"Hydraulit"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja late, 2.1.2003.

  1. late

    late Gearhead

    Onko kukaan kokeillu esim. BX-sitikasta soveltaa iskarisysteemiä johonkin muuhun autoon. Nehän on hitaat mutta mulle ei ois nopeudella väliä kunha sais mökkitielle nostettua auton ylemmäs. On mulla jo ilmaiskarit hyllyllä oottamassa asennusta mutta tuli mieleen ko.systeemi kun kulin töihin työkaverin bx:n kyydissä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    En suosittele mitään ranskalaisia virityksiä!!! itse meinaan laittaa ilmapussit taka-akselille joilla voi sitten pienen kompuran avulla säätää maavaraa. spinnerissä oli joskus hyvä juttu ilmapussien asennuksesta vaniin.
     
  3. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Muistaakseni V8:ssa oli joskus esittelyssä ruotsalainen mercury johon oli citikan jousitus osia lainattu.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikäs vika ranskalaisissa, minusta ois ihan pätevä patentti jos vaan katsastussetä sallii.
     
  5. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Ei kai niissä varsinaisesti mitään.

    Joskus pohdin citikan jousituksen siirtämistä omaan autoonikin mutta totesin turhan työlääksi. Vaikka katsastussedän saisikin puhuttua ympäri, niin asennus aiheuttaa riittävästi töitä. Pumppu, säiliö ja venttiili on vielä kohtuullisesti asennettavissa. Mutta jousielementit on sijoitettu citikkaan aika veikeisiin ( muistaakseni varsinkin takapää) paikkoihin ja vipujen päihin mikä aiheuttaa runsaasti pohtimista että hilut saa toimimaan mikäli aikoo niitä soveltaa muunlaiseen jousitukseen. Helpompaa ja toimivampaa on ostaa ilmajouset.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Citroenin jousitus ei käy sellaisenaan. Ja ei. Katsastussetä ei hyväksy.
    Mutta vastaus kysymykseesi:
    Joo, citikan jousipalloja voi käyttää mm. kiirunahydraulien lisänä, ja ne toimii hienosti tehden ajo-ominaisuudet vastaamaan citroenin ajo-ominaisuuksia.
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Citikan systeemistä löytyy infoa täältä
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Meinasin ite vääntää pick-uppiin rikkonaisen rengaskoneen palteeltaottosylinterin perän nostoon. Helvetin järee ja vie paljon tilaa ja lisäks vetää sisäänpäin, mutta jos tekis kiikun sinne ja nivelen paikalla sais säädettyä nostomatkaa. Ilmaa jostain pienestä 12V kompurasta. Sikäli ois kiva että sais sillä myös jäykistettyä takajousitusta tarpeen vaatiessa.
     
  9. Blockhead

    Blockhead Gearhead

    Sitikan McPherssonit iskunvaimentimien tilalle. Varmaan olisi suht helppo rakentaa. Alkuperäisten jousien tilalle vaan pehmeämmät, jolloin auton voisi pudottaa alas.
     
  10. Otto

    Otto Gearhead

    Niin ja mistäs otat ne ilmapussit? ARB muistaakseni firma joka väsää 12v kompuroita, off road hemmot väsää napalukko systeemejä niiden avulla käsittääkseni? simmonen kompura maksaa kuulemma 1000 vanhaa rahaa, sit ne ilmapussit joista joku jutteli, letkua, venttiiliä sun muuta ja autonsa saa kulkemaan ylös alas, hippa hippa??? kuulostaa liian helpolta... Herstin 53 buickissa on kuulemma jostain kuorma-autosta otettu hydrauli systeemit, ja niissä olis joku ihan järjetön säätövara jopa 50 cm...? olishan nää kivoja kaikki lelut, mutta kallista leikkiä, pojjaat, kallista. itse taidan ostaa honkkarista rälläkän, 12,95e ja otan kierroksen tai puoltoista pois ja nakkaan jouset takas auton alle. ja oma aikahan ei maksa mitään... ja takana kun on jouset jotka päädystään supistuu, vien jousipajalle, saavat rutistaa muutaman sentin niitä...
     
  11. Mastodontti

    Mastodontti Gearhead

    napalukot on ne millä vetarit laitetaan pyörimään etupyörien mukana, jolloin neliveto voidaan kytkeä päälle. sen takia että on taloudellisempaa ajaa matkaa pelkkä takapää käytössä. arb airlocker tekee paineilmatoimisia tasauspyörästön lukkoja ja varmaan niitä kompuroitakin.
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Firman nimi on ARB, ei mitään airlockereita siihen perään. Tuoterepertuaarin voitte katsoa:
    http://www.arb.com.au/
     
  13. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Buickissani oleva jousitus ei ole mikään kuorma-auton hydrauli vaan ilma pussit joita saa Sigmalta.Kompura on tilattu amerikasta ja mangneettiventtiilit joilla korkeutta voi säätää on samoja joita käytetään kuorma-autoissa tosin 12 volttiset.Etuakselilla korkeuden säätö n.15cm. ja taka-akselilla n.50cm.Lisäksi tarvitaan jokunen metri muoviletkua ja pari katkasijaa.Kustannukset vähän enemmän kuin rälläkkä rautakaupassa mut paljon parempi ajaa kun katkotut jouset.
     
  14. koni

    koni 1st gear

    Annatko tuon Sigman yhteystiedot? Aikomuksena oli tilata Lincolniin ilmapussit taka-akselille Karnagilta Ruotsista, mutta ainahan kannattaa tehdä pientä vertailua..
    Kitos.
     
  15. AJ

    AJ Gearhead

    Vähän aiheen ohi, mutta onko kenellekään havaintoa löytyykö Lowrider-magazinea tai vastaavia myynnissä suomessa.
     
  16. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Aikomus olis laittaa käkkylään joka nurkkaan ilmapussit...mutta?
    Miten työ ootte tuon etuiskarin toteuttanut?
    Siirto tukivarsien viereen?
    Ehdotuksia vai pitääkö tilata Airridilta(kirj.Airride,laus.Airraid, toim huom) ne hiphop "airoverit"?
    Ja mites on saako kilpiin kyseisillä pussukoilla? Eikös nuo säädökset muuttunna jotenkin?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Custom Caddy 2003-03-09 13:37 ]</font>
     
  17. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Mä olen omassani laittanut iskarin tukivarren sivuun ja tehnyt yläpään kiinnityksen runkoon.
     
  18. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    No nyt tuli sigmalta kataluuki.
    Niin notta millaset sulla siinä Buikissa on
    ? Ku tuntuu että tuo halkaisia tulee vastaan aika äkkiä, suhteessa pituuteen/kantavuuteen.
    Ja millasissa hintaluokissa mahdetaan liikkua
    ? Eivät muistant laittaa hinnastoa mukaan...
     
  19. '68Hearse

    '68Hearse Gearhead

    Air Ride Technologies - firman sivuilla löytyy esim. Cadillaciin ja vaikka mihin kotteroihin sovellettavissa oleva SchockWave-systeemi eli iskari ja ilmajousi on yhtä pakettia. Asennetaan suoraan kierrejousen tilalle tyylin kuin vaihtas vain iskarin. Kannattee käydä tsekkaamassa www-sivut mutta eri asia löytyykö maahantuojaa.
     
  20. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Joo kyllähän noi Airriden kataloogit on tullu luettua monta kertaa läpi.. Ruottissa taitaa olla lähin paikka josta vois hyllystä suoraan tiskille nostaa... Ja kyllähän ne hienot vermeet on mutta...Tee itse tiedät mitä saat...
     

Kerro tästä muillekin!