Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onko kellään ideaa mistä saisi "tubeless" -tyylisen venttiilin että saisi järjestelmään lisäillä paineita esim huoltoasemalla?
    US-Parts myy ilmaiskareille letkusarjaa mutta siinä on ne pienet letkut ja kaikki hilppeet mukana.

    Tarttis vaan neulaventtiilin runkoineen jossa on putkikierre perässä.
    - Jani -
     
  2. PJS2000

    PJS2000 3rd gear

    työkonerenkaista löytyy kierrepäisiä venttiilejä, joihin saa sitte normaali kokoista supistajaa. Esimerkiksi pöyräkuormaajan vanteista löytyy moisia venttiilejä.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos niissä on joku kierre perässä niin nehän passais?
    IKH:sta saa tämmöisiä traktorin renkaan venttiileitä mutta kun se kierre puuttuu:

    [​IMG]
     
  4. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Kysele jostain pneumatiikka liikeestä. Meillä oli töissä, joskus muinoin huoltoporukalla, venttiileitä, missä oli toisessa päässä normaali rengasventtiili ja toisessa päässä kierre.
     
  5. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Täyttöventtiili

    Ei niitä aina löydy kaupanhyllystä valmiina, juottaminen on keksitty! Tavalliseen henkilöauton venttiiliin saa juotettua minkä tahansa messinkiliittimen tai kupariputken. Smirgelillä vain poistaa venttiilistä kumit niin että vain messinkiosa jää. Juotoksen ajaksi tietenkin venttiilin sielu pois. Itse olen juottanut fosforikuparilla (kovajuotos) tavallista kosanitohoa käyttäen. Muitakin vaikeasti saatavilla olleita nippeleitä olen tehnyt itse juottamalla sopivia kierrepäitä,mutkia,putkia... yhteen. Myös OK-taloni vesiputket kovajuotin rakentaessa kaikki kuparista, no problem.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: Täyttöventtiili

    Kyllä niitä löytyy kun muistas mistä. Viimeksi kun näin ajattelin että täytyypä laittaa paikka muistiin kun seuraavan kerran niitä tarvin. Pääsi vissiin aivot jäätymään kun ei ole enää firmasta muistikuvaa. :(

    Hain sitten US-Partsista sen €39 letkusarjan kun kiire oli ja helposti kävi asennus.
    Harmittaa vaan kun tuo venttiilin runko on muovia jonka sijoitin bensaluukun taakse.
    Katkeaa tietysti talvipakkasilla tankatessa.

    [​IMG]

    - Jani -
     
  7. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jossain paripyörällisissä käytetään sisempien renkaiden ventiileissä ns. metallisia jatkoventiilejä eli tulee kierteellä kiinni orkkis ventiiliin jota se sit jatkaa sen verran että pystyy helpommin pistämään paineet sisempään pyörään. En tuon oikeeta kaupallista nimeä tiiä, mut kuitenkin.

    Itsellä just rakenteilla chevyn pick-up jossa paineilmapussit taka-akselilla ja siihen systeemiin pitäis jostain kompura löytää, ajattelin jos jostain york-kompuran löytäs ja sen pistäs saastehässäkkä ilmapumpun tilalle vaikkapa ilmastoinninkompuran mangneettikytkimellisen hihnapyörän kanssa jolla voi tarvittaessa katkaista ilmansyötön kun säiliöt on täynnä. Kuulemma noita itsevoitelevia york-ilmastoinninkompuroita löytyy vanhemmista volvon henkilö autoista?
     
  8. Olen tilaamassa venttiilejä (3/8" ja 1/2") ilmajousiprojektiin. Samanlaisia joita olen käyttänyt '60 Oldsissa kts kuva.

