Hyväksytty kypärä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Swinger71, 4.3.2020.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mistähän täältä Suomen niemeltä löytyisi sellaisia kohtuu hintaisia (n.200 euroa) kypäriä jotka täyttää nuo FHRA:n sääntökirjan asettamat vaatimukset? Eli siis että joku noista täyttyisi.

    SFI 31.1 ja 41.1/2010 Hyväksyntä päättyy 1.1.2022
    SFI 31.1 ja 41.1/2015 Hyväksyntä päättyy 1.1.2027
    Snell SA 2010 Hyväksyntä päättyy 1.1.2022
    Sneĺl SAH 2010 Hyväksyntä päättyy 1.1.2022
    Snell SA 2015 Hyväksyntä päättyy 1.1.2027
    Snell SAH 2015 Hyväksyntä päättyy 1.1.2027
     
    Muokattu: 4.3.2020
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sulla taitaa olla umpikypärän osto edessä.
    Jos meinaat kaasuilla ajaa ja kovempaa kuin 9.90 pitää olla umpikypärä visiirillä.
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo niin minä olin muutenkin suunnitellu. Näyttäähän noita esim jenkeistä saavan reiluun kahteen sataan. Pitänee sieltä tilata.
     
    Herje tykkää tästä.
  4. vekku

    vekku 2nd gear

    Laitatko sitten linkin mihin päädyit, itellä ollut sama pohdinta. Summitilta tilaan näillä näkymin tavaraa niin oikohan siellä? Mites tuo koko homma kun ei pääse sovittaan, no varmaankin sama koko käy kun esim.kelkka kypärässä?
     
  5. pile

    pile Gearhead

    Autoracingilta oon itte ostanu
     
    MIAMIDRAGRACING tykkää tästä.
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Sama homma. Pääsee sovittamaan myymälässä ja istuu sitten varmasti.
     
    Mikkis tykkää tästä.
  7. vekku

    vekku 2nd gear

    Mitä kilpailuja/kilpailuluokkia on joissa auton pitää olla katsastettu ja minkälaiset kypärävaatimukset näissä on? En löytäny ite aiheeseen vastausta, pohdinko turhaan tätä kypäräasiaa?
     
  8. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tieliikenne vai kilpailukatsastus? Jälkimmäinen vaaditaan aina oikeissa kilpailuissa.

    FHRA:n kypärä vaatimukset;

    20.10.7 KYPÄRÄ JA AJOLASIT Kaikkien kilpailuun osallistuvien kuljettajien on käytettävä kypärää. Kypärien tulee täyttää jokin seuraavista normeista:
    SFI 31.1 ja 41.1/2010 Hyväksyntä päättyy 1.1.2022
    SFI 31.1 ja 41.1/2015 Hyväksyntä päättyy 1.1.2027
    Snell SA 2010 Hyväksyntä päättyy 1.1.2022
    Sneĺl SAH 2010 Hyväksyntä päättyy 1.1.2022
    Snell SA 2015 Hyväksyntä päättyy 1.1.2027
    Snell SAH 2015 Hyväksyntä päättyy 1.1.2027

    Hyväksymismerkintä tulee löytyä kypärästä. Kypärään ei saa tehdä mitään muita muutoksia kuin mitä valmistajan ohjeet sallivat. Avokorisen auton kuljettajien, jotka käyttävät avokypärää on käytettävä suojalaseja. Kypärän, visiirin ja tuulisuojan muuntelu kielletty. Umpikypärää suositellaan kaikissa ryhmissä. Umpikypärän käyttö pakollinen 9.99 s ja nopeammissa autoissa. Umpikypärässä visiirin käyttö pakollinen. Kuljettajan visiiriin asentamat teipit yms. näkökenttää rajoittavat tekijät on kuljettajan itsensä todettava turvallisiksi ja esitettävä tekniselle henkilökunnalle, että sen tarkoitus on vähentää häiriöitä kuljettajan näkökentässä. Käyttäessään näkösuojaa kuljettaja on todennut sen olevan turvallinen eikä haittaa ajoneuvon hallintaa. FIA-kypärät, katso tarkemmin FIA Technical List no. 25, 29, 33, ja 41.


