Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. B 49

    B 49 Gearhead


    Tuskin siellä Scaniallakaan oli faktatietoa sun autosta... Faktaa on se ,että jenkiin on turha laittaa alle 6" pussia. Sekin pitää olla makkaramallinen, rullaava pussi pitää olla vielä isompi.
    Mä olen ensimmäisen ilmajousituksen rakentanut v 94, silloin ei ollut edes nettiä mistä ettii infoa :O
     
  2. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Joo en toki väittänyt että scanialtakaan tuli faktatietoa asiasta. Volvolta vain tuli samanlaista tietoa ja siellä sanoivat että ruotsissa rakentavat paljon noilla hytin jousilla alustoja autoihin? Tiiä sitten..

    Eihän tässä siis muuta ongelmaa kun ole tuo että pitäis saada auto riittävän alas. Yläpuolen tornia ei oikeen kukaan ole ollut halukas muokkailemaan eikä ole osannut neuvoa miten tekis kun ylätukivarsi on tornissa kiinni että sen paikka säilyy oikeana. Tietysti jossain firmassa tuokin onnistuis rahaa vastaan. Alaspäin tilaa tekemällä pitäis melkein koko tukivarsi leikata palasiks että tuo 6" palje mahtuu sinne sisälle ja sen saa riittävän alas. Tuokaan ei tietysti ylitsepääsemätön ongelma mutta mietin konttorien suhtautumista asiaan kun alatukivarsi pilkotaan. Tähänkään autoon ei kuitenkaan hirveen usein oo näkyny tukivarsia myytävän niin vaihtokaan ei sitten onnistu ihan nopealla aikataululla.

    Laittaisin paremmin havainnollistavaa kuvaa siitä paljonko tukivartta täytyis pilkkoa mutta albumini.fi ei oo toviin suostunu toimiin enkä jaksais taas uutta kuvapalvelua opetella käyttään/rekisteröitymään.

    Tietysti jos kokkolan alueella joka osaava vaikuttaa niin voin kiikuttaa akseliston näytille.
     
  3. mukko

    mukko 2nd gear

    Volvon/Scanian pussi+iskari -paketilla liikerata jää pieneksi, 5cm about.
    Volvon tyhjä koppi (makuu, puolikorkea) painaa 1500kg ilman sisustaa, siihen sisusta täydellisenä niin liekkö 2000-2200kg lähellä?
    Kuplaan tms vehkeeseen noi voisikin soveltua, mutta iso jenkki... ite en laittais vaikka edullisesti noita saan tarvikkeena.
     
  4. ViLU

    ViLU Gearhead

    Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen voin kertoa, että ensimmäinen kotimaassa rakennettu lowrider on nyt saatu katsastettua. Sain Trafilta virallisen vastauksen, että hydraulijousitukseen sovelletaan samoja sääntöjä mitä ilmajousitukseen. Siit vaan kaikki värkkäämään aitoja lowridereita... :cool:

    Siitä vähän inspiraatiovideoo!

     
    Siige, Jonathan, mukko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Onko kukaan asentanut ilmapussia coiloverin päälle? Ajattelin jos nyt ensin rakentaisi coilovereilla ja sitten myöhemmin jalostaisi pussin tai rullapalkeen sen vieterin tilalle.

    Onnistuuko, minkälaisia pusseja/palkeita on tarjolla tuohon iskarin päälle?
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    http://www.ridetech.com/store/shockwaves/
    Nuita vastaavia löytyy myös muilta valmistajalta. Oleellisinta on kuinka helposti saa asennettua ja riittääkö kantavuus. Oikeessa jenkki lullassa pitäis olla n. 6" palkeet, niin meno olis tasaista.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kenellä kaikilla noita shockwave vastaavia on ? Kun tietäisi millä nimellä hakea kun jokainen nimeää ne omalla nimellä. No suunnittelen -48 chevyn coupeen että ei pitäisi olla hirveän painava perästä ja tulee niin lähelle perää.

    Mun vanhassa -63 Impalassakin kun se tuli tukivarteen melkein keskelle niin taisi riittää 3bar 6"x3 makkaralla ajokorkeuteen nosto.

    Helpottaisi vaan kun nyt voisi tehdä coilovereilla ja myöhemmin jousen tilalle palje tai makkara kun on sen verran muutakin puuhaa tossa autossa ettei välttämättä nyt jaksaisi kaikkea ilma hässäkkää laitella.
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    https://www.airbagit.com/Air-Shocks-s/30.htm
    Tuolla lisää palkeita iskareilla. Tekee myös mittojen mukaan.
    Kyllähän noille hintaa kertyy, kun vielä lasketaan mukaan muut hilkkeet tasonsäätöineen. No harrastukset maksaa :D. Toinen vaihtoehto ajaa vanhalla korollalla, ni lompakko paksunee :poff:. Coilovereilla voi käydä niin, että eka jouset ei ollutkaan sopivat. Paikat putoaa hampaista tai jouset paukkuu pohjaan alvariinsa.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Harrastukset maksaa se on kyllä huomattu ja varsinkin kun ei osaa yhteen kulkineeseen tyytyä:soosoo: pitää olla useampi projektikin varmuuden vuoksi ettei tule tekeminen lopu.

