"Hydraulit"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja late, 2.1.2003.

  1. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Tarkoitus olisi laittaa ..VALMIINA OSTETTU.. (?!!) systeemi, jolla saa pidettyä sen korkeuden "vakiona", ns. auto-leveling tyyppine ratkaisu.. Sitten jemmaan namiskat joilla pääsee halutessaan säätämään per kulma, normaalisti tietysti olisi kiva saada koko auto liikkumaan yhdellä namiskalla ylös ja alas.

    Tuohon valmiiseen palikkaan päädyin syystä, että sellaisen toteuttaminen omin päin tulisi kalliimmaksi ja epävarmemmaksi.

    Vielä on tuo piirustus asteella, mutta.. toivottavasti siitä nyt saa jotain toteuttamis kelpoista. Alkaa meinaan kontti kaveta kummasti, kun on säiliötä, venttiileitä ja pumppua.. :lol:

    Tuo ilman siirtyminenkin on aika auto kohtaista.. Itselläni takapää keikkuu suht reippaasti tiukemmassa mutkailussa jos on enempi vauhtia (lue: liikenteen mukana), kuulin että vastaavaan, konsernin toisen merkkiseen laitetussa pyörii kuin puolukka rasiassa..

    Tuo putkien/letkujen halkaisijakin vaikuttaa ilman siirtymiseen: niin täyttöön, tyhjennykseen kuin tuohon puolelta toiselle siirtymiseenkin.. Toisaalta, eipä tässä kait kenelläkään ole tarvetta saada ääriasennosta toiseen alle sekunnissa.. ..ja tietysti tuon "linjan" pituuskin.
     
  2. koni

    koni 1st gear

    Se olin minä joka kyseli. Päinvastoin kun muilla niin tuohon '57 Lincolniin mahtui eteen rullapalkeet (on paikoillaan jo), mutta taakse joudun varmaankin laittamaan makkarapalkeet.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2003-04-12 21:25 ]</font>
     
  3. B 49

    B 49 Gearhead

    Ei nyt mee jakeluun tähän aikaan illasta miten toi 6 venttiilin systeemi toimii,mutta ehkä se sit riittää.
    Dobermannin Buickissa on myös ollut Sigman rullapalkeet edessä ja ne mahtuu jopa siellä olemaan just ja just.Mutta 8 baria panin ilmaa sisään ja keula ei edes nytkähtänyt ylöspäin.
    Ootko testannut?Sehän riippuu siitä missä kohtaa alatukivarressa se jousen paikka on.Mitä sisempänä,sen enemmän tarvitaan kantavuutta jousessa.
    Miksi taakse makkarat?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2003-04-12 21:56 ]</font>
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Joo, olen testannut! Nousee iloisesti 20cm ala-asennosta ylöspäin. Eli mahtuu olemaan ihan hyvin. Missään vaiheessa en huomannut, että palje ottaisi reunoille kiinni.
    Iskareiden valinnassa tulee ongelmia, pitäisi olla iskua vähintään 20cm, mutta silti pitäisi olla kasassa todella lyhyet!

    Kun lasken auton takapään alas niin taka-akselin päälle jää vain noin 12cm tilaa ja tuo rulapaljehan on kasassa olevanakin paljon korkeampi. Tuo 6" X 3 makkaraa olisi vain 9,5cm kasassa olevana ja kuitenkin 28cm kun on täynnä ilmaa! Ensin ajattelin, että laittaisin rullapalkeet taka-akselin viereen sopivilla kiinnityksillä akseliin, mutta kun Lincolnissa ei ole lehtijousien lisäksi muita tukivarsia niin pelkään, että sen tyyppinen asennus vääntäisi akselia vinoon auton pituus suuntaan nähden.

    Tuo 6 venttiilin systeemi toimii niin, että jokaisella ilmapussilla on oma venttiili joka avaa tai sulkee ilmalinjaa (=4kpl) ja sitten on yksi venttiili joka päästää systeemiin lisää ilmaa, toinen päästää pois. Eli vaikka säätäisin vain yhtä kulmaa kerralla suuntaan tai toiseen niin aina pitää olla kaksi venttiiliä samaan aikaan auki jotta jotain tapahtuu.
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

    Ok,nyt meni jakeluun.
     
  6. Otto

    Otto Gearhead

    En epäile hetkeäkään. Ja hyvä että kerroit miten oot systeemin rakentanut niin ei tarvi luottaa huhuihin.
     
  7. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Eipä taida käkkylän etuakselistoon saada iskarin paikkaa muutettua. Meinas jo pieni epätoivo iskeä, kunnes taas pimeänä iltana kattelin Airriden kataluukii...NO PER..LE.
    Miehän hankin jostain coiloverit jonka jousen tilalle lyön pussit. Niin notta onko mitään tietoa mistä sellsia iskareita kannattee kysellä?
     
  8. koni

    koni 1st gear

    Itse muutin Lincolnissa etuiskarin runkoaisan sisäpuolelle. Veikkaisin, että Caddyssa on tilaa samalla tavalla..? Tietysti alatukivarren tarvitsee olla tarpeeksi keskeltä autoa "saranoitu" jotta iskarille jää jotain liikettä mitä vaimentaa.

    P.S. Kaikki liitokset ja kiinnikkeiden kiinnitykset on hoidettu pultti liitoksin einkä joutunut mitään muutakaan rikkomaan niin, etteikö auto olisi koska tahansa palautettavissa alkuperäiseksi..!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

  10. Buick 53

    Buick 53 Gearhead

    Muuten ihan jees mutta miten pussit tyhjenee automaatti asennossa kun kuorma vähenee autossa kasin kyllä mutta,
     
  11. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    elikka pienena yhteenvetona,riittaako fullsize jenkin pusseiks takajousitukseen noi 6x2 tuumaset.ja mika on yleensa liikevara noissa jousissa eli pituus tyhjana(taynna...
     
