"Ihan kuin 80 v. auto", omatekeleille kisat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja debner, 8.1.2017.

  1. debner

    debner Gearhead

    Mobilistin lehtijutusta tulee mieleen villi ajatus... Mitäpä jos alettaisiin järjestää säännöllisesti kisoja joihin saisi osallistua "ihan kuin yli 80-vuotias auto" laitteella joka saisi olla myös ihan omatekele? Mistä tahansa tehty ja vaikka kuinka nykyosia seassa jos saatu naamioitua näyttämään siltä että olisi saattanut olla tuollaisia 80 vuotta sittenkin. Taitoa ja luovuutta tässä maassa kyllä löytyy ja varmasti olisi hauskaa tekijöillä ja yleisöllä.
    Eikä olisi rahasta kiinni, nollabudjetilla saisi yhtä hienon kuin tilaustyönä teettämälläkin. Radaksi kävisi paikat jonne mahtuu väljästi varikkoautot ja yleisön autot. Vaikka jopa mm. Hyvinkään rata, saisi lyhyen kiihdytyspätkän ja sitten mutkaista hiekkaosuutta ja muutaman mäenkin kun käyttäisi luovasti varikkoteitä yms. Tai sitten isoille hiekkamontuille joissa oli Formula Offroad kisojakin, niissä on tilaa. Pääasia että vauhtia ei synny niin paljon että turvavarusteita tarvitsisi.
    Myös niitä ihan oikeita, mutta ikuisesti puolivalmiita oikeiden osien puutteen vuoksi pölyttyviä voisi ottaa esille ja ajoon "tilapäisillä väärillä" osilla.
    Pääpaino olisi rakentamisen ja luovuuden ilolla ja syy tulla ajelemaan sekä yleisölle hämmästyttäviä näkemis- ja kuulemiskokemuksia.

    [​IMG]

    Tämän ajatuksen saa kuka tahansa käytännön toimiin ryhtyvä vapaasti poimia ja ottaa omakseen.
     
    rane58, pas2, Fileeraus ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hmm? :odroll:
     
  3. debner

    debner Gearhead

    No ainakin melkein, romuautoista saa peltiä ja kaikesta talliin jääneestä saa soveltaen osat kun ei tarvitse etsiä/teettää täsmälleen "tähän autoon" kuuluvaa ja ulkoasu tulee omalla vaivannäöllä vaikka kuinka hienoksi. Maalin & pakkelin alla kun voi olla mitä tahansa, pääasia että pinta on auton tyyliin sopiva. Tai voihan se olla kaksipyöräinenkin...
     
  4. FF62

    FF62 3rd gear

    ideana tollanen olis oikein mukava. mut suomessa on varmasti jotain sääntöjä jotka kieltää tollaset touhut.
    noissa itäplokin maissa taitavat harrastaa omavalmiste traktoreilla jonkun sortin rymistelyä.
     
  5. debner

    debner Gearhead

    Näin varmaan kävisi, mutta jos ei pidä vauhtikilpailua vaan vaikka näytöskiertoajoa maltillisella nopeudella. Varsinainen kilpailu voisi olla joku taitoajo tai ihan vain yleisöäänestyksiä parhaista laitteista yms. Pääpaino sillä että on tapahtuma (tapahtumia) jossa saa ajaa hämmentävillä laitteilla ja yleisö katsella.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei saisi masentaa mutta Viherrysihmiset kieltäis ajot saastuttamiseen vedoten, tukes vaatisi turvaluokitukset, vakuutusyhtiöt eivät suostuisi vakuutuksiin tai niin vaatisivat 5000-10000"€ vakuutusta/kulkuneuvo,Poliisi vaatisi X määrän järjestysmiehiä ja kieltäisi lopulta tapahtuman kansan kiihottamisella ja palokunta tarttis turvallisuussuunnitelman. Tän päivän Suomessa kaikki kiva kielletään konstilla tai toisella. Itte kun oon yhden kerhon ex puheenjohtaja ja nykyään johtokunnassa tiedän tän tyrmäys politiikan koukerot. Vaikka tapahtuma olisi järjestetty kuinka monta kertaa hyvänsä ja kaikki on mennyt hiennosti niin kun lupapaperit sattuu väärän virkamiehen pöydälle ei mikään onnistu.
    Kannatan idean jatkokäsittelyä sillä kun kattoo oman tallin varastoja niin aina sitä haaveilee mitä tostakin koneesta tai laatikosta vois tehdä.
     
