia pumpulle ja 2-4 tonnin hyppyjouset. Mut semmonen auto onkin jo pelkkä hyppyauto. Ei enää voi puhua katuautosta sillä akkumäärällä.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    öh...

    eivätkös "kiirunat" ole paineilmatoimisia?

    Vai onko niitä sekä öljylle että ilmalle?
     
  20. toomass

    toomass 1st gear

    Mulla on startti laitettu hyd.pumpun perään. hyvin jaksaa nostaa. pompottaa on ihan turha yrittää. Tarkotus ei oo mulla kylläkään kun säätää maavaraa esim reunakivetyksiä ylittäessä.
     

Kerro tästä muillekin!