Hydraulisten nostajien kunto!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juniorijussi, 26.1.2005.

  1. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Jossain oli joskus puhetta nostajista mutta en nyt löytännä :odroll:

    Teen justiinsa rempaa astron myllyyn ja rupesin miettiin että tuskin kannattaa vaihtaa hydraulisia nostajia turhan takia. :eek:

    Mistä tietää että, kannattaako nostajia vaihtaa???

    Oman autoni nostajiin on kuulemma jossain vaiheessa vaihdettu rullat jotka pyörivät hyvin ja eivät näytä kuluneilta niin kuin ei nokka akselikaan.Moottorilla ajettu vasta reilut 300tkm.

    Päittäin rullat liikkuvat mutta niin niiden ilmeisesti kuuluukin.??

    Tuossa kun autolla ajelin aikaisemmin niin joskus venttiilit rallatti aika lailla mutta en silloin tarkastanut välyksiä.Sytkä on ollut kohillaan.

    Tuli lisänä mieleen et eikös pytyssä oo silloin ollut vettä kun venttiili on valkoinen(3 ssa pytyssä) vai onko se vain johtunut seoksista.. :oops:
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos pytyssä on vettä, on kaikki palotilassa puhdasta, ei pitäis olla karstaa eikä muuta. Valkonen viittais mun mielestä siihen, että on ollut aika lämpimänä, mutta en kyllä oikeen varmasti osaa sanoa noista lyijyttömän tuotoksista. Rullan heitto "pystysuunnassa" on se joka sillä sektorilla kiinnostaa. Muuten ehkä vaan purat ja putsaat sen hydraulipuolen, niin eiköhän ne pelitä.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos noi valkoiset venat on toisella puolen on se puoli vaan ollut hieman laihalla. Tai laihallahan noissa tbi-koneissa on kaikki pytyt mutta sillä puolen voi olla alipainevuotoa tai sitten vastakkaisen puolen ruiskun suuttimen o-renkaat fuskaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanha vinkki hydraulisen nostimen testaamiseksi on, että täytetään nostaja öljyllä ja koitetaan painaa se läjään, eli koitetaan painaa työntötangossa kiinni oleva osa muun rungon sisään. Toimii flat tappetissa, mutta onko rulla jotenkin erilainen?

    Nostimen pitäisi kestää jonkin aikaa, ainakin muutaman sekunnin ennen kuin antaa periksi ja silloinkin sen tulis antaa perään hitaasti, ei romahtamalla. Ulkomitan voi selvittää vaikka mittaamalla.

    Nostimen saa täytettyä, kun upottaa sen öljyyn, ja pumppaa jollain tikulla sitä pulikkaa johon työntötanko tulee kiinni.

    Sinänsä voi olla, että samantein kun kone on kappaleina, vois vaihtaa nostimetkin, tuleehan se kalliimmaksi nyt, mutta ei sitten tarvi kuunnella kilkatuksia useampaan vuoteen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    hytraulin ihmettely on käynnis mullaki .missä vika ku hytrauli on täys kova ei minkään laista joustoa yhtä puuta koko helevetti pureettu ja pesty jo pari kertaa mutta ku ei pelitä ja painaa venttiilin jousia kasaan ku kiristää keinu aksilat hauska homma tuas ameriikan riisselis .sais tua vitun moosen ravistuksen pois pumppu ja siittimet uuret
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos nostin on kuiva, osien liikkuminen on nihkeetä. Ne pitäis täyttää öljyllä ennen kun panee paikalleen. Tai jos menee osat sekasin, niin voi olla jossain nostimessa osilla liian tiukkaa, ei mahdu liikkuun.

    Eikä ne nyt ihan loppuun saakka periks anna koskaan, sillä jos nenänpää on ylhäällä, niin ainahan se painaa ventiiliäkin auki, vaikka kuinka olisi hydraulinen.
     
  7. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Pitkästä aikaa pääsin taas talliin hommiin ja rupesin tutkimaan noita hydraulinostajia.

    Avasin yhden nostajan.Eli jousirengas pois ,jonka jälkeen lähti pintalevy ja sen alla oli"penni".Sitten löytyi "putkimäntä" :lol: jonka alla oli jousi.
    Lyhyt kuvaus nostajasta :oops: vinkkinä ensikertalaisille(itsekin kuulun)

    Tuo putkimäntä oli ihan jumissa ja aikani polttoöljyssä uitettuani ja paineilmaa öljynpainereiästä puhallettuani mäntä lähti liikkeelle ja sen pohjalle oli kertynyt mustaa öljymössöö.Pesin osat ja voitelin öljyllä ja kasasin takaisin jonka jälkeen mäntä liikkui hienosti.Ilmeisesti tuo vanha öljy oli sen verran palanut kiinni että se aavistuksen ahdisti männän toimintaa.Teen kaikille saman purku ja kasaus tempun.

    Tuossa nostajan sisällä olevassa männässä on takaiskuventtiili joka saatta jumiutua ja näin nostaja ei toimi kunnolla.Putsatessa kannattaa painaa tuota venttiiliä esim jollain pistepuikolla jolloin se aukee ja männän saa painamalla liikkeelle.Sitten kun se liikkuu voi yrittää vetää männän sivussa olevasta reiästä rautalangalla jolloin mäntä saattaa nousta hitaasti pois.Itselläni muutama lähti sillain että painoi venttiliä ja pumppasi mäntää hetken ajan ja sitten paineilmaa antoi suoraan venttiiliin jolloin imanpaine löi männän pihalle...hoplaa 8)

    Kasatessa en suosittele öljyllä täyttöö koska kasaaminen menee vaikeaksi.Kastaa osat öljyyn ja sen jälkeen kasaa osat paikoilleen.Jos mäntä ei mene alaspäin niin hieman painaa venttiliä niin mäntä menee alemmas ja sitten saa kansiosat sekä jousen paikoilleen.Nostajat kyllä täyttyy moottorissa kun porakoneella pyörittää ensin öljypumppua.

    Mitään saarnaa en tullut pitämään mutta tuossa nostinta kasatessa tuli mieleeni että onko nostimen sisällä olevassa männässä oleva reikä oltava nostimen öljyreiän kans samalla kohtaa kasaus vaiheessa vai onko mitään merkitystä kun se pyörii siellä kumminkin. :rotfl:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    juniorijussi, ihan mielenkiinnosta, milllä öljyillä ajoit ja paljonko oli nostajilla kilometriä takana??
     
  9. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Onko näissä Astron koneissa ollutkaan muita kuin rullanostajia? Ovat aika hintavia muistaakseni.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rullat tuli muistaakseni 87 vuonna astroon jos en väärin muista.

    Omassa autossani huoltovihkosten mukaan oli käytetty pääasiassa mobil 1 täys synteettistä.Muistaakseni jotain 5w 40 tai 50 en muista.

    Kilometrejä oli 330 000
    1 ja 2 pytty oli porauskunnossa.Eihän noista kilometreistä aina tiedä tarkkaan vaikka oliskin digimittari. :pinup:

    Piti muuten kysästä että mitä öljyä kannattas ruveta käyttään kunhan saan tuon moottorin koneistamosta ja pääsen kasaamaan.. :-?

    :soosoo: unohtu taas kirjautua
    T.Jussi
     
  11. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Nostajat taitaa olla 250 egee satsi noin suurin piirtein mitä kyselin southwestiltä. :D ennemmin putsaan ja laitan vanhat ja sit jos ei pelitä niin vaihdan sit.
     

Kerro tästä muillekin!