ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Viime vuosituhannella oli sentään KePö eikä ongelmia

     
    malvasto, PilsnerBil, Peeaa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Oli vielä tälläkin vuosituhannella ;)
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Joo, kyllä todellakin oli vielä ainakin 2002.
     
  4. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tuli aikoinaan luettua ahkerasti Keltaista Pörssiä ja laitoin silloin 1-2 lehteä / vuosi talteen, jotta voi tulevaisuudessa vertailla miten hinnat kehittyy. Vanhimmat lehdet hyllyssä on vuodelta 1993 ja tuon ajan lehdissä 60-lukuisten muskelijenkkien myyntihinnat olivat likimain samat kuin nykyään. Paitsi että valuutta on vaihtunut markasta euroksi... Ja näköjään vielä euro valuutan aikaan Helsingistä sai ostaa yksiöitä 50000 euron kappale hintaan... Siinäkin on tapahtunut hieman hintakehitystä... Uusin lehti minulla vuodelta 2009 ja ilmeisesti lehteä julkaistiin vuosina 1986-2012.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Nyt tuli sellainen ostaja, ettei ole vielä kohdalle osunut.
    Mulla on huuto.netissä myynnissä ylimääräinen Omega Speedmaster -rannekello.
    Joku laittoi viestin, että ottaisin yhteyttä hänen gmailiin.

    Vastasi sitten, että maksaa kellosta pyytämäni 2200 euroa.
    Mun ei kuulemma olisi tarvinnut tehdä muuta, kuin lähettää kello hänelle Bukarestiin Romaniaan, jonka jälkeen tuotteen hyväksyttyään, olisi siirtänyt tililleni mainitun summan.

    Vastasin, että olen liikennelentäjä ja käyn Bukarestissa kaksi kertaa viikossa, nyt koronaviruksen aikana myös. Että voi tulla hakemaan sen kellon lentokentän kahviosta sovittuna aikana, ja maksaa käteisellä.

    Jostain syystä tämä menettely ei hänelle sopinut.....
     
    Dataviilaaja, roadmaster95, jpalvima ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Pitäisi varmaan ilmoittaa huutonetin ylläpitäjille, että varoittaa asiakkaitaan näistä paskahousuista. Nimittäin on vaan olemassa niin yksinkertaisia kansalaisia, että päästävät vaikka mustalaiset asuntoonsa, kuten alkuviikosta kävi jälleen.
    Oli mannet leikkineet "coronavirus-tarkastajia"
     
    PilsnerBil, dart -66, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mulla on nettiautossa 20-vuotias bensa Ooppeli myynnissä, ajoaikaa 3 viikkoa, ihan soiva peli hyvillä nastarenkailla, hinta 200 euroa.

    Se on ollut myynnissä nyt noin 3 viikkoa. Ilmoituksessa lukee että autossa on tarvikekatalysaattori, siitä huolimatta n. 40 kertaa on kysytty onko autossa varmasti alkuperäinen katalysaattori paikallaan... Näille kyselijöille yhteistä on ollut huono lukutaito, tainnut kouluaikaan ajatukset olla Vermon suunnalla.

    On siitä muutama oikea ihminenkin soitellut. Yksi on ollut kovasti kiinnostunut jo pitkään, mutta välimatkaa vajaa 300km ja ei ole kuskia saanut että pääsisi hakemaan.
    Eilen illalla hän taas soitti ja arveli että huomiselle voisi kuski löytyä, pyysin soittamaan jos on tulossa.
    Mitään ei kuulunut mutta iltapäivällä ilmestyi auto pihaan, ja tämä Opelin kyselijähän sieltä autosta nousi. Normaalisti olisin ollut siihen aikaan töissä, mutta pojalla nousi kuume eilen illalla joten sattumalta olin kotona.
    Otin auton tallista ulos, ostaja katseli autoa ympäri muutaman minuutin ja harmitteli kun on naarmuja ja kolhuja, lopputuloksena auto takaisin talliin ja "ostaja" lähti tyhjin käsin ajamaan kotiin kuskinsa kanssa, sen vajaan 300km taas.