  12. koni

    koni 1st gear

    6" tuumaset piisaa mainiosti. Itsellä on 6" kolmella makkaralla (6x3 Sigman luettelossa) ja nostaa 2500kg:n fullsizeä ihan nätisti, painettakaan ei tarvitse olla mitään järkyttäviä määriä! Normaali ajokorkeudella mulla on ollut noin 1,5 - 2 kiloa painetta. Yläasentoon nostamiseksi riittää joku 4,5 kiloa..
    Etuakselille laitoin nuo makkaratyyppiset palkeet ja siellä painetta tarvitaan paljon enemmän etupään nostamiseksi samalle tasolle takapään kanssa. Etupusseilla tarvitsee olla jotain 8 kiloa painetta jotta nousee ihan tappiin asti.
     
  13. koni

    koni 1st gear

    Tilasin Thomaksen sähköisen kompuran tuon väliaikaisesti paikalla olleen ilmaiskareiden käyttöön tarkoitetun tilalle. En ole vieläkään tuottoon tyytyväinen.. Kestää liian kauan saada sinne säiliöön se 8-10bar painetta jonka haluan siellä pitää.
    Eli, ne joilla tuo ilmapussisysteemi on käytössä. Kertokaa millaiset kompurat teillä on, oletteko kärsivällisempiä kuin minä odottelemaan tota painetta vai onko joku kiva patenttiratkaisu?

    Ilmastoinnin kompurassa voisi olla enenmmän tehoa / tuottoa, mutta ei taida kauaa kestää kun ei ole voitelua tuossa käytössä..??


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2003-06-05 21:46 ]</font>
     
  14. pena

    pena 1st gear

    Mulla on 89 lincolnissa ilmajousitus ja se kompura tuntuu melko tehokkaalta ja siinä on kuivainkin mukana ja joka pyörälle lähtee omat letkut,Kaijalaisellakin on moinen vekotin purettuna ja ebayn huutokaupassa jenkeissä on pilvin pimein näitä kompuroita asialliseen hintaan.
     
  15. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Jos saa olla utelias niin tilasitko suoraan ulkomailta vai joltakin trokarilta Suomesta? Malli, hinta?

    Pneumaconilla (http://www.pneumacon.fi/) näyttää olevan myynnissä Thomaksen kompuroita mutta hintaakin on riittävästi 327cdc56/12 385€ alv 0%
     
  16. koni

    koni 1st gear

    Joo, juuri tuo malli. Ostin sen paikalliselta jälleenmyyjältä, hintaa oli tosiaan riittävästi (noin. 400Eur).
    Tuotto ei kyllä vastaa lupauksia, vaikka en mitään tarkkoja aika mittauksia ole tehnytkään. Max paineesta en osaa sanoa varmaksi koska kompurä lämpeää niin paljon, että muoviletkuun pamahtaa reikä jo paljon ennen kuin ollaan lähelläkään 10 kiloa...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2003-06-06 10:00 ]</font>
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mitähän tommoset 250-300mm iskunpituuksiset ykstoimiset hydraulimännät maksais suurinpiirtein? Mä oon lähettäny s-postia hydrauliikkafirmoihin, mut ei ne tunnu vastaavan. Magneettiventtiileitä mä saan suhtedullisesti varmaan käytettynä yheltä tutulta, mut olis kiva tietää mitä nuo muut tilpehöörit maksais.
     
  18. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Kuvittelin että tuo kompura jo riittäisi. Minkä kokoinen säiliö sulla on?

    Airliftillä näyttää olevan hihnalla moottorilta käytettäviäkin kompuroita ( http://www.airliftcompany.com/easystreet/edc.htm ), hinta vaan on noin 4 kertainen sähkömalliin verrattuna. Eli arviolta reilu tonni jos joku noita Suomeen hilaa. Pienten ilmajarrullisten kuorma-autojen kompuroita kannattanee tutkiskella seuraavaksi.

    Airliftin katalogissa on annettu täyttöaika (~3min) ja tähti perässä kertoo että se tarkoittaa 5 gallonan säiliötä 110psi:stä 145psi:hin eli täyttönopeus ei ole todellakaan hirmuinen. No, ei sitä voi oikeastaan 1/4hp:llä toivoakaan.

    Täytynee rakentaa täyttöletku tallin kompurasta, minimoida vuodot ja käyttää sähkökompuraa vain "hätätilanteisiin".
     
  19. koni

    koni 1st gear

    Säiliö on muistaakseni 25 litraa. Vuodot on jo minimoitu. Normaaliajo laitteella onnistuu ihan vaivatta. Säiliöstä paine ei pääse karkuun, mutta ilmapussit kyllä tyhjentyvät yön aikana.
    Kompuraan tarvitaan tehoa sen takia jos (en tietenkään) vaikkapa humalapäiten hanttarin paikalla istuessani pitäisi hieman liikennevaloissa tms. leikkiä korkeuden säädöllä... :smile:
     
  20. B 49

    B 49 Gearhead

    Minä laitoin York merkkisen ilmastointi kompuran noin 5 vuotta sitten yhteen vehkeeseen.On toiminut moitteetta.Se on semmoinen pystymalli kompura missä on käsittääkseni ns.öljypohja.Eli 3 desiä öljyä sisään.Ei sitä öljyä ainakaan ilmajousista löytynyt kun kerran sinne sisään kurkkasin.Jouset oli purettavaa mallia.Tuossa kompurassa ainakin tuottoa on ihan tarpeeksi.
     

Kerro tästä muillekin!