  7. debner

    debner Gearhead

    Varmasti tämäkin tulisi vastaan ja siksi helpoin voisi (alkuun) olla järjestää autoradalle jossa on jo kaikki infra valmiina ja alue on suljettu. Rataihmiset tietäisi mitä vaatimuksia tulisi kun kaikenlaista niissä on järjestetty.
    Tuollainen olisi kyllä monellekin hyvä tekosyy laittaa tallista se "parikymmenlitrainen minkälie-moottori" vaikka romisikäisten nykykuormureiden alustalle ja rakentaa rungon takaosaan pieni avokori 10 cm korkuisella tuulilasilla 10-luvun tyyliin :)
     
  8. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Niin mitenkäänhän tuollainen ei onnistu jos hököttimissä ei ole liikennevakuutusta.

    Joten kerätään ¨palstalaisilta koe-kilvet kolehtiin? Täältä löytyy yks pari. Tietty pitäis olla sen verta aitoo autoa jossain että voi puhua "Suomeen verotetusta". Ja 2-paikkainen niin kilpien omistaja pääsee luonnollisesti kyytiin ja lain pykälät likimain täyttyy. Tai sitten jos on paperit niin ottaa liikennevakuutuksen, thats it. Muuta ei tarvittane yksityisalueella joka ei ole varsinaisesti yleisölle avoin.

    Sinänsä se on ihan se ja sama onko paikkana moottorirata vai jonkun takapiha, kumpikaan ei ole suljettu alue näillä järjestelyillä ja vapauta vakuutusvelvoitteesta. Tän vois ihan hyvin järjestää jonkun maatilalla jossa olisi vähän korkeuseroja, mun kolmen hehtaarin tasamaapalsta ei oikeen toimi?

    Mutta kannatetaan, vallankin jos jotenkin säilyis leikkimielisyys että tollasia aikakauden näkösiä vähän rimpuloita. Pelkona vaan että tuleeko kalliitten USA rodien patsastelu johon muut ei kehtaa tuoda viritelmiään. Mutta se nyt on kai ihan turhaa pelätä jotain ennen kuin mitään on edes tapahtunut. Sopii paremmin tuolle ylläolevalle henkilölle.

    Tuo 80 vuotta antaa mukavaa hajontaa, itelläkin jemmassa yks -37 eurokorin raato josta pitäis askarrella "jotain kivaa" vaikkei siihen papereita olekaan ja osatkin enimmäkseen kadonneet. Vaikkakin 20-lukuinen olisi vielä tyylikkäämpi.

    Ite ehdottaisin että auto tyylillisesti edustaisi jotain "ennen sotaa" aikuista, niin lähtökohta kuin rakentelu. Mutta ei tietenkään tiettyä automallia vaan voihan koko roska olla omasta päästä.

    Ja mun mielipiteet saa luonnollisesti jyrätä, kunhan ehdottelen.
     
  10. debner

    debner Gearhead

    Vakuutus aika varmaan pitäisi ottaa, kilpiä ei tarvitse, monissa lajeissa on omatekemiä kilpa-autoja (putkirunko + mp kone yms.). Vakuutus korvaa jos vaikka varikolla kolhii katuautoa tai henkilöitä yms.
    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/myos-kilpa-autot-voivat-tarvita-liikennevakuutuksen
    Muutoin rakentelu voisi olla vaikka periaatteella: "Eletään 20-30-lukua, joku järjestää suuren Grand Prix kilpailun pääpottina "miljoona", paikalle saapuu voittoa tavoittelemaan jokainen joka jonkinlaisen ajoneuvon saanut kasattua. On uusinta tekniikkaa suoraan autotehtaasta ja on pihan perällä itse tehtyjä oivalluksia, joku luottaa isoon autoon isolla moottorilla, toinen ketterän pieneen kevyeen kolmipyöräiseen pienellä moottorilla, yksi lähtee perheen käyttöautolla, joku ehti viimeistellä auton, kiireisimmillä jäi viimeistelytkin tekemättä"
    Tapahtumassa sitten elettäisiin sitä kilpailuun valmistavaa säätö ja testiajohetkiä ja oheisohjelmaa, itse kisastarttia ei kuitenkaan tapahtuisi.
     
