Hyvä autotalli ja oikeat työkalut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja pulttiavain, 29.12.2013.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    oon saanu 2 lenkkiavainta katkeemaan pakkasella, kumpikin made in india.
    facomin hylsytkään ei kestäny halkeematta vääntöä vaikka kai laatumerkki.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kyllä tarpeeks isolta työpöytäpinta alalta on mukava ettiä työkaluja jos alitajuisesti suunnilleen tietää mistä etsii. roudasin jonkinverran puisia telakanpiirtämön kirjoituspöytiä laatikostoineen talleihini käy nekin paremman puutteessa
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Eiköhän tuo riipu ihan itestään mihin omat kädentaidot riittää. Mikään työkalu ei tee autuaaksi jos ei vaan yksinkertaisesti osaa. Tää on kyllä taas näitä turhia topikkeja missä jengi kertoo innoissaan mitä sieltä tallista löytyy. Miulla ei oo ku muutama halpa meisseli ja nekin on lainassa, että vorot elkää vaivautuko.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ei tää nyt turha topicci oo. Itsellä vain vajaan 40 neliön talli, niin mielellään otan vinkkejä vastaan mitenkä tilan saa käytettyä järkevästi ja minkälaisia ratkaisuja on, että tallissa olis helppo toimia, eikä se olisi vaan pelkkä työkalujen kasaamispaikka, mistä ei ikinä mitään löydä, eikä siellä mitään mahdu tekemäänkään. Ja noihin työkaluihin vielä sen verran, että jokainen taaplaa tavallaan, todella komeat on unknownin työkalut ja varmaan niillä aikaiseksi saa. Toisaalta ei meillä kaikilla oo moisiin mahdollisuuksia, niin on pärjäiltävä niillä mihin rahat ja tilat riittää. Ite muuten oon huomannu, että saan vahinkoa aikaiseksi jo niillä parilla huonolla ruuvarillakin kun niitä väärään paikkaan tungen :D Tarvitsisinkin siis talliini kaiken eniten hyvää työnopastajaa, joka jelppais kun sormi menee suuhun, näitä vaan ei taida työkalukaupasta löytää :rotfl:
     
  5. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Itte tein justiinsa aivan liian pienestä ns. autotallista, johon omat autot ei mahdu, jakamalla kaksi eri tilaa. Ja käyntiovi sivulle ettei aina sitä talliovea tartte aukaista.
    Eli isompi ns. kylmäpuoli polttopuille, pyörille jne. tarvikkeille ja toinen lämpimä harrastepuoli johon ei auto sovi mutta siellä voi talvisaikaan tehdä maalaushommaa jne. hauskaa. Tosin melko täynnä koska siellä erään 50-lukusen osaa laatikoissa, toivottavasti ne ois tossa autossa kiinni vielä ns. lähiaikoina.

    Ja mikä tärkeintä, harrastetilassa on TV:kin ja hyvä kalenteri (Amerikan rauta -lehdestä).
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itse aloitin autoharrasteen Mazdan vanhalla saksitunkilla ja kiinalaisella vajaalla hylsysatsilla. Se riitti silloisen ekan harrasteautoni kuplavolkkarin huoltotoimenpiteisiin. Tallia ei ollut. Sitten hankin vähillä opiskelijan rahoillani korjauskäsikirjan, hallitunkin kirppikseltä ja volkkarien varaosaliikkeestä kytkinlevyn keskitystyökalun jotta pystyin tekemään autoon kytkinremontin jonka tein viljakuivaamon lattialla.

    Näin menetellen työkaluarsenaali on kasvanut vuosien saatossa eri remonttien mukaan. Esimerkiksi Camaron jarruremonttia varten tuli hankittua jarruputkityökalut ja moottorin säätöjuttuja varten ajoituslamppu, alipainekello,jne. Nyt meneillään olevaa täydellistä läpikäyntiä varten olen matkan varrella joutunut investoimaan hitsauskoneeseen, paineilmakompuraan, erilaisiin paineilmatyökaluihin, puhalluskaappiin, peltityökaluihin, jne. jne.

    Pointti tässä se, että oma työkaluarsenaalini on kasvanut sitä mukaa, kun eri osa-alueiden työkaluille on tullut tarvetta. Lisäksi niiden käyttö on usein perustunut opetteluun: eli tarpeen vallitessa hankkinut työkalun ja sitten ryhtynyt opiskelemaan että mitenkäs tätä nyt sitten käytetään jotta kohteena osa-alue saadaan tehtyä. Usein vieläpä kantapään kautta.