    Itse en kypärää ostaisi kokeilematta ellen varmasti tiedä että se on sopiva, koot ja mallit muuttuu valmistajan mukaan. Osa sopii, osa on epämukavia. Oma pää siellä sisälle kuitenkin on.
     
  9. vekku

    vekku 2nd gear

    Kiitos vastauksesta, ja joo tarkoitin tieliikennekatsastusta. Kävin kattoon fhra:n uusia sääntöjä kun etsin juttua kypäristä. Siellä oli esim.luokka street, ajattelin että tuohan on varmaan mulle hyvä, no ei ollu
    - tieliikennekatsastusta ei vaadita, täh..
    - moottorin koko pitää pystyä todistamaan, jaa empä tiedä kyllä miten tämän tekisin
    - paino lasketaan näin, mutta jos turbo luokka samassa niin sitten näin, huh,panin äkkiä kiinni.
    Mutta tosiaan tarkoitin esim. wcsc tapaisia kisoja onko näissä vaatimuksia kypärän suhteen ja tosiaan mitä kisoja löytyy missä vaaditaan tieliikennekatsastus?
     
  10. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    WCSC nojaa kypärissä ja muutenkin turvavarusteissa FHRA:n kirjaan.

    WCSC 2019 säännöt löytyy alla olevasta linkistä, sieltä löytyy luokat ja vaaditut varusteet.
    http://www.sunrisecruisers.com/wp/wp-content/uploads/2019/05/WCSC-Säännöt-2019.pdf




    FHRA Street luokassa saa ajaa tieliikennekatsastetulla autolla, ei se ole kiellettyä. Mutta ei se leima lisäarvoa tuo.

    Moottorin kokoa ei ole tarkistella, ellei siihen ole todella painavaa syytä.

    Vaparit ja Ahdetut eivät yleensä aja samassa luokassa. Painot ovat aika helppo laskea.
    Real Street 1000 kg + 1 kg / 4000cc (244 cid) ylittävältä kuutiotuumalta, mikäli ajetaan yhdistettynä Top Street kanssa, vähennetään 100kg.
    Top Street 1050 kg + 1,3 kg / 4000cc (244 cid) ylittävältä kuutiotuumalta
     
    Herje tykkää tästä.
  11. vekku

    vekku 2nd gear

    Ok, pitääpä lueskella nuita sääntöjä. Ja joo, kyllähän nuo painotkin selviää kun asiaan perehtyy ja jos auto painaa 1500kg niin ei ketään kiinnosta moottorin kokokaan.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  12. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kypärätarina yli 10 vuoden takaa: Kun säännöt tulee riittävän vaikeiksi, niin alkaa luovuus kukkia, ennenkuin kyllästyy vuosi vuodelta lisääntyvään byrokratiaan ja lopettaa ajamisen kokonaan. Eräs kypäräongelma oli aikoinaan tuollainen, että kelpasi vain joku oma tietty hyväksyntä. Juurikin siksi, että järjestötaho oli tehnyt sopimuksen kypärätehtaan/maahantuojan kanssa ja pääsi tällä keinolla rahastamaan harrastajia, kun muilla kypärillä, jotka olivat tunnettujen valmistajien tekemiä, ja alle puolet halvempia, niin niilläpä ei saanutkaan ajaa..