  11. debner

    debner Gearhead

    ...selitys moninaiselle kalustolle voisi olla että tämä kuvitteellinen kisa jonka lähtötohinoihin ollaan kokoonnuttu olisi "1000 km maantiekilpailu sen ajan maanteillä". Siten yksi luottaa ison auton ison moottorin tuovan etumatkaa joka suoralla, toinen panostaa mutkanopeuteen, kolmas on varma että keveimmällä ja pienimmällä ohittaa kaikki upottavilla mutaosuuksilla, yksi optimoi tankkauspysähdysten määrää ja toinen huollon yksinkertaisuutta, joku on mukana vuoden 1898 kisat voittaneella kun jospa sillä pärjäisi vieläkin ja muutama on sillä jonka tällä aikataululla nyt vain sai kun saattaahan ne muut joutua tulvan viemiksi ja näin voittaisinkin miljoonan :)
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Hieno visio! ^

    Kun vielä käytännön puolta ajattelee, niin rekisteröimättömien moottoripyörien vakuutukset on ainakin järjettömät, miten mahtaa olla autopuolella. Eli pääsee rutkasti halvemmalla jos saa joillekin kilville vakuutuksen tai sitten koekilvillä/siirtotarroilla. Mutta tosiaan ihan omatekeleeseen voi olla vähän säätöä, kertokoon ken tietää.
     
  13. debner

    debner Gearhead

    Jokkisautoon (jotka usein varsinaisia omatekeleitä) päivävakuutukset taitaa olla luokkaa 15-20 €. Vakuutus saattaisi olla tapahtuman luonteen mukaan sovittavissakin jonkun yhtiön kanssa johonkin hintatasoon.
     
  14. FF62

    FF62 3rd gear

    tässähän olis suomen teeveehen hyvä formaatti .alakaa jo toi jetrokeisari kyllästytää.
    tämmönen raatojen taisto ois poikaa näihin vakiintuneisiin auto urheilu muotoihin nähden.
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Nuo englantilaisten tapahtumat on jotain autotrial kisoja; nämä vanhat vehkeet on usein vaan yksi luokka niissä. Säännöistä ei ole kyllä mulla mitään tietoa, merkityllä reitillä pitää pysyä ja liike pitää olla eteenpäin, muuten tulee virhepisteitä.... kaiketi. Reitit on mutkaisia ja mutaisia ylämäkiä. .. kyytiläiset pompottaa autoa että olisi pito parempi, hassun näköistä hommaa. Suomessa vaan kalusto kisoihin pitäisi kyllä itse tehdä, 30-luvun kalustoa kun ei näe muissakaan tapahtumissa niin ei ne omistajat (pussihousut) kyllä maastoonkaan niitä vie.
    Kun täällä säännöistä ja vakuutuksista puhutaan, niin mistä nyt tuulee???? Tavallisestihan aina kommentit on: "ei sitä katsurin tartte tietää"..."mitä se trafille kuuluu"... nytkö rebeli ja outlaw porukat miettii laillisuusjuttuja :D.. tuskin ne sankarit jotka ekana alkoi ajelemaan moottorikelkoilla veden päällä kesäaikaan mitään vakuutuksia miettineet. .....nyt on jo kisoja.... eikun toteuttamaan vaan; eikös joku Galsa Race ole jo tämäntyyppinen tapahtuma? Jos innokkaita on niin homma kehittyy, kuka/ketkä ryhtyy??? .... :p:D
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. debner

    debner Gearhead

    Niimpä voisi ollakin, riittävän mukavaa ja kevyen rentoa matalan kynnyksen rakentamista, että tähän saisi materiaalia niin monesta tallista että jossakin syntyisi TV-sarjalle tärkeää valmistakin tuotetta vaikkapa vuoden aikarajan puitteissa.