    Ei siinä mitään, laitoin sitten toiselle ostajaehdokkaalle viestin että auto on vapaa, tule hakemaan.
    Hänkin oli autosta kiinnostunut mutta oli juuri veikannut kenoa ja rahaa oli vain 185e, kysyi voiko tuoda huomenna sen puuttuvan 15e. Vastaus tähän oli kielteinen, muistutin että auton omistajanvaihdos maksaa myös muutaman euron...

    Alkuviikosta autosta soitti myös luottotiedoton korjaamon omistaja. Hänellä rahaa olisi ollut mutta ei pystyisi ottamaan autoa liikennekäyttöön että saisi sen ajettua pois, aikoi kysyä isältään jos hän tulisi mukaan ja ottaisi nimilleen mutta ei siitäkään mitään enää kuulunut.

    Tähän asti näiden halpojen kippojen kanssa touhuaminen on ollut ihan mukavaa, mutta nyt näyttää siltä että tämän hintaluokan vehkeet lähtee koura-auton kyydillä jatkossa eteenpäin.
     
    Seevu, PilsnerBil, miguelo ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Pidit jopa tallissa parinsadan euron ooppelia:D
     
    Seevu tykkää tästä.
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Onko männy tommoseks nykyaikana autokauppa? Toisaalta ihmettelen hinnoittelua kun halpahan tommonen 200€ on autosta mutta oon tottunu maaliman sivu että hyvä olis joku tinkivara oltava. Voi olla että vaan piintynyt käytäntö tämmösen vanhan vihtahousun mielestä. Toisaalta ostin 1 1/2 viikkoa sitten itekin halvan tötterön josta myyjä ilmoitti hinnan puhelimessa eikä ilmestyttyäni sovitusti paikalle tinkinyt latin latia paikan päälläkään. No, ei se kyllä edes laskenu niitä seteleitäkään maksettaessa vaan sanoi että minä lienen ne jo kattonu. Joskus myyny jonkun halvan auton kotipihasta ja oikein työksenikin toistakytä vuotta liikkeessä mutta minulla ei varmaan enää hermo kestäis jos turhat kyselyt puhelimessa ja kirjekaverit sähköpostissa ja tekstiviesteissä on noin lisääntynyt. Puhumattakaan siitä jos meidän pihalle ilmestyy joku kuka ei ymmärrä hyvän sään aikana poistua kun keskustelu ei enää johda minnekään.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Siellä se on lämpimässä tallissa edelleen.
    Syystä että puhelinnumeroni on julkinen ja Fonecta näyttää osoitteen.
    Ja vaikka ilmoituksessa lukee että alkuperäistä katalysaattoria ei ole, niin tuollainen Opeli voi houkutella yön Timot vierailulle kattia sahaamaan...

    Josta tuli mieleeni, että aika moni on torin / nettiauton kautta kysynyt vaan osoitetta missä auto on. Näihin olen vastannut kysymyksellä milloin ostaja olisi tulossa autoa katsomaan, ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään :rolleyes:
     
  11. bathory

    bathory Gearhead

    Mikä opeli?
     
  12. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Taitaa olla nykyään kaikkein vaikein laji tuo muutaman satasen auton myynti...o_O:(
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

  14. multsi

    multsi 2nd gear

    Mun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää, että miksi puhelimessa pitää ylipäätään tinkiä tai vinkua viimeistä hintaa? Jos itse myyn, laitan mielestäni realistisen hinnan, ja samoin itse en vaikka soita ylihintaisiin ollenkaan, mikäli mielestäni tuotteen hinta/laatu eivät kohtaa alkuunkaan.

    Mielestäni oikea kaava tinkimiseen on se, että tullaan paikan päälle, jossa ostajaehdokas etsii autosta puutteita ja vikoja, joiden perusteella kysyy, että onko tästä mahdollista tiputtaa hintaa hieman. Jos olen samaa mieltä, niin se voi hyvinkin onnistua. Vielä kun tuotteen kuvaa hyvillä kuvilla ja tarkoilla tiedoilla, niin kummankin ajantuhlaus vähenee

    En väitä, että tinkiminen on väärin, mutta se pitää tehdä oikein.
     