    No ei se ilmajousitus automaattisesti tee hyvää alustaa.

    Pitää miettiä eri vaihtoehtoja ja että siitä olisi helppo jatko jalostaa ilman suurempia muutoksia.
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Juurikin näin.
    Mulla edessä Ridetech:in valmistama, kyseiseen alustaan schockwaves palkeet. Tosin kyllä vanha malliversio. Aivan liian kova jousitus, oon tottunu ja tykästynyt pehmeämpään "jenkki" alustaan.
    Siksipä laittelin kummallekin palkeelle linjaan 1/2 gal lisäilmasäiliöt. Ainakin lokasuojista kun paineli, tuntu jousto pehmeämmältä. Tienpäälle en ole vielä päässyt kokeilemaan, kun on projekti pahasti kesken ja kiire jo pukkaa:mad::(.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Laitan coiloverit nyt ensin kun ei oikein aika riitä alkaa laittamaan ilmoja kunnolla. Ensi talvena tai seuraavana palkeet jousien tilalle.
    Tuollaiset.
    [​IMG]
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mistä löytyi palkeet?
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    https://lowtoys.mycashflow.fi/product/19/aero-sport

    https://www.bagsonair.com/Universal-Air-Aero-sport-p/02-st-sb-14.htm

    http://www.ebay.com/itm/320713855407

    Tuolta nyt ainakin. Jenkeissä sen 180$ kpl. Tulee QA1 coilovereilla kyllä maksamaan melkein saman kun shockwavesit, mutta noilla pystyy jälkikäteen päivittää mcpersonit ja coiloverit jos sellaiset jo on entuudestaan.

    Perus ilmapussithan on reilusti halvemmat mutta noi nyt sopii ainakin omiin suunnitelmiin että jälkikäteen päivittää ilmoihin.
     
    Herje tykkää tästä.
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Eipä noissakaan ilmatilaa ole kovinkaan paljoa. Raskaammassa autossa joutuu nostamaan ilmanpainetta ajokorkeuden vuoksi ja samalla jousitus kovenee. Riippuu tietenkin myös missä kohtaa palje sijaitsee.
    Ihan näppärä systeemi, joutuu kyllä käyttämään mielikuvitusta kun värkkää palkeen laipat iskarin ympärille oikeaan kohtaan.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eikös coiloverissa ole säätö että tulee oikeaan kohtaan ;)
    Itse pidän napakasta alusta niin hyvä vaan jos ei ole löysä. Laitoin valmistajalle kyselyä kantavuudesta kun siitä ei ole mainintaa. Katotaan tuleeko kuinka paljon ja millä paineella. Mulla taitaa auton paino olla jossain 1500-1600kg. Takana tulee heti akselin taakse ja edessä on mustang 2 kelkka että sinne tukivarren keskivaiheille.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko olemassa enää sitä valmistajaa joka teki autokohtaisia mcperson pusseja jotka tuli alkuperäiseen tolppaan ihan suoraan kierrejousen tilalle?

    Joskus jossain GTI lehdessä tai vastaavassa thyyning julkasussa moisesta oli juttua
    Tosin ne pussukat oli hemmetin kalliit, kuten kaikki silloin aikanaan
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Juu. Mutta jos meinaa ihan säästö syistä laittaa tavallisen iskarin ympärille:confused::D.
     
  18. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    os pussin minimikorkeudeks annetaan 71mm niin mitähän tuo pussi sanoo jos auton painolla vängätään sitä vielä pari senttiä enemmän "lyttyyn"?

    Etupään kiinnikkeet alkais hahmottuun mutta keula jää kyllä liian korkeelle eikä oikeen mistään kärsi enempää ottaa pois..

    Tai oisko jossain pussia jossa minimikorkeus on vähemmän ku tuo 71mm? Kaikki mitä oon kattonu nii on kyllä tuo ilmotettu minimiks
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ongelma ratkeisi jos löytäis ooppeliin eteen sopivat droppi olka-akselit. Saattaisi olla apua myös pyöräkulmien säädöissä matalalla ajaessa.
     
  20. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Mikä/millanen on droppi olka-akseli?
     

Kerro tästä muillekin!