    Nykyromuautoista saisi mukavan pyöreitä peltipaloja leikeltyä vaikka minkälaisien muotojen synnyttämiseen ilman suurempia pellintaivuttelutaitojakin.
    Ja jopa 60-luvun leikkuupuimurin peräosastahan saa jo puolivalmiin korin :)

    Heitämpä tämän ideaksi Filmaattisille, jos ei he niin ehkäpä joku muu innostuisi suomiautotallisarjasta? Siinä sivussa voi kuvata muitakin oikeita tallin aarteita sivujuoneksi.
    TV sarja suomitalleista joissa entisöidään autoja kun olisi liian hidastempoinen, saattaisi mennä 10 vuotta yhdessä autossa ja olisi ylivoimainen rahaa tuottavasti kuvattava, siksi jenkkisarjatkin pakottaa tekemään "viikossa" valmista kun siten saa materiaalia joka viikoksi.
     
  17. debner

    debner Gearhead

    Tässä on esimerkki suomiautosta, 600 hv Rolls-Royce v12 sai tyylikkään alustan. Tosin Stig taisi myydä tämän jo ulkomaille:

    [​IMG]

    Olli J. Ojanen lainasi lehtileikkeen, on sitä 1000 km kisavoittoa suomipojat oikeastikin tavoitelleet:
    [​IMG]
    ...ja jos vaikka alalajiksi saisi ujutettua Steampunk tyylin, vähän tai paljon autoon lisättynä, niin lopputuloksista voisi tulla jopa rahanarvoista taidetta. Siinä sitä olisi rakentelijoille niin laaja skaala että varmasti olisi jokaiselle jotakin eikä kukaan pystyisi jäämään ulkopuoliseksi harrastamisesta.
    https://www.google.fi/search?q=stea...X&ved=0ahUKEwi34I7TvcHRAhXDDpoKHVtDCqkQsAQIIg
     
    Muokattu: 14.1.2017
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Joskus tossa humalapäissämme visioitiin että ns.katulaillisen ei ehkä niin eksoottisen "rodin" saisi jostain rungollisesta pikapista, onhan noita puolihuonoja hilukseja suomi väärällään
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Steampunk;ille on tarkat määritelmät, esim noi rattaat rintaliiveinä ei ole steampunk;ia vaikka niin moni tahtookin uskoa

    Esim ford Ka johon liimaillaan messingin värisiä rattaita ei ole steampunk;ia vaikka se maalattaisiin punaiseksi, mutta jos se kulkee höyrykattilalla ja 18o0 luvun teknologialla, niin silloin

    Steampunk on tulevaisuus jossa ei koskaan ole kehitytty moottoripuolella höyryä kauemmas, eli Otto Brandt meni kesken eikä koskaan keksinyt ottomoottoria tai ainakaan sitä ei koskaan kehitetty maamoottorikoneisista ensimmäisistä autoista eteenpäin

    Höyryä voidaan tuottaa nykypolttoaineilla, esim dieselkattilahan tuottaa melkokivasti kompaktissa koossa höyryä joka sitten pyörittää 20litraista v12 konetta 4metrin konepellin alla ja sen perässä on "four on the floor", huippu nopeus on sitä korkeempi mitä isomman paineen kattilasta uskaltaa ulos ottaa
    Jos höyry veturit on kulkenu päälle 100Mph, niin luulisi, et joku 3000kg painava "silver meteor" kulkee ihan imakasti 25bar paineella (vesivaraaja poksahtaa 24bar tienoilla ja vie möksän mennessään)



    Itellä vieläkin haaveena höyrykäyttöinen trike, mutta saamarin sääntö suomalia sitä ei sais varmaan koskaan ees *ttu käynnistää saati lämmittää




    Niijjoo se olympia moottoripyörä joka on suomessa rakennettu ja jota ajetaan silinterihattu päässä, on hiinäjahiinä kyrpähisillä meniskö se steampunk;in sisälle ei aivan mutta hiinäjahiinä



    Niijjoo ja pukeutuminen on sellaista viktoriaanisen aikakauden pukeutumista, mutta vedettävillä rannekelloilla, tosin sekin vedetään koneellisesti kotona ja kun kuitenkin kaikki liikkuu ajoneuvoilla, niin suurimmalla osalla on jonkun näköiset ajolasit
     
  20. debner

    debner Gearhead

    Tässä harrasteessa ei saa olla esteitä, siispä tuollekin keksittävä oma nimitys, olkoon meillä vaikka romupunk, aika jolloin juuri ollaan keksitty polttomoottorit, mutta steampunk vaikutteet joillakin vielä näkyvät. :)
     
    Muokattu: 16.1.2017

Kerro tästä muillekin!