    kuutio, Temppis, miguelo ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eniten vituttaa nää urpot jotka ei osaa lukea ilmotusta.
    Ilmossa lukee valmiiks et kolisee, koeajon jälkee eka kommentti on " tää kolisee, pitäis saaha alennust".... :odroll: Viimeks myönnän myynneeni auton niin ( hp 300e) että puhelimessa eka tinki 50, si koeajon jälkee taas 50 just tuon kolinan takia. Oli la ilta ja sauna just valmis ni otin rahat ja käskin painua helvettiin
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Miksi pitää tinkiä? No, se on vaan tyhmää maksaa liikaa. Ostin kerran auton tosin markka aikana jolloin kauppa oli muutenkin helpompaa 3000mk josta myyjä pyysi 12000mk. Tietysti jos hinta on halpa tai muuten linjassa tuotteen kunnon kanssa niin ei se tinkaaminen ole itestään selvyys. Osa myyjistäkään ei muuten tiedä myymänsä auton oikeaa pyyntiä tai millä lopulta siitä luopuisi. Siksi niille pitää tehdä tarjous siitä. Jos ei ymmärrä myydä niin pitäköön tunkkinsa ja sen auton. Kyllä jostain lopulta joku taulapää löytyy jonka saa harhautettua. Pisin aika jonka muistan niin ehjä siisti 406 oli 2 vuotta myynnissä ja hintakin oli aina päivitetty markkinoiden linjaan. Kakku ostettiin ja syötiin kahvilla kollegoiden kanssa kun saatiin työvoitto lopulta. Vissiin valkoinen väri suojeli kun siihen aikaan ei ollu muotia niinku nyt.

    Pyyntihinta on joillain torissa tai nettiautossa suunnilleen sama kuin liikkeessä joka on silloin pitkä vähintään tonnin. Satasten autoja harvoin on edes liikkeessä. Viestintävälineitä seuraamalla nykyisetkin ammattimyyjät seuraa hintatasoa. Vanhan ammatillisen oppi-isäni toteamus: ostaessa se tili tehdään pitää minusta edelleen kutinsa.
     
    miguelo ja Peeaa tykkäävät tästä.
  17. Catrik

    Catrik 3rd gear

    On kyllä valitettavan totta, marketin parkkipaikalla näkyi kunnon rotta Blazer niin minähän menin sitä tarkemmin katselemaan ja omistajakin ilmaantui paikalle. Oli maksanut 8000e autosta, johon laitettu uudet korjauspellit oviin, helmoihin ja pyöränkaariin. Pellit hepattu kokonaisena kiinni ilman kaasua ja jätetty sille tehtaan mustalle pohjavärille. Öljyä vuoti ilmeisesti kaikkialta mistä sitä voi vuotaa ja kovasti harmitteli ettei koeajanut enempää kun laatikko luistaa.

    Tässähän on siis kolme mielenkiintoista henkilöä
    -ostaja joka on noin idiootti
    -myyjä joka kehtaa myydä tuollaisen paskan tuollaiseen hintaan
    -se "korjaamolla töissä oleva kaveri joka lupasi halvalla korjata"
     
    PilsnerBil ja Peeaa tykkäävät tästä.
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Nykyään netissä tingitään ihan huvikseen. Ilman aikomustakaan ostaa.:mad:
    Sen takia vanha sääntö, paikan päällä tingitään, olisi enemmän kun sopiva. Tämäkään ei käy ihan kaikkeen, mutta suurimpaan osaan varmasti.
     
    kuutio ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ja viimeisen hinnan kyselijät! Joko kysyt sen VIIMEISEN hinnan, TAI tinkaat hinnasta.
    Jos kysyt jo etukäteen VIIMEISEN hinnan, menetät oikeuden enää tingata.

    Ainakin jos multa erehdyt kysymään VIIMEISTÄ hintaa.
     
    Muokattu: 19.3.2020
    HRTP ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Itse haluaisin aikaan, jolloin miehen sanaan voi luottaa! Tietysti aina on ollut ketkuja, mutta noin yleisesti.

    90-luvulla ostin paljon tavaraa KePön kautta (ja jotain myinkin), ja aina homma toimi.
     
    Muokattu: 19.3.2020
    Peeaa tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!