    Tämä kypäräsääntöperseily korjaantui yhtä älykkäällä ratkaisulla, kuin itse tuo sääntö: Netistä löytyi kuva kyseisen hyväksytyn kypärämallin hyväksyntä lappusesta, joka on siellä kypärän sisällä. Kuva tulostettiin kangaslappuselle, ja tämä lappunen ommeltiin kypärän sisälle. No niin. Nyt kypärä oli turvallinen kun siellä oli se hyväksyntä lappunen. Pääsi taas ajamaan ilman lisärahastusta. :wc:
     
  13. RcT

    RcT Gearhead

  14. vekku

    vekku 2nd gear

    Kysytäämpä vielä tässä ketjussa kun tuli aloitettua. Tutustuin WCSC sääntöihin ja eipä sielläkään oikein ole autolleni luokkaa. Ainoa oli True Street, katoin, että katurenkaani täyttää tuon w300 vaatimuksen mutta kun vaaditaan täydellinen sisustan verhoilu niin homma tyssää tähän.
    Autoani voi verrata ralliautoon, tieliikennekatsastuksen johdosta siiviiliajot onnistuu ja kisahommia varten on turvekehikot, 5 piste vyöt, kartaanilenkit ym. Ruotsissa autolla käyty ajamassa katuautosarjaa, drag slicsit hyväksytty, rengaskoon mukaan autot jaettu eri luokkiin. Meiltäkö ei löydy vastaavaa?
     
  15. ET1121

    ET1121 Gearhead

    Täydelliseksi sisustan verhoiluksi lasketaan myös alumiinilla ja teräksellä mm. peitetyt ovet, kylkien kotelot, poistetun takapenkin ja tavaratilan eristäminen toisistaan etc. Ja missään en ole kuullut vaadittavankaan lattiamattoja.

    Ihan varmasti sinulle löytyy luokka sekä FHRA:n sarjasta sekä West Coast Cupista mitä pystyt ajamaan.

    T: J-P Lähteenmäki / FHRA Tech Crew
     
    JuhaKuu ja Herje tykkäävät tästä.
  16. vekku

    vekku 2nd gear

    Ok, kiitos taas infosta. Autossa on alkuperäiset ovi ja kylkiverhoilut, väliseinä on ym joten vois kelvata. Kun ei ole kokemusta niin vaikea tietää kuinka tarkasti sääntöjä tulkitaan mutta sama joka harrastuksessa.
    2 paria löytyy drag slicsejä mutta Outlaw Street luokkaan pitäis olla dot renkaat.
    No katotaan mille ruvetaan, autolla en ole vielä ajanu kuin kärrystä talliin.
     
  17. vekku

    vekku 2nd gear

    Kyselläämpä taas sääntöjen vaatimista vermeistä. Eli alle 11sek. autoon pitää olla vaihteiston räjähdyssuoja, mistä näitä ootta hommannu ja jos ymmärsin oikein, niin suoja matto kelpaisi myös? Tuommoisen maton asennus varmaankin helpompi? Tf727 kyseessä.
    Entäs sitten kaariin kiinnitettävä ikkunan suojaverkko ja kaarien pehmusteet, mistä nämä löytyisi helpoiten?
     
  18. 383

    383 Gearhead

  19. Matto on hyvä kun mahtuu pieneenkin väliin. Huonoa se että laatikko ei jäähdy niin hyvin.
    Itse tilasin Floridasta CSI:ltä kevlarisen suojan koko laatikon ja vetolevyn päälle.
    Ei tarvi sitten olla erikseen vetolevyn päällä irtosuojaa eikä olisi minulla mahdollistakaan kun orkkis lattia ja orkkis kardaanitunneli.

    Kevlarinen kokopitkä suoja meni heittämällä paikoilleen kun on laatikkokohtainen ja muotoinen. Konetta piti tiputtaa pari cm alemmas.

    Minulla on yksi musta verkko + pikalukko siihen. Molemmat uusia, Jaffulta olen ostanut.
    Jos kiinnostaa pane viestiä jos kiinnostaa.
    [​IMG]

    Aulis
     
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Onkohan tuon ikkunaverkon kiinnityksen suhteen mitään erityistä sääntöä. Eli pitääkö tankojen ripustimet olla hitsattuna kaareen vai voiko ne olla esim. puristettuna klemmareilla / vast. kaareen kiinni? Sellaisia "no weld" ikkunaverkon kiinnityssarjoa on ainakin myytävänä.
     

Kerro tästä muillekin!