    Kunnon tallia minulla ei ole vieläkään, mutta yritän pärjäillä. Kyllä tuolla 40m2 soralattiaisessa betonibunkkerissa nyt hitsailee. Sen lisäksi löytyy pieni ehkä 15m2 valaistu ja lämmitettävä työpaja jossa voi näpertää kaikkea moottoria pienempää osa-aluetta.

    Perustyökaluina mulla on Bilteman 130e maksanut 10v takuulla oleva sininen salkku joka on osoittautunut erinomaiseksi setiksi. Kulkee mukavasti mukana autonkin perässä.

    Kaippa tämä on sitä tyvestä puuhun noustaan taktiikkaa, mutta toisaalta se on omalta osaltani osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi kehittyä harrastajana. Työkaluarsenaali on siis kasvanut sitä mukaa kun taidot ovat kehittyneet ja ehkä seuraavana merkkipaaluna on kunnollisen pelkästään autoharrasteeseen tarkoitetun tallitilan rakentaminen, jonne tuon kaiken oi keskittää siistiin järjestykseen ja helposti saataville.

    Luulen, että siinä vaiheessa taidotkin ovat taas kehittyneet sellaiselle tasolle, siellä saa jälleen himpun verran enemmän aikaiseksi vähemmällä kiroilulla :)
     
  7. kt9001

    kt9001 Gearhead

    No ihan varmaan ainakaan noiden minun silmäpuolisten lenkkiavainten takia kannattaa tulla kenenkään pär´släven lumpioitansa muussaamaan, mutta jos kellekään ois hyötyideaa tuosta tk-seinähommasta, niin sillonhan kuva teki jo tehtävänsä.
    Ja juurkii toinen seikka tuo ylenpalttinen työpöytäala. Ihan turhaa, ellei satu olemaan jotenkin sairaalloisen jämpti seppä.

    Takempi levy on ihan jotain kylmäilmakuivurin reikälevyä, oisko noin 1mx2,4m ja etulevyt niitä joka myömälän romulavalta löytyviä reikälevyjä, oisko 1m x 1,2m?
    Jos joku tarvii, niin mulla on noita vielä jokusia.

    PS. Unknownilla ei taija olla 2,8D Setrikin kansipahvit oikenemassa seinällä, koska yhtään nokimustaa hantaakia ei näy tauluissa...
     
  8. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Joo ja oon kanssa koittanu järkkäillä kelpo työkalut käyttöön ja kehnommat oon mättäny laatikoihin, joista niitä taas voi tarvittaessa soveltaa johonkii muuhun käyttöön, en minä raski niitä poiskaan viskata.

    Esim haljennu 1/2" labiilijatko ja klenkopiä miinusmeisseli, tuskin monikaa suree poisheittoa, mutta meillä hitsikone laitto ne yhteen
    [​IMG]

    ja hop, erikseen romua, yhdessä taas työkalu
    [​IMG]

    Se aina niin riippuu kaikesta, mikä kellekin on hyvä.ehken.
     
  9. unknown

    unknown 3rd gear

    Ei oo, 71cm pitkät ja tulee pareittain...

    Noin muuten työkaluista; niin kannattaa kysyä mitä ne laatumerkin työkalut maksaa, sillä jos vertaa johonkin IKH tavaraan niin ei välttämättä ole niin kalliita.
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Semmonen muistui mieleen, että jos jollain muullakin on isoja vetolaatikoita työkaluille noitten seinien lisäksi tahi sijaan, niin keksin aikoinaan hyvän merkintätavan. Eli kun kaikkia työkaluja ei voi lajitella erikseen jotta tässä moniotepihidit ja tuossa peltsakset, niin laitoin kolme kategoriaa: Puristustyökalut, leikkuutyökalut ja vääntötyökalut. Niitten lisäksi vasarat ja erikoistyökalut. Vasarat voisi toki olla "iskutyökalut"
    Aika hyvin noilla kategorioilla pystyy lajittelemaan kovin erilaisia kapistuksia niin että ne löytää helposti.
     
  11. hoppa69

    hoppa69 3rd gear

    Ohessa linkissä kuva meikäläisen osittain sekaisesta tallista. Vasemalle jää vielä yksi taulu jossa lähinnä hiomatarvikkeita ja pöydän alla on vetolaatikosto sekä selän takana hyllykkö jossa myös isompia työkaluja.

    http://www.flickr.com/photos/hoppa69/10 ... 7885677736

    Itsekkin keräillyt hiljaksiin erillaisia työkaluja, isot koneet puuttuvat, onneksi töissä on paja ja siellä "pojat" kyllä auttaa jos tarve. Tällä hetkellä ehkä eniten tuulee hommattua erillaisia painailma koneita, tosin kun tuo kompura (5,5 Kw) on sen verran "pikkunen" että ei sillä ihan kaikkia pyöritä, niin hiukan se rajoittaa.
    Itsellä oma eka tallia ja sen olen oppinut että ei niin isoja tiloja että ei ne "romulla" täyty ;).
     
