Hyödyllistä tietoa Ford moottoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Capri26i, 18.1.2003.

  1. Capri26i

    Capri26i 1st gear

  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tuo linkin näkymä on skannaus Ford Racing Performance Partsin katalogista. US-parts ainakin myy ko. luetteloa. '03 katalogi ei ole vielä myynnissä asti, mutta pari kappaletta us-partsista kuulemma löytyy. Lärpykkeen hinta on se 5$, mutta postista noudettuna hintaa kertyi viime vuonna 90mk (tosi foordistillahan on kaikki vuosikerrat...).

    Katalogissa on perusteellista tietoa kaikista sen osista, sekä hyödyllistä tietoa eri moottorien mitoista, välyksistä, rakennus vinkkejä yms yms yms. Moottorin rakentajalle taatusti hyödyllinen ostos.
    -------------------------------------------
    lähinnä us-foordi palikkaa, mutta myös osia/lohkoja/kansia/yms. ns. euro-foordeihin


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2003-01-19 14:17 ]</font>
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Katalogia saa myös Auto-Kivitilalta Tampereelta. Samilta kuulin muuten, että vain viimeisimmästä katalogista löytyviä osia saa.

    Tuosta katalogista löytyy hyvä sivu, jossa jenkkikoneiden Kentin, OHC:n ja Kölniläisten mittoja, iskut, poraukset, sylinterivälit, männäntapin korkeudet ym. Sieltä vaan laskemaan käykö 4.0V6-kampi 2.8V6-lohkoon.
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    No mutta tuommoisesta taulukostahan mä olen jo ajat sitten katsellut että 2.8 lohkoon 4.0 kampura ja 2.9 veivit+männät menee bolt on, tosin mäntä tulee lohkosta 5 mm yli :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-01-20 12:37 ]</font>
     
  5. country sedan

    country sedan Gearhead

    Ei kai kukaan nyt tosissaan noin huonolla veivisuhteella olevaa moottoria kehtaa edes alkaa tehdä. Antaa olla sen 4.0 akselin siinä korkeampi dekkisessä 4.0 lohkossa niin ei tule murheita, esim akselin limput taitaa ottaa mäntiin kiinni 2.8/2.9 veiveillä.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo varmana ottaa. Mulla 2.6:ssa on 2.8:n akseli, 2.6:n veivit ja kuplan männät ja jouduin ottamaan mäntien helmoista millin pois, ei ottanut ihan kiinni limppuun muttei juuri rakoa näkynyt. toisaalta eipä siinä tarvi juuri sitä ollakkaan.. joo veivisuhde kärsii aika rankasti, veivipituus on muistaakseni jotain 130.7mm kieppeillä ja olikos tossa 4.0 koneessa joku 85mm isku? eli veivisuhde ~1.53:1, ei nyt tavattoman huono mutta parempi se on olla lähempänä kahta. omassa koneessa se on 1.91:1, mikä on aika hyvä.
     
  7. OpaS

    OpaS Gearhead

    Jopa ~1,55... Suurempi ongelma on juurikin tuo männän ottaminen kiinni kampiakseliin. Mahtaako tuolla yhdistelmällä ottaa kiinni jo männäntappiinkin? Eli kai siinä todellisuudessa on pakko käyttää vähän pidempiä kankia (ei 4.0:n kanget mahdu kuitenkaan varmasti) ja sitten tositosimatalia mäntiä... Kyllä noita joku kai on vakavissaan joskus jo rakentanutkin?
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    no yks temppu on pienentää kampuran limppuja. 4.0 koneessahan mäntä+kanki painaa paljon enemmän kuin 2.8/2.9:n mäntä+kanki. ymmärtääkseni limpun ideahan on että siin on riittävästi painoa tasapainottamaan toi mäntä+kanki-yhdistelmän paino. eli niitten halkasijaa vois pienentää, mutta veivisuhde ei siitä mihinkään parane vaikka kone mahtuiskin pyörimään.
    ja siin voi tulla sellanenkin tenkkapoo että kun veivi menee niin jyrkässä kulmassa sylinteriin päin kun mennään ykk:hon/tullaan sieltä pois, että kangen kylki saattaa ottaa siihen sylinterin helmaan, joka siis tulee noin 40mm öljypohjan puolelle. niihinkin pitäs tehä kolot.. menee jo vaikeeks. eikä 1.55 veivisuhteella olevaa konetta voi paljon kierrättää.. tuhoon tuomittu homma tuo taitaa olla.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    mites miten noi 2.9i Bronco II ja 4.0 on toisiinsa nähdenjos pistäs koneen levälleeen...
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Sama lohkokorkeus, eli taitaa olla sama lohko. Liikkuvien mitat löytää tuosta katalogista.
     
  11. country sedan

    country sedan Gearhead

    Jenkki 2.9 on samalla 8.858" dekillä kuin 4.0. Euromallin 2.9 on sama kuin 2.8 eli 8.084", päätellen jo pelkästään siitä 2.8:n imusarja käy viskaamalla 2.9:n haarukkaan.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    mielenkiintoista...
    sillä kun joskus rupee tekeen Broncolle kunnon koneremonttia nii ettis aerostar/explorer koneen ja siitä sisuskalut??
    ja volaa olis 2.9 lohkossa 4.0 kone ja ehkä lisää voimaa ja rauhassa leimalle
    kun ei 4.0 sovi 2.9 + 20%
    noita 4 litrasiahan ne jenkeissä Broncoon laittaa (helpompi kun 302 / 351 v8)

    kiitän ja kumarran
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    ...eli 2.9:stä kampiakselia vaihtamalla 4.0?
    Not. Siitä tulee about 3.4... On nimittäin sekä isku että poraus erisuuruiset.
     
  14. xtremer

    xtremer 1st gear

    mikä on bore spacing ?
     
  15. country sedan

    country sedan Gearhead

    Kahden vierekkäisen sylinterin välinen etäisyys, keskeltä keskelle mitattune.
     

Kerro tästä muillekin!