Hyväksytty moottorin huohotus systeemi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Volvo_5.7, 12.6.2009.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Moro, minkäslaista huohotussysteemiä pitäis olla noissa lentokenttäkisoissa nykyään? (kiikala, hyvinkää yms) aiemmin tuli viriteltyä joku vanha öljykannu konehuoneeseen ja siihen letku venakopasta ja se kelpas.

    No nyt on autoon väkästelty orkkistyylinen pcv venttiilillä varustettu "suljettu" huohotus, niin kelpaako tämä vai pitääkö olla jotain muuta?
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No eikö oo tällästä tullu vastaan kellään? Kyllähän ne kisakatsastuksessa varmaan sitte kertoo kelpaako toi pcv systeemi vai ei, mutta voishan sitä rakennella vielä tänäänkin tallilla vähä paremmilla eväillä jos tarttee muutella.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Eiköhän ne vielä vaadi tuohonkin sellaisen "vanhan öljykannun"...
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kyllä ne vaatii. PCV ei riitä. Laita letkun päähän tyhjä mehukatti puteli niin läpi menee. Niin ainakin meillä on mennynä.
    Kysessä siis turvallisuus toimenpide järjästäjiltä ettei vanha horo motti huohota öljyvä vetävän renkaan etteen eikä radalle.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Niin kait se on väkästeltävä joku oluttynnyri sinne pannuhuoneeseen. Mutta ei siitä mitään fiksun näköistä viritystä tule, ei alkuunkaan!
     
  6. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    1:13 HUOHOTTIMET JA HUOHOTINPUTKET
    Pakolliset ryhmäsääntöjen mukaan. Sallittu kaikissa ryhmissä. Mikäli käytetään, täytyy
    olla johdettu kiinteästi asennettuun säiliöön, jonka tilavuus on vähintään 3.75 litraa
    (paitsi mikäli mainittu ryhmäsäännöissä). Säiliö on oltava väliseinitetty siten, että se
    estää öljyn joutumisen radalle. Huohotin/huohotinputki on oltava molemmista päistään
    mekaanisesti varmistettu (nippuside ei kelpaa) liittimeen ja liittimet lukittu molemmista
    päistä.
     
  7. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Täh? Siis ei kelpaa jos menee läähätin ilmanputsariin?
    Noh, onhan mulla vielä muutenkin aika pitkä matka radalle...
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Lentokenttakisoissa, siis ainakin WCSCssa kaytetaan FHRAn yleisia teknisia saantoja. Ymmartaakseni myosa Salossa on sama meininki.
    Hyvinkaasta ei oo tietoa.

    Mutta jos normi katuautolla missa on noi orkkis systeemit ilmanpultsariin niin ei niita sielta tartte alkaa irti repimaan ja kannuun laittamaan.
    Ton saannon tarkoitushan on nyt vaan estaa oljyn joutuminen radalle :soosoo:

    Ajatteleminen on sallittua, joskus jopa suotavaa :odroll:
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Juu pitäisin asiaa varsin kummallisena jos sitä letkua ei saisi vetää ilmanputsariin, mutta kollektoreihin kyyll.
     
  10. Smokend

    Smokend 3rd gear

    laittakaa ihmeessä se purkkiin menemään meinaan säästytään turhalta selittelyltä "katsastuksessa" ja kaikilla on hyvä mieli.

    :lol:

    kunhan tosiaan ei ole öljyillä mahdollisuutta lennellä pitkin rataa niin uskon että kelpaa kaikille... itse muutaman kerran rataa putsanneena kiikalassa
     
  11. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Eikös tohon keräyssäiliöks nyt kuitenkin pitäis riittää pienenmpikin ku 3,75litraa.. vai onko jollain oikeesti tullut noin paljo öljyä huohotuksena koneesta ulos??
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Virallisista (NHRA?) kopioituja täällä sovellettavissa säännöissä pututaan vähintään litran putelista. Mudracer & Yonttu78 teamilla sellainen oli NHRA katsastetussa kansallisessa levytelineessä ( national record holder) Buickissa.
    Silti pääsi korkillinen vettä valumaan stagessa Kiikalassa ja ulos lensivät.
    Mehukatti puteli rules!
     
  13. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tossahan se muuten sanottiinkin, ''MIKÄLI kaytetaan''.
    Eli jos et kayta vapaata systeemia niin silloinhan se alkuperainen PVC systeemi kay.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mitenhän sellanen kelpaa mist menee pcv-venttiilit pakosarjoihin?
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hyvin.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ristiriitaista tietoa. Koittakaa nyt päättää.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä käsittääkseni toi pakosarjoihin menevä huohotinjärjestelmä kelpaa tänäkin päivänä j aniitä autoissa onkin käytössä.
     
  18. jussi308

    jussi308 1st gear

    k

    Joo kyllä kelpaa ainakin FHRA-kisoissa omien kokemusten perusteella. Kait sitten myös WCSC ja muissa kisoissakin.
     
  19. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Juu meni rebelillä öljyt ja vedet sekasin. Yleinen käytäntö: Miedossa katuautossa orggistyylinen pcv systeemi käy, kollektoriin menevä letku käy myös, ja jos käytetään huohotussäiliötä sen tilavuus tulee olla vähintään 3,75 litraa. Vedelle riittää litran ylivuotosäiliö.
     

Kerro tästä muillekin!