    Jos joku tarvii vastaavanlaisia ota yhteyttä niin saadaan samoilla postikuluilla tänne. Hintaa venttiilille tulee kuluineen ja tulleineen arviolta n. 50-60 eur/kpl

    yhteydenotot p. 044-2099296 emai. mika@paalupaikka.com

    [​IMG]
     
  9. Drop'n'Drag

    Drop'n'Drag Gearhead

    Poistakaa jos on liian mainostusta mutta 3/8 gc:n ventiilit 48 eur /kpl
    http://www.lowtoys.com/venttiilit.htm
     
  10. JackRabbit

    JackRabbit 1st gear

  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sirain teollisuus venttiilit onniselta n 40e kpl
    Laatu on hieman jotain muuta kuin noilla kiinanvenoilla, ja niihin saa varaosia, kelat,ym...
    Ja valmiita remmivetosia york paineilmakompuroita saa airliftilta bolt on sarjoina.
     
  12. Drop'n'Drag

    Drop'n'Drag Gearhead

    Juu siraista ei pahaa sanottavaa mullakaan olen käyttänyt myös niitä. Ehkä ainut miinus on kuitenkin ettei löydy 0 paine erollisia 12 v ja 16 bar ovat 0,35 bar paine erolla se o vähä kakka.
     
  13. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Oli pakko tilata jenkeistä, kun suomalaiset myyjät eivät vaivaudu vastaamaan tiedusteluihin. :poff:
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    loytyy runkoja 0 paine-erolle, kelat tulee erikseen
     
  15. Drop'n'Drag

    Drop'n'Drag Gearhead

    Ei sulla tuotenumeroa olis meinaan on etsitty ko. kokoonpanoa ja jos sen vielä 40e saa niin kiitos tänne vaan eli; 12v 16 bar ja 0-paine-ero.
     
  16. pantera

    pantera Double Gearhead

    kun tuun taalta aremiikasta himaan parinviikonpaasta niin voin kattoo, mullon niita 4 hyllyssa
     
  17. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Streetridepro magneettiventtiilit

    Toi streetridepro on per...stä! Tilasin viimevuonna 8*mankkuventtiilin patterin sieltä, eivät koskaan saaneet lähetetystä liikkeelle, eivätkä vastanneet asiallisiin tiedusteluihini ja kysymyksiini. Kyllä olematonta tavaraa voi myydä vaikka kuinka halvalla!

    Sensijaan Streetbeatcustoms on toiminut asiallisesti, hinnat on korkeat, toimituskulut huimat, mutta plussana tavara tule kotiovelle viikossa.

    Kotimaista toimijaa suosin mielelläni, aina sitä ei vain löydä läheltä. Esimerkiksi googlella kun haeskelee magneettiventtiiliä niin osuu vain suuret tukkurit hakuun...eivät myy kuluttajalle. Lopulta väsyy... on helpompi klikata tutun nettikaupan sivuille...
     
  18. bbford

    bbford Gearhead

    No niin,nyt olis mercury pukkien päällä tallissa ja jarrujen ja nivelien remontti alkaa. Samalla ajattelin katsoa josko toi mun easystreet ilmajousikitti löytäis paikkansa auton alta. Eli,tästä alkaa tyhmien kysymysten tulva,toivottavasti specialistit jaksaa neuvoa. :D

    Ekana mielessä on pyörinyt se että miten olette hakeneet "hyvännäköisen" ajokorkeuden? Eli mä haluaisin että autoni näyttäis matalalta ajon aikana eikä vain parkissa. Olen nähnyt kuvia autoista jotka näyttää hyvältä parkissa mutta ajossa muistuttaa lähinnä 4 vetoa. Toi ei ehkä niin haittais tollasissa 60-70 luvun laitteissa mutta toi mun oma auto (´50 mercury) olis tarkoitus joskus chopata joten se näyttäis naurettavalta.
    Onko tohon mitään kikkaa vai onko tää vaan jotenkin hakemalla haettava?