  12. pulttiavain

    pulttiavain 1st gear

    Mielenkiintosia on kaikki nämä tallikuvat ja monia hyviä ratkaisuja. Kunnon valojakin löytyy.
    Pitää miettiä näköjään paineilmakin omassa tallissa uudestaan.

    Talli on aina kompromissi, mutta kuvat on ylipäätään hyvä tapa miettiä omaa remppaa, koska varmasti moni on keksinyt ratkaisuja joita voi sitten itse soveltaa joltakin osin.

    Kiitos kuvista.

    Tänne vaan lisää kuvia ja "patentteja".
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta kysyisin, missä paineilmalaitteessa loppuu potku 5,5kW kompurasta? Nimittäin itselläni on 4kW kompura, jolla ainakin yleisimpiä käsityökaluja (vinku, pulttipyssy, maaliruisku,jne.) ja puhalluskaappia käytellään oikein mallikkaasti.
    Oma lukunsa ovat tietenkin kunnon hiekkapuhallushommat, johon varmaan tuo 5,5kW konekkaan ei täysin riitä.
     
  14. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itse jäin kanssa miettimään miksi ei 5,5 kw:n kompura riitä :eek:
    Meillä oikeissa töissä just 5,5 kw:n kompura ja siinä 3x 20m letkua joka on vielä suht pientä ja sillä pärjää hyvin vigun, pulttipyssyn ym kanssa ja meillä ilmaa ottaa vielä lähes kokoajan savukaasuimurin suodatin.
     
  15. hoppa69

    hoppa69 3rd gear

    Tuo minun kommentti "pienestä" perustuu siihen kun kokeilin hiekkapuhaltaa "Ihk/Motonet/Biltema" mallin pikku pöntöllä ulkona jotain romua ja en sitä(kään) saanut onnistumaan ;). Noihin jo yllä lueteltuihin hommiin kompura on ihan ok.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Letkukoko on myös aika ratkaiseva miten kompura "riittää".
    Pitkässä ohuessa letkussa ei riitä virtaus puhallukseen.
     
  17. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itse laitoin juuri kompuraan letkun lähtö liittimeksi jonku uuden mallia Atlas Copco. Tässä erona normi liittimeen että se ei ahdista. Eli kun liittimet ovat kytkettyinä niin niistä näkyy "päivä lävitte".
    Ja ero oli huomattava liitin malliin normaali.
    Ja mulla letkun lähtö suoraan säiliönpäästä.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    Tässä hieman mallia tallista, johon ei juuri muuta mahdu kuin auto, jääkaappi ja mietiskelynurkka.
    Onneksi on askarteluhuone erikseen jossa säilytän työkalut yms.

    [​IMG]
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead


    Tuo on hyvä systeemi, tuo liukuvat levyt. Ryönäpöytä on erittäin osuva kuvaus....tänään alottelin juurikin vilkuilla omaa pöytää silläsilmällä että tuloksena pöydälle alkoi lähtölaskenta. Romua kertynyt uskomaton määrä ja ainoa kohta jossa ei ole roinaa, on ruuvipenkki. Alottelin värkkäämään ruuvipenkille tolppaa jolloin pöytä joutaa pois.
     
  20. pulttiavain

    pulttiavain 1st gear

    Nyt on talli tyhjennetty kertaalleen ulos ja eroteltu kierrätystavarat ja käyttökelpoinen osuus toisistaan. Anopin tavarat lähtee omana kasanaan muualla kunhan saan aikaiseksi. Tuntuu olevan melkoista tahtojen taistelua. En ymmärrä sukurakkautta siltä osin, että kaikki himmelit pitää säästää? Onko niissä joku suvun ominaishaju? posting.php?mode=reply&f=7&t=267359&sid=033331a0acdc207788bed4b3f37b9a1c#

    Ymmärrän kyllä jos lasipurkissa on multaa kannaksen pellolta ja se on anopin isovanhempien tilalta, mutta mitä se tekee mun autotallissa???

    Myytävää tavaraa on jonkin verran ja niin sekalaista, etten jaksa alkaa kuvaamaan tai luetteloimaan.

    Missä järjestetään Suomen suurin autotarvikekirppis ja milloin?
    Onko millaisia kokemuksia mikä menee kaupaksi ja mikä ei?

    Talliin tuli muuten hankittua uusi tikkataulu vissiin siivouspalkinnoksi itelle. Lapsesta asti olen haaveillut kunnon pubitiskistä tallissa ja siihen darts-rata. Onneksi ei tiski mahdy talliin..
     

Kerro tästä muillekin!