    Tohon kans hieman liittyen mietityttää kans että onko pussilla joku tietty ihannepituus jossa se toimii parhaiten? Tarkoitan että nyt irrallaan se on tietyn mittainen,onko se sen ihannemitta? Piteneekö se siitä kovinkin paljon mikäli painetta lisätään?
    Takapäässä tän kans pystyy helpommin pelaamaan kun on enempi tilaa mutta edessä on niin ja niin paljon tilaa alatukivarren ja rungon välissä mihin sen pussin pitää mahtua. Mercuryssä on toki niittaamalla osista tehty alatukivarsi josta saa suht helposti jousikuppia vietyä alaspäin välipaloilla varmaan n.1" verran,se auttaa tarvittaessa ainakin jotain.

    Takapäätä varmaan pystyy laskemaan alkuun laskupaloilla jousen ja perän välissä? Sillä sais perän hyvään korkeuteen ja sitten siihen ilmapussit lisätksi? Jättäis pelkät norrat niin pitäis akselin paikoillaan mutta pussit hoitais jousituksen. 4-linkillä sais perän varmaan alemmas mutta en ala niin isoa työtä tekemään altapäin,tarttis olla kori pois rungolta että olis tilaa tehdä.

    Joopa joo,saakohan tosta kukaan mitään selvää? :D

    Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
     
  19. JackRabbit

    JackRabbit 1st gear

    Re: Streetridepro magneettiventtiilit

    Jaa jaa... no aina ei onnistu. Mulle on kaikki kamat tulleet ja olen saanut jopa hyvityksiäkin joskus vuotavista mittareista jne...
    Liekö sitten merkitystä että olen ostanut kamaa jälleenmyyntiin?

    Mutta onhan se halpaa, kun se on kiinassa teetettyä! Tiesittekö muuten että monet teollisuuskäyttöön myytävät "merkki" tuotteetkin teetetään siellä.
    Näin minulle kertoi eräs valtamerkin myyntiedustaja, kun kummastelin osien samaa näköä.

    Anyway, ei ko. firma ole paras mahdollinen paikka hankkia osia. Niillä kun on pienemmät katteet niin tahtoo tuo brosyyri ja seurustelu puoli kärsiä, ikävä kyllä.
     
  20. mittari

    mittari Gearhead

    Mercuryn laskua

    Oma '50 Mercury on myös työn alla ja samalla voi hoitaa pohjakorkeuden oikeaan toleranssiin. Voisin yrittää ottaa joihinkin ylläoleviin kysymyksiin kantaa.

    Mercuryn takapää laskeutuu lakimääräiset (lain määrittämä max) 50 mm esim. 50x50 mm paksuseinämäisellä neliöprofiililla lehtijousen ja perän välissä (neliöprofiilia akselin kannakkeen pituudelta). Takana iskari saa jäädä paikoilleen. Sitten ilmapussit vaikka kuten Mikan Oldsissa:
    http://oldsmobile1960.blogspot.com/
    (kuva blogimerkinnässä 19. huhtikuuta 2007)

    Keulaanhan saa Mercuryyn dropatut olka-akselit (2,5 tuuman madallus) kai valitettavasti (kuluttajalla ei oo paljon varaa valita) maailmassa ainoastaan(?) Fatmanniltä:
    http://www.fatmanfab.com/catalogpage.php?page=17
    Sitten ilmapalje sinne kierrejousen paikalle ja iskarille uudet kiinnitykset rungon ulkopuolelle.

    Eiköhän se ajokorkeus täytä esteettiset vaatimukset kun laskee Mercuryn niin alas tonttiin kun pystyy ja nostaa sitten palkeilla Mercuryn ajoasentoon, tälläinen suunnitelma mulla ainakin on 8) Niin, testaten tietenkin että renkaat pyörii ja ohjaus mahtuu kääntymään, kardaani ei ota kiinni takapenkin alla koriin eikä rungon ristikkoon yms.

    Ja nuo pussien pituudet ja nostotehot saa ainakin pussien maahantuojalta.

    Juha
     

Kerro tästä muillekin!